D66 wil dat in Groningen gecombineerde wijkcentra worden gecreëerd met scholen als ankerpunt: de Vensterschool 3.0. Zo’n soort school kan het kloppend hart van de wijk of het dorp worden, waar onderwijs, zorg, welzijn, kunst, cultuur, sport en kinderopvang integraal onderdeel zijn van één concept; ‘de schooldag-plus’. “Na de lessen kunnen kinderen meedoen aan extra aanbod; ze kunnen sporten, kunst maken, maar ook leren programmeren of robots bouwen, of bijles en hulp met hun huiswerk krijgen”, legt raadslid Arend Jan Wonink uit. “Niet verplicht, maar wel heel leuk en nuttig natuurlijk.”

De Democraten willen dat de Vensterschool 3.0 een centrum wordt met toegankelijke hoogwaardige kinderopvang en pedagogische coaching, huiswerkbegeleiding, bijles, uitbreiding van vroeg- en voorschools onderwijs (vve), kunst, cultuur, sport en bewegen. Een van de randvoorwaarden is dat scholen ruim bedeeld worden met een groene en een tot actief spel uitnodigende openbare ruimte rondom de school. De regie voor deze vensterscholen moet zoveel mogelijk bij de wijk of dorpsbewoners zelf gelegd worden, omdat zij weten wat er nodig is in de wijk. Hiervoor wil D66 extra investeren in de sociale functie van onderwijs, cultuur en sport.

“De Vensterschool als kloppend hart van de wijk waar voorzieningen gebundeld worden, zodat het kinderen meer dan voorheen een venster op de wereld biedt”. Dat was het idee toen de vensterscholen van start gingen medio jaren negentig. D66 wil dit concept dat al eerder werd uitgebreid, nu verder perfectioneren naar een daadwerkelijk totaalconcept voor kinderen en hun ouders. “De koppeling met de behoeften en wensen van ouders is daarbij ontzettend belangrijk” aldus D66-raadslid Arend Jan Wonink over de plannen van D66 voor de schooldag-plus.

Het bericht D66 wil de vensterschool 3.0 met een ‘schooldag-plus’ verscheen eerst op Groningen.