Nieuws van Burger Partij Amersfoort (BPA) over VVD inzichtelijk

17 documenten

Vragen – Parkeren is Vooruitzien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 22:00

Nummer: 2019-xxx

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Vragen – Parkeren is vooruit zien

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD Amersfoort 26-11-2019 14:19

Nummer: 2019-138

Datum: 26 november 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Toekomstig Parkeren in Amersfoort ( en Regeren ) is vooruit zien.

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Is het College bereid om met de gemeenteraad en met de D66-wethouder (belast met het nieuwe stadhuis) en de VVD-wethouder (belast met verkeer) een werkbezoek aan de gemeenten Den Bosch, Deventer en Zwolle te gaan brengen? Hier kunnen zij zich dan, onder leiding van de lokale gemeentelijke hoofden van verkeer in Den Bosch, Deventer en Zwolle, laten inspireren tot hun innovatieve parkeeroplossing in deze drie historische binnensteden Den Bosch, Deventer en Zwolle.

Onderschrijft het College dat zeker bij verkeer- en parkeerbeleid regeren, echt vooruitzien is?

Zo nee, waarom niet?

Zo ja, waaruit blijkt de vooruitziende visie van het College op dit gebied?

Onderschrijft het College de toekomstige noodzaak ( zeker bij het toekomstige ook Auto-luw maken van de tweede ring van onze historische binnenstad ) voor veel meer parkeerplaatsen, zeker ook voor Vergunninghouders, nabij de huidige historische binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, hoe is het College voornemens om in deze behoefte te gaan voorzien?

Zo nee, waarom niet?

Ziet het College de noodzaak tot de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium om net als andere grote steden het aanstaande mobiliteitsprobleem voor te zijn?

Zo ja, welke opties ziet het College hiertoe?

Zo nee, waarom niet?

Beschouwt het College het Trapezium terrein als een geschikte locatie voor de aanleg van een grote ( gemeentelijke ) parkeergarage / transferium in combinatie met de nieuwe stadhuisfunctie?

Zo ja, hoe zou het College dit willen vormgeven?

Zo nee, waarom niet?

Onderschrijft het College mogelijkheden om het Trapezium terrein hiermee een extra verbindende functie te geven tussen de historische binnenstad en het huidige NS station?

Zo ja, onderschrijft u dan ons voorstel tot deze unieke en eenmalige kans ?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Recent heeft de gemeenteraad besloten tot de aanleg van het nieuwe Stadhuis op het Trapezium terrein ingesloten tussen de NS Spoorlijn, de Amsterdamseweg en de Piet Mondriaanlaan.

Daarnaast werkt de gemeente aan het autoluw maken van de binnenstad van Amersfoort. Eerst binnen de eerste grachtengordel, maar daarna waarschijnlijk ook het gebied tussen de eerste en tweede grachtengordel.

Het valt te verwachten dat de historische binnenstad van Amersfoort, net als die van Amsterdam en Utrecht, steeds drukker wordt. Regeren is vooruit zien en dus is het een utopie om te denken dat al deze bezoekers met de trein of de fiets zullen komen.

Alleen D66-ers en GroenLinks-ers lijken hierin te geloven.

Andere historische middeleeuwse steden zoals Den Bosch, Deventer en Zwolle hebben het auto parkeren nu al uitstekend opgelost door (gemeentelijke ) parkeergarages en transferia pal tegen de Binnenstad aan te plaatsen.

In Zwolle sta je op deze manier binnen 5 minuten lopend voor het museum De Fundatie en in Den Bosch binnen 5 minuten lopend voor de Kathedraal de Sint Jan.

De Burger Partij Amersfoort (BPA) ziet in Amersfoort NU nog slechts één plek om zo’n gemeentelijke parkeergarage aan te leggen voor Bezoekers en Binnenstadbewoners die daar met hun Parkeervergunning kunnen gaan parkeren. Te weten hetzelfde Trapeziumterrein.

Wanneer Amersfoort dit slim aanpakt is het parkeerprobleem toekomstbestendig en duurzaam opgelost. Daarvoor moet wel, het gehele Trapezium terrein worden uitgegraven en van een twee (of drie) laags Parkeergarage worden voorzien.

Dit kan tegenwoordig zelfs zonder mechanische ventilatie, maar met natuurlijke ventilatie, mits en aan alle kanten half verdiepte openingen voor lucht toe- en afvoer worden aangelegd. Het huidige hoogteverschil biedt daar ruimschoots de mogelijkheden toe.

Daarnaast ziet de BPA mogelijkheden om het Trapezium hiermee een verbindende functie tussen de binnenstad en het NS station te geven.

Ook biedt het de mogelijkheid om meer mensen, vanuit de Binnenstad, naar de aangekondigde nevenfuncties binnen het nieuwe stadhuis te trekken. Daarmee wordt het nieuwe stadhuis, volgens de BPA, straks een echt huis van de stad.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

In de media – Ophef rond Raadslid

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD PvdA Amersfoort 07-11-2019 20:21

BPA-fractievoorzitter Hans van Wegen in de raadszaal op het stadhuis. © Cees Wouda

Er is altijd ophef rond dit Amersfoortse raadslid en dat is de burgemeester zat

Hans van Wegen staat weer in the picture als ‘rebel’. Wie is dit raadslid en wat kan de burgemeester nog meer tegen hem doen, dan hem openlijk voor het blok zetten?

Ja, er werd dinsdagavond in de gemeenteraad een flink aantal belangrijke besluiten genomen. Over nieuwe sociale huurwoningen, het nachtnet, de begroting… maar eigenlijk was iedereen vooral bezig met wat er vlak vóór de vergadering gebeurde. Burgemeester Lucas Bolsius greep de microfoon en zette raadslid Hans van Wegen, ‘met wie elke poging tot gesprek op niets uitloopt’, publiekelijk op zijn nummer. ,,U heeft geen respect voor het instituut waar u zelf deel van uitmaakt en speelt op de man in plaats van op de bal.’’

‘Hoogst ongebruikelijk’, noemde Bolsius zijn optreden na afloop zelf. En dat zijn de kenners met hem eens. ,,Wij houden de berichten rond de gemeentepolitiek goed bij, maar weten niet van eerdere momenten waarop een burgemeester een raadslid publiekelijk zó aansprak’’, zegt Elly Klut, woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na navraag binnen de organisatie. ,,Niets houdt een burgemeester echter tegen het te doen.’’

Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokkenOud-partijgenoot (nu VVD-wethouder) Kees Kraanen in februari 2014

Maar met zo’n reprimande houdt de bevoegdheid van de burgemeester wel gelijk weer op. ,,In principe heeft niemand de macht om een gekozen raadslid te ontslaan’’, aldus Klut. ,,Dat is zo in de wet geregeld. Een partij kan een raadslid royeren, maar daarna staat niets hem of haar in de weg de zetel mee te nemen en voor zichzelf te beginnen.’’ In 2017 is er binnen de VNG wel gesproken over een aanscherping van de regels, maar die is door de Vereniging voor Raadsleden geblokkeerd.

Het gevolg: Hans van Wegen gaat alleen weg als hij zélf besluit op te stappen, óf als de kiezer hem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 geen zetel meer gunt. Dat eerste lijkt uitgesloten, dat tweede kan alleen de toekomst uitwijzen. De geschiedenis van de Burger Partij Amersfoort en diens inmiddels 71-jarige oprichter is namelijk te roerig om ook maar aan een voorspelling te beginnen.

De BPA kwam in 2002 vanuit het niets met twee zetels in de raad, zag dat aantal in 2006 groeien naar vijf en werd wéér vier jaar later met zeven zetels heer en meester van de raadszaal. Door problemen in de partij (waar Hans van Wegen al die tijd voorman van was) stapten vijf raadsleden op en verliet de BPA-wethouder het pluche. De kiezer ‘beloonde’ dit in 2014 met twee zetels. Na de overstap van de nummer twee stond de pensionado er al snel alleen voor, maar bij de verkiezingen van 2018 stemden 4500 Amersfoorters op de BPA en haalde de partij opnieuw twee zetels. Ditmaal kreeg Van Wegen vertrouweling Ralph Langendam aan zijn zijde.

Alle (politieke) problemen heeft Van Wegen volgens oud-partijgenoten aan zichzelf te danken, omdat samenwerken met de ‘man met de rode sjaal’ onmogelijk zou zijn. Medeoprichter, voormalig vertrouweling en inmiddels VVD-wethouder Kees Kraanen zei in 2014 over hem: ,,Hans doet aan meeuwenpolitiek: hij komt vanuit het niets aanvliegen, schijt de boel onder en is weer vertrokken.’’

Van Wegen ziet het zelf allemaal heel anders. Problemen uit het verleden zijn goeddeels de schuld van onbetrouwbare partijgenoten, zo verklaarde hij keer op keer in deze krant, en de huidige storm is vooral het gevolg van ‘verwerpelijk handelen van de burgemeester’. ,,Door het gebruiken van de openbare ruimte voor het maken van dit statement, kiest de burgemeester ervoor om een raadslid publiekelijk te beschadigen’’, aldus Van Wegen in een schriftelijke reactie, die hij dinsdagavond op de website van de BPA plaatste.

Daarbij zou Bolsius Van Wegen niet vooraf geïnformeerd hebben over zijn plan, waardoor de BPA ‘zich niet kon voorbereiden op de aantijgingen’. Desondanks blijft Van Wegen open staan voor een gesprek. ,,We hopen op een gezamenlijk statement in de toekomst.’’

◾ Februari 2006: Hans van Wegen beticht de Amersfoortse PvdA van het saboteren van de StemWijzer. De socialisten zouden de stemhulp tientallen keren zelf hebben ingevuld, om zo de uitslag te beïnvloeden.

◾ Maart 2011: Van Wegen wordt beticht van fraude met gemeenschapsgeld. De fractie valt compleet uit elkaar. De rijksrecherche staakt haar onderzoek een jaar later wegens gebrek aan bewijs.

◾ Februari 2014: Van Wegen kaapt de domeinnaam amersfoortanders.nl, de naam waaronder oud-BPA’er Gerard van Vliet mee wil doen aan de verkiezingen. Ruzie breekt uit.

◾ Oktober 2017: De BPA-voorman beweert bij hoog en bij laag dat de bouwer van zwembad Amerena financieel aan de rand van de afgrond staat, maar levert geen bewijs.

◾ Oktober 2018: De BPA-voorman haalt zich de woede op de hals van Twitteraars door een islamofoob bericht te ‘liken’, en vervolgens de inhoud ervan te verdedigen.

. wat in andere steden wel kan, ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD Amersfoort 22-08-2019 14:54

. wat in andere steden wel kan, namelijk de Muziek in de openbare ruimte via de APV aan banden te leggen, weigeren de huidige VVD wethouder Handhaving en onze Burgemeester Lucas Bolsius in de Gemeente Amersfoort in te voeren ! Maar waarom ? .

v.w.b. de APV, de Boa’s en de ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD Amersfoort 09-08-2019 06:59

v.w.b. de APV, de Boa’s en de Handhaving is: Regeren vooruit zien, beste VVD wethouder en Burgemeester ! in Amsterdam trekt men zich nu al terug ! hoe moet dat met de (nu al heftige ) nachtelijke overlast in de Vijver en de rest van de Binnenstad van Amersfoort ? . ( graag delen via uw Facebook account ! ) . .

Persbericht – Bijdrage Kadernota 2019 – 2024

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Amersfoort 09-07-2019 14:54

Geachte voorzitter,

De BPA zal het kort houden.

Wij dienen vanavond slechts één motie in.

De Burger zal de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen van een miljoenentekort, omdat de coalitie vast zal houden aan haar plannen.

Wij vinden dat niet eerlijk, omdat Amersfoorters recent al een forse belastingverhoging hebben gekregen.

Naar het zich nu laat aanzien gaat het om tekorten van 2,5 miljoen euro in 2020; 11 miljoen in 2021 en maar liefst 23 miljoen in 2023! Voor de komende vijf jaar komt dit op een totaal van 70,2 miljoen euro.

Dit is 468 euro per inwoner van Amersfoort, zonder kinderkorting!

Het is volgens de BPA tijd dat Amersfoort duidelijke keuzes gaat maken. Er moet meer geld naar Jeugdzorg, Woningbouw, Ouderen en Handhaving en we zouden moeten stoppen met geldverslindende projecten als de Westelijke Ontsluiting of het eindeloos, 18/20 jaar juridisch procederen tegen een Amersfoort Projectontwikkelaar d.m.v. zeer dure advocaten van de Zuid-As.

Zo kom je als Amersfoort wel aan 11 miljoen per jaar externe inhuur.

Als we nu stoppen met de Westelijke Ontsluiting valt er niet alleen een hoop geld vrij om deze tekorten mee op te vullen, maar komt er mogelijk ook bouwcapaciteit vrij voor de aanpak van een echt verkeersprobleem: klaverblad Hoevelaken.

Een ander voorbeeld.

De lokale partijen hebben recent in dit Stadhuis een hoorzitting georganiseerd.

Hierbij is een Amersfoortse Burger en Projectontwikkelaar aangehoord over diens Visie op een langslepend conflict van maar liefst 20 jaar met de gemeente en was er de gelegenheid om verduidelijkende vragen te stellen.

Het ging dus uitdrukkelijk niet om een rechtszitting, een discussie, politieke standpunten, meningen of van welke partij er dan ook uiteindelijk gelijk heeft.

Als medeorganisator verwacht de BPA tenminste respect en aanwezigheid van de Coalitie.

Echter, zowel de VVD als ChristenUnie, D66 en GroenLinks stuurden allen, geen enkele woordvoerder naar deze Hoorzitting

Maar Amersfoort-2014 alswel de BPA, CDA en PvdA hebben wel verduidelijkende vragen kunnen stellen.

Zelfs D66-wethouder Stegeman, die samen met VVD-wethouder Buijtelaar momenteel verantwoordelijkheid draagt voor dit 20 jaar slepende Dossier, bleef op de gang staan, en liet zich niet zien tijdens deze Hoorzitting.

Wat de BPA betreft bewijst dit opnieuw dat in Amersfoort drie van de zeven wethouders overbodig zijn. De Amersfoortse Burger betaalt hiervoor wel grof geld: 2 ton per jaar per stuk.

Voorzitter, bovendien vond en vindt dit debacle plaats onder Uw voorzitterschap van zowel het College als deze gemeenteraad.

Dit doet de BPA pijn. Evenals dat de Wethouder van de Democraten 66 op de gang blijft staan; weigert zijn juridisch verantwoording te nemen, en zijn VVD-collega er alleen op af stuurt.

Het is de BPA duidelijk dat er onzichtbare krachten in dit huis de Baas zijn, wanneer de volledige Coalitie van VVD, ChristenUnie, D66 en GroenLinks en zelfs een verantwoordelijk Wethouder van D66 huize, niet bij een dergelijke Hoorzitting aanwezig zijn, dan wel mogen zijn.

Wanneer iemand in deze positie als Project Ontwikkelaar bereid is om diens verhaal te doen dan kun je op zijn minst het fatsoen opbrengen om ernaar te luisteren en diegene netjes te woord te staan.

Dit gaat niet alleen voorbij aan de gedragscode voor raadsleden, maar tart zelfs de normen van fatsoen.

Voorzitter, hieruit blijkt, volgens de BPA, dat de Coalitie de huidige Oppositie totaal niet serieus neemt, en alles van tevoren afstemt en samen af kaart.

Het moge duidelijk zijn dat wij hier en nu, dan niet “voor spek en bonen” een uitgebreid verhaal voor de Kadernota gaan houden.

Wel hebben wij U een Motie beloofd.

(Zou NU onze BPA Motie BOA’s geprojecteerd kunnen worden?)

(Plus de getallen uit de andere 150.000 plus gemeenten)

Voorzitter, aangezien Amersfoort een doorsnee 150.000 plus gemeente van Nederland is, met tenminste vergelijkbare problemen in omvang en aantal, wordt het echt de hoogste tijd dat we ons BOA-bestand vergroten van 23 naar tenminste 35, maar liever 40 fulltime FTE-krachten.

Daarom bevelen wij de Raad deze BOA-Motie van harte aan.

De fractie van de Burger Partij Amersfoort (BPA)

Ralph Langendam

en Hans van Wegen

In de media – Opties voor Stadhuislocatie nog Open

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD D66 Amersfoort 21-06-2019 11:54

Het 55.000 vierkante meter grote braakliggende terrein aan de rotonde bij het Eemplein: het Trapezium. © Saskia Berdenis van Berlekom

Wethouder: ‘Alle opties voor locatie nieuw stadhuis Amersfoort nog open’

Het leek een uitgemaakte zaak: het nieuwe stadhuis van Amersfoort, dát komt op de plek van het oude rechtbankgebouw pal tegenover het station. Nu lijkt het Trapeziumterrein plots de gedoodverfde winnaar.Artwin Kreekel 21-06-19, 07:15 Laatste update: 08:50

Wethouder Willem-Jan Stegeman (D66, Stadhuis) herhaalt het nog maar eens: nee, het is ab-so-luut geen uitgemaakte zaak dat er een nieuw stadhuis komt, laat staan dat het op het Trapeziumterrein komt. ,,Alle opties staan open: het besluit is aan de gemeenteraad, en die praat er op dinsdag 2 juli weer over”, aldus de portefeuillehouder. ,,En het renoveren van het huidige pand is ook nog een optie. Het lijkt er wel op dat het Trapezium nu als beste uit de bus komt.”

Hoe dat zo?

,,De rechtbanklocatie heeft ontegenzeggelijk een aantal voordelen: de grond is eigendom van de gemeente en het is daarmee een ideale plek om het stationsgebied een boost te geven. Maar als je beter kijkt naar de plek, dan rijst de vraag hoe het aantal vierkante meters dat we nodig hebben daar op een mooie manier in gaat passen: het grondoppervlak is beperkt, dus we moeten echt fors de hoogte in. Moet je dat daar willen?”

Nee, was althans het antwoord van de bewoners van de achterliggende straten. Ze beraadden zich al op juridische stappen tegen de komst van een stadhuis. Bent u niet gewoon meegewaaid met de buurt?

,,Als we naar de buurt luisteren dan waaien we mee, als we een afweging maken in het algemeen belang, dan luisteren we niet naar de inwoners. Feit is dat de bewoners ons hebben uitgenodigd, en ons daar hebben laten zien dat er heel veel uitdagingen zijn bij het bouwen van een stadhuis tegenover het station. Natuurlijk, ze hebben ook gezegd: we gaan naar de Raad van State als dit plan er komt. Daar ben ik niet zo gevoelig voor. Maar ons uitnodigen om samen eens beter naar de locatie en de gevolgen te kijken, dat werkte wel goed.”

Wethouder Willem-Jan Stegeman (D66) © AD

Toch: argumenten als een beperkt grondoppervlak waren al langer bekend. Ook toen vorig jaar november de rechtbanklocatie op nummer 1 belandde.

,,Het plan was in eerste instantie om het nieuw bouwen van een stadhuis te vergelijken met renovatie van het huidige pand, zonder al een uitspraak te doen over de plek van een nieuw gebouw. Darom hebben we een rangorde aangebracht in de zeven plekken die we op het oog hadden. Dat zag de gemeenteraad niet zitten. Achteraf zou je kunnen zeggen: we hadden de rechtbanklocatie hierin niet op één moeten zetten. Maar ik ben niet ongelukkig met hoe het gegaan is.”

Terug naar de nieuwe nummer 1, het Trapeziumterrein: wat geeft wat u betreft de doorslag voor deze plek?

,,Het Trapeziumterrein heeft het grote voordeel dat het zo groot is. Groter nog dan de vierkante meters die wij nodig hebben voor een stadhuis. En dus is er nog genoeg ruimte voor bijvoorbeeld woningen. Het stadhuis zou dan bijvoorbeeld tegen het spoor aan kunnen worden gebouwd, waardoor het als geluidsbuffer werkt voor de huizen. En een stadhuis kan op die plek vanaf de Amsterdamseweg een prachtige entree tot de stad zijn.”

Het Trapeziumterrein ligt pal aan de grote rotonde bij het Eemplein, die nu al te boek staat als meest onoverzichtelijke verkeersknooppunt van Amersfoort. In maart gaf uw collega Hans Buijtelaar (VVD, Verkeer) nog aan dat hij in de toekomst minder autoverkeer op dit plein uit wil laten komen. En u wilt er nu een stadhuis aan zetten, met alle verkeersbewegingen die daarbij horen.

,,Als je doel is het terrein te ontwikkelen, en dat willen we, dan zul je altijd meer verkeer krijgen. Of het nu woningen zijn, kantoren of een stadhuis. We hebben berekend dat een stadhuis op het Trapeziumterrein per dag 400 extra auto’s op De Nieuwe Poort uit laat komen. Op het totaal (in 2030 worden 23.000 verkeersbewegingen verwacht, red.) is dat te verwaarlozen.”

Het totale bedrag is, met alle respect, niet zo relevant.Willem-Jan Stegeman, Wethouder

Nieuw is niet alleen de voorkeurslocatie, maar ook het prijskaartje: een nieuw stadhuis kost, ongeacht de plek, zo’n 75 miljoen euro. Waar haalt Amersfoort dat geld vandaan?

,,Het totale bedrag is, met alle respect, niet zo relevant. Als je een huis koopt gaat het ook niet over de aanschafprijs, maar over je maandlasten. Dat geldt hier ook. En die lasten zijn, bijvoorbeeld aan energie, op een nieuwe plek fors lager dan voor het huidige pand.”

Het Trapeziumterrein is, anders dan de rechtbanklocatie, niet in eigendom van de gemeente. U verwacht geen problemen bij de aankoop, gegeven het feit dat u verwacht al in 2024 een nieuw stadhuis te hebben staan?

,,De grondeigenaar (Heijlijgers, red.) weet al langer dat het Trapeziumterrein een mogelijke locatie was voor een stadhuis. En het plan om er woningen op te bouwen hoeft er niet voor te wijken, hoewel het er misschien wel wat minder worden dan de geplande vijfhonderd. Maar verder kan het snel gaan: we gaan er vanuit dat het vier jaar duurt om te bouwen.”

En wat gebeurt er met het oude pand?

,,Die discussie moet nog worden gevoerd, dus daar kan ik niets over zeggen.”

. onze Ralph Langendam won zojuist ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) VVD Amersfoort 28-05-2019 17:53

. onze Ralph Langendam won zojuist de eerste beker van de Marathon Afoort ! de echte Marathon is op Zondag 16 juni ! hij eindige ruim voor Jelle Hengeveld van de VVD - .

Graag delen ! in de gemeenteraad ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Amersfoort 02-05-2019 08:47

Graag delen ! in de gemeenteraad van Amersfoort houdt “men”, en met name de VVD, GroenLinks, uiteraard D66 met de ChristenUnie niet van Oppositie - zeker niet over Groen en Bomen kappen - Ook het Dualisme is Amersfoort vreemd. Bij deze de laatste “oprisping” van de VVD wethouder ! .

Vragen – Bindende Procedures met Projectontwikkelaar

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Amersfoort 11-04-2019 15:14

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Vragen over 20 jaar lopende Bindende Procedures met Project Ontwikkelaar

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van onderstaande toelichting?

Wanneer denkt het College dat de Raad opnieuw wordt geïnformeerd over deze, reeds 20 jaar slepende, zaak tussen de Project Ontwikkelaar Vahstal (de PO-V) en de gemeente?

De Advocaat van de PO-V beweert in het openbaar (en in zijn Pleitnota) dat zijn cliënt reeds 5 Bindende Procedures tegen de Gemeente Amersfoort heeft gewonnen. Dit wordt middels het Vonnis van de Rechtbank van 3 April jl. door de Rechtbank ook nog eens wordt bevestigd.

Waarom heeft het College de Raad daarover tot nu toe niet in het Openbaar geïnformeerd?

En wanneer denkt het College dat wel te gaan doen?

Wanneer denkt het College de Raad te gaan informeren over:

De hoogte van de bedragen?

De aantallen grondposities (met hun eindbestemming)?

De hoogte van de uiteindelijk op te maken Schadestaat (het bedrag van de gemeente moet vergoeden aan de PO-V voor de door hem gemaakt kosten gedurende de afgelopen 20 jaar)?

De hoogte van de totale juridische kosten die de gemeente Amersfoort de afgelopen 20 jaar heeft gemaakt in conflicten met de PO-V?

Is het College, met de BPA, van mening dat de Raad, als hoogste orgaan in de gemeente Amersfoort (een en ander volgens de Gemeentewet), steeds dient te worden geïnformeerd over de totale schade die onze gemeente Amersfoort (volgens de BPA met 4 verschillende gemeentesecretarissen, 2 Burgemeesters en tenminste 11 tot 13 verschillende wethouders) leidt, door dit gedrag van de gemeente Amersfoort van de afgelopen 20 jaar?

Zo ja, wanneer dan?

Zo nee, waarom niet?

En wie is, volgens het College, hier nu uiteindelijk de afgelopen 20 jaar de Spin in het Web geweest?   Immers met 11 tot 13 Wethouders met alle verschillende politieke kleuren, moet er volgens de BPA een constante factor achter zitten.

Is het College dat met ons eens ?

Zo nee, waarom niet ?

Is het College van mening dat de juridische procedures tegen de PO-V vruchtbaar zijn gebleken?

Zo ja, waarom en in welk opzicht? De rechtszaken zijn immers allen verloren.

Zo nee, waarom staat zij toe dat de gemeente Amersfoort deze procedures blijft voeren op kosten van de Amersfoortse belasting betalende Burger?

Alles graag vraag voor vraag in detail beantwoorden en graag niet verwijzen naar een langdradig en “wollig” verhaal.

Op 18 maart 2019 vond een zitting plaats bij de Rechtbank Midden-Nederland Inzake de Project Ontwikkelaar Vahstal (Eiser) tegen de gemeente Amersfoort (Gedaagde).

Daar waren, op de publieke tribune, vele mensen bij, waaronder de Burger Partij Amersfoort (BPA). De Advocaat van eiser deelde daar aan het publiek zijn uitgebreide Pleitnota (10 pagina’s) uit. De Advocaat van gedaagde, de gemeente Amersfoort, voerde slechts kort een mondeling verweer.

Daarvoor, op Dinsdag 12 maart 2019, werd de gemeenteraad in een overleg door Wethouder Buijtelaar (VVD), wethouder Stegeman (D66) en diverse advocaten en ambtenaren in het Geheim geïnformeerd over de stand van zaken van de afgelopen 20 jaar tussen de Gemeente Amersfoort en Project Ontwikkelaar Vahstal.

Daarop organiseerde Amersfoort 2014 en de Burger Partij Amersfoort (BPA) op

Dinsdag 2 April 2019 een ronder Tafelgesprek c.q. een Hoorzitting. Daarbij was het op voorhand duidelijk dat:

Project Ontwikkelaar Vahstal zijn kant van het verhaal zou vertellen

Raadsleden eventueel verduidelijkende vragen konden stellen

Zowel de organisatoren als de PvdA maakten daarvan gebruik.

Hierbij was alleen Buijtelaar aanwezig van de twee verantwoordelijk wethouders: Buijtelaar (VVD) en Stegeman (D66). De heer Stegeman koos ervoor om buiten op de Vide te blijven. Dit terwijl wethouder Buijtelaar de gehele Hoorzitting alleen maar heeft geluisterd, evenals de enig andere aanwezige partij: het CDA.

De volledige Coalitie van ChristenUnie, VVD, D66, GroenLinks, maar zelfs de SP schitterden door afwezigheid.

Fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.