Het demissionaire kabinet probeert de opening van het betwiste Lelystad Airport een stap dichterbij te brengen, door het vliegveld te laten meeliften op de legalisatie van een groep gedupeerde boeren in de stikstofcrisis. Kamerleden Leonie Vestering en Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren steken daar samen met Stichting Red de Veluwe en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) een stokje voor . Tijdens het Programma Aanpak Stikstof (PAS), dat in mei 2019 door de Raad van State werd afgeschoten, konden ondernemers die een kleine stikstofneerslag veroorzaakten op de natuur (minder dan 1 mol/ha/jr) volstaan met een melding bij de provincie. Een natuurvergunning was voor hen niet nodig. Nu de PAS onwettig is verklaard, hebben ook deze ondernemers – ruim drieduizend boeren en enkele andere bedrijven – een vergunning nodig. Het kabinet wil deze bedrijven nu snel legaliseren. Saillant is dat ook Lelystad Airport zich onder deze PAS-melders heeft geschaard. Maar het vliegveld zal bij ingebruikname leiden tot wel 4,1 mol/ha/jr aan stikstofneerslag op natuurgebieden. “Het is in de eerste plaats dus al bizar dat Lelystad Airport een PAS-melding mocht doen, maar het zou helemaal absurd zijn als deze melding ook nog gelegaliseerd wordt,” zegt Van Raan. “Het vliegveld lift zo mee op de golf van legalisatie van boeren, die hun melding wel correct en ter goeder trouw hebben gedaan.” Kamerlid Vestering laakt het dat de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de PAS-meldingen niet wil checken op juistheid. “Het heeft er alle schijn van dat het kabinet gewoon de hele groep wil legaliseren. Maar dat gaat zomaar niet. De Tweede Kamer heeft goedkeuring gegeven voor de legalisatie van PAS-melders, in de veronderstelling dat dat bedrijven zijn met een zeer kleine uitstoot. Lelystad Airport hoort daar duidelijk niet bij.” Daarnaast maakt de Partij voor de Dieren de minister duidelijk dat het juridisch überhaupt zeer wankel is om de PAS-melders nu te legaliseren zonder dat er stevig pakket aan maatregelen ligt waarmee vaststaat dat de natuurdoelen in de toekomst gehaald gaan worden. “Het is schandalig dat het kabinet er opnieuw voor kiest om wél stikstofruimte uit te geven aan economische activiteiten, zonder dat vaststaat dat die stikstofruimte er is. Wat we hier zien gebeuren is een PAS 2.0; voor je het weet staat het kabinet weer voor de rechter.”