De dorpsraden van Bavel en Ulvenhout hebben in een brief aan de gemeenteraad laten weten dat zij bezorgd zijn over de invulling van Rijkswaterstaat als het gaat om de verbreding van de Zuidelijke rondweg A58/A27.

Zij stellen: "Breda verdient een A58 die past bij de stad en haar dorpen. Een A58 die zorgt voor een goede doorstroming en waar de verbreding aanleiding is om het natuurnetwerk te herstellen alsook een verbetering realiseert, ten opzichte van de huidige situatie, voor het geluidsoverlast, zicht, CO2 en fijnstof met andere woorden een verbetering realiseert voor mens en dier.".

Ondanks onze inbreng is het resultaat dus tot nu toe onvoldoende. Dat is niet alleen jammer maar vooral een gemiste kans omdat de uitbreiding weer minstens 30 jaar mee moet gaan. Het niet optimaal inzetten op geluidswerende maatregelen, beperking van milieuoverlast en verbeteringen voor mens en dier is dus een gemiste kans.

De inzet van dit college lijkt er teveel op dat ze zich neerleggen bij wat Rijkswaterstaat vindt en dat zij de initiateven van de dorpsraden en bijvoorbeeld het Markdal onvoldoende steunt.

De vragen luiden:

1 Welke acties heeft het college genomen richting Rijkswaterstaat om meer ruimte te krijgen voor betere uitgangspunten dan welke Rijkswaterstaat nu voorstelt?

2 Welke voorstellen van andere stakeholders, zoals de dorpsraden van Ulvenhout en Bavel en de vereniging Markdal heeft u omarmt en deze ingebracht c.q. ondersteunt in de  gesprekken met Rijkswaterstaat?

3 Heeft u contact met het ministerie om meer ruimte te krijgen voor de extra plannen van dorpsraden en het Markdal?

In ons verkiezingsprogramma hebben wij hetvolgende hierover opgenomen:

Ook de bereikbaarheid van de gemeente Breda als schakel tussen België en de Randstad met de snelweg A27 en A58 laat zien dat de capaciteit hier niet langer toereikend is. Voor de A27 is het dan ook gewenst deze verbinding tussen Breda en Utrecht te verbeteren. Dit door de snelweg te verbreden en daarnaast het ontwikkelen van een duurzaam openbaar vervoer als alternatief.

De A58 wordt de komende jaren verbreed. Rijkswaterstaat wil de geluidsnormen houden op de vastgestelde overheidsnormen waardoor de geluidsoverlast in de omgeving zal toenemen. Wij ondersteunen de initiatieven van de dorpsraden Bavel en Ulvenhout alsmede de vereniging Markdal om de verbreding van de A58 zo aan te leggen dat burgers en natuur er zo min mogelijk last van hebben. De gemeente zal dit uitgangspunt in haar rol in de onderhandelingen met Rijkswaterstaat zo stellig mogelijk uit moeten onderhandelen.