Het busvervoer in de provincie gaat vooruit! Meer elektrische bussen, vooral in de stad, een hogere frequentie en meer directe verbindingen in comfortabele Qliners. Dat is de ontwikkeling van het OV in 2020. Het ‘versnellen’ van verbindingen jammer genoeg soms gepaard met het opheffen van haltes, immers het stoppen en starten kost tijd. Dat kan heel aanvaardbaar zijn, bijvoorbeeld als een volgende halte niet ver weg is of als een halte slechts door een handvol reizigers wordt gebruikt. D66 heeft in de commissievergadering van afgelopen mei op één route gewezen op de nadelen van het opheffen van een halte.

De verbinding Veendam – Assen wordt sneller. De Qliner 310 wordt de vervanger van de huidige lijn 110. De bus gaat vaker rijden en de reistijd wordt 5 tot 13 minuten korter, afhankelijk van het moment op de dag. Daarvoor zou echter de halte in Bareveld worden opgeheven en vervalt de overstapmogelijkheid in Bareveld van lijn 74 van Stadskanaal naar Veendam. Tientallen reizigers uit Stadskanaal met de bestemming Assen en reizigers met een woonplaats tussen Veendam en Gieten hebben daarmee een langere reistijd.

We hebben dit punt aangekaart en gezegd dat een extra halte in Bareveld het sneldienstkarakter van de lijn niet werkelijk ondermijnt. Daarbij krijgen reizigers uit Stadskanaal met een extra halte in Bareveld een snelle overstapmogelijkheid naar Assen. 

Gedeputeerde Fleur Gräper heeft zich sterk gemaakt voor deze verbetering in de dienstregeling. In de definitieve dienstregeling kan de halte bij Bareveld (brug) toch door Qliner 310 worden aangedaan. Daarbij wordt er gewerkt om bushaltes te realiseren bij de opritten van de N33 bij Bareveld waardoor de bus weer snel op weg is.

Zo is voor alle reizigers op de lijnen 310 en 74 de optimale oplossing gerealiseerd.