Leidschendam-Voorburg, 28 februari 2024 – In een gedurfd voorstel zet de lokale politieke partij GBLV/Gemeentebelangen in op een drastische reductie van de verkeersdrukte rondom The Westfield Mall of the Netherlands. Hierbij benadrukt de partij de noodzaak van een innovatieve aanpak om de leefbaarheid voor de inwoners en de bereikbaarheid van The Mall te verbeteren. Raadslid Hans Peter Klazenga: “The Mall is een uniek leisurecentrum en verdient dan ook een unieke aanpak om de verkeersdrukte en de overlast die velen ervaren aan te pakken. Wij denken dat een monorail of kabelbaan een oplossing kan zijn, maar er zijn wellicht nog meer innovatieve ideeën.”

The Mall als shopping centrum is uniek in Nederland. Waar de inwoners uit Leidschendam-Voorburg het vooral als winkelgebied zien voor de dagelijkse boodschappen is het voor het overgrote deel van het publiek meer een totaalbeleving. In een artikel in het AD heeft Unibail Rodamco, de organisatie achter the Mall, recent uitgesproken nog meer regionale bezoekers te willen trekken. Klazenga: “Het feit dat The Mall voor het overgrote deel van de bezoekers vooral een leisure functie heeft, biedt dit ook de mogelijkheid om de oplossing van de parkeer en vervoersproblemen anders te benaderen dan bij een traditioneel winkelgebied. Wij denken aan een monorail of kabelbaan, waarmee bezoekers op unieke wijze The Mall kunnen bereiken. Het bereiken van de The Mall moet geen ergernis worden maar deel uitmaken van de beleving. Dit vooruitstrevende idee belooft niet alleen een vermindering van de verkeerscongestie, maar ook een stimulans voor duurzame mobiliteit en een verbetering van de algemene leefomgeving.

Unibail-Rodamco heeft grote duurzaamheidsambities en The Mall als centrum is ook duurzaam ontwikkeld. Klazenga: “Duurzaamheidambities houden niet op buiten de muren van The Mall en maak je niet waar met alle ronkende auto’s, die stilstaan en de wijken lam leggen. Daarom dagen wij The Mall uit om op duurzaamheid en bereikbaarheid samen mee te kijken naar state-of-the art en ambitieuze ideeën.” Het college heeft aangegeven om op korte termijn met alle partijen te gaan toewerken naar een duurzame oplossing.

Een unieke aanpak

Klazenga: “De tijd van een extra verkeersregelaar hier of daar is voorbij, echte oplossingen kunnen alleen met een unieke aanpak en lef. Een monorail of kabelbaan, waarmee bezoekers op een wijze uniek in Europa een bezoek kunnen brengen aan de Mall, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de leefbaarheid van onze inwoners. Een duurzame innovatieve oplossing ligt binnen handbereik, waarom zouden we in onze gemeente niet kunnen wat elders wel mogelijk is? Een dergelijk project kan alleen maar voordelen bieden voor alle betrokkenen. GBLV is ervan overtuigd dat dat het uiteindelijk zal resulteren in een win-win situatie: zakelijk verantwoord, verminderde verkeersdrukte, een boost voor duurzame mobiliteit en een verbeterde levenskwaliteit voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg. “En het is twee voor twaalf, het kan zo niet langer, vult GBLV-raadslid Marien van Wijk aan, die dagelijks wordt aangesproken over de verkeersafwikkeling rond The Mall.”

Met deze ambitieuze ideeën en innovatieve voorstellen hoopt GBLV een nieuwe richting in te slaan in de aanpak van verkeersproblemen. De nadruk hierbij ligt op het feit dat The Mall uniek is in Nederland en dus ook de kans biedt om een zeer unieke innovatie en duurzame oplossing te kiezen. GBLV roept alle stakeholders op om samen te werken aan een toekomstbestendige oplossing die zowel de leefbaarheid van de gemeente als de aantrekkelijkheid van The Mall als bestemming zal verhogen.