Vorige week hebben wij opnieuw vragen gesteld aan de wethouder zorg naar aanleiding van een stuk in het NHD. Een petitie, getekend door 880 medewerkers, heeft onze zorgen niet verminderd. Nog zorgelijker is een directeur die doet alsof de problemen niet bestaan en het personeel wegzet als zeurders. Hieronder onze vragen 👇👇👇 Geacht college, Eind maart van dit jaar heb ik vragen gesteld naar aanleiding van de Zorgwaakhond van omroep Max. De directeur van Evean liet in een schriftelijke reactie weten zich niet te herkennen in de uitzending en de problemen die zouden spelen, u heeft aangegeven vinger aan de pols te houden. Naar aanleiding van bijgevoegd interview van de directeur van Evean is de Partij voor Ouderen en Veiligheid benieuwd naar de stand van zaken momenteel bij de zorgaanbieder. Dat er nog steeds problemen bestaan is overduidelijk. Een petitie van 880 medewerkers geeft aan dat er niet veel veranderd is en dat baart ons toch wel enige zorgen. Bijkomend hebben wij begrepen dat het in de thuiszorg van Evean ook niet goed gaat. Wij hebben daarom de volgende vragen aan u. 1. Wat is op dit moment de stand van zaken bij Evean? “De stand van zaken van dit moment weet ik niet exact. Dat hangt ook een beetje af van welke zaken u precies bedoelt. Ik weet wel dat er contact is tussen Evean en de indieners van de petitie en dat er gewerkt wordt aan oplossingen. Dat was al ingezet nav eerdere actie.” 2. Heeft u regelmatig contact met Evean? “Ja, zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik elke kwartaal overleg met de directie van Evean. Ik heb de heer Vennemann op 1 juli jl voor het laatst gesproken. Daarin heb ik ook de petitie en de zorg van de FNV besproken.” 3. Bent u bekend met het interview in het NHD? “Ja, dat heb ik gelezen.” 4. Bent u bekend met de petitie? “Ja, ik ben bekend met de petitie. Bovendien heb ik afgelopen 24 juni jl met een delegatie van de FNV hierover gesproken.” 5. Wat heeft u als college de afgelopen maanden gedaan om de situatie te verbeteren? “Zoals eerder aangegeven gaan wij niet over de beoordeling van de kwaliteit van de zorg zelf. Dat is aan het zorgkantoor en de inspectie. Ik heb u eerder aangegeven elk kwartaal met de directie van Evean te spreken om vinger aan de pols te houden en ik heb de raad toen toegezegd ook contact te zoeken met de FNV. Dat is inmiddels gebeurd. Ik heb in de gesprekken met directie en FNV gepleit voor constructief overleg tussen beiden om te werken aan de knelpunten die de FNV noemt. Zij hebben toegezegd dit te doen. Ik heb hen opgeroepen om zoveel mogelijk onrust te voorkomen onder de clienten. De personeelstekorten in de zorg is een breder probleem. Er wordt met de sector gekeken hoe hierin het beste geïnvesteerd kan worden door bijvoorbeeld extra opleidingstrajecten te starten. 6. Bent u voornemens om naar aanleiding van dit interview aktie te ondernemen? Zo nee, waarom niet? 7. Naar mijn mening hebben we voldoende vinger aan de pols door de regelmatige gesprekken. Op dit moment zie ik geen reden dat te intensiveren. Wij blijven de situatie volgen. Wil jij naar aanleiding hiervan reageren dan kan dat: mail dan naar info@pov-nederland.nl