De daling van het aantal mensen met een bijstandsuitkering lijkt te stagneren. In Nederland is sinds januari de daling van het aantal huishoudens in de bijstand veel minder sterk dan daarvoor. Ook in de gemeente Doetinchem is dit het geval. De groep mensen met een bijstandsuitkering is ook veranderd en is minder eenvoudig aan werk te helpen. Met het Plan van aanpak ‘Samen sterk voor inwoners naar werk’ verwachten wij de (parttime) uitstroom naar werk in de komende maanden toch door te zetten. Daarbij is het nu belangrijker dan ooit de ontwikkeling van mensen centraal te stellen, dat samen te doen met werkgevers en de menselijke maat voorop te zetten in de dienstverlening.

Stel ontwikkeling van mensen centraal

Er wordt hard aan gewerkt om alle inwoners met een bijstandsuitkering in beeld te hebben en te houden. Prioritaire groepen daarbij zijn jongeren en statushouders. Het is van groot belang hen passende begeleiding te bieden. Ik vind dat we dat niet moeten doen vanuit de behoefte om te ‘zorgen’, maar om een streven naar ‘kansengelijkheid’. Hoe beschermen we mensen in de basis van hun bestaan, zodat zij in staat zijn om hun kansen te nemen en zelf hun leven vorm te geven?

De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler. Werk is veranderd van aard. Steeds meer Doetinchemmers hebben een tijdelijk contract of een flexibele werkvorm. Er zijn steeds meer ZZP’ers. Dit heeft voordelen, maar met name mensen met lage middeninkomens kunnen er flink last van hebben. De focus ligt erg op het hier en nu, terwijl een flexibele arbeidsmarkt juist constant vooruitdenken vergt. Mensen ervaren te veel onzekerheid en dat is niet goed voor hun kansen. Er wordt te weinig geïnvesteerd in eigen ontwikkeling, terwijl dat juist nu en juist bij deze groep mensen noodzakelijk is. Beroepsgerichte scholingen, maar ook scholing op het gebied van laaggeletterheid zijn in onze gemeente van groot belang. De menselijke maat staat daarbij centraal: wat heeft deze individuele inwoner nodig om kansen te benutten? De zogenaamde omgekeerde verordening en een regelarme insteek zijn daarbij behulpzaam.

Meedoen werkt

Ik bezoek veel ondernemers in de gemeente Doetinchem. Elke keer merk ik opnieuw hoe betrokken zij zijn bij de samenleving. Uiteraard is de eerste prioriteit dat het goed gaat met de zaak. Maar op de tweede plek staat altijd het welbevinden van medewerkers. In de filosofie van veel bedrijven staat sociaal ondernemerschap centraal. Een divers team draagt bij aan een goede onderneming. Mensen die nu een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, zijn vaak in staat op de werkvloer bepaalde dingen juist veel beter te doen. Meedoen werkt! Ik was afgelopen week bij een advocatenkantoor die een jurist uit Syrië heeft aangenomen. Deze jurist is zeer goed thuis in de wetgeving en cultuur in het Midden-Oosten en zorgt ervoor dat het advocatenkantoor bedrijven die daar handel mee drijven, beter kan adviseren. Ook was ik bij een innovatief bedrijf dat gehoorbeschermingsproducten maakt. De directeur vertelde dat het soms juist mensen met een beperking zijn, die in zijn bedrijf het werk beter dan een ander kunnen doen. Wanneer management en hr business partners in een bedrijf overtuigd zijn van inclusief werkgeverschap, dan lukt het gegarandeerd om mensen een passende werkplek te bieden. En daar mogen we werkgevers best op aanspreken!

Menselijke maat in de dienstverlening

De bejegening van cliënten is een belangrijk aandachtspunt. Tijdens een informatiebijeenkomst bij Laborijn is afgelopen week door de directie toegelicht hoe zij werken aan verbetering op dit punt. Ik ben ervan overtuigd dat de medewerkers met elkaar in staat zijn in de komende tijd verdere verandering te laten zien. Dat vraagt veel van de organisatie, juist daarom wil ik Laborijn volop steunen in de visie en aanpak die hierin nu gekozen is.

In de Visie op dienstverlening van de gemeente Doetinchem zijn uitgangspunten geformuleerd ten aanzien van de dienstverlening aan inwoners en andere partijen. Doetinchem is een regiegemeente, waarbij zowel de uitvoerende afdelingen als de verbonden partijen diensten aan onze inwoners aanbieden. De uitgangspunten voor dienstverlening en interactie zou ik ook graag terug zien in de dienstverlening van Laborijn. Onderdeel daarvan zijn de principes van goed hostmanship. De kerngedachte van hostmanship is jezelf, elkaar en anderen welkom heten. Zo ontstaat inzicht in hoe de ander behandeld wil worden en ontstaat een cultuur waarin de mens echt centraal komt te staan.