Vroeger kochten we dvd’s, maar nu betalen we voor onbeperkte toegang tot films op aanvraag. Ooit kochten we muziek, maar nu streamen we wat we willen, wanneer we het online willen. Zelfs het koken – een van de oudste vaardigheden van de mens – is verstoord door de levering van voedsel.

In feite gebruiken 58 miljoen mensen in Nederland-89% van de volwassen bevolking een of andere vorm van abonnementsdienst. Wat ooit het meest werd geassocieerd met de tijdschriftenindustrie is nu de manier waarop veel bedrijven hun producten of diensten in rekening brengen, wat van invloed is op hun volledige verkoopbeheeractiviteiten.

Het lijkt een enorme kans. Maar is het wel het juiste model voor jouw bedrijf? Het antwoord is niet zo eenvoudig. Laten we eens kijken naar een paar voors en tegens:

P.s. Ben je juist opzoek naar een dienst die je helpt al je abonnementen op te zeggen? Ga dan naar directopzeggen.nl/

Voordeel Kan beter zijn voor de cashflow

De ondernemers zullen de verschillen tussen de operationele kosten en de kapitaalkosten uit de eerste hand kennen. Sommige bedrijven proberen zelfs zoveel mogelijk van hun uitgaven als Opex over Capex te krijgen, dus inkomsten worden in het bedrijf gedruppeld in plaats van dat ze er onregelmatig in worden gedumpt.

Abonnementsdiensten kunnen juist om deze reden beter beheersbaar zijn. In plaats van klanten die je één keer een bedrag ineens geven, spreid je hun betalingen over de maanden of jaren. Dit betekent dat je jouw cashflow gemakkelijker kunt voorspellen, met meer zekerheid over wat voor geld er binnenkomt en wanneer.

Veel consumenten geven de voorkeur aan lagere, frequentere en beter beheersbare uitgaven, wat waarschijnlijk ook de reden is dat de verkoop van abonnementen het afgelopen jaar met 11% is gestegen. Een abonnementsprijsmodel zou dus goed kunnen werken voor zowel de financiën van jouw klanten als die van uzelf.

Nadeel Jouw klanten willen het misschien niet

Ja, het heeft geen zin om jouw verkoop- en prijsstrategieën te vernieuwen om tegemoet te komen aan de abonnementseconomie als uw klanten niet willen dat jouw goederen of diensten op die manier worden verpakt.

Dus wie houdt zich in grote lijnen bezig met abonnementsdiensten? Vandaag de dag besteedt de gemiddelde volwassene in Nederland ongeveer 20 Euro per maand aan abonnementsdiensten, met 35-54-jarigen die over het algemeen het meest betrokken zijn, met een gemiddelde van 60 Euro.

Op een meer individueel niveau, zullen bedrijven die abonnementsdiensten overwegen, zelf moeten uitzoeken of hun klanten wel in staat zijn om te veranderen. Klantrelatiebeheer (CRM) software en verkoop apps bieden hier inzicht in.

CRM-tools kunnen worden gebruikt om uw klanten beter te begrijpen. Ook geven sales apps je direct inzicht in welke van jouw producten regelmatig genoeg verkopen om wellicht een terugkerend abonnementsverkoopmodel te rechtvaardigen, en welke producten je zou kunnen bekijken om te bundelen voor een aantrekkelijker abonnementspakket. Jouw datadashboard zal je helpen om al deze informatie op één plaats te zien.

Lees ook: Verschillende soorten belasting in Nederland