Veranderen systeem en #Avri Er is veel discussie over het nieuwe systeem voor inzameling #afvalstoffen. Binnen de Gemeente Tiel is er zelfs een discussie gaande over uitstel. Wij hebben als @KrachtTiel onderzoek gedaan naar de werkwijze en methode. N.a.v. Een extra vergadering van het presidium extra vragen gesteld. Wij vinden het niet verstandig om veel geld te gaan betalen voor uitstel terwijl dat niet leid tot afstel. ! Maar hoe zit het nu eigenlijk? AVRI is 100 procent overheid en samenwerking met 10 gemeenten. Dus ook de gemeente Tiel. Conform de afgesproken verordening is afgesproken om het nieuwe systeem in te voeren. Dat 2 gemeenten waaronder Tiel tegen waren doet er niet toe. Afspraak is en dat is democratisch besloten dat AVRI de methode van inzamelen bepalen. Door samenwerking zakken de kosten. Wat niet goed uitgelegd wordt, is dat de burgers helemaal niet meer gaan betalen maar gaan nu de werkelijke kosten betalen. Hoe zit dat nu? Jarenlang hebben de inwoners van o.a. tiel geld teruggekregen uit de reserves van Avri waardoor we een bedrag betaalden die niet kostendekkend was. De wethouders zijn gewaarschuwd dat de hoge teruggave zal leiden tot een fikse kostenstijging voor de burgers van Avri gemeenten. Maar #politiek lag dat destijds blijkbaar lekker rond verkiezingstijd en is er meer terug betaald dan verstandig was Het was beter dit over een langere periode uit te smeren. De kosten die we betalen voor de afvalstoffenheffing is een doelbelasting. Dat betekent dat je het geld alleen mag gebruiken voor ophalen en verwijderen huisvuil. Het bedrag moet dus kostendekkend zijn. Om de kosten niet nog verder te laten stijgen moest Avri de inzamelmethode veranderen. Restafval is niet definieerbaar afval en moet worden verbrand en dat kost 60 euro per ton. Zonder ophaalkosten etc. Door nu nog meer te scheiden, o.a. Ijzer bij plastic etc en alle organisch afval bij gft blijft er bijna niets over van dat duur te verwerken afval en bied je automatisch ook minder aan. Daarnaast stijgen de kosten minder hard om te verwerken en leveren de recycleproducten meer op. Scheiden loont dus! Daarnaast doet #WVL van #Rijkswaterstaat elk jaar een benchmark over ontwikkeling #afvalstoffenheffing. AVRI presteert als een van de beste op #duurzaamheid, hoogwaardige voorzieningen en zit met de huidige verhoging onder het landelijk gemiddelde van wat andere gemeentes betalen. Voor de teruggave aan de burgers was dat nog verder onder landelijk gemiddelde. Als je naar het onderzoek kijkt van WVL zul je zien dat de nieuwe methode bij andere gemeenten landelijk heeft geleid tot nog lagere prijzen. Daarnaast komen er nog verassingen vanuit de #regering waardoor verbranden nog duurder wordt. Daar heeft Avri zoals wij hebben kunnen ontdekken nog geen rekening gehouden. Uiteindelijk betalen we altijd de daadwerkelijke kosten! Namelijk het verwijderen en recyclen van afval! Ook al wordt alles herbruikt en 100 procent recyclet blijven er altijd kosten om de #afvalstroom te verwerken. #AVRI doet het uiteindelijk niet slecht! Verre van dat! Wat gebeurd er wel slecht? Uitleggen hoe het werkt, hoe de kostenverhoging is ontstaan ( politieke keuze) waarom het bedrag is wat het is en hoe het systeem werkt. Et nieuwe systeem "Diftar" is landelijk een bewezen systeem. Uitstel leid niet tot afstel maar zal leiden tot hele hoge kosten. Uittreden kost 10 miljoen en dat geld heeft Tiel niet. Daarnaast moet alles opnieuw opgezet worden. Afvalwagens, een organisatie, terreinen etc etc. Ook dat komt er boven op! Daarnaast is zoals we het hebben uitgelegd afvalstoffenheffing een doelbelasting. De extra kosten komen dus altijd ten laste van de burgers. Krachtig Tiel heeft een heel pakket vragen gesteld aan het bestuur. De genoemde bedragen voor uitstel zijn indicatie bedragen. Die nog hoger kunnen uitvallen. Uitstel gaat niet leiden tot afstel, uitreden is onbetaalbaar, en juridisch kunnen we er niet onder uit. Wij denken dat uitstel geen optie is. Wij vinden het verstandig dat er ingezet gaat worden op een goede en zorgvuldige invoering en maatregelen afspreken om overlast etc te voorkomen. Daarnaast vind Krachtig Tiel dat de GFT tussen 1 april en 1 oktober elke week opgehaald moet worden. In de overige maanden kan dat terug naar 1 x per maand. Minder tuinafval en kouder en geen vliegen. Indien je goed afval gaat scheiden zal de zak restafval nooit gaan stinken. Want alle organisch afval gaat in de gft. Krachtig Tiel luistert ook naar de burger. Tijdens de gesprekken met burgers zien wij ook dat er begrip ontstaat voor de nieuwe methode. Wij wachten de beantwoording af van de vragen die wij hebben gesteld aan het bestuur. Maar wij vinden het niet verantwoordt om een enorme berg geld over de balk te gooien als dat niet gaat leiden tot lagere kosten bij een gelijkblijvend serviceniveau wat we nu kennen dan wel een acceptabel andere inzamel methode. We gaan de burgers op de hoogte houden van alle ontwikkelingen rond dit thema. Onze contactpersoon op dit gecompliceerde dossier is onze kandidaat Anton van Straten. Heeft u vragen over dit onderwerp kunt u ze stellen via het contactformulier. Deel ons bericht en like de pagina. Wij willen met o.a. De FB pagina in contact komen en discussiƫren met onze burgers in de gemeente Tiel. Via de onderstaande link is veel info te vinden. https://www.afvalcirculair.nl/onderwerpen/monitoring-cijfers/afvalcijfers/afvalcijfers/afvalstoffenheffing/