Het busvervoer in de provincie gaat vooruit! Meer elektrische bussen, vooral in de stad, meer directe verbindingen in comfortabele Q-liners. Dat is de ontwikkeling van het OV in 2020. Het ‘versnellen’ van verbindingen gaat vaker gepaard met het opheffen van haltes, immers het stoppen en starten kost tijd. Dat kan heel aanvaardbaar zijn, bijvoorbeeld als eer volgende halte niet ver weg is of als een halte slechts door een handvol reizigers wordt gebruikt. D66 heeft op een route gewezen op de – in haar ogen te grote – nadelen van het opheffen van een halte.

De verbinding Veendam – Assen wordt sneller. De Q-liner 310 wordt de vervanger van de huidige lijn 110. De bus gaat vaker rijden en de reistijd wordt 5 tot 13 minuten korter, afhankelijk van het moment op de dag. Daarvoor wordt echter de halte in Bareveld opgeheven en vervalt de overstapmogelijkheid in Bareveld van lijn 74 van Stadskanaal naar Veendam. Tientallen reizigers uit Stadskanaal met de bestemming Assen en reizigers met een woonplaats tussen Veendam en Gieten hebben daarmee een langere reistijd.

We hebben dit punt aangekaart in de commissievergadering afgelopen woensdag en gezegd dat een extra halte in Bareveld het sneldienstkarakter van de lijn niet werkelijk ondermijnt. Daarbij krijgen reizigers uit Stadskanaal met een extra halte in Bareveld een snelle overstapmogelijkheid naar Assen.

D66-gedeputeerde Fleur Gräper heeft toegezegd zich sterk te zullen maken voor deze verbetering in de dienstregeling.