In de deze Blog laat ik u een stuk lezen over mijn bijdrage namens Liberaal LVC tijdens de begrotingsbehandeling in november. We hebben getracht aandacht te krijgen voor betere en dus ook veiligere fietspaden in Land van Cuijk. In het begin heb ik geprobeerd om er een beetje humor in te brengen (o.a. om de aandacht erbij te houden 😊). We moeten altijd via de voorzitter (=burgemeester) spreken. Dat komt een beetje vreemd over in het verhaal, maar moet nu eenmaal.

loopt

meestal door Land van Cuijk. Maar eigenlijk wil ik u uitnodigen om eens met de fiets te gaan toeren. We kennen namelijk erbarmelijke fietspaden in Land van Cuijk, daar is een zandpad niets bij. En als we dan gaan fietsen, hoop ik dat u geen kunstgebit heeft, want de kans bestaat dat het tegen de grond rammelt, neem dan ook géén E-bike mee want de accu trilt met gemak uit uw fiets. ’s Avonds wordt het helemaal spannend om te gaan fietsen, doe dan zeker een helm op want er zijn trajecten zonder licht en af toe zal een das of steenmarter u de pas afsnijden en kunt u ongenadig hard op uw gezicht gaan. Met een beetje geluk treft u een tegenligger die aan de verkeerde kant van de weg fietst. Dat levert namelijk 20 seconden meer licht op.

Goed, dit was even voor de beelddenkers, maar waargebeurde verhalen (behalve die van het kunstgebit). Maar bedroevende voorbeelden zijn de Kalkhofseweg, het traject Mill-Haps, Noordstraat Wanroij, traject Mill-Langenboom, donkere en slechte delen op traject Beers-Grave, traject Rijkevoort-Sint Anthonis, De Quaijweg en zo zijn er nog meer. Feiten zijn: zeer slecht wegdek, geen verlichting. De veiligheid is in het geding voor de fietser. Wij zijn het echt met u eens dat we fietsen moeten stimuleren, maar daar hoort ook een veilig fietsnetwerk bij: goede fietspaden en voldoende, duurzame verlichting. U wil alleen maar verlichting

vervangen

in de begroting, wij geven u mee: creëer

méér verlichting

op de fietsroutes tussen de dorpen. Voorzitter, er zijn diverse manieren om dit niet al te kostbaar en duurzaam op te lossen. U noemt alleen maar dat er in Grave een veilige fietsverbinding moet komen. Dat is niet voldoende, daar doet u het achterland mee tekort. Wij zitten hier als gemeenteraad bijeen om keuzes te maken, prioriteiten te stellen. Daarom stellen wij in onze motie voor om te gaan onderzoeken/bepalen waar het nodig is om ons fietsnetwerk tussen de dorpen veiliger in te richten: degelijke paden en voldoende verlichting. Wij denken dat we één luxe plan kunnen schrappen ten gunste van álle fietspaden. Wij denken dat de ‘meekoppelkans’ fietsbrug bij het industrieterrein van Katwijk van 2.4 miljoen (ex BTW, ex risico’s etc) geen prioriteit heeft. Momenteel is die ook niet nodig. De voorgestelde fietsbrug levert slechts een paar honderd meter winst voor de fietser op. Laten we zeggen dat deze brug misschien een beetje waarde heeft op toeristisch gebied. Dat vinden wij niet genoeg als je dat afzet tegen de kosten! Dit bedrag zetten we liever in voor veilige fietsroutes. Zoals gezegd, we zitten hier om keuzes te maken! Wij houden hier een pleidooi om in dit geval het handjevol toeristen níet tegemoet te komen, maar wel ál onze inwoners die voor de fiets willen kiezen (waaronder dus ook kinderen, leerlingen die naar scholen moeten, ouderen die mobiel willen blijven). We gaan voor een veilig fietsnetwerk, goede paden, duurzame verlichting. We hopen dat u mee kunt gaan in onze gedachtenlijn.

De subsidies voor verenigingen zijn inmiddels geharmoniseerd. Er is afgesproken dat maatwerk belangrijk blijft. Dusss, als er problemen ontstaan, vraag dan vooral een gesprek aan met B&W.

Rest mij nog om u fijne dagen en een in alle opzichten kleurrijk 2024 te wensen.