Op 2 juni hield SP Voorne aan Zee een goed bezochte actiebijeenkomst in het BRES theater in Brielle over de bereikbaarheid van de regio. Ter plekke werd onder leiding van SP-Tweede kamerlid Renske Leijten een eisenpakket opgesteld waarmee een delegatie van de aanwezigen wil gaan inspreken bij de Provincie op 21 juni. Eén van de onderwerpen was uiteraard de wantoestand rond het veer Maassluis-Rozenburg.

Renske Leijten sprak de aanwezigen toe: “Er is 30 jaar niet nagedacht over OV. Dat heeft gevolgen voor scholieren, werknemers en toeristen. De visie op vervoer is geïndividuali­seerd: ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Dan word je de auto in gejaagd. Het in de vaart houden van de pont kost geld. Dat zie je ook bij energie, bij woningen. Ik zie een eerste sprankeltje van een Zuid-Hollandse revolutie. Ook al verschillen wij, we hebben veel te winnen als we het samen doen. OV moet voorspelbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, anders ga je op zoek naar andere oplossingen. Basisvoorzieningen als  zorg, onderwijs, asfalt, OV, riolering, dat moet je niet privatiseren.

Namens de Statenfractie van SP Zuid-Holland was Frank Johan Hoogendam van de partij. De fractie is al jaren bezig met de bereikbaarheid van de regio en met name met het veer Maassluis-Rozenburg. “We zijn al sinds 2007 met jullie gebied bezig, we komen regelmatig langs. Nu is de vervoerder failliet, ik ben daar pissed over. We moeten in actie komen. Het goede nieuws is: je kunt je verzetten tegen dit beleid. Op woensdag 21 juni is er een Statencommissie, kom maar vertellen wat er mis is gelopen. Vertel over de kinderen die je moest ophalen omdat het veer niet ging. Trekkers die niet meer aan de overkant konden komen.”

Hoogendam maakt zich ook druk over het voornemen van het Provinciebestuur om opnieuw een Europese aanbesteding te doen voor de veerdienst. Dat duurt te lang en het kost onnodig geld. “Dat is ook al twee keer gebeurd en twee keer niet gelukt. Het gaat niet alleen om bereikbaarheid,  maar je wilt ook van het eiland af kunnen als er risicovolle ongelukken gebeuren. Je kunt die pont zomaar nodig hebben om weg te komen”, aldus Hoogendam. Renske Leijten benadrukte nogmaals het belang van samen optrekken. “Een vinger kunnen ze breken. Een vuist niet.”

Het eisenpakket dat ter plekke samen met de aanwezigen werd opgesteld bestaat uit vijf punten:

herstel van een volwaardig veer Maassluis-Rozenburg, geen tolheffing voor de Blankenburgtunnel, essentiële bruggen in het gebied niet tegelijk open, een busbaan naar Hellevoetsluis, de metro vanaf Spijkenisse doortrekken naar de Maasvlakte.

Op 21 juni vergadert de commissie Bereikbaarheid en Energie. Wie wil inspreken kan zich opgeven via statengriffie@pzh.nl