De Nederlandse regering moet zich in Europa actief verzetten tegen Europese subsidies voor vleespromotie. Dit naar aanleiding van een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren Kamerlid Frank Wassenberg. Deze week lanceerde de Europese Commissie een nieuwe campagne om de consumptie van varkensvlees onder jongeren te stimuleren, waarvoor 7,5 miljoen euro is uitgetrokken: ‘Let’s talk about pork from Europe.’ De Partij voor de Dieren vindt dit volstrekt onverantwoord. Frank Wassenberg: “Dit is een groot succes. De Europese Unie pompt miljoenen in reclamecampagnes voor vlees, nu specifiek gericht op jongeren. Die zijn door berichten over de gevolgen voor het milieu, dierenwelzijn, voedselveiligheid en gezondheid juist minder vlees gaan eten. Dat moeten we aanmoedigen, in plaats van ze te verleiden meer vlees te eten zoals de EU nu doet. Het kabinet en nu ook de Europese Commissie erkennen de noodzaak van een omschakeling naar meer plantaardige voeding, nu wordt daad bij het woord gevoegd door die promotiesubsidies aan te pakken.” Dinsdagavond werd een motie van de Partij voor de Dieren aangenomen die de regering verzoekt om zich in Europa te verzetten tegen de subsidies voor de promotie van vlees. Ook in Nederland loopt een door de EU-gesubsidieerde campagne om de consumptie van kippenvlees te verhogen. Deze subsidies gaan lijnrecht in tegen het kabinetsbeleid dat mensen juist minder vlees wil laten eten. Frank Wassenberg: “De Europese vee-industrie fokt, gebruikt en slacht elk jaar meer dan zeven miljard dieren. Ieder jaar weer. De rapporten over de schadelijke effecten hiervan op het klimaat, het milieu, dierenwelzijn en de volksgezondheid blijven zich opstapelen. In deze tijd belastinggeld uittrekken voor vleesreclames en daarmee dierenleed en nog verdere opwarming van de aarde sponsoren is onacceptabel. Het werd hoog tijd.”