Zoals bekend heeft de meerderheid van de Gemeenteraad besloten om de 2-wekelijkse cyclus van de Raadsvergaderingen in Sittard-Geleen ingaande 1 januari van dit jaar te beëindigen. Reden hiervoor was dat de dames en heren raadsleden het te druk vonden. Daardoor zijn er in 2019 in 4 maanden zelfs GEEN raadsvergaderingen. En de gemiddelde tussenliggende periodes tussen 2 raadsvergaderingen is 6 tot 7 weken ! Ronduit belachelijk ! Terwijl de raadsleden wel de volledige vergoeding van 20.000 euro per jaar ontvangen !!!. De Stadspartij heeft hier ernstige kritiek op geuit en heeft gepleit om in 2019 méér raadsvergaderingen te houden. Maar helaas, met name de coalitiepartijen geven ons voorstel géén steun. Voor het geval U het niet meer weet ... de coalitiepartijen zijn GOB, Groen Links, DNA, PvdA, VVD, SP en fractie Tillie. Zij vinden tussenpozen van 6 tot 7 weken acceptabel. Gek hé, dat het zo slecht gaat met deze gemeente als een groot aantal raadfracties niet eens bereid is om frequent raadsvergaderingen te houden. ---------- Gisteravond was er voor het eerst in 7 weken weer eens een raadsvergadering. Belangrijk onderwerp op de agenda was het verzoek van de Provincie aan de gemeente om de begrotingskaders tussentijds te wijzigen. Als de gemeente hieraan niet zou meewerken dan zal er voorlopig geen bestuursakkoord tussen Provincie en gemeente ontstaan. Een bestuursakkoord biedt voor Sittard-Geleen zicht op mogelijke extra miljoenen voor het uitvoeren van belangrijke projecten. ---------- Onderstaand de bijdrage van de Stadspartij in het debat bij het agendapunt vervanging Begrotingskaders Voorzitter, De geschiedenis van dit agendapunt begint in een meer dan gedenkwaardige Raadsvergadering midden in de nacht van 14 op 15 november 2018. Even vóór 3 uur ’s nachts bereikte de Raad na een tumultueuze vergadering overeenstemming over een, nota bene mondelinge, richtinggevende motie, ingebracht door de heer Lebens, namens alle fracties, die uiteindelijk door alle aanwezige raadsleden gesteund werd. Met die motie ontstond er net voldoende draagvlak voor het vaststellen van de begroting. Met een kleine meerderheid weliswaar, want in de voorafgaande raadsdiscussie hadden, niet alleen oppositiepartijen maar ook diverse coalitiefracties aangegeven ernstige problemen te hebben met diverse voorstellen die onderdeel waren van die begroting. Onderwerp van discussie was hierbij hoe het resterende overschot van 870.000 euro zinvol kon worden besteed. Via die handige motie, waarin in algemene termen een richting werd aangegeven hoe te handelen bij de kadernota, werden alle nog voorliggende begrotingsproblemen in één slag getackeld. Maar die motie was zodanig algemeen geformuleerd dat het voor velen geheel onduidelijk was wat de motie precies behelsde. Zó onduidelijk zelfs dat achteraf lange tijd nodig was om de juiste schriftelijke weergave er van te beschrijven. Resultaat was dat de begroting werd vastgesteld en dat werd afgesproken alle zaken uit te werken in de op te stellen kadernota die in de loop van 2019 zou worden aangeboden aan de Raad. En ze dronken een glas en deden een plas en zeiden dat het goed was ! Tot zover de voorgeschiedenis van dit Gemeenteblad. Voorzitter, Wat schetst onze verbazing … Nu vanavond, ligt er ineens een voorstel van het College om de begrotingskaders direct aan te passen vooruitlopend op de Kadernota. En tegelijkertijd meldt het College dat alle moties en alle bijbehorende wensen van de Raad die bij de begroting werden ingediend van tafel gaan. Nota bene op verzoek van de Provincie en met de mededeling dat de Provincie alleen wil praten over een bestuursakkoord als de begrotingskaders van Sittard-Geleen zodanig worden aangepast dat ze in overeenstemming zijn met de begrotingskaders van de Provinciale toezichthouder. Voorzitter, Discutabel … want is het niet diezelfde Provincie die mijn waarschuwingsbrief van net 1 jaar geleden over het aanstaande begrotingstekort 2018-2021 rigoureus van tafel veegde en de begroting enkele weken voor de gemeenteraadsverkiezingen kritiekloos vaststelde. met een uitstraling van … “niets aan de hand mensen” “gewoon doorlopen”. Daarmee een ernstige inbreuk maakte op een correct verloop van de Gemeenteraadsverkiezingen. Is het niet de Provincie die in het najaar van 2018 de begroting 2019 goedkeurde, ondanks dat de fractievoorzitters hele andere oplossingen hadden aangedragen dan het College. Vreemd voorzitter. De Raad bepaalt de begrotingskaders en NIET de Provincie. Door deze zware druk van de Provincie om de begrotingskaders vast te stellen conform provinciale voorwaarden en te koppelen aan het al dan niet opstarten van een discussie over een bestuursakkoord gaat de Provincie ons inziens verder dan haar toezichthoudende wettelijke bevoegdheid. Het riekt naar détournement de pouvoir. De aanpassing van de kaders op verzoek van de Provincie is ons inziens dan ook erg kort door de bocht. Het lijkt alsof de Provincie hier haar bevoegdheid als toezichthouder te ruim uitlegt en zware druk zet op het College door te dreigen geen bestuursakkoord af te sluiten als wij de kaders niet wijzigen. Als toezichthouder kan de Provincie de begroting afkeuren of begrotingswijzigingen niet accorderen. Men treedt nu echter in de bevoegdheden van de Raad. Dat de Provincie deze dwingendheid opzoekt zegt eigenlijk al heel veel over het lage vertrouwen dat ze in ons College heeft Dat de Provincie weinig vertrouwen heeft in het College is geen charmant politiek signaal. Wat is de reden van dit wantrouwen en welke maatregelen zijn genomen ter verbetering van de relatie, mede in het licht van de verkiezingsuitslag, de interbellumperiode en een mogelijk nieuwe Provinciale ploeg. Dat het College mee redeneert over aanpassing van de begrotingskaders is op zichzelf begrijpelijk gezien het zicht op mogelijke extra miljoenen via een regiodeal met Provincie. Maar wat komt er eigenlijk in die deal aan voorwaarden en eisen van de gemeente Sittard-Geleen? Daarover heeft het College geen overleg met de Raad gepleegd. En op dit moment is geen sprake van een gedragen Raadsakkoord. Dus wat gaat het College namens de Raad uit onderhandelen. Al met al onduidelijk waarom en voor wat we die kaders nu moeten aanpassen. Dus er is nog aanvullende uitleg van het College nodig en minimaal een toezegging dat voorafgaand aan het onderhandelen over een bestuursakkoord met de voltallige Raad een raadsconferentie wordt gehouden over de inzet van de deal ------------ Resultaat van het debat: Omdat het College geen harde toezeggingen deed, onduidelijk bleef over de inzet van een op te stellen bestuursakkoord en toekomstig de eigen beleidsvrijheid van de Raad ernstig heeft beknot, heeft de Stadspartij tégen het voorstel gestemd, evenals de voltallige oppositie. Bovendien is het afsluiten van een bestuursakkoord met de Provincie ook toekomstig gewoon mogelijk. Het voorstel werd met de kleinst mogelijke meerderheid toch aangenomen omdat de coalitiepartijen stoïcijns het Collegevoorstel steunden en de kritiek van de oppositie niet serieus namen. Gevolg is dat er nu geen verzachtende begrotingsmaatregelen kunnen worden genomen, zoals het direct verlagen van de parkeertarieven in de centra van Geleen en Sittard. Coalitiepartijen, bedankt hiervoor !!!