Per 1 januari is het voor iedere gemeente verplicht om een meldpunt te hebben ingericht waarop inwoners klachten kunnen uiten over particuliere verhuurders. Het is voor inwoners makkelijker om laagdrempelig een klacht in te dienen over hun particuliere verhuurder. Deze klachten kunnen betrekking hebben op alle fases in het verhuurproces. De wet richt zich ook op het tegengaan van discriminatie en intimidatie.

Via de website van de gemeente Hoeksche Waard is het mogelijk om zowel op de website zelf als via een formulier een klacht in te dienen over een verhuurder. Klachten worden opgepakt door de handhavingsjuristen van de gemeente.

Indien een inwoner een klacht heeft over HW Wonen worden zij eerst doorverwezen naar de interne klachtenprocedure van HW Wonen.

Het college acht het van belang dat meldingen ook anoniem gedaan kunnen worden. Daarom geeft de gemeente de mogelijkheid om het meldingsformulier ook te downloaden en per mail of post te versturen. Daarbij is het niet verplicht om een naam en adres in te vullen zodat de anonimiteit wordt gewaarborgd.

Tevens is het college van mening dat meldingen door iedereen gedaan moeten kunnen worden. Daarom is het mogelijk om middels de internetbrowser, de pagina én het meldformulier online te vertalen zodat deze ook beschikbaar zijn voor mensen van wie Nederlands niet de eerste taal is. Het meldformulier is enkel in het Nederlands te downloaden.

Mochten inwoners hulp wensen met het invullen van het meldformulier, dan kunnen zij ook telefonisch contact opnemen met de gemeente waarbij de medewerkers hen zullen helpen.

Vanaf 1 januari zullen de klachten en de inhoud worden bijgehouden om een goed beeld te geven waar inwoners tegenaan lopen. Op basis van deze informatie zal onderzocht worden hoe de inwoners beter geholpen kunnen worden en hoe eventuele problematieken preventief aangepakt kunnen worden.