Ik heb op 27 juli schriftelijke vragen gesteld over de 1300 vaten met het giftige PFOS van het failliette bedrijf Rutgers Milieu, aan burgemeester en wethouders. Met het verzoek deze met spoed te behandelen. 

De eerste overtreding is al op 11 november 2011 geconstateerd door de toezichthouder. Het betreft de opslag van 264.468 kg blusschuim, daar waar maximaal 10.000 kg is vergund. Na heel wat voorvallen is men eindelijk zover om op 19 februari 2020 over te gaan tot bestuurlijke dwang. Was dit direct gebeurd, dan was behoorlijk wat schade aan natuur, risico's voor de volksgezondheid en kosten oplopend tot een miljoen vermeden. Wat betreft dat laatste, gaat dit alleen nog maar over het opruimen van het gif. Dan hebben we het nog niet over bodemsanering van de bedrijfslocatie, omliggende terreinen van bedrijven, natuurgebied de Wehlse Broeklanden en mogelijke schade aan de rioolwaterzuiveringsinstallatie van het Waterschap Rijn IJssel.

Vragen zijn gericht op het direct maatregelen treffen om de gifvaten veilig te stellen. Kosten 150.000,- , dit kan binnen een maand gerealiseerd zijn, volgens informatie van de gemeente zelf. Dat is veel geld voor jou en mij, maar zeker gezien de situatie te overzien voor een gemeente. Helemaal als je de kosten verdeelt over gemeente, provincie, waterschap en de omgevingsdienst Achterhoek, wat me toch niet onredelijk lijkt. Daarna ga je maar in alle rust verder overleggen wie wat betaalt en hoe te verhalen is op veroorzakers.

De vragen zijn openbaar en terug te vinden in het informatiesysteem van de gemeente Doetinchem; https://besluitvorming.doetinchem.nl/Documenten/Artikel-38-vragen