De Rotterdamse SP-fractie heeft vernomen dat een vrouw met twee jonge kinderen uit de woning Boomgaardstraat 133 door woningbouwcorporatie Woonstad op straat is gezet. De lekkages in de Boomgaardstraat zijn bovendien veel ernstiger dan Woonstad doet voorkomen. De situatie voor de familie is nog steeds niet opgelost. Daarom heeft SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek vragen gesteld aan de wethouder hierover.

“Woonstad betaalt nu wel het hotel waar we verblijven tot het herstel is uitgevoerd. Maar schadevergoeding voor mijn spullen daar wil Woonstad niets van weten. Ik werd door Woonstad met mijn rug tegen de muur gezet terwijl Woonstad als eigenaar van de woning moet zorgen dat mijn kinderen en ik aangenaam kunnen wonen. Ernstige lekkage en schade aan je spullen is een zware inbreuk op aangenaam wonen weet ik nu uit eigen ervaring! Voor deze renovatiewoning uit 1983 betaal ik aan Woonstad een vorstelijke nieuwbouwhuur van € 720,- euro per maand maar de service van Woonstad is: 0,0.” vertelt Siriona.

Doordat de moeder van het gezin meldde dat meerdere buren de nodige lekkages en vochtproblemen hebben, heeft de SP een bouwkundige ingeschakeld en een korte rapportage laten opstellen. De moeilijker op te lossen lekkages en vochtproblemen worden door Woonstad onkundig aangepakt en vaak niet opgelost en er is op diverse plekken sprake van achterstallig onderhoud.

“De flimpjes die ik van Siriona kreeg over de lekkages schrok ik wel van, zulke lekkages had ik nog nooit gezien, het leek wel watervallen. Tijd om te gaan kijken. Met een aantal bewoners heb ik een rondgang gemaakt en de bevindingen in een rapport gezet” aldus SP-bouwkundige Wijnand Rijnders. “In het rapport komt naar voren dat in het wooncomplex een sporengeschiedenis van veel vroegere lekkages en nog aanwezige lekkages. De lekkages komen vaker voor en zijn veel ernstiger dan Woonstad doet voorkomen. Dat Siriona door Woonstad is weggezet als een ouwe zeur is volstrekt onterecht.”

Bewoners worden aan hun lot overgelaten terwijl Woonstad aansprakelijk is als eigenaar en verhuurder voor het ontstaan en het oplossen van de lekkageproblemen. Woonstad vult haar taken als verhuurder bij het wooncomplex Eebo niet goed in en neemt de bewoners niet serieus.

Buurvrouw Anissa Harrou uit de Boomgaardstraat 139: “Ik ben erg geschrokken van de lekkages bij Siriona en hoe Woonstad is om gegaan met Siriona en haar kinderen, afschuwelijk! Ik heb zelf kleinere lekkages gehad en mijn opdekdeuren vallen na 40 jaar uit hun kozijn. Toch doet Woonstad niets aan onderhoud. Mijn man en ik willen het huis opknappen want onze zoon gaat binnenkort trouwen en we willen een groot feest geven. Maar wat als je dezelfde lekkages krijgt als Siriona dan ben je met Woonstad mooi in de aap gelogeerd.”

Ook buurman Seties Jegdew uit de Eendrachtstraat 88 is niet te spreken over Woonstad: “Ik ben al jaren bezig met Woonstad om de lekkages rond mijn kozijnen opgelost te krijgen. Bij forse regen en westenwind stroomt het water via de kozijnen de kamers in. Met al die vocht in je huis kan je niet behangen en ik heb zeil over mijn parketvloer liggen.”

Siriona en haar twee kinderen hebben tot op de dag van vandaag geen toegang tot hun woning. Ze heeft zelfs burgemeester Aboutaleb een brief gestuurd, maar anderhalve maand later nog steeds geen antwoord ontvangen.

Het SP-rapport beveelt aan om een deskundig bouwkundig adviesbureau in te schakelen door de verhuurder Woonstad en het wooncomplex Eebo te laten op nemen en een integraal groot onderhoudsplan te laten uitwerken met vooral de focus op het verhelpen van de lekkages. En dit groot onderhoudsplan moet door een deskundig bouwkundig aannemer worden uitgevoerd met deskundig toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden.

De Rotterdamse SP fractie heeft naar aanleiding hiervan vragen gesteld aan de wethouder.

Update 9-9-2020: Na publieke aandacht voor het op straat zetten van het gezin uit de Boomgaardstraat 133 door Woonstad, heeft Woonstad de woning van de familie op 4 september bewoonbaar overgedragen. Echter het woonplezier was na 3 dagen weer voorbij. Gisteren bleek de woning weer lek.

“Door de publieke aandacht in het Algemeen Dagblad en het tv-programma Hart van Nederland toen ik op 10 juli met mijn gezin op straat werd gezet door Woonstad, heeft Woonstad de woning opgeknapt en weer bewoonbaar gemaakt. Vorige week 4 september kregen we in het bijzijn van bouw en woningtoezicht de woning weer overgedragen. Mijn gezin helemaal weer blij na ongewenst verblijf van ruim 2,5 maand in een hotel. Terug naar ons eigen woning! Maar gisteren na drie dagen komt weer een partij water uit de muur van mijn slaapkamer zetten.” vertelt moeder Siriona Sommer.

“Voor de familie Sommer vind ik het erg rot, ze zitten door Woonstad weer in de puree. Maar het verbaast me niet. Zelf ben ik in het wooncomplex gaan kijken. Het barst daar van de lekkagesporen. In het rapport heb ik geadviseerd om een deskundig bouwkundig adviesbureau in de hand te nemen en het wooncomplex te laten op nemen en een integraal groot onderhoudsplan te laten uitwerken met vooral de focus op het verhelpen van de lekkages. Iets wat een woningcorporatie met verstand van zaken ook zelf had kunnen inzien. Maar ja natuurlijk niet doen, dacht Woonstad.

''Het trieste is dat bouw- en woningtoezicht er bij staat, kijkt er naar en niets doet. In een platteland gemeente kan ik me dan nog voorstellen maar hier in een grote stad als Rotterdam, Manhattan aan de Maas?''

Als ik Woonstad en bouw- en woningtoezicht bezig zie, is het net een filmpje van Buurman & Buurman. Die klussen er op los en na vele vernielingen zijn ze zeer tevreden met hun houtje-touwtje-oplossing, a je toi! Leuke filmpjes om naar te kijken maar voor de familie Sommer is zo’n Buurman & Buurman-woning een ramp.” Aldus SP-bouwkundige Wijnand Rijnders.

Gezien het woongenot van de familie Sommer weer beneden alle peil is heeft de SP aanvullende vragen gesteld aan het college waarom er zo geknoeid kan worden door Woonstad onder toeziend oog van bouw- en woningtoezicht.