Raadsbezoek naar afvalverwerkingsbedrijven De gemeente Hillegom moet een nieuw afvalbeleid voor huishoudelijk afval opstellen. Dit moet ervoor zorgen dat het afval per inwoner daalt naar 100 kilogram restafval per persoon per jaar en dat de gemeente 75% afvalscheiding behaalt. Op dit moment is het restafval per inwoner voor Hillegom nog 186 kilogram per jaar. De vraag is: hoe zorgen we voor een daling in het aantal kilo’s restafval? Op 14 maart is een deel van de raad, waaronder ook de raadsleden van Bloeiend Hillegom, op werkbezoek geweest bij twee afvalverwerkingsbedrijven. Dit waren de bedrijven Suez in Rotterdam, waar vooral plastic, metaal en drankenkartons wordt gescheiden en AEB in Amsterdam, waar nascheiding plaatsvindt. De boodschap van beide bedrijven is simpel: het afval moet schoon zijn om te kunnen verwerken. Dit geldt bijvoorbeeld voor het restafval, waar nu nog zo’n 36% aan gft-afval inzit. Men gooit dus nog te vaak ook gft-afval (bijvoorbeeld etensresten) in de grijze bak, waardoor het afval niet goed gescheiden en verwerkt kan worden. Aan de hand van deze informatie is het dus van belang dat de eerste stap voor het behalen van de doelstelling is dat het restafval en gft beter gescheiden gaat worden. Daarnaast is de gemeenteraad tot nog veel andere inzichten gekomen, die allemaal worden meegenomen in het traject rondom het nieuwe afvalbeleid.