Nieuws van APB over CDA inzichtelijk

3 documenten

Gevoerde Politiek

APB APB GroenLinks CDA Etten-Leur 23-01-2019 19:20

Het dossier Couperuslaan is een bewogen dossier geworden, getuige de hoge opkomst bij raadsvergaderingen hierover en de vele reacties van omwonenden.

Het APB heeft samen met Groen Links aan de gemeenteraad gevraagd om de ruimtelijke kaders voor de herontwikkeling vast te stellen en het college op te dragen deze kaders in overleg met de omgeving en ontwikkelaar uit te werken in een ontwerpbestemmingsplan.

Wij hebben de opmerkingen van de omwonenden en de wijkvereniging Banakkers aangehoord.

Er onvoldoende geluisterd is naar de omgeving en dat er vooral niet tijdig geïnformeerd werd. Het APB pleit al jaren om de omgeving vooraf en goed bij de plannen te betrekken om zo draagvlak te creëren.

Het raadsprogramma niet gevolgd werd waarin duidelijk is gesteld dat buiten het centrum maximaal tot vier lagen wordt gebouwd;

Als wij nu afwijken, we direct een precedent scheppen voor andere locaties buiten het centrum.

Het CDA en het APB hebben hiervoor een amendement opgesteld dat werd gesteund door meerdere partijen en is aangenomen.

Wij willen dat de voorgestelde kaders als volgt worden gewijzigd:

De appartementen mogen worden gerealiseerd in maximaal 4 woongebouwen van maximaal 4 lagen waarvan 1 woontoren te realiseren met huurwoningen met een maximale bouwhoogte van 14 meter;

Op het terrein mag ruimte geboden worden van circa 1.000 m2 ten behoeve van een fysiotherapieruimte in de onderste woonlaag. Als van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt wordt, mogen hier 8 woningen extra worden gerealiseerd;

Minimaal 15% van de appartementen moet als middeldure huur worden gerealiseerd waarvoor de kaders gelden zoals bepaald in de “Verordening doelgroepen sociale woningbouw en middenhuur gemeente Etten-Leur” en de “Notitie doelgroepenverordening sociale woningbouw en middeldure huur”.

Wij willen dat de volgende aanvullende kaders worden vastgesteld:

Alle noodzakelijke verkeersmaatregelen die direct aan het plan toe te rekenen zijn, komen voor rekening van de ontwikkelaar;

Dat de aanwezige groenstrook en waterloop gemeentelijk eigendom blijven;

Dat de waterhuishouding in het plangebied moet voldoen aan eisen van het waterschap en de gemeente en geen nadelig effect mogen hebben op de waterhuishouding;

Dat de ontwikkelaar in overleg met het college verantwoordelijk is voor het houden van een omgevingsdialoog waarbij de belangen van de omwonenden (binnen de kaders van dit raadsbesluit) worden betrokken. Dit moet leiden tot een verantwoorde stedenbouwkundige opzet en een haalbaar plan.

Stedenbouwkundig wordt het oorspronkelijke idee van 4 identieke woongebouwen nader uitgewerkt en mogelijk losgelaten. Er zal voldoende groen aanwezig moeten zijn.

Het college heeft een veiligheidsprogramma opgesteld waar het APB mee akkoord is gegaan.

Bijna alle raakvlakken op het veiligheidsniveau zijn mee genomen. Overheersend is de sociale veiligheid. Hier zijn wij blij mee omdat dit bij onze inwoners sterk leeft.

De speerpunten zijn ambitieus te noemen: aanpak drugs, aanpak voor personen met verward gedrag, aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling, woninginbraken, overvallen en straatroven en herkennen van ondermijning van criminaliteit.

ONDERWERPEN ACCOUNTANTSCONTROLE

De gemeenteraad kan aanvullend op de wettelijke taken voor de accountantscontrole, jaarlijks specifieke aandachtspunten benoemen.

Vragen van verschillende fracties zijn:

Breng door middel van een deelwaarneming in beeld of het proces van declareren door college, gemeenteraad en ambtenaren verloopt zoals vastgelegd.

In hoeverre zijn de duurzaamheidsleningen (woningen, verenigingen en maatschappelijk vastgoed) rechtmatig verstrekt? Passen de leningen binnen het begrotingskader? Op welke wijze vindt bewaking van de voorwaarden plaats zoals in de leenovereenkomsten vastgelegd?

Wat is het financieel resultaat in de jeugdzorgregio West-Brabant-West en hoe is dit resultaat per gemeente opgebouwd? Als er tekorten zijn op de jeugdzorg, welk deel van deze tekorten komt dan voor rekening van de gemeente Etten-Leur?

Voor het gevoerde ICT-beleid in relatie tot de Gemeenschappelijke Regeling ICT West-Brabant West: realiseren we wat we afgesproken hebben en gebeurt dit ook volgens de afgesproken kosten?

Maak inzichtelijk welke kosten ten laste van het toegekende krediet voor het zwembad zijn gebracht.

WIJZIGING BELASTINGSAMENWERKING

Met ingang van 1 mei 2019 neemt de BWB een deel van de WOZ-taken van de gemeente Breda over. Het betreft de taken taxatie en waardebepaling en de behandeling van de bezwaar- en beroepschriften.

Dit heeft tot gevolg dat een teruggave van € 176.000 voor de huidige deelnemers, voor Etten-Leur is dit ongeveer een voordeel van € 12.000.

Nieuwsberichten 2018

APB APB GroenLinks CDA Etten-Leur 04-12-2018 18:35

Door het bestuur en de fractie is een denktank opgericht. Dit is een lang gekoesterde wens die in februari 2018 vorm heeft gekregen.

De Denktank bestaat uit leden van het APB die op verschillende gebieden hun eigen kennis en specialisme hebben. Samen verdiepen zij zich in een al dan niet actueel onderwerp of project dat een maatschappelijk en/of politiek doel heeft. Wanneer de kennis of wetenschap ontbreekt kan externe expertise ingeschakeld worden. Het doel is dat de onderwerpen en projecten vernieuwend en/of grensverleggend zijn, duurzaam en gericht op de toekomst. De Denktank werkt onafhankelijk van het bestuur, de fractie en de leden om zo alle belemmerende kaders weg te nemen waarbij wel in de geest van het APB gehandeld wordt. Het motto is en blijft dat het APB dicht bij de mensen moet staan. Door de denktank worden de onderwerpen en projecten geanalyseerd en uitgewerkt en daarna met aanbevelingen voorgelegd aan het bestuur en de fractie.

Alle inwoners van Etten-Leur kunnen onderwerpen aandragen waarvan en waarom zij vinden dat deze aandacht nodig hebben of aan vernieuwing of verandering toe zijn.

Maart 2018

We hebben de verkiezingen gewonnen, vreugde maar ook verdriet

Allereerst is er de spanning die tijdens het campagne voeren langzaam opgebouwd wordt richting verkiezingen. Vervolgens is er de ontlading op 21 maart tijdens de uitslagenavond in het vergadercentrum waar het APB zo net na middernacht de grootste partij blijkt te zijn en de euforie groot is. APB weer de grootste partij van Etten-Leur, daar hebben we het per slot van rekening toch allemaal voor gedaan, op ruime afstand (ruim2% minder stemmen) gevolg door het CDA en, heel verrassend, Ons Etten-Leur die 2 zetels winnen en op 5 uitkomen.

Helaas wordt het verschil in stemmen (ruim 400 meer dan het CDA) niet uitgedrukt in de zetelverdeling, beiden houden wij 6 zetels. Vaak wordt dit niet gezien als winst, maar geloof mij: als je eenmaal op 6 zetels staat in Etten-Leur is het behouden van deze zetels net zo’n grote prestatie als het groeien van 3 naar 5.

Alle euforie rondom de verkiezingswinst wordt echter heel snel de kop ingedrukt als op zondagochtend 25 maart het ongelooflijke bericht komt dat onze vriend en collega raadslid Ron Rosbak is overleden: hoezo vreugde omdat wij de grootste zijn, hoezo blij omdat wij de nieuwe coalitie mogen gaan smeden, hoezo blij dat wij het CDA weer voorbij zijn?

APB werd met 21,87% de grootste partij, dat levert ons dat 6 zetels op.  Op 29 maart werd de nieuwe raad geïnstalleerd. Voor het APB zijn dit Kees van Aert, Kim van Drongelen, Jennie Boer, Peter van der Wulp en Erik Hommel. Wilfred van de Linden zal op een later tijdstip geïnstalleerd worden, hij was helaas verhinderd. Fer van Bergen werd weer burgerlid.

Op maandagavond moeten de nieuwgekozen raadsleden hun benoemingsbesluiten gaan ophalen, en moeten er foto’s gemaakt worden voor de gemeentelijke website. Na deze plichtplegingen is er een korte bijeenkomst met het bestuur van het APB waarin wij Ron herdenken en samen dit ongelooflijke verlies bespreken en afspraken maken voor de rest van deze uiterst bizarre week.

Op dinsdagavond wordt er afscheid genomen van de ‘oude’ raad. De plek van Ron is leeg en wordt opgevuld met zijn foto, een mooi bloemstuk en een brandende kaars: een heel mooi gebaar, maar een hele zware avond voor het APB.

Op woensdagavond is de eerste vergadering over de coalitievorming. Het te volgen proces en de voorgenomen procesbegeleider worden afgestemd met de fractie uit de nieuwe raad en vinden unaniem goedkeuring. De vergadering wordt voorgezeten door het APB in de persoon van Kees van Aert, geflankeerd door Jef van Vliet en Peter van der Wulp, zij vormen het onderhandelingsteam.

Op donderdagavond is de installatie van de nieuwe raad. Maar op die avond is ook het ‘afscheid nemen’ van Ron.  Men spreekt wel eens over een ‘rollercoaster van emoties’, dit fenomeen hebben bestuur en fractie van het APB op die avond aan den lijve mogen ondervinden.

Maart 2018

Deze zijn gestart met het APB, OEL (Ons Etten-Leur) en het CDA.  OEL ging voor de optie 2 deeltijdwethouders, waarvan May Rijnen voor de portefeuille WMO. APB en CDA konden zich hier niet in vinden, mede hierdoor en de programma’s die niet overeenkwamen is deze formatie mislukt.

Hierna is een coalitie gevormd met de VVD.

Alle kandidaat wethouders hebben zich onderworpen aan een assessment en integriteitstest. Op 24 mei werden de wethouders geïnstalleerd: Kees van Aert (APB), Jan van Hal (CDA) en Martin van der Bijl (VVD).

Mei 2018

Tegelijkertijd hebben we na 3 raadperiodes afscheid genomen van wethouder Jean-Pierre Schouw. Wij bedanken hem voor zijn inzet voor de Etten-Leurse politiek, zijn adviezen aan de partij en aan het bestuur.

Mei 2018

Na het zomerreces was op maandag 3 september de eerste “Raad debatteert”. In een afgeladen en warme Nieuwe Nobelaer stond een aantal collegevoorstellen op het programma waarin de gemeenteraad werd gevraagd mee te denken of mee te beslissen.

Het dossier “meerlaags bouwen” trok flink wat publieke aandacht. Het college had eerder het voorstel om zes lagen te gaan bouwen aan de Couperuslaan van de agenda gehaald en gevraagd aan de gemeenteraad om mee te denken over de kaders voor het zogenaamde “meerlaags” bouwen.

Het APB heeft hier –zoals u van ons gewend bent- een duidelijke visie over: wij willen hoogbouw beperken en per locatie moet dit afgewogen worden.

Het raadsprogramma dat in mei door de gemeenteraad is vastgesteld gaf aan dat de maximale bouwhoogte beperkt blijft tot vier bouwlagen, uitgezonderd centraal gelegen binnenstedelijke locaties. Sommige partijen “morrelde” aan deze afspraken. Maar het APB wilde vooral eerst duidelijkheid over welk gebied centraal gelegen binnenstedelijke locaties betreft.

Wij vinden het uitvoeren van het woningbouwprogramma relevant maar vinden ook dat bij nieuwbouw goed overleg met de omgeving moet plaatsvinden. Omdat dit volgens ons onvoldoende was gedaan door de initiatiefnemer, konden wij dan ook niet instemmen met het voorstel. Uiteindelijk gingen het CDA en Groen Links met ons mee en werd het voorstel teruggenomen. Het college zal met nieuwe duidelijke kaders komen voor “meerlaags” bouwen om zowel inwoners als initiatiefnemers duidelijkheid te geven.

Het voorstel om het bestemmingsplan Bierdragerspad vast te stellen was afwijkend maar in goed vooroverleg met de omgeving en prima passend in de omgeving. Hier konden wij dus mee instemmen.

Nadat een aantal andere voorstellen al dan niet aangepast akkoord werden bevonden werd het onderwerp “Notitie en verordening doelgroepen sociale woningbouw en middenhuur” behandeld.

Het APB vindt dat iedereen een beroep moet kunnen doen op een passende woning die aansluit bij zijn/haar financiële situatie. Wij willen in deze raadsperiode minimaal 800 nieuwe woningen opleveren, maar ook dat er veel variatie is in het woningaanbod.  Wij konden dan ook met een groot deel van de verordening instemmen om een bepaalde groep (sociale woningbouw en middeldure huurwoningen) enige voorrang te verlenen. Omdat er nog vragen open bleven staan, werd dit agendapunt niet afgehamerd.

Oktober 2018

Het dossier Couperuslaan is een bewogen dossier geworden, getuige de hoge opkomst bij raadsvergaderingen hierover en de vele reacties van omwonenden.

Het APB heeft samen met Groen Links aan de gemeenteraad gevraagd om de ruimtelijke kaders voor de herontwikkeling vast te stellen en het college op te dragen deze kaders in overleg met de omgeving en ontwikkelaar uit te werken in een ontwerpbestemmingsplan.

Wij hebben de opmerkingen van de omwonenden en de wijkvereniging Banakkers aangehoord.

Er onvoldoende geluisterd is naar de omgeving en dat er vooral niet tijdig geïnformeerd werd. Het APB pleit al jaren om de omgeving vooraf en goed bij de plannen te betrekken om zo draagvlak te creëren.

Het raadsprogramma niet gevolgd werd waarin duidelijk is gesteld dat buiten het centrum maximaal tot vier lagen wordt gebouwd;

Als wij nu afwijken, we direct een precedent scheppen voor andere locaties buiten het centrum.

Het CDA en het APB hebben hiervoor een amendement opgesteld dat werd gesteund door meerdere partijen en is aangenomen.

Wij willen dat de voorgestelde kaders als volgt worden gewijzigd:

De appartementen mogen worden gerealiseerd in maximaal 4 woongebouwen van maximaal 4 lagen waarvan 1 woontoren te realiseren met huurwoningen met een maximale bouwhoogte van 14 meter;

Op het terrein mag ruimte geboden worden van circa 1.000 m2 ten behoeve van een fysiotherapieruimte in de onderste woonlaag. Als van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt wordt, mogen hier 8 woningen extra worden gerealiseerd;

Minimaal 15% van de appartementen moet als middeldure huur worden gerealiseerd waarvoor de kaders gelden zoals bepaald in de “Verordening doelgroepen sociale woningbouw en middenhuur gemeente Etten-Leur” en de “Notitie doelgroepenverordening sociale woningbouw en middeldure huur”.

Wij willen dat de volgende aanvullende kaders worden vastgesteld:

Alle noodzakelijke verkeersmaatregelen die direct aan het plan toe te rekenen zijn, komen voor rekening van de ontwikkelaar;

Dat de aanwezige groenstrook en waterloop gemeentelijk eigendom blijven;

Dat de waterhuishouding in het plangebied moet voldoen aan eisen van het waterschap en de gemeente en geen nadelig effect mogen hebben op de waterhuishouding;

Dat de ontwikkelaar in overleg met het college verantwoordelijk is voor het houden van een omgevingsdialoog waarbij de belangen van de omwonenden (binnen de kaders van dit raadsbesluit) worden betrokken. Dit moet leiden tot een verantwoorde stedenbouwkundige opzet en een haalbaar plan.

Stedenbouwkundig wordt het oorspronkelijke idee van 4 identieke woongebouwen nader uitgewerkt en mogelijk losgelaten. Er zal voldoende groen aanwezig moeten zijn.

December 2018

Het college heeft een veiligheidsprogramma opgesteld waar het APB mee akkoord is gegaan.

Bijna alle raakvlakken op het veiligheidsniveau zijn mee genomen. Overheersend is de sociale veiligheid. Hier zijn wij blij mee omdat dit bij onze inwoners sterk leeft.  De speerpunten zijn ambitieus te noemen: aanpak drugs, aanpak voor personen met verward gedrag, aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling, woninginbraken, overvallen en straatroven en herkennen van ondermijning van criminaliteit.

December 2018

Nieuwsberichten 2017

APB APB D66 CDA Etten-Leur 27-12-2017 17:17

DE LANGE WEG NAAR DE BOUW VAN EEN NIEUWE NOBELAER

Het APB heeft altijd een eigen uitgesproken mening gehad over dit onderwerp: een cultureel centrum op Etten-Leur maar waarbij de stichting zoveel mogelijk zelf voor de kosten moet opdraaien. Een eerste stap waar wij achter stonden, was het samenvoegen van alle culturele instanties onder 1 stichting in 1 gebouw, er moest een fusie komen. Voor deze fusie werd een kwartiermaker aangesteld en de fusie werd gerealiseerd waarbij sprake was van een personele inkrimping.

Bij aanvang van de plannen voor nieuwbouw werd er uitgegaan van een investering tussen de 50 en 60 miljoen. Dit was voor het APB niet aanvaardbaar, zeker niet de Etten-Leurse maat waar wij van uitgingen. Gaandeweg het proces werd dit bedrag teruggebracht naar ongeveer 35 miljoen wat door een meerderheid van de raad acceptabel werd gevonden. Niet voor het APB en voor ons was dat ook een van de speerpunten voor de verkiezingen van 2010. Na deze verkiezingen konden we als grootste partij in het bestuursakkoord opnemen dat we dit besluit zouden heroverwegen om tot een meer betaalbare oplossing te komen.

Op onze zoektocht naar vergelijkbare projecten zijn we gaan kijken in Hilvarenbeek waar een nieuw centrum was gebouwd. De haalbaarheid werd daar gevonden in een vlakke vloer theater waar de zitplaatsen konden worden ingeschoven zodat de ruimte multifunctioneel kon worden gebruikt als theater en evenementenzaal.

Geen grote keuken en restaurant faciliteiten, er zou gewerkt gaan worden met lokale cateraars, iets wat het APB ook een kostenbesparende oplossing vond voor de Nieuwe Nobelaer. Ook werden de personeelskosten teruggebracht door te werken met meer vrijwilligers en minder vast personeel. De directie vond een grote keuken noodzakelijk.  Wij konden daar niet mee instemmen. Daardoor kwam het door het APB beoogde voorstel erdoor: voor een veel lager bedrag tussen de 13,5 en 15 miljoen. Alhoewel dit nog niet volledig de wensen van het APB waren konden we hiermee instemmen omdat er eindelijk gekomen was tot een betaalbaar project. Er kwam in februari 2016 een voorstel naar de raad waarbij de gebouwen eerder dan afgesproken werden overgenomen door de gemeente, om financiële ruimte te creëren.  De bouw werd geheel volgens de wensen van het APB aangepast, dus geen grote keuken meer.

Een wisseling van de directie had gevolgen voor de organisatie, de nieuwe directie constateerde dat er geen gezonde financiële situatie was en reorganisatie met inkrimping van de personele bezetting noodzakelijk was. De procedure van ontslagen zou volgens inschatting het nodige gaan kosten waarvoor niet al het nodige geld beschikbaar was.

In november 2016 kwam de stichting Nieuwe Nobelaer met nog een verzoek naar de raad en wel om het aantal geplande zitplaatsen te verruimen van 400 naar 500. Hierbij hadden wij wel de nodige vragen wat betreft nut, noodzakelijkheid en financiële haalbaarheid. Door de Nieuwe Nobelaer werden ons de cijfers beschikbaar gesteld van het aantal theatervoorstellingen in 2016 met meer dan 400 bezoekers. Uit deze cijfers bleek dat wanneer er 400 zitplaatsen zouden zijn geweest dit een inkomstenvermindering zou betekenen van ongeveer € 40.000 tot € 50.000. Door uit te gaan van 500 zitplaatsen zou de vermindering tussen de € 24.000 en € 30.000 zijn.

SUBSIDIE VAN DE GEMEENTE WORDT AFGEBOUWD

Door het positief bedrijfsresultaat en de meevallende kosten door de reorganisatie kan de Nieuwe Nobelaer de investering van € 130.000 zelf bekostigen, de uitbreiding met 100 stoelen is wenselijk om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen behalen, tevens is de investering redelijkerwijs snel terug te verdienen.

De afspraak is dat de Nieuwe Nobelaer met een gezond beleid meer “de eigen broek op zal houden” waardoor de subsidiestroom vanuit de gemeente afgebouwd gaat worden. Ondanks dat er altijd sprake zal zijn van enig bedrijfsrisico, hebben wij in kunnen stemmen met deze investering die de gemeente niets kost en is dit dossier voor het APB vanaf nu gesloten.

Januari 2017

Tijdens de behandeling van de kadernota in juni 2016 hebben de Raadsfracties de kaders aangegeven voor het opstellen van de begroting 2017. In december is de begroting door de raad behandeld en de wensen van de raad zijn hier verwerkt. Toch had het APB enkele opmerkingen bij de begroting over de hondenbelasting en beheren op niveau.

Het APB is van mening dat de opbrengst van de hondenbelasting alleen moet worden gebruikt om de hondenbezitters te faciliteren en niet mag worden gebruikt voor andere posten in de begroting. In het bestuursakkoord is opgenomen dat in deze raadsperiode de honden uitlaatterreinen veilig, goed verlicht en goed begaanbaar gemaakt moeten worden. Voor de veiligheid van hond en hondenbezitter moeten daar, waar mogelijk de uitlaatterreinen degelijk worden omheind. Er is bij het college op aangedrongen werk te maken van deze afspraken en de inkomsten van de hondenbelasting hiervoor te gebruiken, een gedeelte van deze inkomsten wordt ook gebruikt voor het verwijderen van hondenpoep in het openbaar gebied en controle op de naleving van de regels voor hondenbezitters. Het college heeft toegezegd dit in de komende periode te gaan doen en we zullen dit dan ook nauwlettend in de gaten houden.

Beheren op niveau is een voorziening (financiële reservering) voor het onderhoud van wegen, openbaar groen en verlichting. De raad heeft bij het vaststellen van deze regeling aangegeven op welk niveau wij dit willen. In de begroting werd duidelijk dat er meer wordt uitgeven dan gestort wordt in deze voorziening. Wij hebben de vrees uitgesproken, dat wanneer dit zo doorgaat er op den duur geen financiële middelen meer zijn om dit volgens het gewenste niveau, wat door de raad is vastgesteld, uit te voeren. Zeker omdat er op termijn een groter gebied moet worden onderhouden doordat er nieuwe wijken bij komen, bijvoorbeeld De Streek. Het college gaf aan, hier terug op te komen, met een presentatie. Inmiddels heeft die presentatie plaatsgevonden en ons vermoeden werd bewaarheid, in 2025 is bij schatting de pot helemaal leeg. Het APB heeft een goede leefomgeving hoog in het vaandel en bij de kadernota 2018 zullen we ook zeker inbrengen dat bij de begroting van 2018 geld moet worden gereserveerd om deze voorziening gezond te houden.

Maart 2017

Het college heeft een voorstel ingebracht over de verdere invulling van het terrein dat eigendom was van “de Broeders van Liefde” beter bekend als het Juvenaat. De kaders van dit voorstel bevatten de mogelijkheid voor de toekomstige ontwikkelaar om het nog bestaande gebouw, het Juvenaat te slopen.

Het APB heeft in haar verkiezingsprogramma 2014-2018 opgenomen dat we zoveel mogelijk moeten uitgaan van behoud van karakteristieke en beeldbepalende gebouwen. De reden hiervoor was het destijds voorgenomen besluit om het pand van “dokter Hermans” op de markt te slopen. “Ons Etten-leur” nam het voortouw om dit te verhinderen vanwege het karakteristieke beeld van dit pand en de historie en herinneringen die bij veel van onze inwoners leven.  Na lang aandringen van de raad liet de ontwikkelaar zien dat het kon en het dorpsaanzicht van het pand is behouden gebleven.

Het is onze wens om de voorkant van het Juvenaat te behouden vanwege de historie en karakteristieke eigenschappen, het maakt daarom ook niet uit of je het mooi of niet mooi vind. De gemeente voert een actief grondbeleid met als reden het in de hand houden van de regie over de bestemming. Wij vinden ook in dit geval dat het behoud van het voorgebouw onder deze regie valt. In het verleden is er al veel gesloopt waar we spijt van hebben of zouden moeten hebben, zoals het postkantoor aan de Oude Bredaseweg, de Pastorie van de Nederlands Hervormde Kerk, waar Vincent van Gogh heeft gewoond en het gebouw van de rijkspolitie aan de Roosendaalseweg, en onlangs is het beschermde interieur van de winkel van Jet van Ierssel ook plots verdwenen.

Allemaal erg jammer en ten koste van moderne verstedelijking waardoor een groot gedeelte historie en dorpskarakter verloren is gegaan.

Hoe mooi was het geweest om de stichting van Gogh te vestigen in het pand waar Vincent gewoond heeft. Het Kostershuisje naast de raadzaal hebben we voor sloop kunnen behoeden en het APB is ook zeker van mening dat in ieder geval de voorzijde van het Juvenaat behouden moet blijven, daar gaan we ons volledig voor inzetten.

April 2017

In het onderzoeksprogramma 2016 van de rekenkamer wordt gevraagd in hoeverre het armoedebeleid van de gemeente Etten-Leur als doeltreffend en doelmatig aan te merken is? Er is naar verschillende aspecten van het armoedebeleid gekeken. Daarnaast is het Nibud gevraagd om een minima-effectrapportage (MER) uit te voeren, waarbij het effect van de regelingen op het inkomen van minimahuishoudens wordt vastgesteld. Het onderzoek is gelijktijdig uitgevoerd in de gemeenten Drimmelen, Etten-Leur, Moerdijk en Roosendaal. In een koepelrapportage wordt ingegaan op overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende gemeenten.

Vergeleken met de andere gemeenten heeft Etten-Leur het meest ruime aanbod van minimaregelingen en hanteert de gemeente de hoogste inkomensgrenzen. De gemeente beoogt een integrale aanpak, die het APB in de uitvoering nog niet volledig doorgevoerd ziet worden. Dit is ook bij de andere gemeenten die een integrale aanpak beogen het geval. Uit de MER blijkt dat de effecten van de inkomensondersteunende maatregelen ervoor zorgen dat minima meer te besteden hebben dan in de andere gemeenten.

Het APB kan zich vinden in de bevindingen van de rekenkamer en de reactie van het college, toch willen wij een aantal zaken benadrukken.

1. Zo snel mogelijk oppakken en realiseren van de aanbevelingen.

2. Betere communicatie over de diverse mogelijkheden om armoedeval te bestrijden.

3. Steun aan werkenden die door arbeid gerelateerde kosten onder het minimum komen.

Het is voor het APB belangrijk dat er overleg gaat plaatsvinden tussen de diverse organisaties en de gemeente, het uitwisselen van gegevens over zowel financiële als sociale armoede.

Dit kan bijdragen aan enerzijds het gezamenlijk signaleren van probleemgevallen en anderzijds het voorlichten door deze organisaties over de gemeentelijke regelingen en mogelijkheden aan de inwoners in een armoedesituatie.

Het APB samen met D66 en het CDA stellen het volgende amendement voor:

1. Het college op te dragen om de adviezen van de samenvatting in de eindrapportage te verwerken in de doorontwikkeling van het armoedebeleid en hierover voor de raadcyclus van november

2017 voorstellen aan te bieden aan de gemeenteraad;

2. Het college op te dragen om de aanbeveling van het Nibud, met betrekking tot paren met jongere en oudere kinderen, te verwerken in de doorontwikkeling van het armoedebeleid en hierover

voor de raadcyclus van november voorstellen aan te bieden aan de gemeenteraad.

3. De mogelijkheden te onderzoeken naar structurele steun voor de voedselbank waarbij niet in eerste instantie aan financiële steun gedacht moet worden;

4. De mogelijkheden te onderzoeken naar reparatie van armoedeval bij werkenden die binnen de 120% bijstandsnorm vallen;

5. De mogelijkheden te onderzoeken van het herinvoeren van het boekje bijzondere bijstand in de oude of nieuwe vorm;

6. De mogelijkheden te onderzoeken op welke wijze een betere afstemming tussen alle organisaties die actief zijn op het gebied van armoedebestrijding plaats kan vinden.

April 2017

Op dinsdag 23 mei 2017 heeft het APB een thema-avond georganiseerd betreffende de herontwikkeling van het GGz-Breburg terrein. Aanleiding voor deze thema-avond was de onrust die onder de omwonenden is ontstaan na communicatie vanuit GGz in de media rondom dit onderwerp. Als APB hanteren wij per definitie het motto: “Eerst luisteren, dan plannen maken” en dat hebben wij ook hier in praktijk gebracht.

De avond is goed bezocht door ruim 30 enthousiaste omwonenden van het GGz-terrein. Zij hebben, samen met de APB raads-, burger- en bestuursleden in een drietal sessies gediscussieerd over de volgende thema’s:

– Functies / bebouwing

– Groen / water

– Wegen / parkeren

De meeste bezoekers van deze avond kwamen goed beslagen ten ijs en het werd al snel duidelijk dat er vooraf goed nagedacht was over dit onderwerp. De discussies waren enthousiast en levendig en er is onder de direct betrokkenen, op hoofdlijnen, consensus over de toekomst van het terrein bereikt.

Alle punten aangaande herontwikkeling van het GGz-terrein die op deze avond genoemd en besproken zijn hebben wij samengevat in een brief aan het college van b & w.

Wij hebben letterlijk alle opmerkingen meegenomen in dit verslag, zowel de opmerkingen waar vanuit de aanwezigen een meerderheid voor was als de opmerkingen waar geen meerderheid voor was.

Het APB hoopt dat wij hiermee een positieve bijdrage leveren aan het proces dat GGz Breburg. Wij hebben deze resultaten ook met GGz Breburg gedeeld.

Mei 2017

HUISARTSENPOST ETTEN-LEUR NOG NIET DICHT

Het APB werd getipt dat de huisartsenpost in Etten-Leur in fasen zou sluiten. De dienst zou ondergebracht worden in Breda. Er werd onmiddellijk actie ondernomen door ons, door een verontruste brief naar het college te sturen.  Het college heeft hierop geantwoord dat de Stichting Huisartsenposten West-Brabant een onderzoek doet naar de herinrichting van de vier posten in Etten-Leur, Roosendaal, Bergen op Zoom en Breda. Naast Etten-Leur, Zevenbergen en Langeweg, maken ook inwoners uit Achtmaal, Bosschenhoofd, Hoeven, Oudenbosch, Rijsbergen, Rucphen, Schijf, Sprundel, Sint Willebrord, Zegge en Zundert nu gebruik van de post in Etten-Leur. Op basis van de resultaten wordt een besluit genomen en een stappenplan opgesteld om het besluit uit te voeren. De Stichting Huisartsenpost heeft toegezegd de betrokken gemeenten op de hoogte te houden en de resultaten toe te lichten.