Nieuws van BCD inzichtelijk

22 documenten

Vaak wordt vanuit een politieke ...

BCD BCD Brunssum 21-03-2018 13:27

Vaak wordt vanuit een politieke partij een verkiezingsprogramma of een visie opgesteld voor de komende raadsperiode. Om onze ideeën met u te delen willen wij u eerst een aantal ontwikkelingen voorleggen die in onze optiek van groot belang zijn voor de komende periode. Daarnaast willen we aangeven dat we in een tijd leven waar veel ontwikkelingen gaande zijn die van grote en kleinere invloed op onze samenleving zijn. De BCD verwacht dat deze ontwikkelingen in de komende periode minimaal een aanzet zullen geven tot die veranderingen en wellicht ook al zullen leiden tot daadwerkelijke veranderingen. In zo’n tijdgeest is het moeilijk om een verkiezingsprogramma op te stellen dat vanuit de huidige context in al zijn facetten de nadere toekomst zal duiden. Daar waar mogelijk zullen we zo concreet mogelijk onze doelen met u delen. Nu in deze tijd de toekomst sterk in verandering zal zijn, zullen we op veel plekken de lijnen schetsen waarlangs wij deze veranderingen willen leiden en begeleiden. 1.1 Gedwongen herindeling. In de afgelopen periode heeft het H-woord ofwel herindeling ook de Brunssumse samenleving en politiek in beroering gebracht. En dat compleet onverwacht en ongevraagd. De BCD was hier furieus over. Waarom? Nog niet zolang geleden is politiek Brunssum met het maatschappelijk middenveld in gesprek gegaan om over de toekomst van Brunssum te praten. Onder het motto “Brunssum 2025, denk mee, praat mee” heeft Brunssum met zijn inwoners, bedrijven, instellingen en talrijke organisaties samen nagedacht over de toekomst van Brunssum. Dit heeft in 2013 geleid tot de vaststelling van de “Strategische Visie Brunssum 2025”. Deze visie is nog steeds de basis voor het handelen van onze gemeente. En ja, veel uitdagingen die nu nog gelden werden ook toen al onderkend c.q. benoemd. En net zo als toen hebben wij ook nu de overtuiging dat we die uitdagingen samen aankunnen. Samenwerken was toen en is nu nog steeds het sleutelwoord. Maar de overtuiging van een zelfstandig Brunssum blijft overeind. Samen met anderen heeft de BCD ondertussen de overtuiging dat andere beweegredenen ten grondslag liggen aan deze “interesse” in een herindeling. Er worden op allerlei niveaus argumenten gehanteerd die -of niet deugen -of achterhaald zijn -of totaal niet onderbouwd worden. Er lijken belangen mee te spelen die elders gezocht moeten worden. Het lijkt er wel op dat macht en invloed belangrijker zijn dat het wel en wee van Brunssum en zijn inwoners. 1.2 Technologische ontwikkelingen. Op het moment hebben we te maken met wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die in een nog niet eerder getoonde versnelling gaan. Denk aan begrippen als Big Data en Kunstmatige Intelligentie. In dit verband willen we de Wet van Moore even aanhalen. In een versimpelde weergave komt die wet erop neer dat de kracht van computers zo ongeveer elk jaar verdubbelt. Deze exponentiële groei gaat op dit moment ontzettend hard en doet zich op vele terreinen van de wetenschap en techniek voor. Een klein voorbeeld: zo’n 10 jaar geleden verwezen nagenoeg alle wetenschappers zelfrijdende auto’s naar het rijk der fabelen. Inmiddels worden er daadwerkelijk testen uitgevoerd. Een ander veelbelovend voorbeeld is de zogenaamde blockchain. Deze technologie komt voorzichtig ook het publieke domein in en zal naar verwachting ook de werkzaamheden in en rond de gemeente grondig veranderen. En er is meer, veel meer. Maar het gaat in deze context te ver om hier dieper op in te gaan. Door meer en meer wetenschappers wordt erop gewezen dat de samenleving hierdoor ingrijpend gaat veranderen. En dat het een belangrijke ontwikkeling is dat de mens hierbij weer een centrale plaats zal innemen. “Ouderwetse” schaalvergroting vanuit efficiëntie is geen toverwoord meer. Contact met de klant, contact met de burger wordt het toverwoord. Weten wat de wensen van de burger zijn! Daar ligt de effectiviteit voor de toekomst. De BCD ziet hierin de objectieve waarschuwing om ongefundeerde schaalvergroting die leidt tot grotere afstand met de burgers zoals een herindeling uiterst kritisch te benaderen. Blijf dicht bij de burger. Blijf dicht bij de Brunssummer. 1.3 En samenwerken? Samenwerken is een boeiend onderwerp, zeker gezien de huidige technische ontwikkelingen en innovaties, ook in het publieke domein. Door de onevenredig snelle (exponentiële) vlucht die deze ontwikkelingen nemen zal onze samenleving in de nabije toekomst drastisch veranderen. Willen we mee kunnen profiteren van de positieve kanten van deze veranderingen dan is een positieve houding naar vele vormen van samenwerken noodzakelijk. Wel altijd vanuit het belang van Brunssum en zijn burgers. Brunssum is een bloeiende en bruisende zelfstandige gemeente. Op een geheel eigen en eigenwijze manier weet Brunssum dit te realiseren. Maar altijd in de context waarin Brunssum opereert. De ene keer alleen, vaak ook in samenwerking met anderen en soms als voortrekker binnen die samenwerking in een pilot. We zijn ervan overtuigd dat door samenwerking en daarmee bundeling van krachten, zaken soms beter kunnen worden opgepakt en/of ingeregeld, zeker daar waar het om uitvoerende zaken gaat. En dat alles in het belang van onze burgers. Vaak zien we dat taken niet meer direct door de gemeente worden uitgevoerd, maar bij derden zijn ondergebracht. Soms constateren we dat naast de gemeente ook andere partijen aan tafel zitten. En dat op velerlei vlakken. We leven in een samenleving waarvan de complexiteit toeneemt. Maar als gemeente blijven we wel, in het belang van onze burgers, voor onze taken verantwoordelijk. Samenwerken in de regio Parkstad, op Zuid Limburgse schaal of met de provincie Limburg heeft onze welgemeende aandacht. Maar samenwerken gaat verder dan alleen gebieds-georiënteerd. Ook op inhoudelijk gedreven onderwerpen. We zetten in op samenwerken waarbij we wel onze eigen regievoerder willen blijven. 1.4 De crisis voorbij? Economisch ziet het er voor Nederland goed uit. Er lijkt zelf weer ruimte voor economische groei. Ook onze regio en onze gemeente zullen daar van profiteren. Maar daar moeten we wel aan werken. En de BCD wil zich daar sterk voor maken. In economisch opzicht is Brunssum geen stand alone maar opereert in een groter geheel. 1.5 Speelt krimp een rol? Onze regio kent krimp van de bevolking. Krimp die de regio en de gemeente voor ingrijpende uitdagingen plaatst. Uitdagingen op het gebied van wonen, van onderwijs maar ook van zorg en welzijn en van werk. Uitdagingen waar provincie en rijk ook bij betrokken zijn. In de afgelopen periode heeft Brunssum samen met de regio Parkstad opgetrokken om te anticiperen op deze ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan een afnemende behoefte aan het aantal woningen. Daar zijn inmiddels afspraken over gemaakt. En daar moet verder aan gewerkt worden. Maar dan zijn we er nog niet. Ook de behoeften aan verschillende types/ soorten woningen wijzigt. Om een aantrekkelijke gemeente te blijven zullen we hier samen aan moeten werken. Nu de economie groeit ontstaat ook behoefte aan bepaald gekwalificeerd personeel. Je hoort steeds vaker de roep van ondernemers dat er spanning ontstaat op (onderdelen van) de arbeidsmarkt. Dat geeft kansen voor mensen die nu nog langs de lijn staan. Daar willen we ons sterk voor maken. De BCD verwacht dat we spannende tijden tegemoet gaan. Een pasklare blauwdruk is er niet. De BCD zal actief anticiperen op de ontwikkelingen en, in het belang van Brunssum en zijn inwoners, zich daarbij laten leiden door een positieve grondhouding. 1.6 De grote decentralisaties afgerond? Het antwoord kan snel gegeven worden: Nee! Met grote zorg volgt de BCD de ontwikkelingen rond de zogenaamde 3 decentralisaties: de Jeugdzorg, de Wmo en de Participatiewet. Het vorige kabinet van VVD en PvdA dirigeerde een aantal taken richting gemeenten. Dat alleen was al een drievoudige mega-operatie. En tegelijk koppelde dat kabinet gigantische bezuinigingen aan die decentralisaties. Een extra complicerende factor om in deze drievoudige mega-operatie maar enigszins het volste vertrouwen te durven uitspreken dat het door de gemeenten (dus ook Brunssum) ook tot een goed resultaat gevoerd kan worden. Inmiddels weten we dat veel gemeenten in Nederland grote financiële problemen ervaren. Brunssum heeft met innovatieve en creatieve middelen tot nog toe de eindjes redelijk aan elkaar weten te knopen. Maar de toekomst ziet er, financieel, allerminst rooskleurig uit. Intussen wordt op 2 fronten gewerkt om het geheel in een goede baan te leiden. • Samen met anderen is een lobby gestart om in Den Haag duidelijk te maken dat onder de huidige financiële voorwaarden dit een heilloze weg wordt waarbij veel gemeenten het onderspit delven. • Daarnaast is de gemeente Brunssum druk doende om op innovatieve wijze een soort van masterplan Sociaal Domein te ontwikkelen. De contouren zien er veelbelovend uit. De BCD belooft u de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen en alles in het werk te stellen om voor onze gemeente en zijn inwoners een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. 2 Brunssum: aantrekkelijke gemeente De aantrekkelijkheid van een gemeente zit niet in gebouwen, wegen, speelterreinen of voorzieningen alleen. Nee, die zit nadrukkelijk ook in het gevoel dat de Brunssummer heeft bij zijn Brunssum. In de afgelopen periode is hard gewerkt aan en in Brunssum. De BCD heeft daar constructief aan meegewerkt. En sommige zaken moeten in de komende raadsperiode tot bloei komen. Dat heeft tijd nodig. Onze oosterburen zouden zeggen: “Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.” Maar de contouren zien er goed uit. En de BCD zal daar met volle inzet aan meewerken! In de afgelopen periode is het aantal mensen die van een uitkering afhankelijk zijn, ook feitelijk afgenomen. Mensen hebben een werkplek gevonden. Terwijl in heel veel andere gemeenten het aantal uitkeringsgerechtigden nog groeide. Dat is de verdienste van de manier waarop Brunssum op innovatieve wijze hiermee is omgegaan. En die manier van mensen begeleiden willen we ook in de komende periode voortzetten. Verenigingen zijn het cement van onze samenleving. Of het nu sportverenigingen zijn of andere verenigingen zoals bijvoorbeeld scouting, gym, zwemmen of muziekkorpsen. Daar ontmoeten mensen elkaar. Daar heerst saamhorigheid. Daar komt de spirit van een gemeenschap tot leven. Daar is ook de inzet van de BCD op gericht, in het verleden maar ook naar de toekomst. Zo heeft bijvoorbeeld in de afgelopen periode ook onze vierde voetbalvereniging, mede door de inzet van de BCD, de beschikking over een kunstgrasveld gekregen. De BCD is voor een levendig centrum. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De retail (winkels) heeft het zwaar. Ook de ambulante handel (de markt) kent moeilijke tijden. Veel heeft te maken met de opkomst van andere verkoopkanalen zoals de webwinkels. Voor een levendig centrum moet dus meer uit de kast gehaald worden. En daar is in de afgelopen periode hard aan gewerkt. De gemeentelijke organisatie is sinds kort hierop versterkt. Budgetten zijn door de raad beschikbaar gesteld. We hebben de weekmarkt verplaatst. Via een geactualiseerd evenementenbeleid proberen we de voorwaarden te scheppen zodat leuke evenementen beter uitgevoerd kunnen worden en overlast voor omwonenden beperkt blijft. Enkele nieuwe evenementen zijn met burgerinitiatief in Brunssum geland. Ook een evenement als “kerst vier je samen” is door onze gemeente geïnitieerd. Met uw steun zal de BCD deze voorbereidingen verder uitwerken. Leefbare wijken en buurten zijn van eminent belang. Daarom blijft wijkgerichte aanpak onze aandacht houden. Voorzieningen en aandacht voor zorg zo dicht mogelijk bij de burger is onze insteek. Maar daar moet nog hard aan gewerkt worden. De BCD wil zich daar voor inzetten. Of het nu om de jeugd gaat of voor de ouderen. Leefbaarheid wordt door de bewoners zelf vorm gegeven. De wijkteams, samengesteld uit vrijwilligers, zijn daar een belangrijke schakel in. De afgelopen periode is hard gewerkt door de vrijwilligers en door de gemeente om een goede werkwijze voor de toekomstige periode vast te leggen. We zijn er nog niet helemaal. In de nabije toekomst moet dit verder vorm krijgen. De BCD wil hier actief aan meewerken. De een ziet het als een zegen, de ander gruwelt ervan. Maar zo meteen is de buitenring klaar en zal behoorlijk wat verkeer niet meer door en langs de woonwijken in Brunssum hoeven. Tegelijk zal door de ontsluiting Brunssum een nieuwe dimensie en dito kansen krijgen. Ook voor de bereikbaarheid van bedrijventerreinen. Intussen is hard gewerkt aan die nieuwe kansen voor de bedrijvigheid. De komende periode zullen die werkzaamheden ook geïmplementeerd moeten worden. Wij zullen ons inzetten om de kansen, die dan optreden, ook te verzilveren. 3 Leefbaarheid en veiligheid De bestrijding van misdrijven, overtredingen, vandalisme en andere overlast vraagt om aandacht en valt in de regel direct onder de politie. We moeten alleen niet vergeten dat het voorkomen hiervan zonder meer ook een taak is van onszelf. En dus ook binnen onze gemeente de nodige attentie moet hebben. De BCD heeft de overtuiging dat de politiek het preventieve veiligheidsbeleid breed moet oppakken. Zeker de veiligheid van de ouderen in onze gemeente vraagt onze aandacht. Leefbaarheid en veiligheid gaan nauw samen. Wij verwachten dat het college in samenwerking met politie, algemeen maatschappelijk werk, jeugdzorg, sport en welzijnswerk en in samenwerking met de wijkgerichte aanpak gaat inzetten op een effectief preventief-veiligheidsbeleid voor Brunssum. Een mooi voorbeeld hiervan is de zogenaamde buurt-app. Daar hebben burgers nauw samengewerkt met de gemeente. Veiligheid op een breed terrein dient prioriteit te hebben. De BCD attendeert op de volgende punten: • (blijvende) ondersteuning van buurtpreventie; • actueel handhavingsbeleid; • stevige aanpak van vandalisme en criminaliteit; • duidelijke, actuele rampenplannen; • veilige oversteekplaatsen en fietsroutes; • voorlichting op scholen over veiligheid en gevaar; • voorlichting aan senioren over veiligheid in zijn algemeen (ism partners); • bij de inrichting van openbare ruimtes rekening houden met het veiligheidsgevoel; • Veilige leefomgevingen voor ouderen en dan met name met betrekking tot de toegang tot wooncomplexen van zowel particulieren als woningcorporaties. 3.1 Hulpdiensten De gemeente heeft steeds minder directe invloed op de hulpdiensten als politie, brandweer en ambulance. Toch blijft de BCD ijveren voor een functioneel politiebureau in Brunssum. De fysieke aanwezigheid van de politie, zeker in de avonduren, is in onze gemeente onder de maat. (Het ideaalbeeld ligt natuurlijk bij een 24/7 politiebureau. Maar hoe in deze tijd nog te realiseren?) Het fenomeen van de wijkagent moet nieuw leven ingeblazen worden. Niet louter een administratieve functie, maar een wijkagent van vlees en bloed. 3.2 Wijkgerichte aanpak De BCD legt de nadruk op een wijkgerichte aanpak waarbij de wijk en haar bewoners centraal staan. En daarbij zijn de wijkvertegenwoordigers (wijkteams) serieuze gesprekspartners. De organisatie van de gemeente moet daarop zijn ingericht, bijvoorbeeld met voldoende wijkmanagers. Om versnippering te voorkomen pleit de BCD ervoor om de portefeuille bij een wethouder onder te brengen. Een burgergerichte gemeentelijke organisatie is daarbij een voorwaarde. Maar de wijkgerichte aanpak is meer. Bij de wijkontwikkelingen vraagt de BCD aandacht voor met name de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving en goede voorzieningen dicht bij de burger. Een optimale woonomgeving met voorzieningen op korte (loop)afstand staat ons daarbij voor ogen. Ook een vorm van sociale wijkteams moet volgens ons meer aandacht krijgen, zeker nu er steeds meer nadruk komt te liggen op het langer zelfstandig blijven wonen van ook de mensen met een zorgvraag. Deze sociale wijkteams (in de regel bestaande uit professionals) zullen, in het belang van de bewoners, over hun eigen professionele grenzen moeten gaan samenwerken. Eventuele wijkontwikkelingsplannen dienen in overleg met de bewoners opgesteld te worden. De BCD zal extra aandacht hebben voor vormen van overlast die mensen in hun directe woonomgeving ervaren. Het gaat dan over vernielingen, vervuiling en andere kleine wetsovertredingen. De BCD denkt daarbij aan adequaat toezicht op straat, bijvoorbeeld door de inzet van stadswachten in samenwerking met de politie. 3.3 Zwerfvuil en afval In een tijd van duurzaamheid blijft afval ons bezig houden. Steeds vaker krijgt “ouderwets” afval de betekenis mee van grondstof. Het begrip “cradle to cradle” wordt te pas en te onpas gebezigd. Veel mensen zijn er mee bezig. Veel geld is er mee gemoeid. Veelbelovende initiatieven zullen we goed moeten monitoren en op praktische haalbaarheid beoordelen. Daar is, mits goed en zinvol opgepakt, een wereld te winnen. Zwerfvuil is een ernstige vorm van milieuverontreiniging. De gemeente moet alert reageren op zwerfvuil. Handhaving is een van de instrumenten om dit fenomeen terug te dringen en te voorkomen. Ook dient zwerfvuil direct opgeruimd te worden. Er mag geen voorbeeldfunctie ontstaan. Daarnaast zal naar oorzaken en oplossingen gezocht moeten worden. Immers, het ruimen van dit zwerfvuil is ook nog eens duurder. Het ‘gratis’ legen van de restafvalcontainers is niet meer. Ook het ‘gratis’ aanbieden van grofvuil op het milieupark is nu al geruime tijd sterk ingeperkt. Het komt er nu op neer dat wanneer men meer afval produceert, men ook extra betaalt. Gelukkig heeft het creatief gedrag van de burger om kosten te besparen niet geleid tot significant meer zwerfvuil. Dit komt mede door de inbreng van de “Plastic Heroes”. Het apart inzamelen van plastic afval is een goed alternatief waarmee wordt bespaard op het gewone ‘huis, tuin en keukenafval’. Toch blijft het onderwerp zwerfvuil iets dat de gemeente scherp in de gaten moet houden en desnoods in discussie moet brengen. ? 4 Breed welzijn Welzijn is een belangrijke factor binnen onze samenleving. Het is belangrijk dat de burger zich prettig voelt. Cultuur draagt hier een steentje aan bij. Cultuur is immers wie wij samen zijn. Met samen bedoelen wij de grote verscheidenheid aan verenigingen binnen onze gemeente, denk aan de diverse zangkoren, harmonieën, fanfares, showbands, carnavalsverenigingen etc….. Maar denk ook aan evenementen, markten, braderieën en festivals in Brunssum. De folkloristische parade, de Brunssumse oktoberfeesten, het Preuvenemert, Koning Carnaval en “Kerst vier je samen” om zomaar een paar te noemen. Deze culturele uitingen worden vooral gedragen door de vele actieve vrijwilligers. Vrijwilligers die voor Brunssum klaar staan. Zij verdienen steun. Voor de een geven evenementen een meerwaarde, de ander ervaart het als ongewenste overlast in zijn buurt. Om de afstand tussen beide standpunten te verkleinen diende het evenementenbeleid van de gemeente Brunssum geactualiseerd te worden. Met deze actualisatie moet worden getracht om de overlast voor de ander zo beperkt mogelijk te houden terwijl voor de een de levendigheid en daarmee ook het welzijn verbeterd wordt. En daarmee de kansen voor de levendigheid van de Brunssumse samenleving vergroot. Maar ook voorzieningen die deze culturele uitingen ondersteunen. Denk daarbij aan de bibliotheek of de muziekschool. En aan een plekken waar deze culturele uitingen getoond kunnen worden zoals bijvoorbeeld het openluchttheater of de Brikke Oave. 4.1 Kunst en cultuur Een stad is dus meer dan alleen gebouwen. En cultuur is daarin een belangrijk fenomeen. De uitingen van burgers maken de stad tot een levendig gebied en bepalen het gezicht van de stad. Zo zorgt cultuur voor een aantrekkelijk Brunssum. Daarom is de BCD er voorstander van om binnen het samenwerkingsverband met Parkstad wat nadrukkelijker aanwezig te zijn en meer activiteiten naar Brunssum te halen. Een goede actuele cultuurnota is van groot belang voor de initiatiefnemers van culturele activiteiten. De BCD zal zich hier voor inzetten. Zo kan Brunssum betere kansen creëren Initiatieven vragen om ondersteuning vanuit de gemeente. Dat gebeurt nu al met verschillende activiteiten. Maar de BCD zou die (facilitaire) ondersteuning graag wat beter willen wegzetten. 4.2 Sport en beweging Sport bevordert de fysieke en psychische gezondheid, draagt bij aan de individuele ontplooiing, vergroot de sociale kwaliteit en vervult een economische functie. Genoeg redenen voor de BCD om ervoor te zorgen dat de sportbeoefening gepromoot wordt en dat er voldoende sportaanbod is op een bereikbare afstand voor de inwoners. Voor de jeugd in het bijzonder vervult sport een belangrijke functie. Sport zorgt niet alleen voor gezondere jeugd maar ook voor samenhang in wijk. Sport zorgt nu eenmaal voor een sociaal draagvlak binnen onze gemeenschap, dit moet door de gemeente ondersteund worden en zelfs gestuiterd worden. Topsport is een belangrijk drijfveer voor de breedtesport. Een gedreven sporter wil er alles aan doen om op het hoogste podium te acteren . Hiervoor wordt vaak de bodem gelegd bij de sportverenigingen in de buurt. Denk hierbij aan de verschillende zwem-, tennis-, en voetbalclubs die onze gemeente rijk is. Maar ook bij grote sportieve evenementen zoals bijvoorbeeld de Parelloop raken jongeren geïnspireerd voor de sport. Dit soort evenementen moeten dan ook blijven bestaan als het aan de BCD ligt. Voor iedereen, jong en oud, binnen onze gemeente is ruimte om te sporten. En dit moet ook zo blijven vindt de BCD. Wij maken ons er dan ook sterk voor dat voorzieningen op pijl blijven of zelfs uitgebreid worden. Denk hier bij aan de verschillende voorzieningen binnen onze gemeente zoals het zwembad De Bronspot of de verschillende sporthallen en andere accommodaties. 4.3 Verenigingen Verenigingen binnen onze gemeente moeten op ondersteuning kunnen rekenen. Veel verenigingen hebben moeite om zelfstandig de benodigde voorzieningen te realiseren en onderhouden. Op dit gebied dient de gemeente een verantwoord en gedegen beleid te voeren, waaronder het subsidiebeleid. De verantwoordelijkheid kan echter niet alleen bij de gemeente worden gelegd. Leden en partners van de diverse verenigingen hebben ook een rol in het goed functioneren van dit verenigingsleven binnen de gemeenschap van Brunssum. Er moet dus een goed contact tussen gemeente en verenigingen zijn. 4.4 Recreatie De BCD vindt het belangrijk dat er binnen de gemeente Brunssum voldoende plek is voor recreatie. Er is een redelijk aanbod aan recreatiemogelijkheden in Brunssum. Maar er moet een goede blik zijn op de versterking en/of uitbreiding van de mogelijkheden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het versterken van de mogelijkheden van het Schutterspark. ? 5 Onderwijs Het onderwijs in Brunssum moet zo veel mogelijk worden gestimuleerd en daar waar mogelijk bevorderd. Ieder kind verdient gelijke en goede kansen op het gebied van scholing. De gemeente heeft zeker een taak hierin door ervoor te zorgen dat dit onderwijs wordt aangeboden in de gemeente. Onderwijs dat voor iedereen toegankelijk en goed bereikbaar is. Goed onderwijs is een voorwaarde voor een leefbare gemeenschap. Wat de BCD ook belangrijk vindt is de voorschoolse periode: ieder kind zou gebruik moeten kunnen maken van de peuterspeelzalen die onze gemeente heeft en waar gecertificeerde peuterspeelzaalleidsters oog hebben voor de taalontwikkeling van kinderen. Achterstanden in deze eerste ontwikkelingsfasen zijn heel moeilijk in te lopen. Heel belangrijk vindt de BCD ook de doelgroepkinderen die in aanmerking komen voor een verlaagde ouderbijdrage. Door het focussen op deze kinderen worden taalachterstanden zo veel mogelijk beperkt. Peuterspeelzaalleidsters moeten ook gecoached worden door professionals die oog en oor hebben voor kinderen die al vroeg problematieken vertonen: zo worden zware jeugdhulptrajecten later voorkomen. Ook het project “VVE thuis” waar ouders gestimuleerd worden voor de taalontwikkeling dient een vervolg te krijgen. Ook kinderopvang zou in dat zelfde aandachtsveld meer aandacht moeten krijgen. Heel belangrijk vindt de BCD dat de peuterspeelzalen gekoppeld zijn aan onze basisscholen zodat er een warme overdracht van kinderen plaatsvindt: zo ontstaan er geen hiaten in een leerlijn. 5.1 Primair onderwijs Het basisonderwijs staat in de gemeente Brunssum goed op de rails. Inhoudelijk is ook het onderwijs in deze scholen toonaangevend gezien de uitslagen van de CITO-toetsen van deze scholen recentelijk. Voor de BCD is het vanzelfsprekend dat we hierin blijven investeren. Wat de BCD ook belangrijk vindt is een goede gezondheidsontwikkeling van onze basisschoolleerlingen: de regio Zuid Limburg is een regio met gezondheidsproblematieken. Daarom blijft de BCD voorstander van projecten met een focus op gezonde voeding en gezonde leefstijl. Ook een warme overdracht van leerlingen van de basisscholen naar het voorgezet onderwijs is voor de BCD essentieel. Ook hier in het kader van een doorlopende leerlijn. 5.2 Voortgezet onderwijs Voortgezet onderwijs in onze gemeente is ontzettend belangrijk. Wij streven daarom voor het behoud van Romboutscollege, met de geïntegreerde openbare bibliotheek Brunssum. De BCD is echter kritisch over de plannen van het bestuur van LVO (Limburgs Voortgezet Onderwijs). De BCD kan zich niet vinden in de verschraling van het onderwijsaanbod in onze gemeente. 5.3 Een leven lang leren Vaker worden we geconfronteerd dat leerlingen zonder een diploma de school verlaten. Arbeidskansen op de arbeidsmarkt worden zo beperkt. De BCD wil stevig inzetten om deze leerlingen terug naar school te krijgen. Hier is een stevige rol weggelegd voor bureau VSV in Parkstad. Daarnaast krijgt “een leven lang leren” steeds meer betekenis. Ook voor de niet zo heel jonge mensen. Oude kennis ophalen of nieuwe kennis en vaardigheden verwerven biedt ook nieuwe kansen. Op velerlei gebieden. De BCD juicht deze ontwikkelingen toe. 5.4 Schoolzwemmen Binnen het kader onderwijs, en deels ook sport, is de BCD trots op het schoolzwemplan van de gemeente Brunssum. Tot op heden mogen alle basisscholen in Brunssum schoolzwemmen volgen in het gemeentelijk zwembad “de Bronspot”. Wij als BCD zijn van mening dat het schoolzwemplan op het huidige niveau gehandhaafd moet blijven. ? 6 Participatie Al in een eerder verkiezingsprogramma gebruikte de BCD de term participatie. En ook nu doen we dat. En wel op een manier die recht doet aan het begrip. Den Haag kwam eerder met nieuw soort participatie en een nieuw begrip: de paricipatiesamenleving. Daarmee wordt een verband gelegd tussen enerzijds de verzorgingsstaat en anderzijds de participatiesamenleving. De BCD ontgaat dit verband ten ene male en wenst hierin ook niet mee te gaan. Wij blijven bij het enige correcte gebruik van het woord: participeren is niet meer en niet minder dan deelnemen. Deelnemen in aan de samenleving. 6.1 Vrijwilligers In Brunssum zijn veel vrijwilligers actief. Vrijwilligers die op vele gebieden hun steentje bijdragen voor Brunssum en haar inwoners. Dit zijn de ware participanten en de BCD draagt deze vrijwilligers een warm hart toe. Veel zou zonder hen immers niet kunnen functioneren. Denk maar eens aan de vele vrijwilligers die een (sport)vereniging nodig heeft om alle activiteiten draaiende te houden. Of de vrijwilligers die zich inzetten voor een beter en leefbaar Brunssum door tal van maatschappelijke projecten op te zetten c.q. zich daarvoor inzetten. De vrijwilligers die klaar staan om jongeren, ouderen, mindervalide en/of kwetsbare burgers te helpen in tijden van tegenspoed. Al deze vrijwilligers verdienen onze steun en waardering. 6.2 Jeugd “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.” De BCD vindt het daarom erg belangrijk dat jongeren participeren in de samenleving. Het is als gemeente niet alleen belangrijk om goed contact met jongeren te onderhouden, maar hen ook actief te betrekken bij de ontwikkelingen in onze samenleving. Zij bruisen van energie en nieuwe ideeën. Zo blijft onze gemeente vitaal en jong van geest. 6.3 Kwetsbare groepen Kwetsbare groepen in onze gemeenschap verdienen speciale aandacht. Denk bijvoorbeeld aan alleenstaande ouderen of gezinnen met een beperkt inkomen. Soms dreigt vereenzaming of isolement. Om dit te voorkomen vindt de BCD dat allerlei activiteiten die ontwikkeld worden, eventueel in samenwerking met andere organisaties ontwikkelen, ondersteuning verdienen. Ook onze mindervalide burger mag vanwege een handicap niet in een isolement terecht komen. De BCD zal initiatieven steunen die erop gericht zijn om hen een zo actief mogelijke deelname aan onze gemeenschap te garanderen. Participeren is daarbij het sleutelwoord. ? 7 Sociaal Beleid De ontwikkelingen rond de 3 grote decentralisatie-thema’s: de Jeugdzorg, de Wmo en de Participatiewet, vragen nog steeds de nodige aandacht. Er zijn een aantal taken richting gemeenten gedirigeerd zonder daar voldoende middelen tegenover te stellen. Veel gemeenten dreigen af te stevenen op een financiële rampspoed. Tot nog toe heeft onze gemeente met veel innovatieve aanpak en eigen middelen op uitzonderlijke wijze deze uitdaging weten op te pakken. Toch zal ook Brunssum alert moeten blijven op de huidige ontwikkelingen om zo financieel orde op zaken te houden. Zo zal het masterplan Sociaal Domein in de nabije toekomst de nodige aandacht vragen. Nog steeds is het leidend principe: 1gezin-1plan-1regisseur. En dat voor het hele sociale domein. Het zijn allemaal geen beproefde oplossingen en kennen daarom een zeker afbreukrisico. De BCD belooft u de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen en alles in het werk te stellen om voor onze gemeente een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. 7.1 ISD-BOL Sinds 1 januari 2007 is de gemeente Brunssum samen met de gemeente Onderbanken en de gemeente Landgraaf een samenwerkingsverband aangegaan met betrekking tot de bijstand, werk en het minimabeleid (WWB). In de afgelopen periode heeft ISD-BOL geïnvesteerd in de verdere professionalisering van dit samenwerkingsverband. Daarnaast hebben de partners die de nieuwe gemeente Beekdaelen gaan vormen (en waarvan de huidige gemeente Onderbanken onderdeel van gaat uitmaken) eerder te kennen gegeven deze samenwerking niet voort te zetten. Het uittreden van de gemeente Onderbanken zal zeker gevolgen hebben voor ISD-BOL. De BCD zal deze ontwikkelingen nauwgezet volgen. 7.2 Betere Buren Betere Buren is het gemeentelijk mens-ontwikkelbedrijf. Hier krijgen mensen “met een afstand tot de arbeidsmarkt” de mogelijkheid hun talenten en competenties te ontwikkelen en zo de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. In de afgelopen periode zijn de resultaten te kwalificeren als veelbelovend. Mede door de inzet van Betere Buren heeft een respectabel aantal mensen de weg naar betaald werk gevonden. 7.3 Sociale betrokkenheid Soms wordt het ontzettend moeilijk om, financieel gezien, rond te komen. Dan moet een gezin bijna elke cent twee keer omdraaien. De BCD blijft zich inzetten voor een werkwijze waarbij mogelijkheden op gemeentelijk niveau benut worden zodat voor de schrijnende situaties het leed toch enigszins verzacht kan worden. 7.4 Stage mogelijkheden Een groot aantal jongeren volgt een opleiding waarbij zij afhankelijk zijn van goede stage- en werkervaringsplaatsen. Dit alles zijn belangrijke voorwaarden die hun kansen op de arbeidsmarkt na afronding van de opleiding sterk vergroten. De BCD wil zich actief inzetten voor voldoende stage- en werkervaringsplaatsen. ? 8 Ruimtelijke ordening De BCD streeft naar een evenwichtig woningbestand, rekening houdend met de bevolkingsopbouw, waarbij Brunssum in alle opzichten voor iedereen een goede gemeente is om te wonen. Daarbij is een goede balans van belang tussen de economische aspecten, de sociale/maatschappelijke activiteiten en ecologische kwaliteiten. Daarnaast vindt de BCD het belangrijk om ook in Brunssum te experimenteren met nieuwe woonconcepten. 8.1 Economische aspecten Brunssum telt een aantal bedrijventerreinen waar veel grote bedrijven gevestigd zijn. Om aantrekkelijk te blijven voor de al gevestigde bedrijven en om nieuwe bedrijvigheid aan te trekken is het van belang om deze terreinen up to date te houden. Het bedrijventerrein Emma heeft een positieve ontwikkeling ondergaan en is goed bereikbaar. Door het economische tij is hier echter de ontwikkeling gestokt. De gemeente Brunssum moet er alles aan gelegen zijn om deze bedrijventerreinen aantrekkelijk te maken voor toekomstige ondernemers. 8.2 Sociale/maatschappelijke activiteiten Brunssum is nog altijd een maatschappelijk betrokken gemeente met veel activiteiten. Deze activiteiten kunnen mede plaatsvinden door de gestructureerde ruimtelijke ordening. Voor de BCD is het dan ook van belang dat buurthuizen en gemeenschapshuizen een gunstige ligging hebben en dat er voldoende ruimte is voor buurtgerichte activiteiten (Braderieën, markten, rommelmarkten enz.). De jeugd moet in deze ontwikkeling ook de ruimte krijgen. Niet alleen dienen er voldoende speelplaatsen aanwezig te zijn voor de jongsten onder ons, ook de oudere jeugd moet de ruimte krijgen in een wijk. Ook is de BCD van mening dat ouderen, wanneer zij langer zelfstandig willen wonen, de benodigde voorzieningen binnen handbereik hebben. De behoeftes van ouderen dienen dan ook extra aandacht te krijgen bij de ontwikkeling van woongebieden. Verder dient er bij nieuwbouw- en herstructureringsplannen aandacht te zijn voor de levensloopbestendige woningen. Ouderen moeten ook in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Een ( gedwongen) verhuizing van ouderen naar het centrum moet zoveel mogelijk vermeden worden. 8.3 Ecologische kwaliteit Onze gemeente is nog steeds een mooie gemeente om in te wonen. Een van de factoren die hieraan bijdraagt is de ruime hoeveelheid groen-objecten die onze gemeente rijk is. De verscheidenheid aan parken en ook de Brunssumerheide zijn gebieden waar wij als Brunssummers trots op mogen zijn. Bij de indeling van onze gemeente moet er volgens de BCD dan ook rekening worden gehouden met deze gebieden. Er moet een evenredige hoeveelheid groen in de gemeente blijven. Natuurlijk dienen er in de wijken ook genoeg hondenuitlaat- en losloopplaatsen te zijn. Wel moet de gemeente ervoor zorgen dat deze groen-objecten naar behoren worden onderhouden. En dat er extra zorg wordt gedragen voor de natuurgebieden binnen Brunssum zo als het Schutterspark en de Brunssummerheide. Zij moeten ecologisch en biologisch in evenwicht blijven. Zo dat er in de toekomst ook nog van genoten kan worden. 8.4 Groen in de wijken Gezien de economische druk zal er in de toekomst minder investeringen worden gedaan in gemeentelijk groen. Toch streeft de BCD naar een groene gemeente, ook in nieuw te ontwikkelen projecten moet voldoende evenwicht zijn tussen grijs en groen. Bomen, struiken en perken geven het straatbeeld immers een prettige uitstraling. 8.5 Nieuwe woonconcepten In de huidige tijd zien we dat mensen andere keuzes wensen te maken, ook wat wonen betreft. Zo zien we het fenomeen van de “Tiny Houses” opkomen. Maar ook de zogenaamde “micro woning”. De BCD is er voorstander van om beide concepten in ieder geval in een pilot omgeving ook in Brunssum op de toepasbaarheid te toetsen. ? 9 Economische ontwikkeling en werkgelegenheid Veel zaken spelen die van invloed zijn op de economie en op de werkgelegenheid. Zo hebben we met zijn allen de indruk dat we uit het dal van de crisis zijn hebben verlaten. En dat er voorzichtig lichtpuntjes zijn te onderscheiden die een verbetering van de economie aangeven. Met name op de onderwerpen economie en werkgelegenheid is onze gemeente geen stand alone. Hier zal de gemeente zich moeten realiseren dat Brunssum onderdeel uitmaakt van een groter geheel in de regio en op Zuid Limburgse schaal. Zo heeft het overgrote deel van de Brunssumse beroepsbevolking (70%) een werkplek buiten Brunssum. Alleen al daarom is het goed om gezamenlijk op te trekken op verscheidene economische onderwerpen en de werkgelegenheid. Ook heeft onze regio te maken met krimp. Die krimp stelt ons voor extra uitdagingen. Met name bij de werkgelegenheid geldt de krimp als een uitdaging. In sommige sectoren van de arbeidsmarkt zal zeker schaarste ontstaan. Daar zullen we met zijn allen op moeten inzetten om de bedrijvigheid in onze regio in stand te kunnen houden. Voor sommigen onder ons is de weg naar de arbeidsmarkt niet zonder hobbels. Toch zullen we, meer nog dan voorheen, iedereen nodig hebben om onze economie goed draaiende te krijgen en te houden. Daar waar een extra inspanning nodig is, moeten we de helpende hand bieden. Inmiddels is de samenwerking in de zogenaamde triple helix op Zuid Limburgse schaal aan een vernieuwing toe, zo hebben we mogen begrijpen uit de centrumsteden Sittard-Geleen, Maastricht en Heerlen. De samenwerking in LED-verband (Limburg Economic Development) zal worden herzien. De BCD is voorzichtig optimistisch over deze ontwikkeling maar wacht de resultaten uit de centrumsteden af. In het belang van zeker de werkgelegenheid zal meer nog dan vroeger samenwerking tussen en afstemming met de overheid en het onderwijs samen met de ondernemers (de zgn triple O) een must zijn. 9.1 Lokaal De BCD blijft voorstander van ondersteuning en stimulering van de (ontwikkeling van) lokale bedrijvigheid. Het is goed dat de gemeente regelmatig contact onderhoudt met ondernemers en belangengroeperingen. Het is daarom goed dat de gemeente de informatievoorziening aan zowel startende als bestaande ondernemers burgergericht en laagdrempelig heeft ingericht. Op het moment dat de buitenring volledig in gebruik genomen gaat worden, zullen de bedrijventerreinen van onze gemeente de beschikking hebben over een nieuwe en verbeterde ontsluiting. Dit vraagt een actieve monitoring van bedrijfslocaties. Met name de Oostflank zal extra aandacht moeten krijgen. We hebben de overtuiging dat de ontwikkeling moet gebeuren in overleg en samenwerking met de Parkstad-gemeenten. Verder is de BCD van mening dat een aantrekkelijk centrum een positieve invloed uitoefent op de economische ontwikkeling en werkgelegenheid. Aan de ene kant zorgt een aantrekkelijk centrum voor nieuwe ondernemers, aan de andere kant voor meer kooptoerisme. Maar meer nog, een aantrekkelijk centrum zorgt voor levendigheid in de stad. Maar we gaven het eerder al aan. De retail (winkels) heeft het zwaar. Ook de ambulante handel (de markt) kent moeilijke tijden. Veel heeft te maken met de opkomst van andere verkoopkanalen zoals de webwinkels. Voor een levendig centrum moet dus meer uit de kast gehaald worden. Activiteiten in het centrum zorgen voor die levendigheid. Maar ook de inrichting en aankleding van het centrum. In samenwerking met de ondernemers moet de gemeente in de komende periode hier werk van maken nu de organisatie van de gemeente hier op is aangepast en de raad budget beschikbaar heeft gesteld. Daarnaast is het voor de aantrekkelijkheid van Brunssum van belang om extra energie te steken in bijvoorbeeld de kop van de Rumpenerstraat waar een aantal leegstaande panden het beeld van ons aantrekkelijk centrum vertroebelen. Ook de winkelgebieden in Treebeek en Brunssum-Noord verdienen onze aandacht. Zij vervullen een belangrijke functie voor de leefbaarheid van de wijken. In de regio wordt ingezet op toerisme. Brunssum kent belangrijke pionnen op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan Schutterspark en de Brunssummerheide. De BCD wil extra aandacht bieden aan de kansen die dit biedt, zowel op recreatief gebied als vanuit economisch perspectief. 9.2 Brunssum in Parkstad In Parkstad Limburg werken de 8 gemeenten in een zogenaamde bestuurscommissie Economie en Toerisme samen. In deze samenwerkingsvorm trekken de gemeenten voor het gezamenlijke belang van onze inwoners op. De BCD is voorstander van een gelijkwaardige afstemming onder de samenwerkingspartners op dit niveau. IBA-Parkstad De Parkstad gemeenten hebben samen voor de hele Parkstadregio het project IBA-Parkstad opgesteld. Via IBA-Parkstad worden vele miljoenen geïnvesteerd in kansrijke initiatieven. De BCD zal de ontwikkelingen van dit project nauwgezet volgen. Iba staat voor Internationale Bau Ausstellung in Parkstad. Deze van oorsprong Duitse aanpak heeft bewezen economische, sociale en culturele impulsen aan gebieden te geven die in verandering zijn, zoals Parkstad. IBA Parkstad duurt tot en met 2020. 9.3 Brunssum en Zuid Limburg In een steeds complexer wordende samenleving volstaat het niet meer om je ogen alleen gericht te hebben binnen de eigen gemeentegrenzen. Het is ook niet voldoende om in je eigen regio, zeg Parkstad te kijken. Heden ten dage is de hele wereld binnen handbereik. En zullen we vanuit Brunssum ook onze aandacht moeten richten op Zuid Limburg en op de Euregio. Zeker waar het de economie en de werkgelegenheid betreft. 9.4 Samenvattend Kortom de BCD vindt dat ook onze eigen gemeente een taak heeft om de juiste randvoorwaarden voor economische ontwikkeling te scheppen en waar mogelijk lokale initiatieven te stimuleren om zo te komen tot een gezond lokaal investeringsklimaat. Waar nodig dient de gemeente samenwerking te zoeken met partners, zowel bovenlokaal (Parkstadverband) als regionaal (Zuid Limburg) en Euregionaal. Het behouden en creëren van werkgelegenheid voor haar inwoners moet daarbij een belangrijke stimulator zijn. ? 10 Slotopmerking We zijn dit document begonnen met u aan te geven dat in onze overtuiging we in een tijd leven waar veel ontwikkelingen gaande zijn die van grote en kleinere invloed zijn op onze samenleving. We hebben ook geprobeerd u mee te nemen in deze zienswijze. In grote lijnen hebben we in dit document onze visie op Brunssum voor de komende periode weergegeven. Tegelijk verwachten we, zoals we dat ook al eerder aangaven, dat mogelijk sommige ontwikkelingen al in de nabije toekomst hun invloed zullen laten gelden. Maar van een onderwerp zijn en blijven wij de overtuiging hebben dat die in deze tijdsgeest niet aan de orde kan zijn: de herindeling. Alle signalen rond de bedoelde ontwikkelingen wijzen erop dat het voor de bedrijven, organisaties, instanties en gemeenten van groot belang zal zijn om het contact met hun doelgroep zo nauw mogelijk te houden. Of je het dan hebt over klanten (bedrijven)of over burgers (gemeenten). Overigens, nog nooit is er een helder en objectief (wetenschappelijk) rapport verschenen waarin onomstotelijk is vastgelegd dat herindeling van gemeenten leidt tot de beoogde doelen. Wel wordt altijd duidelijk dat de afstand tussen gemeente en bestuur met de bewoners groter wordt. En de verwachte kostenbesparingen en andere voordelen niet of maar beperkt optreden. Wij koesteren de nabijheid en het directe contact tussen gemeente en bestuur met de inwoners van Brunssum. Dat is een groot goed voor een leefbare samenleving. Volledigheidshalve willen we hier nog opmerken dat het niet ondenkbeeldig is dat door de bedoelde (technische) ontwikkelingen cq innovaties wel andere zaken in een stroomversnelling komen en de BCD op dat moment zaken zal moeten (her)overwegen. Mocht dit zich voordoen dan zal de BCD dit altijd doen vanuit de principes van de BCD en bovenal vanuit het belang van de gemeente Brunssum.

21 maart: Kies BCD Met deelnemers ...

BCD BCD Brunssum 26-02-2018 15:39

21 maart: Kies BCD Met deelnemers uit Brunssum met hart voor Brunssum Voor een zelfstandig Brunssum en met respect voor anderen Spijkers met koppen slaan, het is tijd om plannen en onderzoeken om te zetten in daden! Goed voor de oudere generatie, maar Brunssum moet ook leuk zijn voor de jongeren en jonge gezinnen BCD wil (startende) ondernemers steunen en dat basisvoorzieningen beschikbaar blijven in Brunssum zoals gratis parkeren, onderwijs, busroutes en zorgen voor een aantrekkelijk centrum, dus leegstand tegengaan Ook duurzaamheid is een belangrijk onderwerp. Een milieuvriendelijker bestaan is de toekomst...

Carolus de Rijck lijsttrekker voor ...

BCD BCD Brunssum 09-02-2018 16:43

Carolus de Rijck lijsttrekker voor BCD Carolus de Rijck is door de BCD Brunssum aangewezen als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Carolus de Rijck is op dit moment wethouder voor de BCD in de gemeente Brunssum. Op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 staat Ger Gerards als tweede. Vorige keer was Ger Gerards nog lijsttrekker van de BCD. “Ook nu doe ik weer met veel ambities mee aan de verkiezingen. Maar het lijsttrekkerschap laat ik deze keer graag over aan Carolus, “ aldus Ger Gerards. Het huidige fractielid Hans Peeters staat met hetzelfde enthousiasme op plaats 3 van de kandidatenlijst. De BCD geeft aan dat zij zich in de komende raadsperiode gaat inzetten voor een zelfstandige gemeente Brunssum. Een leefbare en veilige samenleving waar het goed vertoeven is, weliswaar met oog voor de omgeving waarin Brunssum en de Brunssummers zich bewegen.

Beste Facebookvrienden, Heeft u ...

BCD BCD Brunssum 08-04-2016 10:56

Beste Facebookvrienden, Heeft u vragen en/of opmerkingen over de politiek in Brunssum? Laat een Persoonlijk bericht achter via deze webpagina of via E-mail: info@bcd-brunssum.nl. Met vriendelijke Groet, Marc Graventein BCD Brunssum

Binnenkort verschijnt in het blad ...

BCD BCD Brunssum 23-02-2016 12:40

Binnenkort verschijnt in het blad "Een Limburg" een artikel over onze wethouder Carolus de Rijck en wat zijn werkzaamheden zijn en ook hoe hij in de politiek staat. Natuurlijk zijn we als BCD reuze benieuwd naar dit artikel, maar ook zijn we trots dat een pagina aan de BCD-wethouder wordt besteed. Wordt uiteraard vervolgd.

Vandaag bereikte ons het droeve ...

BCD BCD Brunssum 22-02-2016 21:06

Vandaag bereikte ons het droeve bericht van het overlijden van oud wethouder Goof Janssen van lijst Borger. Goof Janssen heeft toch een aantal periodes als wethouder in de gemeente Brunssum gewerkt en hield zich o.a. bezig met personeelszaken. Voor de ambtenaren van de gemeente spande Goof zich op voortreffelijke wijze in en werd dan ook door het personeel op handen gedragen. Onze oud wethouder Steiner en oud wethouder Gerards hebben nog samen met wethouder Janssen in het college gewerkt. Wij wensen de familie natuurlijk veel sterkte bij dit verlies.