Het weren van ’fossiele reclames’, bijvoorbeeld advertenties over vliegen of auto’s, in de openbare ruimte in Den Haag gaat de VVD veel te ver. Het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren waar donderdag de raad een knoop over doorhakt kan daarom rekenen op een dikke vette ’neen’. „Waar ligt de grens als we dit gaan verbieden? Gaan we reclames waar suiker, vet en alcohol in voorkomen dan ook verbieden”, vindt raadslid Chris van der Helm.

Als de raad het voorstel omarmt van de Partij voor de Dieren zou dat een wereldwijde primeur zijn. „Maar wel een dramatische primeur”, zegt Alexander Roep van de VVD, die het ’krankzinnig’ vindt. „Dit raakt aan de vrijheid van meningsuiting.” Volgens de VVD-raadsleden is het voorstel ook onuitvoerbaar. „Want ga je dan ook reclames weren van vegaburgers met avocado die zijn gemaakt van avocado’s uit Zuid-Amerika die per vliegtuig worden getransporteerd? Je zal een heel blik aan ambtenaren moeten aantrekken om reclames te keuren. Of gaat Robert Barker van de Partij voor de Dieren zelf met de politiepet op in het stadhuis zitten?!”, zegt Roep gekscherend. „Ik vind dierentuinen leuk, maar er zijn ook partijen die het niets vinden. Moet je die reclames in de toekomst dan ook maar gaan verbieden?”, vult Van der Helm aan. „Als dit voorstel wordt aangenomen is het eind zoek.”

Honderdvijftig organisaties en (bekende) Nederlanders, van Urgenda tot aan ASN Bank, ondersteunen het plan wel en riepen raadsleden per brief op om voor het voorstel te stemmen. „Wij laten ons niet leiden door de mening van een Ramsey Nasr”, stelt VVD’er Roep. „Sterker nog: ik denk dat heel veel ondernemers die zich het schompes werken na de coronacrisis heel blij worden van een scherpe aanbieding voor een vliegvakantie.” Het is volgens de VVD niet aan de raad, maar aan de Hagenaars zelf om te bepalen wat zij wel of niet doen met reclames. „Wij moeten niet het morele kompas zijn voor de hele Haagse samenleving.”

Het stadsbestuur lijkt ook nog niets te voelen voor het vastleggen van een ban op fossiele reclames. In een preadvies schrijft het college: „Argument hiervoor is dat we het huidige beleid gaan evalueren en gaan herzien. Ook wordt onderzocht wat consequenties zijn van het weren van fossiele reclame. Omdat de bestaande contracten nog enkele jaren doorlopen, heeft het aanpassen van het beleid op dit onderdeel geen direct effect op straat. Het uitgebreid motiveren en inzichtelijk maken van de negatieve effecten van fossiele brandstoffen zal tijd kosten.”

Bron: https://digitalekrant.telegraaf.nl/static/cci/index.html?epub=https://digitalekrant.telegraaf.nl/cdn/premium/fd32f8d8a3f6ee66b93b38d1e15b816a/web/OPS/cciobjects.json#/pages/54-55

Het bericht Haagse VVD: ’Ban op fossiele reclames is krankzinnig’ verscheen eerst op VVD Den Haag.