Wit bestickerde ramen hopen op ondernemers die de lege winkelruimten op het Maanplein vullen. Voor het Maanhotel is -nog steeds- geen uitbater gevonden, in de Hoppenhof staan zo’n 2774 m2 kantoorruimte leeg. Heerlen kocht het kantoor aan het Maanplein omdat er geen geineteresseerden waren en ga zo maar door. Het Maankwartier: een lege huls die handenvol geld kostte en… kost.

Al vernomen dat zowel Jumbo als Action van plan zijn het zieltogende megaproject te verlaten? Daarbij luidt de kennelijke vraag niet of maar wanneer dit gebeuren gaat. Sowieso staan er van meet af aan zo’n 2500 (!) m2 winkelruimte in de aanpalende kelderruimte leeg.

Stuk voor stuk verdwenen de ‘geplastificeerde naamkaartjes’ van beoogde ondernemers op het Maanplein. Waarom? Zij haakten af (de ‘Chinese ondernemers’, Heuschen&Schrouff et cetera) en/of bleken simpelweg niet (serieus) geïnteresseerd te zijn…

‘Als het Maankwartier er is trekt de binnenstad aan en zullen zeker de directe straten eromheen profiteren’ luidde het.

De kop van de Saroleastraat gaat gebukt onder veel -en steeds meer- leegstand. Voormalige bioscopen Royal, Maxim en het Rivoli theater staan al jarenlang leeg en ook voor de Spoorsingel blijft enige interesse uit.

Het ‘sprookje Maankwartier’ spat zichtbaar uiteen. Na veel (en steeds meer) leegstand in de stad gaat ook het megaproject onder forse leegstand gebukt. Daarmee zijn er nu twee ‘verliezers’: en de bestaande binnenstad en het peperdure, megalomane megaproject. Er voor waarschuwen werd (en wordt) simpelweg weggehoond.

Van ‘de Duitse investeerder’ hoopt men al geruime tijd vele miljoenen aan vertragingskosten vergoed te zullen krijgen. Wachten en wachten, zonder concrete resultaten. Of dat er aldus ooit nog van zal gaan komen, tja…

Het plan aan de Stationsstraat ‘Lux Luna” ging op de lange baan en is inmiddels tot parkeerplaats verworden. Terwijl ondertussen wijkagent, toezichthouders en buurtcoaches de algehele situatie op en rond het Maanplein in toom proberen te houden.

Hoe nu verder? Langslepende -zeer kostbare en langdurige- ‘onderlinge’ rechtszaken tussen sociale woningcorporatie Weller, bouwbedrijf Jongen en gemeente Heerlen?!

Hoe verder als er zelfs geen bemenste stationskassa komt (NS plaatst enkel kaartjesautomaten) en ‘te weinig reisbewegingen’ er debet aan zijn dat NS geen roltrappen bekostigd en Heerlen ook dat zelf moet doen en… betalen.

Het luchtkasteel, de Fata morgana… het Maankwartier.