Overbetuwe heeft een terughoudend beleid ten aanzien van nieuwe plaatsen voor woonwagens. Bestaande locaties bleven in stand, maar er werden geen nieuwe bewoners toegelaten als de plek vrij kwam. Zo daalde het aantal woonwagenstandplaatsen in de gemeente, zonder dat iemand zijn of haar plek kwijt raakte.

 

Aandacht en kosten voor woonwagens in verhouding met andere huisvesting

De rechter heeft zich op basis van mensenrechten tegen een dergelijk beleid uitgesproken. Als VVD respecteren we die uitspraken en willen we hier in Overbetuwe op een kleinschalige manier en met oog voor de omgeving invulling aan geven. Gelijke behandeling betekent wat ons betreft ook dat de aandacht en de kosten voor woonwagenstandplaatsen in verhouding moeten zijn met de huisvesting voor andere inwoners.

 

Aansluiten bij regionale aanpak

Er is in het gebied Arnhem-Nijmegen een regionale aanpak voor woonwagenstandplaatsen. Onderdeel daarvan is het inventariseren van de behoefte aan standplaatsen en een gecoördineerde systematiek van toewijzing. In tegenstelling tot de VVD, wilde de meerderheid van de gemeenteraad dat we in Overbetuwe vooruit zouden lopen op deze regionale benadering. Het college heeft vervolgens geïnventariseerd wie er in aanmerking wil komen voor een standplaats in Overbetuwe. Dat heeft belangstelling voor 29 standplaatsen opgeleverd, deels van mensen uit Overbetuwe, maar deels ook van mensen zonder band met onze gemeente.

 

De gemeente heeft in opdracht van de raad met een uitvoerig onderzoek twee locaties voor het realiseren van in totaal maximaal 6 woonwagenplaatsen aangewezen. Uit een overzicht van meer dan 100 mogelijke locaties zijn er op basis van beoordelingscriteria 2 locaties geselecteerd, namelijk de Platenmakersstraat in Elst en het stationsgebied in Zetten. Op beide locaties hebben omwonenden zich kritisch uitgelaten.

 

Kwaliteit gaat boven snelheid

De VVD vindt dat de snelheid niet te zwaar als beoordelingscriterium moet gelden. De keuze voor Zetten past minder goed in de daar geplande ontwikkeling van het stationsgebied. Op basis van onze keuze voor een optimale locatie boven snelheid, komen wij tot een voorkeur voor een andere locatie dan het stationsgebied in Zetten. 

 

Kleinschaligheid past bij OverbetuweHet is een kostbaar proces om tot selectie van woonwagenstandplaatsen te komen en ook de realisatie is duur. We staan achter de afgesproken 6 standplaatsen. Juist kleinschaligheid past bij Overbetuwe en is belangrijk voor het draagvlak. De wachtlijst voor woonwagens is, ten opzichte van de andere 5.000 woningzoekenden in Overbetuwe, voor de VVD geen reden om extra plaatsen te creëren. Die prioriteit en investering besteden we liever aan de hoognodige woningbouw.