Het CDA Krimpenerwaard stelt vraagtekens bij de juridische juistheid van de manier van aanbesteden door de gemeente Krimpenerwaard. Met name of het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) wel de kansen krijgt die het (ook wettelijk) verdient.Al langere tijd voert onze fractie discussie over de manier van aanbesteden door de gemeente. We pleiten daarbij voor het beter toegankelijk maken van overheidsopdrachten voor het Midden- en Kleinbedrijf. Of het nu gaat om maaiwerk of om aanschaf van auto's, de gemeente heeft de neiging om telkens alles in één opdracht aan te besteden. Na de herindeling wordt het dan dus al snel te groot voor Krimpenerwaardse ondernemers. CDA is het daar niet mee eens en legde in een motie een voorstel op tafel om in ieder geval de volgende keer dat het groenonderhoud wordt aanbesteed, dit op te delen zodat ook kleinere (liefst lokale) ondernemers kunnen inschrijven, hetgeen naar onze mening ook de kwaliteit ten goede zou komen.Er blijkt echter grote onduidelijkheid te bestaan over enerzijds het verbod om te splitsen en anderzijds de verplichting om rekening te houden met MKB. Niet splitsen van een opdracht heeft echter niets te maken met de omvang van onderdelen die worden aanbesteed (zogenoemde "percelen"). Het splitsen van een opdracht is alleen verboden als een gemeente daarmee onder de aanbestedingsregels uit wil komen. De hoogte van het totaal begrote bedrag van een opdracht bepaalt de aanbestedingsmethode: mag het onderhands, moet er uitgevraagd worden onder meerdere aannemers of moet de opdracht ook worden aangemeld op de Europese website zodat ook buitenlandse aannemers kunnen inschrijven? De opdrachtgever is echter ook wettelijk verplicht om over de omvang van de onderdelen na te denken: telkens moet onderzocht worden hoe het Midden- en Kleinbedrijf in staat is om op de opdracht in te schrijven. Dit laatste gebeurt in de Krimpenerwaardse praktijk niet of te weinig. Onze fractie heeft hierover raadsvragen gesteld.