GraverMaat: in iBabs is het voorstel over de  anterieure overeenkomst te vinden over de ontwikkeling van de voormalige Maaszicht locatie tot Prinsenstal.

Hieronder enkele opmerkelijke zaken die besproken worden in de eerstvolgende commissie Ruimte op 3 september.

Op 16 september beslist de raad over deze overeenkomst.

Anterieure exploitatie-overeenkomst ontwikkeling Prinsenstal

Om een volgende stap te kunnen zetten in de ontwikkeling van de locatie Prinsenstal is een anterieure exploitatie-overeenkomst opgesteld. Deze overeenkomst regelt onder meer dat de gemeente bepaalde kosten, die samenhangen met het plan, kan verhalen op de exploitant. Middels dit raadsvoorstel wordt de gemeenteraad de mogelijkheid geboden om over deze overeenkomst wensen en bedenkingen te uiten, voordat het college tot ondertekening overgaat.

1. Geen wensen en bedenkingen mee te geven voor de anterieure exploitatie-overeenkomst over de ontwikkeling van de locatie Prinsenstal met Oude Haven Grave B.V.

2. Het instellen van de reserve Prinsenstal voor de uitvoering van de realisatie parkeerplaatsen en de kosten daarvan te verantwoorden in de reguliere P&C-producten.

In de anterieure overeenkomst is het (verplicht) gemeentelijk kostenverhaal geregeld. Ook het planschaderisico is via de anterieure overeenkomst bij de ontwikkelaar gelegd.

Op basis van de gemeentewet (art. 169 lid 4) wordt dit raadsvoorstel aan de raad voorgelegd.

Omwonenden en geïnteresseerden zijn op verschillende momenten geïnformeerd. Geïnteresseerden zijn via de projectwebsite en nieuwsbrieven door ontwikkelaar op de hoogte gehouden.

Behoud en herbestemming van een bestaand monumentaal pand is een duurzame ontwikkeling. Bij de herontwikkeling worden zo veel als mogelijk monumentale onderdelen hergebruikt. Daarnaast worden de woningen gasloos opgeleverd en wordt voldaan aan de in het Bouwbesluit genoemde Rc‐waarden en EPC‐norm. Voor het zuidelijke gedeelte (Wijnberg-complex) wordt een elektrische luchtwarmtepomp toegepast.

Van het bestaande flatbouw wordt de schil gedemonteerd en vervangen door gevels en daken voorzien van een isolatieschil conform de eisen van het vigerende Bouwbesluit. Voor het overige wordt het pand gestript en wordt de constructie hergebruikt. De nieuwe daken van de bestaande bouw zullen, indien mogelijk,

worden voorzien van zonnepanelen.

Afgelopen jaar heeft er veelvuldig overleg plaats gevonden met partijen om te komen tot een stedenbouwkundig plan, passend binnen de kaders. Om een volgende stap te kunnen zetten in de

ontwikkeling is een concept anterieure exploitatie-overeenkomst opgesteld.

Een anterieure overeenkomst is nodig om de door beide partijen te leveren inspanningen, rechten en plichten voorafgaand aan realisatie van het project in privaatrechtelijke zin vast te leggen. Algemeen

principe in de overeenkomst is dat het project voor rekening en risico van de ontwikkelaar gerealiseerd wordt. De gemeente verleent vanuit een zogenaamd facilitaire rol haar medewerking en spant zich in om het project planologisch (vergunningstechnisch) mogelijk te maken.

Middels dit raadsvoorstel wordt de gemeenteraad de mogelijkheid geboden om over deze overeenkomst wensen en bedenkingen te uiten, voordat het college tot ondertekening overgaat.

Voorgestelde beslissing(en) met argumenten en afwegingen

In onderstaande tabel zijn de belangrijkste afspraken uit de overeenkomst samengevat:

1. De maximaal 88 woningen worden gerealiseerd in de categorie huur (laag, midden en hoog) en koop (laag, midden en hoog).

2. Het niet‐woonprogramma bestaat uit horeca (ca. 330 m² BVO in kapel), vergaderruimte (ca. 95 m²) en twee commerciële ruimten (ca. 80 m² BVO en 70 m² BVO).

1.Binnen het plangebied worden 2 nieuwe private parkeerterreinen aangelegd (noord en zuid).

2. De op dit moment nog aanwezige parkeerplaatsen ter hoogte van de projectlocatie aan de kademuur, komen te vervallen en worden omwille de kwaliteit van het openbaar gebied niet teruggebracht.

3. Deel van de benodigde parkeerplaatsen worden buiten het plangebied gerealiseerd. Ontwikkelaar betaalt de gemeente hier een afkoopsom voor van €5.000 per parkeerplaats.

4. Gemeente zal zorgdragen voor de aanleg van parkeerplaatsen buiten het plangebied (op Visio-terrein) en zal daar waar nodig voorzien in tijdelijk parkeren.

Ontwikkelaar is gemeente een exploitatiebijdrage verschuldigd van €195.000

bestaande uit:

1. Vergoeding plankosten/ ambtelijk apparaat €155.000

2. Bijdrage beheer en onderhoud openbare ruimte €40.000

Afkoopsom parkeren €5.000,- per parkeerplaats (welke buiten plangebied opgelost moet worden).

Met het instellen van een reserve blijven komende jaren – gedurende de looptijd van het project – de middelen t.a.v. de realisatie van de parkeerplaatsen beschikbaar.

Bijdrage in riolering/waterberging Oliestraat €PM (op basis van nog op te stellen kostenbegroting).

Planschade voor rekening en risico van ontwikkelaar.

Inrichting/ aanleg/ herstel openbaar gebied voor rekening en risico van ontwikkelaar.

Herinrichting Oliestraat voor rekening en risico van gemeente (na gereedkomen bouw totale project, naar verwachting na 2024).

De beoogde ontwikkeling past niet (volledig) binnen het geldende

bestemmingsplan ‘Grave Centrum’. Om de ontwikkeling mogelijk te maken, zal de strijdigheid met het geldende bestemmingsplan opgeheven moeten worden door het verlenen van één of meerdere omgevingsvergunningen in afwijking van het bestemmingsplan.

Uitvoering, risico’s en evaluatie

De risico’s voor de gemeente zijn klein, de ontwikkelaar neemt alle (financiële) risico’s, lusten en lasten van de met de grond- en vastgoedexploitatie gepaard gaande activiteiten op zich inclusief

alle voor het plan noodzakelijke investeringen in het openbare gebeid.

Uit het plan blijkt dat niet volledig kan worden voldaan aan de eis dat op eigen terrein voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. Op basis van het huidig programma gaat het om een tekort van 79 parkeerplaatsen. Omdat een verkeersaantrekkende parkeergarage op deze locatie niet wenselijk is, is met ontwikkelaar is een afkoopsom overeengekomen. De locatie op Visio is het meest geschikt (qua afstand en uitvoerbaarheid). Volgens het gemeentelijk parkeerbeleid gelden acceptabele loopafstanden van 300 tot 500 meter voor functies in de binnenstad. De kosten per

parkeerplaats bedragen € 5.000. Uitgangspunt is dat de gemeente zal zorgen voor de realisatie van deze parkeerplaats (incl. de benodigde procedures/ onderzoeken etc.). De parkeerbijdragen

komen in geen geval voor restitutie in aanmerking.

Indien uw raad akkoord is zal het college tot ondertekening van de overeenkomst overgaan.

Overige politiek relevante informatie

Niet van toepassing

Met ondertekening van de overeenkomst worden de verplichtingen, rollen en verantwoordelijkheden van partijen vastgelegd en kan de uitvoering starten.

Anterieure overeenkomst Prinsenstal / ‘I am Grave’ (vertrouwelijk)