Woonzorg kan niet zonder vrijwilligers ! We kregen gisteren een gastvrij onthaal op de Open Dag bij Savant woonzorgcentrum Rivierenhof in Helmond. Ook op deze dag zetten tal van vrijwilligers zich in voor het woonzorgcentrum. Informeren, rondleiden, koffie schenken en er is zelfs een heerlijke stamppotproeverij. Na een paar gesprekken met enthousiaste vrijwilligers en medewerkers is duidelijk dat het meer dan wat vrijwilligerswerk is. Het goed kunnen functioneren van het woonzorgcentrum is, net als bij andere centra in de stad, afhankelijk van vrijwilligers. Dat is niet voor niets ontstaan. De bezuinigingen in de zorg hebben veel verandering gebracht. We raken in gesprek met Beppie van Luytelaar. Voorheen ‘locatiemanager’ en nu ‘verbinder’ bij Savant Zorg. De naamsverandering van de functie geeft de verandering in functioneren goed weer. Woonzorgcentra willen midden in de samenleving staan. De deuren staan open voor allerlei activiteiten en naar buiten toe wordt er intensief naar samenwerking gezocht. Woonzorg gaat ons allen aan. Zo wordt er onder andere overlegd met wijkraden, de LEV groep, gemeente en wooncorporaties. Beppie van Luytelaar: "Samen met de inwoners, de vrijwilligers, kunnen we de verandering aan maar er zijn zeker nog verbeteringen nodig. Zo is er om eenzaamheid te voorkomen en mantelzorgers te ontlasten behoefte aan meer dagbesteding. Daar kom je echter pas bij een hoge indicatie voor in aanmerking. Verder zijn de wachttijden voor een plek in het woonzorgcentrum veel te lang. Bouwplannen voorzien hier niet in op dit moment." Een grote tekortkoming voor Helmond. Huiswerk voor de politiek dus. De Savant organisatie heeft zich aangepast aan de nieuwe eisen in de zorg. Het is een platte organisatie geworden, met minder managers dus. En dat scheelt niet alleen een boel geld. Aan het eind van onze kennismaking met het woonzorgcentrum raken we in gesprek met een wijkverpleegster. De platte organisatie geeft haar en haar collega's meer verantwoordelijkheid, maar ook vrijheid hoe het werk te doen. "Daarmee wordt het efficiënter en kun je zelf bepalen welke zorg op dat moment voor de cliënt nodig is. Die is dus meer tevreden en dankbaar en dáár doe je het voor." Ze is blij met de veranderingen en het werk wat ze doet. De zorgsector kampt met personeelstekort en heeft een enorme uitdaging voor de komende jaren om voldoende personeel te vinden en te behouden. Voorlopig houden de professionals samen met de vrijwilligers de boel overeind, maar vragen tegelijkertijd te luisteren naar hun problemen en ideeën voor verbetering. De politiek moet daar wat mee doen, dat zijn we hen en onszelf verplicht. Het gaat tenslotte om ons aller zorg én welzijn. Leo Broers