Woningcorporaties maken met de gemeente afspraken over hoeveel  sociale huurwoningen de corporaties in Stichtse Vecht mogen bouwen. Zij noemen dit  “Prestatieafspraken”.

Het vorig gemeentebestuur (met de VVD en Lokaal Liberaal als harde kern) maakte ook prestatie- afspraken over  aantal te bouwen sociale huurwoningen.  Het resultaat sinds 2019?

-We zijn 148 sociale huurwoningen kwijt geraakt !

-Op Woningnet zijn er 3287 woningzoekenden naar een sociale huurwoning bij gekomen.

-De wachttijd voor een sociale huurwoning in onze gemeente is opgelopen tot bijna 14 jaar.

-En er staan constant zo’n 1500 woningen leeg.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2023/02/wanprestatieafspraken

Wie staan er eigenlijk op die wachtlijst bij Woningnet? 

In elk geval niet de bestuurders van pensioenfondsen, van banken of zorgbedrijven met hun topinkomens. Ook geen wethouders , burgemeesters of topambtenaren. Geen grootaandeelhouders of topmanagers en de 1400 miljonairs in Stichtse Vecht ook niet.

De SP heeft het gemeentebestuur er al vaak op gewezen dat vooral de huishoudens met een modaal inkomen de dupe zijn van de woningnood.

Zit je met je inkomen onder de huurgrens zodat je in aanmerking komt voor sociale huur dan is er praktisch geen corporatiewoning  beschikbaar. Zit je met je bruto jaarinkomen tot rond de 55.000 Euro? Is er ook niks te koop of betaalbaars te huur.

In de vergadering van de raadscommissie stelde de SP voor om de prestatieafspraken eens flink onder de loep te nemen want het moet beter.  

VEEL BETER WANT STILSTAND IS ACHTERUITGANG !!

De SP vroeg alle partijen: Hoe kunnen we volgens jullie de productie van sociale huurwoningen opkrikken?

De coalitiepartijen(VVD, Lokaal Liberaal, D66 en Streekbelangen) wisten blijkbaar niet eens wat de criteria zijn om ingeschreven te mogen worden op Woningnet en ook niet dat er zo’n  8000 officieel geregistreerde actief woningzoekenden op de wachtlijst van Woningnet staan. We hebben het nog maar een keer uitgelegd in de commissievergadering.

De mededelingen van de Wethouder over de positieve rol van de projectontwikkelaars in het “ sociale segment” stelt ons ook niet gerust. Een deel van de 30% sociaal bij nieuwbouw wil dit College ook onderbrengen bij de projectontwikkelaars. De daadkracht ontbreekt  om de 8000 woningzoekenden, ingeschreven bij Woningnet  aan een dak boven hun hoofd te helpen.  Over dit soort zaken moet je niet “met de benen op tafel” gaan filosoferen zoals het CDA voorstelt.

De coalitiepartijen lijken dik tevreden met 85 woningen de komende jaren door de corporaties. Komt neer op 21 nieuwe woningen per jaar.

In dit tempo kost het 400 jaar voordat alle 8000 woningzoekenden van Woningnet een dak boven hun hoofd hebben.  En ook de veel geroemde verduurzaming en noodzakelijke renovaties (meestal als gevolg van achterstallig onderhoud) leveren geen woning meer op.  De coalitie en aanhang schuift het vooral graag op de lange baan met een grenzeloos vertrouwen in de regering die tot 2040 heel veel woningen belooft te bouwen.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2023/02/wanprestatieafspraken

 

 

Wat gebeurt er intussen in Stichtse Vecht?

Stichtse Vecht heeft niets meer te bieden aan starters met cruciale beroepen zoals bijv. een politieagent, ambulancechauffeur, thuis/verpleegzorg, heftruckchauffeur, onderwijsassistenten, bouwplaatsmedewerkers, schoonmakers, vuilnisophalers, treinconducteurs.

Ontluisterend is het dat met name de rechtse partijen weinig benul lijken te hebben van het bruto jaarinkomens van deze CAO-beroepsgroepen hoeveel mensen met deze vitale beroepen  maximaal kunnen lenen bij de bank voor een hypotheek op een koophuis.  Maar ook niet goed op de hoogte lijken zijn van wie er eigenlijk in een sociale huurwoning van de corporaties wonen of daarvoor in aanmerking komt.

Ook dit hebben we nog maar een keer geduldig uitgelegd in de commissievergadering.

Sommige partijen hebben ook de illusie dat het bouwen van paleisjes,  het bouwen van dure koop en huur bijdraagt  aan het verkorten van de wachtlijst op Woningnet. Misschien hebben we deze illusie  wreed verstoord , maar hopelijk was dat voor een aantal partijen een leermomentje.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2023/02/wanprestatieafspraken

In Stichtse Vecht kun je inmiddels alleen met een goed gevulde bankrekening in een villaparkje een paleisje scoren.  De gemeente faciliteert dat soort ontwikkeling volop: Capaciteit van de ambtenaren?  Verkoop van gemeentegrond om er een paar paleisjes te mogen bouwen? Bestemmingsplannen aanpassen?  Geen enkel probleem: De coalitie van VVD, D66, Streekbelangen en Lokaal Liberaal  regelt het allemaal voor u.

 

Stichtse Vecht, de nieuwe Grachtengordel?

Terwijl veel mensen hun energierekening niet meer kunnen betalen en de voedselbank topdrukte ervaart wordt er in de “rijke” delen van onze gemeente gewoon doorgefeest, ge-Teslaat met subsidie , wordt over huuropbrengsten van peperdure appartementen geen belasting betaald en evenmin  over de winst op de verkoop van landbouwkavels.  Dus heeft deze “happy few” alle tijd om zich vooral druk te maken over de hoogte en lengte van hun jachten, over hun privé aanlegsteigers, over hun privé  havens of over de overwaarde van hun optrekjes. In deze buurten willen ze ook echt helemaal geen sociale huurwoningen. Kletspraat over "inclusieve buurten? ". We weten wel beter. Er zijn hele wijken en buurten waar niet 1 sociale huurwoning staat.

Eigenlijk achterstandswijken !

 

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2023/02/wanprestatieafspraken

 

Wat een prestatie !

Onder jongeren ontstaat momenteel een trend om zich maar helemaal niet meer in te schrijven want het is toch kansloos dat je bijtijds een woning scoort. Zo wordt onze jeugd dus weggejaagd uit de dorpen en wijken van Stichtse Vecht. Ook voor onze ouderen die graag kleiner willen wonen is er niets te vinden. Evenmin voor gezinnen die graag meer ruimte krijgen.

Intussen wekt het College de indruk dat het de normaalste zaak van de wereld is dat 70% van (nog niet eens alle) nieuwbouw in de vrije sector (huur of koop) door projectontwikkelaars mag worden ingevuld .

Lichtpuntje is wel dat Lokaal Liberaal er onlangs achter is gekomen dat je weinig te zeggen hebt op grond waar je geen eigenaar van bent. Hopelijk duurt het nu niet meer al te lang tot Lokaal Liberaal beseft dat je alles te zeggen hebt op de grond waar je als gemeente wel eigenaar van bent. Dus niet meer verpatsen.

Het moet anders, het kan anders!

Tijdens de commissievergadering bleek dat de coalitie en de voorzitter eigenlijk liever geen verbetervoorstellen wilden horen. Daarom zetten we het hier nog maar onder elkaar. Dan kunnen ze het op hun gemak nog eens teruglezen.

 

Bouwen naar behoefte: dus voor de groep van 8000 bij woningnet ingeschreven woningzoekenden. Erken dat er woningnood is, dus maak een noodplan, een noodmaatregel, een noodverordening. Stoppen met verkoop van onze schaarse gemeentegrond aan particuliere projectontwikkelaars zogenaamd om sociale huur mogelijk te maken. (Dus van Zogwetering 21000m2, Veenkluit 2100m2, Haarrijweg 6000m2, MF Vreeland 4000m2, Zuilense Vecht 20.000m2: Geen verkoop aan particulier projectontwikkelaars) Laat de corporaties ,naast een flinke hoeveelheid sociale huur, ook zelf midden huur realiseren zodat we de controle behouden over toekomstige huurstijgingen Leegstandsverordening om op te treden tegen de 1400 leegstaande woningen maar ook de al jaren leegstaande kantoren in Bisonspoor.  (Omdat het kraakverbod niet tot meer leegstand moet leiden, krijgen gemeenten meer mogelijkheden om leegstand te bestrijden. Zij kunnen een leegstandsverordening vaststellen waarmee pandeigenaren verplicht leegstand bij de gemeente melden. Hierna bespreken gemeente en eigenaar de plannen voor en de mogelijkheden van het pand. Mocht dat niet leiden tot het gebruik van het pand, dan kan de gemeente een huurder voordragen. In  Utrecht pleit de raad ervoor om kraken van langer leegstaande panden uit het strafrecht te halen) In nieuwbouwprojecten niet langer 70%  te gunnen aan de projectontwikkelaars maar aan de corporaties. Geen ambtelijke capaciteit verspillen aan projecten met woningen die onbetaalbaar zijn voor de gewone inwoners. Inzetten versnellingscoach om procedures te versnellen zoals gevraagd door corporaties. Wijken en buurten waar nu meer als 30% sociale huurwoningen staan ontlasten door meer sociale huurwoningen te realiseren in wijken en buurten waar nu minder als 30% staat Woningzoekenden (ook in wisselwoningen) actief betrekken bij nieuwbouwprojecten waar nu alleen participatie van omwonenden wordt toegestaan. Niet alleen maar van het gas af maar vooral en snel van het enkel glas af.