Nieuws van BREDA'97 over VVD inzichtelijk

4 documenten

Ontsluitingsweg Roosberg, Bouwloods Ulvenhout en snelheidscontroles zijn aangenomen moties van Breda'97

BREDA'97 BREDA'97 GroenLinks CDA VVD PvdA Breda 18-11-2019 12:57

Tijdens de begrotingsbehandeling van de gemeente Breda voor 2020 zijn een aantal door Breda'97 gemaakte moties en moties die Breda'97 mee ingediend heeft aangenomen door de gemeenteraad.

Breda'97 had een motie ingediend voor een snelle aanpak van de ontsuitingsweg bij sportpark de Roosberg. Ook het CDA had een vergelijkbare motie. Door één motie in te dienen werd deze ingediend door Breda'97, CDA en VVD aangenomen door de Raad.Volgens de motie moet er een oplossing komen in 2020 of 2021.

Breda'97 heeft de motie "Lobby Verkeerscontroles naar gemeenten" ingediend. Deze werd medeondertekend door de PvdA en Groen Links. Wij stelen voor een lobby richting regering op te starten met het doel snelheidscontroles ook door handhaving uit te laten voeren. Ter financiering hiervan de opbrengsten van de verkeersboetes aan de gemeente toe te bedelen. De reden hiervoor is dat de politie te weinig capaciteit heeft om op regulieren wijze snelheidscontroles  uit te voeren op kritische wegen. De motie is aangenomen.

In de bijdrage van Breda'97 heeft Peter Vissers maar weer eens aandacht gevraagd voor de vervanging van de bouwloods aan de Slotlaan. Deze moet wijken voor woningbouw. Al vele jaren geleden zijn er toezeggingen door de politiek gedaan dat dit probleem opgelost zou worden voordat de oude loods niet beschikbaar zou zijn. Het lijkt er op dat er op korte termijn positieve ontwikkelingen te verwachten zijn.

Ook het collectief bouwen is weer aan de orde gekomen Het CDA heeft gesteund door Breda'97 het initiatief genomen tot de motie "Zo komt CPO van de grond"Zo komt CPO van de grond". De motie draagt het college op dat  CPO niet als sluitpost gezien mag worden en het college moet een maximale inspanning leveren om betaalbare grond op de juiste plaats voor CPO beschikbaar te krijgen met als doel starters en ouderen de kans te gunnen om in de eigen wijken en dorpen te kunnen blijven wonen.

Openbaar vervoer naar de dorpen verslechterd. Breda'97 stelt vragen aan het college

BREDA'97 BREDA'97 VVD CDA Breda 10-10-2018 17:16

Op zondag met de bus naar Bavel? Vergeet het maar. Arriva aschrapt de buslijnen op zondag naar Bavel. Voor Breda'97, gesteund door de VVD onbegrijpelijk.

In een tijd waarbij het openbaar vervoer een prominente rol toegewezen krijgt in de mobiliteit wordt een heel dorp op zondag van het openbaar vervoer afgesloten. Waarom zouden inwoners van Bavel zich gestimuleerd worden om het openbaar vervoer te genruiken.

Nu is de bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de dorpen van Breda al niet optimaal. Meestal loopt een lijn door het dorp en worden wijken ver van deze lijnen niet bediend. Op zich een ongelijke behandeling ten opzichte van de wijken in Breda.

Nu stelt Arriva ook nog een stadskaartje voor, dat niet geldig wordt voor de inwoners van de dorpen. Een onbegrijpelijke beslissing, zeker als je weet dat de afstanden van de uiteinden van de wijken vaak niet korter zijn dan de afstanden die gereden worden uit de dorpen.

Volgens BNdeStem maken het CDA en CU in de provinciale staten zich ook zorgen over deze veranderingen. Artikel BNdeStem

Breda'97 heeft darom samen met de VVD onderstaande vragen gesteld aan het college

_______________________

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders

van gemeente Breda

Postbus 90156

4800 RH BREDA

Datum: 9 oktober 2018

Betreft: vragen op basis van artikel 9 Reglement van Orde

Onderwerp: Openbaar vervoer in de gemeente Breda

Het openbaar vervoer in de dorpen Prinsenbeek, Bavel, Ulvenhout is niet zodanig dat het een goed alternatief is voor de auto. In de meeste gevallen zijn de dorpen ’s avonds niet goed bereikbaar en grote delen van de dorpen liggen ver van bushaltes af. Breda’97 is van mening dat de frequentie en de bereikbaarheid de gehele dag en avond moeten worden verbeterd.

In BN/DeStem van 9 oktober 2018 wordt melding gemaakt van 14 veranderingen in de dienstregeling van het openbaar vervoer in West Brabant.

Voor De gemeente Breda worden op de maatregelen na voor het dorp Teteringen een aantal opvallende wijzigingen doorgevoerd die nadelig zijn voor het wonen in de dorpen van de gemeente Breda.

Op zondag komt lijn 11 naar Bavel te vervallen.

Er wordt een Stadskaartje ingevoerd.

Volgens Breda’97 dient in relatie tot de woningbouwopgave voor de gemeente Breda juist ingezet te worden op het verbeteren van de bereikbaarheid via duurzamere vervoerswijzen als het openbaar vervoer om mede te voorkomen dat de wegen van en naar en in Breda zoals de singels en de Noordelijke Rondweg verder dichtslibben.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan uw college:

Waarom heeft u toegestaan dat lijn 11 naar Bavel geschrapt is ?

Bent u met Breda’97 van mening dat dit tot minder duurzame verplaatsingen tussen Bavel en de stad Breda zal leiden?

Gaat u vanuit de gemeente Breda voor de nieuwe OV-concessie bij de provincie inzetten op het verbeteren van het OV voor dorpen en wijken in Breda.

En gaat u daarbij voor deze lijn 11 heroverwegen in het kader van de gemeente brede mobiliteitsdiscussie in relatie tot de woningbouwopgave?

Gaat het stadskaartje ook gelden op de ritten tussen de dorpen en de binnenstad?

Zo nee, bent u dan niet met Breda’97 van mening dat dit het gebruik van duurzame vervoerswijzen om vanuit de dorpen van Breda naar de stad te gaan niet verbeterd en het klimaatakkoord niet ondersteunt? Hoe gaat u dit voor inwoners van de dorpen compenseren?

Peter Vissers                                                                                    August Veenebos

Fractievoorzitter Breda’97                                                          Raadslid VVD-Breda

Breda'97 kan het nieuwe coalitieakkoord op onderdelen steunen

BREDA'97 BREDA'97 D66 VVD PvdA Breda 29-05-2018 21:26

Breda’97 is een positief kritische partij, die in zijn 21 jarige bestaan bestuursverantwoordelijkheid nooit uit de weg is gegaan.

Op verzoek van de partijen VVD, D’66 en PvdA hebben wij tijdens de onderhandelingen voor een nieuw bestuursakkoord onze wensen hieromtrent ingebracht.

Nadat de drie partijen tot een akkoord waren gekomen hebben ze aan Breda’97 gevraagd of wij het bestuursakkoord zouden kunnen onderschrijven.

Wij hebben een goed gevoel over de gevolgde procedures en de prettige gesprekken. Onze inbreng vinden we op veel punten terug. Wij zijn dan ook blij dat we, ondanks dat we niet alles kunnen ondersteunen, wel de mogelijkheid krijgen om mee te blijven praten met de coalitie.

Na lezing en bespreking met de genoemde partijen zijn wij tot de conclusie gekomen dat in 5 van de 8 hoofdstukken dusdanig veel ingebrachte punten van Breda'97 zijn verwerkt die ook in ons verkiezingsprogramma staan dat wij deze kunnen steunen.

Het betreft hier de hoofdstukken Groot stedelijk Breda, Meer woningen in Breda, Breda zorgt voor elkaar, Breda bereikbaar en Duurzaam Breda.

De hoofdstukken Leren, werken en ondernemen in Breda, Bredase wijken, leefbaar, schoon en veilig en Breda sportief en cultuur kunnen wij niet geheel onderschrijven. Deze sluiten niet aan bij ons verkiezingsprogramma en hebben vooral op het sociaal gebied te veel tekortkomingen.

Wij hebben met de coalitiepartijen af kunnen spreken dat wij in overleg blijven over de door ons geconstateerde punten die nog niet voldoen, maar ook over de uitwerking van de overige ambities.

Breda'97 was op bezoek bij de formateur

BREDA'97 BREDA'97 D66 VVD PvdA Breda 22-04-2018 09:32

Peter Vissers en Jos van Etten waren afgelopen vrijdag bij formateur Bert Wijbenga van Nieuwenhuizen in de kapel van Kasteel Bouvigne.

Zij gingen daar in gesprek met de formateur en twee delegatieleiders van VVD, D'66 en PvdA, de partijen die samen een coalitie willen gaan vormen in Breda.

Deze partijen hebben alle partijen die niet deel gaan nemen aan de coalitie uitgenodigd om hun speerpunten kenbaar te maken voor een betere gemeente.

Het zal u niet verbazen dat Breda'97 opkomt voor de leefbaarheid in de wijken en dorpen.

Breda'97 heeft onderstaande bespreekpunten ingebracht en die zijn in een open gesprek doorgenomen evenals de standpunten op het gebied van leefbaarheid van de drie andere partijen.

Wij wachten af of de door ons ingebrachte punten opgenomen gaan worden in het coalitie akkoord.

Verbeteren bereikbaarheid dorpskernen met de stad op het gebied van Openbaar Vervoer (beschikbaarheid OV, frequentie en tijd laatste rit) Directe veilige fietsroutes en verkeersafwikkeling autoverkeer, met name de Oosterhoutseweg in Teteringen in aansluiting op de Noordelijke rondweg.

Uitvoeren evaluatie en aanpassen van de uitvoering van VANG waaronder in ieder geval het aantal passen per huishouden, keuze in meer ondergrondse containers per wijk of dorp, frequentie ophalen GFT-bak in de zomermaanden wekelijks.

Verbeteren van de levendigheid van de wijkcentra en dorpskernen waaronder het Willem Alexanderplein en de realisatie van de Scheperij in Teteringen

Beter verdeling en ondersteuning van vrijwilligers en verenigingsleven door onder andere betere verdeling subsidiegelden (ijsbaan centrum Breda subsidie, dan ook de ijsbaan in Prinsenbeek subsidie) voor activiteiten in de dorpen en wijken, (jaarmarkten, kermissen etc etc) naast uiteraard het behoud van de activiteiten in de binnenstad van Breda. Kwestie van betere verdeling van de gelden over de gehele gemeente.

Inzetten op meer bouwen van woningen in de categorie betaalbare koop en huur(30%), sociale woningbouw (20%) en CPO (10%). Hierbij dient expliciet aandacht te zijn voor het kunnen blijven wonen in de eigen woonomgeving voor starters en senioren. Het hierbij beschikbaar maken van bouwgronden dor het naar voor halen van gereserveerde bouwgronden in de structuurvisie moet hierbij mogelijk zijn, evenals inzetten op een stringentere invulling van reeds bestaande bouwclaims en het formuleren van een sanctiebeleid bij het uitblijven van deze realisatie tot het vervallen van de bouwclaim.

Investeren en verhogen van de status van het onderhoud van wegen en groenvoorzieningen buiten het stadshart van Breda, waarbij een extra impuls in in het buitengebied op die plekken met achterstallig onderhoud.

Realiseren/faciliteren ook in financiele zin van bouwplaatsen/loodsen in de wijken en dorpen voor carnavalsverenigingen(bouwclubs) o.a in Bavel, Ulvenhout en Prinsenbeek is hier grote behoefte aan.

Onze 2 belangrijkste punten voor coalitie programma:

1 Betere en meer gelijkheid in verdeling en ondersteuning van subsidiegelden.

Het beter en gelijkheid in ondersteunen, faciliteren, financieren en/of subsidiëren van vrijwilligers(initiatieven) en verenigingsleven door onder andere betere verdeling subsidiegelden (ijsbaan centrum Breda subsidie, dan ook subsidie voor de ijsbaan in Prinsenbeek) en activiteiten in de dorpen en wijken (jaarmarkten, kermissen). Daarnaast het realiseren, faciliteren en/of financieren van bouwplaatsen/loodsen in de wijken en dorpen (Bavel, Teteringen, Ulvenhout en Prinsenbeek) voor carnavalsverenigingen en bouwclubs.

2 Een 3e burgerraadslid. Door de gewijzigde manier van vergaderenwaarbij iedere donderdagavond 3 vergaderingen gelijktijdig gehouden worden, is het voor kleine partijen zoals Breda'97 erg moeilijk om met 1 raadslid en 2 burgerraadsleden alle vergaderingen bij te wonen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.