Vooropgesteld dat wij hier niets op tegen hebben en ze wel degelijk van meerwaarde zijn in

onze samenleving

Maar het begon allemaal toen in 2016/2017 Inditex naar onze stad kwam en we hier allemaal heel

blij mee waren. In een crisistijd met veel mensen in de bijstand was dit de oplossing. Echter ondanks

fantastisch werk vanuit de re-integratie van het werkbedrijf, begon in 2018 de startup en lukte het

toch niet om de verwachte 800 medewerkers uit de omgeving te halen en werden de eerste

arbeidsmigranten gezocht en gevonden. Het verwachte succes van leegloop uit de bakken viel tegen.

Maar het was een lichtpunt in dit gebied er gebeurde iets en ook dit jaar gaan ze weer uitbreiden.

Wel helaas met nog meer arbeidsmigranten.

Nu is Flevokust Haven een hotspot en de vierkante meters worden verkocht en mooie bedrijven

vestigen zich hier met veel behoefte aan handjes en/of logistieke arbeidsplaatsen. Maar liefst meer

dan duizend en in het (hoog)seizoen misschien nog wel meer.

En nu wil ook Bol.com zich hier vestigen met meer dan duizenden arbeidsplaatsen. En heel veel

vervoer van pakketjes over de weg. Uitstoot????

Op de vraag aan de wethouder; heeft u of het college een sociaal plan bleef het antwoord uit!!

En de grond kun je maar 1x uitgeven en is korte winst, de dozen blijven minimaal 50 jaar staan.

Wij willen nogmaals benadrukken; wij zijn absoluut niet tegen deze hard werkende mensen.

Maar waar gaan we ze huisvesten en waar gaan ze sporten en naar school etc…

Hoe gaan we ze opnemen in onze samenleving en maken we niet de fouten van 1970/1980.

Daar moet je wel een plan voor hebben, zodat de huidige samenleving in onze stad die al behoefte

heeft aan genoeg leerkrachten, huisvesting, wachtlijsten bij sportverenigingen etc., niet nog meer

onder druk komt te staan.

Je wilt toch niet weer nog meer kampen bouwen en zeggen; nou ze hebben een eetzaal, een

tafeltennistafel en tafelbiljart. Nee dit willen we niet meer…

Dat is voor Leefbaar Lelystad niet de norm om in onze samenleving te leven. Dan maar het liefst in

het buitengebied. De inwoners in dat gebied zijn daar echt niet blij mee. Ik laat de opmerking van het

college hierover maar even achterwege.

Minder is ook meer. Nu is er een hoogtepunt in pakketjes en dat soort zaken, wie had dit gedacht in

2000?? Maar laten we nu eens vooruit denken op de langere termijn. Alles wordt duurder en

duurder. Waar wordt straks op bezuinigd; op die pakjes en dan hebben we wel kampen vol met

arbeidskrachten. En hebben die rechten op onze sociale infra structuur?? Dat ligt eraan op basis van

wat voor contract ze zijn aan genomen.

Vandaar dat we eens moeten gaan nadenken in het kader van het afval en onze grondstoffen.

Hebben we allemaal zoveel nodig als we nu willen hebben. Laatst zei ik ook zullen we eens een paar

maanden niet bestellen op internet. Wat viel op .. de bankrekening bleef gevulder maar die busjes

die soms met 60 door de wijk rijden, reden door. Nog steeds met veel te hoge snelheid.

Maar ja, handhaven hierop is niet mogelijk net zoals fietsen in het stadshart. De wethouder is nog

steeds tevreden met de borden die in het stadshart staan.. (zijsprongetje) niemand begrijpt ze want

iedereen doet maar.

Vaak hoor je dan; ze gaan hier winkelen en het geeft een opleving voor onze stad. Is dit echt zo? Is

daar onderzoek naar gedaan? We praten al over short-stay, middel-stay en Long-stay.

Dus wie blijft, wie niet of wordt het een doorgangshuis met winstoogmerk??

Wij vinden; geen kampen er meer bij, maak een sociaal plan voor de opvang. Neem ze op in de

samenleving zoals het hoort en accepteer niet weer een nieuwe cultuur erbij. Want wat nu fout

dreigt te gaan, zoals we nu zien, kun je dan niet meer bijsturen. Doe het goed of doe het niet en

investeer op een juiste manier in Lelystad Next Level.

Automobilisten hebben een hekel aan probleemrotonde bij Palazzo

EEN BRUISEND EN LEVENDIG STADSHART OFTEWEL…