De fracties van BurgerBelangen Hoeksche Waard en Constructief Hoeksche Waard

stelden op 27 november 2023 schriftelijke vragen over het project ‘Randweg

Klaaswaal”. In deze brief lees u de vragen en onze antwoorden daarop.

1 a- Waarom is er pas in 2022 een reservering van € 691.000 voor de bypass in

de begroting opgenomen, terwijl een reservering van € 5.000.000 al vanaf 1

januari in de begroting had moeten staan.

b- Waar is het ontbrekende bedrag van € 4.309.000?

Antwoord:

De reservering voor de dekking van de voorbereidingskosten/planschade zijn

vanaf 2019 gereserveerd in het totaal van de reserve “ontwikkeling kernen”. Bij

de harmonisatie van de nota reserves/voorzieningen is de reserve

“Bypass Klaaswaal” gevormd en zijn de middelen (€ 691k) vanuit de reserve

“ontwikkeling kernen” in de reserve “bypass Klaaswaal” gestort. De reserve

“bypass Klaaswaal” is hierdoor separaat zichtbaar geworden in het boekwerk.

Vanaf 2019 zijn de middelen voor aankoop grond en aanleg bypass

gereserveerd, en zijn gestort in de dekkingsreserve “kapitaallasten”. Het totale

saldo in de dekkingsreserve “kapitaallasten” is € 55 miljoen per 31-12-2022,

hierin zit een bedrag van € 7 miljoen dat gereserveerd is om de (toekomstige)

kapitaallasten van de investeringskredieten “randweg Klaaswaal” te dekken.

2 a– Kan het college bevestigen wat de briefschrijver in het Kompas beweert dat

door bronnen in het gemeentehuis wordt aangegeven dat er geen Randweg

komt.

b- Hoe verhoudt zich dit met het feit dat de provincie zit te wachten op een

voorstel van de gemeente en kunnen wij dit voorstel op zeer korte termijn

verwachten? (zie de opmerking van de wethouder in de vergadering 16-5-23)

Antwoord

De Bronnen waar de briefschrijver naar verwijst zijn niet bij het college bekend

en er kan dus niet worden nagegaan wat hiermee wordt bedoeld.

September 2023 is er een lobby memo opgesteld voor raadsleden om over dit

onderwerp met de leden van PS in gesprek te kunnen. Oktober 2023 heeft de

wethouder een brief gestuurd aan de leden van PS om zich opnieuw uit te

spreken over de noodzaak voor een gezamenlijke aanpak van de

verkeersproblematiek in Klaaswaal. Oktober 2023 is er ook overleg geweest

met de gedeputeerde, waarin hij heeft aangegeven dat de provincie geen

financiële middelen beschikbaar heeft om bij te dragen aan een randweg bij

Klaaswaal. Ook nu de provincie niet meer mee doet, is er nog steeds behoefte

de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Klaaswaal te verbeteren. Het is de

wens van het college hier iets aan te doen en dit is opgenomen in het

collegeprogramma 2022-2026.

3 Als de provincie nu aangeeft de Randweg om financiële redenen niet door kan

gaan, waarom wordt er dan geen actie ondernomen om het besluit van de

gemeente Cromstrijen uit te voeren door de veel goedkopere versie van een

bypass aan te leggen. Wij zouden toch besluiten van de vorige gemeente

respecteren?

Antwoord:

In het bestuurlijk overdrachtsdocument van de voormalige gemeente

Cromstrijen naar de nieuwe gemeente Hoeksche Waard is vermeld dat op 8

november 2016 het besluit is genomen tot de realisatie van een verkorte

Bypass in combinatie met duurzame maatregelen op de centrale assen. Op 9

mei 2017 heeft de raad besloten de definitieve besluitvorming aan te houden tot

besluitvorming over de regionale variant plaatsvindt. Nu, sinds oktober dit jaar,

duidelijk is dat de provincie andere prioriteiten boven een randweg bij

Klaaswaal kiest, is er een voorstel in voorbereiding hoe we nu verder gaan. Wij

streven er naar het voorstel voor de raad van januari 2024 aan te bieden.

4 Door de nieuwe werkelijkheid zal de provincie, met grote waarschijnlijkheid, blij

zijn met de bypass vanwege de beperkte kosten en dat de problemen in

Klaaswaal direct kan oplossen. Deelt het college onze mening?

Antwoord:

Om de bypass, met een doorstroomsnelheid van 60 km/uur, een

vanzelfsprekend alternatief te laten zijn voor bestaande routes, zullen op die

bestaande routes stevige maatregelen moeten worden genomen. Hiermee

wordt de verkeersintensiteit in het dorp van Klaaswaal omlaag gebracht, maar

hebben wij ook zorg over de verkeersveiligheid op locaties buiten de komgrens

waar de bypass geen oplossing voor is. Zoals de Rijksstraatweg ten zuiden van

Klaaswaal. Dit is onderdeel van de Provincialeweg N488 en de provincie heeft

aangegeven dit niet als prioriteit te zien en andere keuzes te maken.

5 Is het college voornemens, na het recente ongeval op de Molendijk, de ouders

van alle kinderen die over de Molendijk fietsen, meer duidelijkheid te

verstrekken welke maatregelen er genomen zijn of worden genomen, zodat hun

kinderen op de Molendijk veilig aan het verkeer kunnen (blijven) deelnemen?

Indien niet, waarom niet?

Antwoord:

Zowel bij de aanleg van een randweg, als van een Bypass horen duurzame

maatregelen op de centrale assen. Hiermee wordt het doorgaande verkeer om

het dorp gestuurd en is er op de bestaande wegen meer plaats voor

voetgangers, fietsers, lokaal verkeer en parkeren. De duidelijkheid voor alle

weggebruikers wordt verstrekt door een herkenbare inrichting van de weg,

zodat iedereen veilig aan het verkeer kan deelnemen en is er aandacht voor de

kwetsbare groepen in het verkeer.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard

D.E. Koops F.D. van Heijningen

secretaris burgemeester