Herstelbetalingen In de komkommertijd komt hij altijd weer voorbij. Nu weer in Amsterdam. Het slavernijverleden. Er valt gelukkig nog wat te schamen in de hoofdstad. Met in het kielzog de roep om herstelbetalingen. Er valt wat voor te zeggen. In een tijd waarin iedereen mee mag doen. Er is in onze tijd plaats voor elke uitzondering ongeacht geloof, geaardheid, sekse of afkomst. Helaas is inclusiviteit vaak een modewoord voor linkse partijen, om het falende beleid te maskeren. Want hoe inclusief is het debat in Nederland nu echt? Het is een veel gehoorde uitspraak: ‘Jij bent geen slaaf geweest en ik heb geen plantage gehad.’ De stukkies die ik schrijf zijn bedoelt voor de inwoners van Zaanstad en omdat er genoeg gekkies klaar staan om je woorden te verdraaien moet ook hier weer benadrukt worden. Alle slavernij in de geschiedenis en het heden zijn verwerpelijk. Wel vind ik dat de discussie over die slavernij iets zorgvuldiger gevoerd mag worden. Slavernij is van diverse volkeren, en van vele tijden. Sumeriers, Romeinen, Egyptenaren, Ottomanen en wat dies meer zij. De Romeinen hadden slaven voor verschillende werkzaamheden. Gewild voor fysieke arbeid waren o.a. Britten, Galliërs en Germanen. Deze barbaren werden voor een bedrag verkocht, waar twee gezinnen een jaar lang van konden leven. Ontwikkelde volken als de Grieken of Egyptenaren kon je inzetten als docent. Na de val van het west Romeinse rijk veranderde de machtsverhouding in Europa, waardoor steden verdwenen en de handel inzakte. In de middeleeuwen ontstond er in Europa een systeem van horigen en lijfeigenen. De laatste lijfeigenen werden pas in 1798 afgeschaft. Een lijfeigene moest werken voor de landheer. En mocht niet zonder toestemming van de heer de hoeve verlaten. Wel mochten ze een stukje land bewerken om in de voeding te voorzien. Handig om te voorkomen dat je bezit doodging. Het was een systeem, waarbij de eigenaar, een groot grond bezitter, mocht bepalen welke huwelijken er onder zijn mensen plaatsvonden. Misschien net geen slavernij, zeker geen vrije burgers. De walgelijke praktijken van de slavenhandel voor plantages in de nieuwe wereld laat zich met geen pen beschrijven. Dat er te veel Afrikanen in een ruim werden gepropt, waarbij het overleiden van een aantal werd ingecalculeerd, is bekend. Deze mensonterende praktijken waren het gevolg van een ongekend racisme. Ik vermoed ook dat de gierigheid van slavenhandelaren een rol heeft gespeeld in de bizarre omstandigheden bij het slaventransport. Dan ben je inderdaad een slecht mens. Alle slavernij is verwerpelijk. En de wereld heeft er veel van gezien. Wij krijgen in onze tijd nu de kans om het beter te doen dan onze voorouders. Dus in het kader van de inclusiviteit moeten we alle ideeën en geloofsovertuigingen een kans geven. Als je zegt dat de wereld inclusief moet zijn, dan zeg je in feite dat je de wereld inclusief alles accepteert zoals deze door diverse partijen wordt voorgeschoteld. Het is alles, of niets. Dus ook alle denkbeelden van alle religies. Het Hindoeïsme bijvoorbeeld. Dat gaat uit van het bestaan van reïncarnatie. En als je uitgaat van de mogelijkheid van reïncarnatie, dan worden herstel betalingen helemaal niet zo’n vreemde gedachte. Dan zijn we zelf slavenhandelaren en slaven geweest. Heb ik je er nu van overtuigd dat Amsterdam herstelbetalingen aan mensen van kleur moet doen? Ja? Wat is dat voor een racistische gedachte! Nee echt, zoveel vooringenomen racisme heb ik in jaren niet meegemaakt. Als reïncarnatie werkelijk een mogelijkheid is, en dat is het als je echte inclusiviteit wil, kan iedereen elk ras, religie en geaardheid hebben gehad. Als je echt werk wil maken van inclusiviteit, dan kan het zelfs zo zijn dat een boze witte man in een vorig leven een slaaf is geweest en een willekeurige gekleurde lesbische vrouw een plantagehouder. Hoeft niet, maar het kan wel als reïncarnatie bestaat. We zullen echter nooit weten wie wat is geweest in een vorig leven. Want hoe bepaal je nou wie de gedwee onderdanige massa vormen die in de pas meelopen om de klappen van de zweep te voorkomen? En wie die enkele drammer is die de massa zijn of haar wil per direct en dwingend op wil leggen? Daar kom je nooit achter! Mike Umas