Emotie? Elke week schrijft de fractievoorzitter van de VVD een column. Met interesse lees ik deze dan ook. Scherp, humor en vaak met een knipoog. Ik vind het altijd knap dat mensen zulke gaven hebben om elke week een stukje op papier te krijgen. De laatste column van collega Wout heet “ Meisjes van 13”. Omdat ook op onze website regelmatig een column te lezen is heb ik besloten om deze keer wat over de VRZ te gaan schrijven, als een reactie op de column van Wout. Ik wil een paar zaken rechtzetten. In zijn column geeft hij aan dat de ChristenUnie samen met de SGP heeft besproken om de goedkeuring over de verdeelsleutel bijdrage gemeente af te laten hangen van het wel of niet open houden van posten. Beste Wout, hier ga je de mist in. Als je goed heb geluisterd hebben wij dit niet gezegd. Waar gaat het dan wel om bij de ChristenUnie? Verdeelsleutel Vorig jaar is met ruime meerderheid in het bestuur van de VRZ ingestemd met de verdeelsleutel (de bijdragen per gemeente). Voor onze gemeente werd de bijdrage in 2013 €2.300.533,- en vanaf 2021 €2.169.255,-. De gemeenten Middelburg en Vlissingen werden aangemerkt als nadeelgemeente en moesten flink in de buidel tasten. Beide gemeenten hebben bezwaar aangetekend en met succes want door een bemiddelingspoging vanuit de Provincie ligt er nu een nieuw voorstel waarin onze gemeente €39.000,- extra gaat betalen. Rapport Maatwerk brandweer Sinds 2013 is er heel wat gebeurd binnen de VRZ. Een van de zaken die speelt is het rapport “Maatwerk Brandweer”. Dit rapport start op 1 augustus 2013 de 1ste fase. De laatste fase wordt uiterlijk 1 januari 2017 afgerond. Dit is een cruciaal rapport voor de brandweerzorg van Zeeland omdat alle brandweerzorg in heel Zeeland gaat. Het rapport staat tot 26 september onder embargo. De gemeenteraad kan hier dus geen inzage in krijgen. Een vreemde actie vind ik. Ik wil dit rapport onderdeel uit laten maken van onze afweging wel of niet in te stemmen met de nieuw voorgestelde verdeelsleutel. En daar doelden wij op in de commissievergadering. We moeten eerst weten wat we voor die €39.000,- gaan krijgen of misschien wel moeten inleveren. Ik ben dan ook van mening dat je deze twee zaken niet los van elkaar kan zien. Natuurlijk heeft ook de gemeente Schouwen-Duiveland in 2013 ingestemd met de overdracht van de brandweerzorg naar de VRZ en juist daarom willen we een vinger aan de pols houden. Terecht wordt in de column aangehaald dat Den Haag de geldkraan dicht zal draaien als de VRZ hun zaakje niet snel op orde gaat krijgen. Dit kwam echter doordat jaarstukken niet op tijd waren ingeleverd, iets waarvan de directie van VRZ niet op de hoogte was. Hierdoor wordt nu wel het mes op de keel gezet bij de Zeeuwse gemeenteraden om toch maar voor 1 oktober een besluit te nemen omdat anders echt de geldkraan dicht gaat. Natuurlijk is het niet handig een besluit af te laten hangen van emoties, maar net zo min is het handig een besluit af te laten hangen van tijdsdruk. De fractievoorzitter van de VVD heeft ons voorgehouden, zo is te lezen dat we de burgemeester niet zomaar kunnen laten pleiten voor voor het behoud van zijn posten. Andere burgemeesters zouden dan ook voor hun eigen verlanglijstje kunnen gaan. Hiermee zou de slagvaardigheid van de VRZ en de veiligheid ondermijnd worden. Dit is echter wel hoe op het moment al door andere gemeenten gewerkt wordt. Het verbaast me dat ons populisme wordt verweten en dat we onrust zouden creeeren door misschien valse hoop te geven. Zijn wij dan de puberende meisjes van 13? Als hij ons amendement van 25 juni erbij had gepakt dan kan dat toch niet beweerd worden. Met dit amendement, dat ook door de VVD is aangenomen, stellen we voor dat in de begroting 2015 van de VRZ het volgende moet worden opgenomen: Herschikking van brandweerposten (mensen en materiaal) moet vooral plaatsvinden vanuit veiligheidsoverwegingen en niet sec vanuit financiële overwegingen Bij de herschikking moet de “werkvloer” inclusief de vrijwilligers nadrukkelijk betrokken worden. Iedere politieke partij moet een weloverwogen besluit kunnen nemen. Het is niet de politiek die voor onrust zorgt, maar dit is vooral te danken aan de zeer geringe en gebrekkige communicatie vanuit de VRZ. Als de VRZ een gemeenschappelijke regeling is waar de gezamenlijk veiligheid van Zeeland en de slagvaardigheid van de VRZ het gezamenlijke doel moet zijn, dan moet het niet zo zijn dat bestuurlijk Zeeland pas achteraf te zien krijgt wat we nu daadwerkelijk krijgen of moeten inleveren. Ik sluit af met het verhaal van de brugwachter, dit verhaal kreeg ik via de mail binnen van een vrijwillige brandweerman. En ik denk dat hij de spijker op zijn kop slaat. Wim Dorst