Nieuws van CDA over SP inzichtelijk

30 documenten

CDA over het nieuwe college van B&W

CDA CDA GroenLinks VVD SP PvdA Sittard-Geleen 07-06-2018 08:27

Hieronder volgt een weergave van de inbreng van CDA-fractievoorzitter Andries Houtakkers in de raadsvergadering waarin de benoeming van de wethouders aan de orde was: Voorzitter, Ik wil mijn betoog graag beginnen met een persoonlijke noot richting wethouder Meekels: Beste Pieter, “We aten vaker een broodje samen. Ik had wel een klik. Het gaat mij niet aan het hart om tegen je benoeming tot wethouder van financiën te moeten stemmen. Ik achtte je een ervaren bestuurder. Maar het gaat echt niet meer. We staan aan de rand van de financiële afgrond. Het is eindelijk tijd voor keuzes. De beste keuze was geweest als je had besloten te stoppen als wethouder.” Voorzitter, om duidelijk te maken waarom wethouder Meekels beter had kunnen afzwaaien, neem ik u graag even mee terug naar het jaar 2006. De situatie van de stad en de coalitievorming toen, vertonen fascinerende overeenkomsten met nu. Meteen na de verkiezingen van 2006 concludeert een commissie onder leiding van oud-staatssecretaris van de Vondervoort dat het te ruime voorzieningenniveau in Sittard-Geleen bijgesteld moet worden. Tijd voor keuzes heet dat rapport. Er is een besparing van 2,5 miljoen mogelijk door bijvoorbeeld bundeling van voorzieningen. De commissie noemde toen al de drie zwembaden, maar ook sportaccommodaties en wijkvoorzieningen. De commissie waarschuwt: als de gemeente niets doet, gaat de provincie steeds krachtiger ingrijpen. Nog een belangrijke conclusie uit dat rapport: "de commissie heeft geen cultuurdrager kunnen ontdekken die met algemene waardering wordt gezien als de bewaker van de financiële zorgvuldigheid." In 2006 ging de heer Meekels met deze aanbevelingen weer als wethouder van financiën aan de slag. Net als nu had het GOB in 2006 nog wat af te rekenen. Het CDA mocht bij de coalitie met GroenLinks en PvdA aansluiten, maar wel zonder haar wethouderskandidaat. Uiteraard haakten wij af. Het GOB bepaalt immers niet wie onze wethouders worden. Het is 2018. We zijn 12 jaar verder. Weer een rapport. Nu van BMC over de bestuurskracht van Sittard-Geleen. Daarin staat opnieuw dat het niet mogelijk is dat iedere lokale gemeenschap een eigen basisschool, zwembad of sportveldaccommodatie behoudt. Twaalf jaar lang zijn keuzes vooruitgeschoven die onze inwoners miljoenen hebben gekost. In 2014 nam het CDA het voortouw voor de coalitie met het GOB. Met het vaste voornemen samen eindelijk het voorzieningenpeil op orde te brengen. In de praktijk ging het GOB echter dwars. Dat begon eerder al met de uitvoering van de zogenaamde voetbalvisie van voormalig wethouder Guyt. Het GOB voerde overleg met alle voetbalverenigingen en proefde weerstand tegen samenwerking en samengaan. Dus belandde de uitvoering grotendeels ergens onderin een bureaula. De eerste barst in de samenwerking met het GOB in de afgelopen raadsperiode ontstond rond het accommodatiebeleid van wethouder Geilen. De raad besloot op voordracht van het college, lees:de wethouder, in april 2016 tot vier pilots in het stedelijk gebied om verenigingen samen onder te brengen in één accommodatie. Dat zou eind 2016 afgerond zijn. Het CDA wenste accommodaties in onder meer Grevenbicht en Obbicht ook bij de proef te betrekken, maar dat stuitte op verzet bij het GOB. Wethouder Geilen zei toe dat hij de pilot voor Grevenbicht en omgeving meteen zou oppakken na afronding van de proeven in het stedelijk gebied. Tot op de dag van vandaag is het stil. Heel stil. In onder meer Grevenbicht en Obbicht zijn nooit pilots geweest. Bij de keuze om Glanerbrook aan te wijzen als enig zwembad in de gemeente, zwichtte het GOB na gedraai en gedraal voor druk vanuit Born om het zwembad daar open te houden. De barst in de samenwerking mondde uit in een scheur door de bewuste vertraging van het GOB bij de besluitvorming over de keuze voor het bestuurscentrum in het Kloosterkwartier. Een vooropgezet plan samen met GL, twee weken voor de verkiezingen. Dat maakte onze positie na de verkiezingen wel duidelijk. Toch werd voor de beeldvorming – te doen alsof het een moeilijke keuze was met welke partijen het GOB verder wilde - door Meekels nog een informateur voorgedragen. Het CDA ging na de verkiezingen in maart de formatie in met de vaste overtuiging de lucht met het GOB te klaren. De barsten en scheuren benoemen en weg werken en daarna weer samen aan de slag. We hebben het GOB tijdens twee gesprekken een spiegel voorgehouden. Dezelfde spiegel die ik u en de stad nu voorhoud. De spiegel van dure besluiteloosheid. Maar onze openheid leidde bij de andere partij alleen tot wrevel. Slechts vier hele uurtjes heeft de betrokkenheid van het CDA bij de formatie geduurd. Twee dagen na het laatste van twee gesprekken tussen CDA en GOB liep wethouder Meekels de kamer van zijn collega Lebens binnen met de mededeling dat het hem speet, maar dat hij en zijn fractie niet de keuze voor het CDA hadden gemaakt. Spijt? De actie die meteen volgt om Lebens in discrediet te brengen met het naar buiten brengen van vermeende forse overschrijdingen op de portefeuille binnenstedelijk, duidt daar absoluut niet op. Niemand had het er nog over dat eventuele tekorten altijd afgedekt zijn. Lebens zorgde er immers zelf voor dat de provincie 10,5 miljoen voor binnenstedelijke ontwikkeling beschikbaar stelde, met het vooruitzicht op meer. De kwestie was uiteraard smakelijk voer voor de pers. Ik houd u voor hoe het werkt. Er lijkt een overschrijding te zijn. De wethouder van financiën zegt van niets te weten, maar legt direct de verantwoordelijkheid bij Lebens. Citaat in de krant: “vaststaat dat portefeuillehouder Lebens de tekorten bijtijds aan college en raad had moeten melden”. Alsof de wethouder dagelijks aan de knip moet zitten. In hetzelfde krantenbericht zegt Meekels ook met droge ogen: “de interne controle op de gemeentelijke financiën is duidelijk niet op orde”. En daar zit het. Hoe had Lebens het dan moeten weten? Alsof het de eerste keer is dat wordt geconstateerd dat de financiële huishouding niet op orde is. Maar wiens verantwoordelijkheid is dat? Met de vinger moet dan naar de wethouder van financiën worden gewezen. Maar goed, de aandacht was weer afgeleid van het preventief financieel toezicht van de provincie en de nieuwe, grote structurele tekorten op de GOB portefeuilles vastgoed en ICT en accommodatiebeleid. Deze worden als resultaatwaarschuwing haast weggemoffeld in de Programmarapportage 1ste kwartaal 2018. Ik herinner u nog eens aan de slotconclusie van de commissie Van de Vondervoort uit 2006: de commissie heeft geen cultuurdrager kunnen ontdekken die met algemene waardering wordt gezien als de bewaker van de financiële zorgvuldigheid. Dat is helaas tot op de dag van vandaag zo en het zal niet veranderen. Voorzitter, Kort nog even over het Vernieuwingsblok dat voor een andere bestuurscultuur gaat en daarom niet met het CDA, maar wel met het GOB wil samenwerken. Ook niet met het CDA wilde praten. Het blok, dat al geruime tijd voor de verkiezingen bestond zo bevestigde mevrouw Schmitz, maar waarover geen kiezer werd geïnformeerd – over bestuursstijl gesproken. Het blok nodigde het CDA uiteindelijk puur voor de vorm toch nog uit voor een gesprek. Daarin ging het niet over de toekomst maar moest het CDA zich verantwoorden voor het verleden. We hebben trouwens na het gesprek niets meer vernomen van dat Vernieuwingsblok. Over bestuursstijl gesproken… Wij zijn benieuwd hoe de Socialistiese Partij, in de volksmond de SP, GroenLinks, PvdA, DNA, SPA en de VVD de vernieuwing gestalte gaan geven. Met uitzondering van GL hebben in het Vernieuwingsblok SP, DNA en PvdA 1 zetel verloren. De burger koos dus niet voor vernieuwing. Hoezo overigens vernieuwing? De oude voorman van GL - van Rijswijk - is weer terug in het college. De PvdA spant helemaal de kroon . De partij verbond zich de afgelopen 12 jaar aan het GOB en zakte van 7 zetels in 2006, naar 4 in 2010, naar 2 in 2014 en jawel nu naar 1. Hoezo staat die partij borg voor vernieuwing? Voorzitter, de vernieuwing manifesteert zich dan ook louter in het buitenspel zetten van het CDA en uitbreiding van het aantal wethouders. Om u een beeld te schetsen: Amsterdam heeft 8 wethouders (835.000 inwoners), Sittard-Geleen 7 ( nog geen 93.000 inwoners) en Maastricht 6 (123.000inwoners). Maar goed, als je zelfs een wethouder voor mobiliteit en dienstverlening in het leven roept om de VVD te contenteren dan neemt de twijfel in deze raadszaal en op straat over de omvang van de portefeuilles wel echt toe. Die wethouder krijgt nog geen halve week gevuld. Voorzitter, wij voorspellen dat het Vernieuwingsblok snel zal aanhaken bij de besluiteloosheid van het GOB om elke inwoner maar te vriend te houden. De daadkracht die het CDA op binnenstedelijk terrein, het Sociaal Domein, Vixia, de Sportzone en het parkeerbeleid heeft getoond, telt al niet meer. Daadkracht kan stemmen kosten, maar ook dat hoort bij besturen en beslissen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. En natuurlijk realiseren we ons daarbij dat wij mensen tegen het hoofd hebben gestoten en fouten hebben gemaakt. Voorzitter, Ik wens het nieuwe college uiteraard succes en feliciteer de wethouders met hun benoeming. Ze kunnen rekenen op een ijzersterke oppositie. Met veel bestuurservaring. De oppositie gaat de lijn bepalen en niet de coalitie of de Tuinman. In uw nieuwjaarstoespraak zei u het al: een sterke coalitie kan niet zonder een stevige oppositie. Welnu die stevige oppositie heeft u, de rest blijft achter. Wij gaan constructief oppositie voeren. Met open vizier en veel strijdlust. We verwachten dat de coalitie het vizier ook open zet. Vernieuwing verplicht immers. De 8300 kiezers die stemden op het CDA zijn door die vernieuwers in elk geval al niet serieus genomen. Die zijn met groot gemak buitenspel gezet. Maar ach, de krant schrijft soms profetische woorden. Ik citeer het hoofdartikel van de krant van 5 mei jl: “Ook het GOB moet op haar tellen passen. Want in de politiek wordt altijd afgerekend en dat moment komt elke dag dichterbij”. Als oppositie gaan we niet nog langer wachten op initiatieven van het GOB en de vernieuwersclub. We komen zelf met initiatieven. Te beginnen met het middengebied. Samen met de inwoners en kiezen voor slimme oplossingen waarbij Obbicht de sportvoorzieningen bundelt Grevenbicht focust op onderwijs. Daarmee bespaart de stad vier miljoen euro. Daar zal de provincie in het kader van het preventief toezicht zeker iets van moeten viinden en de leefbaarheid is gewaarborgd. Wethouder Geilen van het GOB heeft te lang gewacht met de pilot in het landelijk gebied. Wij gaan er niet langer meer op wachten. Inmiddels is een actiegroep Kempeweg aangekondigd – de weg door het middengebied - die faliekant tegen bebouwing van het middengebied zijn. Voorzitter, Wat is de rode draad? Het GOB bepaalt, de burger baalt. Het kost in weerwil van begrotingsafspraken die in november 2017 met de raad voor het jaar 2018 werden gemaakt (pag 36 programmabegroting) de gemeente één FTE wethouder meer. Dat is EUR150.000,- bruto per jaar onnodige uitgave. Beste Pieter, had nog één keer een broodje met mij gegeten. Dan had je voor maar EUR 7,50 minder FTE wethouders en veel meer daadkracht in dit huis gehad. === === === Tevens treft u hieronder de onderbouwing aan om de raadsvergadering van 6 juni uit te stellen omdat niet aan de gestelde termijnen voor het doen uitgaan van de uitnodiging is voldaan: Voorzitter, Doel van uitstel - Bewerkstelligen van zorgvuldige, integere en voldragen besluitvorming rondom het zware agendapunt wethoudersbenoeming. Belang - De raad heeft uitgesproken pal achter zorgvuldige en integere besluitvorming te Staan; - De raad heeft recent gekozen voor een nieuwe en transparante vergadersystematiek; - De raadsagendacommissie in positie brengen, hetgeen nu niet is gebeurd; - Het nieuwe reglement van orde met daarin de termijnen voor oproeping van de raadsvergadering is pas vastgesteld; de termijn van oproeping wordt nu ten onrechte al terzijde geschoven bij dit zware agendapunt wethoudersbenoeming; - Evenmin is het raadstuk binnen een acceptabel tijdsbestek ontvangen; - Er is geen sprake van een spoedeisend belang, dat noodzaakt tot benoeming van de wethouders vandaag; - Er ontbreekt een dekkingsvoorstel voor een bedrag van EUR 150.000 dat extra wordt uitgegeven ten gevolge van de benoeming van 1 FTE wethouder meer dan in de begroting 2018 is vastgesteld. Motivering In artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet is bepaald dat de raad vergadert indien de burgemeester het nodig oordeelt (of indien ten minste 1/5e van het aantal leden waaruit de raad bestaat schriftelijk, met opgave van redenen, daarom verzoekt). Dit artikel laat onverlet dat artikel 15 van het Reglement van Orde bepaalt dat de raadsagendacommissie de agenda publiceert voor de raadsvergadering en de daarbij behorende stukken, ten minste tien werkdagen voor de bijeenkomst (de een-na-laatste maandag voor de donderdag). Alleen in spoedeisende gevallen kan daarvan worden afgeweken. De wethoudersverkiezing is niet een dergelijke spoedeisende aangelegenheid. Immers, er is een demissionair bestuur dat nog steeds in functie is. Daarenboven heeft de formatie twee en een halve maand geduurd en heeft het demissionair bestuur kunnen functioneren. Ronde-voorzitters zijn of waren nog niet benoemd, terwijl de rondes wel draaien met daarin de huidige wethouders vertegenwoordigt. Dit heeft op geen enkele wijze voor problemen gezorgd. Urgente onderwerpen die thans al door een nieuw college moeten worden behandeld staan niet op de agenda. De jaarstukken en tweede programma rapportage staan geagendeerd in de Ronde van 21 juni 2018. Wethouder Meekels kan de behandeling in de Ronde ook nog in de setting van het huidige college doen, ten behoeve van de raadsvergadering op 5 juli 2018. Daar staat hetzelfde agendapunt genoteerd. Kort daarna is er reces van 5 juli tot 30 augustus. De nieuwe coalitie kondigt aan dat zij pas aan het einde van het jaar het definitieve programma klaar heeft. Inhoudelijk is er dus evenmin een spoedeisend belang. Een rondgang langs oud-burgemeesters bevestigt dit standpunt. Ook wordt het standpunt bevestigd door de auteur van Tekst en Commentaar Gemeentewet. Op 29 mei jongstleden hebben de raadsleden door tussenkomst van de griffier uw oproep ontvangen voor de raadsvergadering op woensdag 6 juni 2018. Hiermede is artikel 15 van het Reglement van Orde niet in acht genomen. Immers, er is geen sprake van een oproep waarin ten minste tien werkdagen zijn gelegen tussen oproep en vergadering. Evenmin is een raadsstuk bij de oproep voor de betreffende vergadering op 6 juni a.s. ontvangen. Ook de raadsagendacommissie is niet in positie gebracht. De termijnen in het reglement van orde zijn gegeven in verband met de zorgvuldigheid op de besluitvorming en niet om deze te bekorten in verband met een ten onrechte verondersteld spoedeisend belang. Zelfs 2 uur voor de vergadering was er nog steeds geen raadsvoorstel ontvangen, waarmee de zorgvuldigheid nog meer inboet. Nu er geen sprake is van een spoedeisende aangelegenheid en er niet gehandeld is in overeenstemming met het Reglement van Orde dient met inachtneming van de juiste termijn een nieuwe raadsvergadering te worden uitgeschreven. In de raadsvergadering van 9 november 2017 is de begroting 2018 vastgesteld. Daarin is opgenomen (pagina 36): “met ingang van nieuw college reductie 1 fte wethouder (EUR 150.000). In de coalitiebesprekingen uitgaan van de reductie van het nieuwe college van 1,00 fte wethouder, tov de 5,50 fte in de huidige coalitie”. Daarvan wordt ongemotiveerd afgeweken. Evenmin is er een dekkingsvoorstel. Dat bevreemdt des temeer nu er sprake is van preventief toezicht van de provincie. In een dergelijke situatie moet de gemeente haar vastgestelde begroting (en de wijzigingen daarop) vooraf ter goedkeuring aan de Provincie voorleggen om rechtskracht te krijgen (uit: Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader van de Provincie Limburg, maart 2014). Voorts mag het gemeentebestuur zonder verkregen goedkeuring alleen in gevallen van dringende spoed verplichtingen aan gaan. In alle andere gevallen bepaalt de toezichthouder voor welke uitgaven voorafgaande toestemming van de toezichthouder nodig is. Uitgaven van dringende spoed zijn een uitzondering. Het gaat hier om uitgaven waarbij voorafgaande toestemming van de toezichthouder niet mogelijk is. Of deze noodzaak aanwezig is, is ter beoordeling van de gemeenteraad. De gemeenteraadsleden die vóór stemmen lopen daarbij een zeker risico. Als Gedeputeerde Staten later goedkeuring onthouden aan de begrotingswijziging kunnen de betreffende raadsleden persoonlijk aansprakelijk worden gesteld (sub 4.5.6 pagina 14). Terzijde - In de bestuursstijl van de nieuwe coalitie past niet dat in weerwil van het feit dat de vergadering niet op een juiste en onvoldragen wijze is uitgeschreven toch besluitvorming plaatsvindt. Dat heeft immers een dwingend karakter; - Reagerend op uw stellingname dat het in 2014 ook zo is gegaan en dat het nu dus ook zo moet gaan de opmerking dat uw standpunt alleen juist is als vanuit de oppositie redenerend de oppositiepartijen dezelfde zouden zijn en vanuit de coalitie redenerend de omstandigheden hetzelfde zouden zijn. De oppositiepartijen zijn niet dezelfde en de omstandigheden evenmin: · er ligt immers een duidelijke afspraak met de raad omtrent het aantal FTE-wethouders; · bij begrotingswijziging moet er een dekkingsvoorstel zijn; · de stad staat onder toezicht. Verzoek De raad bepaalt haar agenda. Verzoek aan de voorzitter van de raad het verzoek van CDA, D66, PVV, Stadspartij en 50+ tot uitstel van de vergadering in stemming te brengen.

Reactie CDA ZW op besluit Huishoudelijke Hulp

CDA CDA VVD D66 SP PvdA Zutphen 04-02-2018 16:57

Huishoudelijke Hulp is een onderwerp in de huidige gemeentepolitiek dat tegen wil en dank onderwerp van de verkiezingen is geworden. De afgelopen 10 jaar heeft de gemeente steeds deze taak aanbesteed en zijn er uiteindelijk erg lage tarieven aan de organisaties betaald. Waardoor deze de hulp niet meer goed konden uitvoeren. Twee jaar geleden vond de gemeenteraad dat dit anders moest. De wethouder, Mw Withagen, kwam toen met een plan om een stichting op te richten. Uiteraard hadden wij toen veel vragen: Wordt de stichting van de gemeente? Gaan we mensen in dienst nemen? Is dat geen oneerlijke concurrentie? Kan de gemeente dit vak uitoefenen? Kan de gemeente dat dan beter? Wat gaat het kosten? En zijn er nog andere opties? Na een jaar lag er een redelijk uitgewerkt plan, maar alleen met de optie om een stichting op te richten. De wethouder werd met een motie (om meer andere opties uit te werken) terug naar de tekentafel gestuurd. Na weer een jaar lag er het plan waar nu iedereen zo mee bezig is. Opnieuw een plan voor de stichting en wat andere erg mager uitgewerkte opties. Het businessplan ging voorbij aan grote risico’s, bijvoorbeeld claims van de huidige aanbieders, en of de gemeente dit juridisch wel mag doen. (je gaat immers een dienst aanbieden) En ook een groot risico: bij de gemeente is er nog niet één persoon die weet hoe je dit moet gaan doen. Natuurlijk staat het CDA voor goede Huishoudelijke Hulp, met zoveel mogelijk dezelfde gezichten bij de mensen thuis en CAO-conforme salarissen voor de hulpen en zoveel mogelijk hulpen met een vaste aanstelling. En het liefst zouden we zien dat de hulpen zich verenigen in een werknemerscoöperatie. Dan hebben zij meer zeggenschap over het werk wat ze doen en hoe ze dat willen uitvoeren. Maar de hulpen vinden dat heel spannend en zijn bang dat ze dan alles zelf moeten regelen terwijl ze graag alleen hun werk willen doen Ergens is in de afgelopen tijd in de discussie rondom dit onderwerp iets geks gebeurd. De SP heeft veel mensen er van overtuigd dat de stichting gelijk staat aan zekerheid. Zekerheid dat de Huishoudelijke Hulp goed wordt uitge-voerd, dat de hulpen een vaste baan krijgen en dat de gemeente het veel beter kan regelen dan de huidige organisaties en dat alles prima betaalbaar blijft. Maar…. De stichting zou pas in maart 2019 echt van start kunnen gaan. Mits alles dan helemaal rond is. Intussen worden de contracten van de gemeente met de Huishoudelijke Hulp-aanbieders steeds met een half jaar verlengd. Wat betekent dat er geen hulpen meer zijn met een vast contract Als de stichting er dan uiteindelijk is, komen er juridische claims van de huidige aanbieders. En staat de gemeente een assessment van de Autoriteit Consument en Markt te wachten. De hulpen krijgen hun contracten niet verlengd en zijn dan inmiddels werkloos, maar als er anderen zijn die langer werkloos zijn, dan hebben die voorrang op de vacatures die er in maart zouden ontstaan. Het CDA wil graag dat de hulpen en de inwoners NU al geholpen worden. De Huis-houdelijk Hulp moet anders, maar dan met een geweldloze revolutie, zonder slachtoffers! Daarom hebben we (samen met D66, VVD, Burgerbelang en fractie Pepers) een amendement gemaakt wat zorgt dat er een goede overgangsperiode komt. En gelukkig heeft dit amendement een meerderheid gehaald in de stemming in de gemeenteraad! Er wordt nu voor de komende drie jaar aanbesteed bij de huidige aanbieders. Dat zorgt ervoor dat zij zekerheid hebben en de hulpen hun contracten kunnen verlengen en in vaste dienst nemen. We betalen als gemeente een fatsoenlijk tarief dat inmiddels is vastgesteld door een Algemene Maatregel van Bestuur. Er wordt in deze drie jaar tegelijkertijd klein begonnen met het opzetten van een werknemerscoöperatie zodat de hulpen kunnen ervaren dat zij gewoon hun werk kunnen doen én invloed hebben op hoe dat gebeurd. En deze coöperatie kan dan doorgroeien tot een volwaardige partner van de gemeente. De SP en PvdA hebben al aangekondigd dat zij in hun campagnes hier op zullen terugkomen. Wij als CDA vinden het eigenlijk heel naar om over dit onderwerp campagne te voeren. Het gaat over de rug van de hulpen die hard werken en mensen die hard de hulp nodig hebben. Maar daar waar nodig zullen wij wel ons tegengeluid laten horen.​

CDA neemt deel aan verkiezingsdebat Energietransitie

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks SGP SP D66 ChristenUnie Zoetermeer 01-02-2018 20:27

Klaasjan de Jong, onze nummer 3 op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen en landelijk voorzitter van het CDADuurzaamheidsberaad neemt deel aan deze avond en zal inspreken. Duurzame Energiecoöperatie Zoetermeer (DEZo) Energiecafé op woensdag21februari 2018 Onderwerp: Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Energietransitie De Duurzame Energiecoöperatie Zoetermeer (DEZo) verzorgt periodiek een ‘energiecafé’ in Happy Moose (Het Lange Land 20, Zoetermeer). Tijdens de informele bijeenkomsten komt steeds een onderwerp over duurzame energie aan de orde. Op 21februari staat het onderwerp “Gemeenteraadsverkiezingen, Energietransitie op de agenda. Op deze avond kunnen bezoekers kennis nemen van de opvattingen van de politieke partijen over de wijze waarop de gemeente moet bijdragen aan de verduurzaming van onze energievoorziening. Bezoekers krijgen volop de gelegenheid om met politieke partijen in gesprek te gaan. Inhoud van de avond: Elke partij krijgt de gelegenheid kort aan te geven hoe zij tegen het energiebeleid van de gemeente aankijken en op welke wijze de partij daaraan zou willen veranderen/ verbeteren. Daarnaast krijgen deelnemende partijen enkele stellingen voorgelegd waarop zij kunnen reageren. Bezoekers krijgen de gelegenheid vragen te stellen De volgende partijen hebben hun medewerking toegezegd: PvdA, LHN, Zoo Zoetermeer, CDA, Directe Democratie Nederland, VVD, GroenLinks, ChristenUnie-SGP, SP en D66. Het programma van de avond 19:30 uur -Inloop 19.45 uur -Opening met uitleg over de avond 19.50 uur -Deelnemende partijen krijgen 2 minuten de tijd hun opvattingen over het gemeentelijk energiebeleid naar voren te brengen. Daarna volgt discussie met de zaal. 20.30 uur -Pauze 20.40 uur -Partijen geven hun mening over enkele stellingen en discussie 21:40 uur -Afronding 21.50 uur – Netwerkborrel Tijdens de borrel na afloop krijgen bezoekers de gelegenheid informeel met de aanwezige partijen te praten. Alleen mensen die zich vooraf hebben aangemeld hebben toegang tot deze avond Aanmelding kan via de website http://dezo.eu/events/energiecafe-gemeenteraadsverkiezingen-2018-energietransitie/. Daar is tevens meer algemene informatie over de Duurzame Energiecoöperatie Zoetermeer te vinden.

CDA en SP stellen vragen over de kansen voor Siemens

CDA CDA SP Hengelo 31-01-2018 21:23

Woensdag 31 januari 2018 werd bekend dat er serieuze gegadigden zijn voor de overname van de vestiging van Siemens in Hengelo. Dat bleek uit het antwoord van de minister van Economische Zaken en Klimaat op de vragen van CDA Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt en Mustafa Amhaouch. De minister van EZK geeft aan dat Siemens zich wil inzetten voor behoud van banen en dat Siemens zich verantwoordelijk voelt voor het personeel. Er zijn blijkens de brief van de minister serieuze belangstellenden voor overname. Siemens is met hen in gesprek. De minister zegt toe dat de overheid zo mogelijk ondersteunt daarbij. Wij zijn blij te lezen dat er serieus hoop is voor de mensen die in de Hengelose vestiging van Siemens werken. Er wordt voor en achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing en we hopen dat dat nu vruchten af zal werpen. De Hengelose fracties van het CDA en de SP waarderen de inzet en betrokkenheid van het college in dit dossier. Nu er schot in de zaak lijkt te komen is die (gezamenlijke) inzet nog belangrijker geworden. Daarom hebben we de volgende vragen aan het college van B&W gesteld: Kan het college de brief van de minister nader duiden voor Hengelo, met name waar de minister zegt dat de overheid zo mogelijk ondersteunt? Kunt u aangeven welke acties het college van Hengelo in dat licht zal nemen en genomen heeft? Wij kijken uit naar het antwoord. Floor van Grouw, SPHanneke Steen, CDA Download onze brief hier.

Wèl zorgvuldig met energie!

CDA CDA D66 VVD SP PvdA Winterswijk 30-12-2017 13:08

In de Winterswijkse politiek gaat het doorgaans goed. Allemaal samen de schouder eronder voor een goed en beter Winterswijk. Helaas zijn er momenten waarop je plaatsvervangende schaamte ervaart. Vorige week dienden Winterswijks Belangen PvdAeen amendement in dat een in juni democratisch genomen besluit onderuit zou halen. Op het moment van indienen wisten deze partijen dat ze dankzij zieken en mensen die op de kerstviering waren van hun kinderen, een meerderheid zouden halen voor hun amendement. Gelukkig waren enkele afwezige raadsleden bereid om nog voor de stemming op de vergadering te komen.Aan de hand van deze gebeurtenis schreven de overige partijen een opiniestuk in De Gelderlander van 30 december met de volgende inhoud: Winterswijk wil in 2030 energieneutraal zijn. Een doelstelling die de voltallige Winterswijkse politiek omarmt. Daarvoor heb je alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van Winterswijk nodig. En dus is er veel ruimte gegeven aan al die partijen om hun zegje te doen. Uiteindelijk is besloten om als gemeenteraad alleen maar een kader te schetsen, dat dan verder uitgewerkt zou worden door een 'Energietafel'. Aan deze Energietafel hebben zo'n twintig vertegenwoordigers van Winterswijkse belangenorganisaties en professionele partijen deelgenomen. Gezamenlijk hebben zij een advies voor de gemeente opgesteld waarin staat opgetekend wat een passende energiemix voor Winterswijk zou zijn. Donderdag 21 december zou die passende energiemix worden vastgesteld door de gemeenteraad.Op voorhand verwachtte niemand veel discussie. Het tegendeel was echter waar. Twee partijen probeerden compleet onverwacht de kaders alsnog aan te passen, ook al stonden die deze avond helemaal niet meer ter discussie. Winterswijks Belang en de Partij van de Arbeid vinden dat windenergie mogelijk moet zijn in Winterswijk. De gestelde kaders geven die ruimte in elk geval niet voor een periode van vijf jaar. Daartoe heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten.Maar op donderdag 21 december zagen deze twee partijen hun kans schoon. Doordat een aantal raadsleden kampte met ziekte of anderszins verhinderd was, was de stemverhouding van de dag plotseling negen zetels voor windenergie en zeven tegen. En dus leek dat blijkbaar een goed moment om alsnog windenergie de ruimte te geven.De Partij van de Arbeid verklaarde haar standpunt door erop te wijzen dat veel Winterswijkers hun stem niet hadden laten horen. Blijkbaar is hun stem belangrijker dan de stemmen van alle inwoners, ondernemers en organisaties die wel de moeite hebben genomen om hun mening kenbaar te maken. Het argument van de Partij van de Arbeid lijkt dan ook vooral bedoeld te zijn om het eigen standpunt te kunnen blijven handhaven.Winterswijks Belang stelt dat de tegenstanders van windenergie niet geven om uw en onze kinderen en kleinkinderen. Zonder windenergie geen energieneutraal Winterswijk in 2030. Dat de Energietafel, waar Winterswijks Belang zelf mee heeft ingestemd, tot een ander advies komt is niet belangrijk. Winterswijks Belang liet in 2006 een andere wind waaien in politiek Winterswijk. Er zou geluisterd worden naar elke Winterswijker. Politieke spelletjes zouden tot het verleden behoren. Maar waar dit in het verleden ook echt gebeurde, brak Winterswijks Belang op donderdag 21 december nadrukkelijk met die belofte. Hard werken CDA, VVD, SP en D66 willen wel zorgvuldig omgaan met een energieneutraal Winterswijk in 2030. Wij onderschrijven deze doelstelling van harte. Wij realiseren ons ook dat er heel hard gewerkt moet worden om deze doelstelling te behalen.Dat harde werken zal vooral moeten gebeuren door alle Winterswijkse inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De gemeente kan dit probleem niet alleen oplossen. Dat betekent ook dat er naar elkaar moet worden geluisterd en dat er wederzijds vertrouwen moet zijn. En dat is precies waar deze vier partijen aan blijven werken.Fracties van CDA, VVD, SP en D66 in Winterswijk

Kerstgroet

CDA CDA GroenLinks SP Alkmaar 23-12-2017 11:29

Beste CDA'ers, Afgelopen donderdag vergaderde de Tweede Kamer voor de laatste maal in 2017. Tussen half 9 en half 11 's avonds werd gestemd over een lange lijst van wetten, moties en amendementen. Zo eindigde een bijzonder politiek jaar toch weer op een heel vertrouwde manier. Op de ochtend na de verkiezingen was het een groot vraagteken hoe uit het versplinterde politieke landschap een stabiel kabinet gemaakt zou moeten worden. Voor het CDA was één ding al wel heel snel duidelijk: na de verkiezingswinst was deelname aan onderhandelingen vanzelfsprekend. We konden niet vermoeden dat we vervolgens het grootste deel van het jaar bezig zouden zijn om een kabinet te vormen. Verschillende partijen bedankten voor de verantwoordelijkheid. Daardoor waren er al ruim twee maanden verstreken voor we met de definitieve vier om tafel zaten. Ik zie het als een zorgelijke ontwikkeling dat partijen zoals de SP en GroenLinks zo gemakkelijk wegdraaien van hun verantwoordelijkheid. Want hoeveel er ook kan veranderen: Nederland blijft een land dat door coalities wordt bestuurd. En dat betekent dat partijen om te regeren sommige belangrijke onderwerpen wel, maar andere niet zullen kunnen realiseren. Dat geldt ook voor de vier partijen die de huidige coalitie dragen. Gelukkig hebben we met het CDA veel kunnen realiseren van wat u in het verkiezingsprogramma belangrijk vond. Ik denk aan de forse investering in de ouderenzorg, de bevriezing van het eigen risico, de forse investering in defensie en veiligheid en het verlagen van de belastingen voor gezinnen. Heel belangrijk in deze tijd is de bijdrage die het CDA kan leveren aan een sterke samenleving. We gaan een maatschappelijke diensttijd invoeren, haat zaaien wordt harder aangepakt. We gaan meer werk maken van het zichtbaar maken van onze nationale geschiedenis en het leren van het volkslied: kortom die zaken die iedereen binden die in ons land wonen, ongeacht afkomst en religie. In die zin waren de stemmingen van donderdagavond in de Tweede Kamer toch anders: Veel van de voorstellen die in stemming kwamen hadden een duidelijke CDA signatuur. Het is mooi om te zien dat wij in staat zijn zo veel te realiseren van ons aanbod aan de kiezer. Regeren is mooi, maar het houdt ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid in. De fractie zal dan ook staan voor de loyale uitvoering van voorstellen die onze coalitiepartners belangrijk vinden. Dat vergt een voortdurende toelichting in deze tijd waarin het compromis vaak verdacht is. En die toelichting zullen we dus ook geven. Naar u en naar de samenleving. 2018 zal een jaar worden waarin grote vragen onze aandacht zullen opeisen. Hoe zorgen we dat in een tijd van economische opleving ook de samenleving sterker word? Dat betekent wat het CDA betreft nee zeggen tegen individualisme en eigen belang en ja zeggen tegen het nemen van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Internationale ontwikkelingen zullen onze aandacht vragen: de Brexit heeft grote gevolgen voor ons land, het tegengaan van klimaatverandering moet internationaal met kracht worden doorgezet. De verkeerde invloed op onze samenleving van landen als Rusland en Turkije moeten wij het hoofd bieden. Grote opgaven dus, maar ook een grote motivatie om hier antwoorden op te geven. Op 21 maart gaan we weer naar de stembus. Dan kiezen we onze volksvertegenwoordigers dicht bij huis, bij de gemeenteraadsverkiezingen. De taken van gemeenten zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Zij gaan over een groot deel van de zorg en de sociale zekerheid. Maar ook over veiligheid en economie. Gemeenten zijn echt de eerste overheid geworden. Ik kijk er naar uit om samen op campagne te gaan. Om te laten zien dat CDA politici dicht bij de mensen staan en benaderbaar zijn. Dat het lokale belang ons belang is. De Kamer is met reces, de ministerraad vergaderde gisteren voor het laatst in 2017. Scholen zijn dicht gegaan voor de kerstvakantie, bedrijven hielden hun laatste kerstborrels en vandaag worden de laatste kerstinkopen gedaan. De komende dagen mogen we de wereld om ons heen even vergeten. Kerst is een tijd waarin we het liefst de kleine kring van familie en vrienden opzoeken. Weg van de hectiek die het jaar zo vaak beheerst. Het is ook een feest waarin we onderling vieren dat in een wereld van verwarring en verandering soms heel oude verhalen hoop kunnen geven. Hoop op een betere wereld, hoop op vrede. Hoop op licht in de duisternis. Dat is het grote verhaal van kerst. Ik wens u goede kerstdagen en een voorspoedig 2018! Sybrand Buma

Toespraak nestor 2017

CDA CDA SP PvdA Kampen 14-12-2017 20:07

Zoals te doen gebruikelijk heeft de nestor van de gemeenteraad, Cor Adema, tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar een kersttoespraak gehouden. Zijn kersttoespraak is hieronder te lezen: Beter een gelijmd hoofd vol goede wil, dan een stel hersens vol berekening; beter een gebroken hart dan een hart van steen; beter vuile handen, dan handen die nog nooit naar een ander zijn uitgestoken "Mijnheer de voorzitter, dames en heren, Het is voor mij een bijzondere gebeurtenis u te mogen toespreken in de laatste raadsvergadering van het jaar. Zoals u weet kijken we terug op wat in de afgelopen periode aan de orde is geweest in commissie- en raadsvergaderingen. Daarnaast zijn er enkele aanbevelingen en bespiegelingen. Belangrijke agendapunten in 2017 zijn geweest: Rekenkamerrapport Zwembad;Reeve en het voorbereiden van een ontwerp-bestemmingsplan voor het dorp Reeve;Stadskazerne;Pacht Kampereiland;Onderhoud Stadsbrug;De verplaatsing van de manege; Het Verkeerscirculatieplan;Bolwerk/Buitenwacht; De invulling van het Groene Hart. Tijdens de internationale Hanzedagen in onze stad hebben we werkelijk laten zien hoe we bezoekers gastvrij kunnen ontvangen.Wat een geweldig feest was het voor inwoners en bezoekers. Collegeleden, ambtenaren onder leiding van Jan Goedegebure, en inwoners die hier een bijdrage aan hebben geleverd, grote dank hiervoor. In de raad en college zijn wijzigingen opgetreden: Wethouder Martin Ekker heeft ontslag genomen, Marieke Spijkerman is benoemd tot wethoudere en Harry Bruins is toegelaten tot de raad. Suat Azer heeft de overstap gemaakt van de PvdA naar Gemeente Belang Kampen. Bas Rooyen (SP) is gestopt als commissielid en ook Annemarie Ponte heeft afscheid genomen als commissielid. Dit jaar is ziek zijn niet aan raads- en collegeleden voorbijgegaan: De zoon van Bort en Anneke Koelewijn heeft opnieuw een zware operatie moeten ondergaan. Bruno Karel en Andre Klumpje hebben in het ziekenhuis gelegen, evenals Gerinus Klooster, hij heeft daardoor als commissielid een half jaar de vergaderingen niet kunnen bijwonen. De dochter Erik van Raalte is ziek geweest. Wij wensen een ieder een voorspoedig herstel toe. De raad heeft in 2017 13x vergaderd in de tijd van 34 uur en 20 minuten. Vanavond is daar ongeveer 4 uur bijgekomen. De commissie Ruimtelijke ontwikkeling heeft 11x vergaderd en daar in totaal 44 uur en 10 minuten over gedaan. De commissie Inwoners heeft 9x vergaderd en daar in totaal 22 uur en 10 minuten over gedaan.De commissie Bestuur en Middelen heeft 10x vergaderd en daar in totaal 26 uur over gedaan. Het is aan te bevelen om nog eens kritisch te kijken naar de agenda/vergaderdruk van de commissie Ruimtelijke ontwikkeling, evenals naar de wijze van vergaderen. Laten we met elkaar zorgen voor een goede en prettige vergader- en discussiesfeer. Er zijn raads- en commissieleden die bij menig onderwerp te pas en te onpas anderen in de rede vallen, het zogenaamde interrumperen. Elkaar laten uitpraten; luisteren naar wat de ander zegt komt ten goede aan het zakelijk, plezierig en effectief vergaderen. Elkaar laten uitpraten; luisteren naar wat de ander zegt komt ten goede aan het zakelijk, plezierig en effectief vergaderen. We moeten af van haantjesgedrag, het doet jezelf, je partij en de raad in zijn geheel tekort. Wie de schoen past, trekke hem aan. Stel de vraag of je reactie nadat de ander is uitgesproken. Als nestor permitteer ik mij - het is tenslotte mijn laatste toespraak als nestor - de nieuwe raad te adviseren hiervoor vergaderregels op te stellen en zich aan de afgesproken spreektijd te houden. Tijdens het kerstreces hebben we de gelegenheid ons te bezinnen waar het in het leven werkelijk om gaat. Welke waarden willen we bewaren en veilig stellen? Wellicht herinnert u zich nog de plekken waar ik, als nestor van de raad, het in de toespraken over heb gehad: De zonnewijzer voor de Theologische Universiteit, nu Zorghotel, met daarop de tekst: "In Uw Licht zien wij het licht." (PS 36,10b);Over de stadsengel onder de balustrade op de Schepentoren;Over de kardinale en christelijke deugden die wij in beelden van onze Schepenzaal vinden. Vanavond neem ik u een stukje verder de stad in, wij gaan naar andere beelden: vanaf de gevelsteen "Het Paradijs" op de hoek Broederstraat / Boven Nieuwstraat richting Buiten Nieuwstraat, naar de Betlehemvergadering en de O.L. Vrouwe- of Buitenkerk. Op de gevelsteen Het Paradijs ziet u hoe Adam en Eva de tuin van Eden verlaten, op de achtergrond de boom van de kennis van goed en kwaad met de slang rond de boomstam en twee honden: een naast Adam en Eva en een hond in de tuin van Eden. Als wij de Buiten Nieuwstraat inlopen, komen we op een gegeven moment bij de Betlehemsvergadering op nr 62 met een gevelsteen van het kerstgebeuren, en wat velen waarschijnlijk niet weten is dat er nog een tweede gevelsteen van het kerstverhaal aan de achtergevel is te vinden. Verder in de straat zien we de O.L. Vrouwe of Buitenkerk. In deze kerk kunt u het gehele jaar door kersttaferelen vinden: een ontroerend kersttafereel op een schilderij van Mechteld toe Boecop en het kerstgebeuren uitgebeeld in houtsnijwerk aan de altaartafel. Gelukkig heeft de parochie ook een kerstgroep, die ieder jaar in deze periode wordt uitgestald. Wellicht gaat u naar het kerstconcert op zaterdag 16 december om 13.30 uur in onze kerk en kunt u deze kerststal bewonderen. De Mgr. Zwijsenschool, direct naast de kerk, kocht in 1997 een grote kerstgroep van 22 beelden aan. School, kerk en Betlehemsvergadering hebben een kerststal die naarmate de kersttijd nadert, meer betekenis krijgt. Met beelden, woorden en verhalen van vandaag worden kinderen en volwassenen bereikt en geraakt in hun belevingswereld. Kerst is een eeuwenoud feest met prachtige tradities, vol symboliek en betekenis. Kerstmis vraagt voorbereiding en is verlangen naar geborgenheid, licht en vrede. Waaruit bestaat nu zo'n kerstgroep en wat kan het voor ons betekenen? Centraal in de stal staan de beelden van het Christuskind en Jozef en Maria. Door Jozef staat Jezus in de lijn van Abraham en David. Beiden waren stamvaders van het volk Israël en Maria is de moeder van Jezus. Het Christuskind ligt in een kribbe tussen de os en de ezel, In de bijbel kunnen we de plek en de betekenis achterhalen: "Een rund kent zijn eigenaar en de ezel de krib van zijn meester, maar Israël mist elk inzicht, mijn volk leeft in onwetendheid", zegt Jesaja, in zijn aanklacht tegen Israël en Jeruzalem. En in Habakuk 3.2 staat geschreven: "In het midden van twee dieren zult u gekend worden." Een Engel, een hemelse boodschapper die herders de geboorte van Jezus aankondigt.Herders, schapen en een herdershond, de schaapskudde staat symbool voor het volk van GodDrie Wijzen/koningen op kamelen en die goud als koninklijk geschenk, wierook voor aanbidding en mirre, olie die gebruikt werd om mensen te balsemen, hebben meegenomen; deze drie Wijzen, zijn de eersten buiten Gods volk; de Zoon van God komt namelijk voor alle volken. Zij zijn zoekers naar God, navolgers van het Licht, en vinden het terug in de ogen van hen die eenvoudig zijn. Als nieuwe, andere mensen keren ze terug.Voor welk beeld van de kerstgroep zou u kiezen of willen zijn?- Jozef? Een man die de zorg op zich neemt van een zwangere vrouw- Maria, die dienstmaagd des Heren mag zijn? Het Christuskind, zoon van God die van kribbe naar kruis gaat? Of een van de herders, een van de drie wijzen of een hemelse boodschapper? Pastoor van der Weide vertelde eens het volgende over de kerststal: "Thuis hadden we ook een kerststal die ieder jaar van zolder werd gehaald. En als je de doos openmaakte, zag je dat sommige gipsen beelden een kop, een hand of voet waren kwijt geraakt. Voorzichtig werd er dan een gaatje in het gips geboord en werden de kop of een van de ledematen van het beeldje met luciferhoutjes en lijm op of aan de romp bevestigd. Zo werden ieder jaar de zwakke broeders en zusters uit de Kerststal gelijmd en maakten we er weer hele mensen van. Maar er werd nooit eentje weggegooid. Integendeel, de beeldjes die het meest gehavend waren, werden met de meeste omzichtigheid behandeld. Soms denk je dat wij mensen, u en ik, heel wat voorzichtiger omspringen met de beelden van de kerststal dan met de beelden van God." En dan heb ik het over ons allemaal: de beelden die allemaal gemaakt zijn naar Zijn beeld en gelijkenis. "En op degenen die het meest beschadigd waren, waren we het zuinigst" zei ik zonet. Dat is in tegenspraak met wat we dagelijks doen, zien en horen! In ons dagelijks leven regeren de machtigen der aarde, zoals Trump en Poetin. In de tijd van Jezus' geboorte was het al niet anders. Toen regeerde keizer Augustus en koning Herodes. De geboorte van Jezus in de stal van Betlehem maakt ons duidelijk dat God niet kiest voor de machtigen.Nee, God kiest de kant van de kleine, zwakke mens. Niet voor niets mogen herders, die letterlijk en figuurlijk aan de rand van de samenleving verkeren, als eersten het pasgeboren kind aanschouwen. En op degenen die het meest beschadigd waren, waren we het zuinigst Voor hen, mensen aan de rand, wordt een hemels concert opgevoerd. Het blijft ieder jaar een groot wonder dat miljarden mensen met kerst in beweging komen op zoek te gaan naar het Licht. Iets van dat Licht kunnen we zelf ervaren, wanneer wij ons verbonden weten met alles wat klein en kwetsbaar is.We mogen ons wensen, mensen te worden die licht in de duisternis brengen, die mensen doet opengaan voor datgene wat het leven de moeite waard maakt: vrede, liefde, vriendschap, vertrouwen. Tenslotte... Ik weet niet of u dit jaar de beelden van uw kerststal heeft moeten lijmen, maar ik geef u het volgende mee: Beter een gelijmd hoofd vol goede wil, dan een stel hersens vol berekening; beter een gebroken hart dan een hart van steen; beter vuile handen, dan handen die nog nooit naar een ander zijn uitgestoken. Welkom in de stal aan alle mensen van goede wil. Zij die niet weggooien wat gehavend is; zij die helen wat gebroken is."Dat wij medemensen mogen zijn, net zoals Hij dat is geweest voor gebroken mensen van Zijn tijd.In die geest wens ik u allen gezegende Kerstdagen, gezondheid, geluk en Gods zegen voor 2018 Cor Adema December 2017

CDA: Draagvlak bepalend bij plaatsing windmolens

CDA CDA VVD SP Culemborg 25-11-2017 16:40

Voor het CDA Culemborg is duurzaamheid belangrijk. De energieopgave is één van de belangrijkste opgaven waar we voor staan. Met enige regelmaat dienen wij voorstellen in om ons energiegebruik te verminderen en de overige energie duurzaam op te wekken. Samen met andere partijen namen wij het initiatief voor het organiseren van een klimaattop. Vorige maand stelde de gemeenteraad haar duurzaamheidsdoelen vast. Deze doelen laten zien dat wij als gemeente flink aan de slag moeten met energiebesparing, zon en wind. We hebben met elkaar gezegd dat draagvlak enorm belangrijk is. Iedereen is nodig om deze doelen te gaan halen. Het CDA is voor plaatsing windmolens maar ziet wel graag oplossingen met draagvlak en de meest eerlijke verdeling van lusten en lasten. In het Lage Veld is het afgelopen jaar veel weerstand ontstaan tegen de mogelijke komst van windmolens. Meer draagvlak is er voor meer windmolens op industrieterrein Pavijen. Dit bleek tijdens verschillende bijeenkomsten met bewoners, raadsleden en andere betrokkenen. Onderzoek daarnaar is nog niet afgerond. Het CDA heeft samen met de SP een voorstel ingediend dat voorkeur geeft aan plaatsing van windmolens op het industriegebied. Dat voorstel is met een meerderheid in de raad aangenomen. Het voorstel betekent dat er eerst gekeken gaat worden naar andere mogelijkheden waar meer draagvlak voor is. Ook een ander aangenomen voorstel van het CDA zorgt voor minder overlast. Samen met de VVD kiest het CDA voor windmolens met een zo groot mogelijk vermogen. Door deze keuze zijn er minder windmolens nodig. Naast dat de nieuwste windmolens efficiënter zijn, zijn ze ook stiller en draaien ze langzamer. In het zoeken naar de beste plekken voor windmolens kijkt het CDA ook naar samenwerking met buurtgemeenten. Waar is veel wind, veel ruimte en veel draagvlak? Ook blijft het CDA kiezen voor een integrale benadering en alternatieven voor wind. Naast wind liggen er ook kansen voor opwekking door zon en warmte. We voorkomen daarmee dat ons mooie Culemborg meteen een plantage voor windmolens wordt. Foto: Culemborgse Courant

Van Omroep Gelderom: Politiek eist actie na bikkelhard rapport Plus OV. 'Bijna alles ging mis'

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks SP D66 Brummen 19-11-2017 22:03

ARNHEM - Politieke partijen in de acht Gelderse gemeenten die betrokken zijn bij PlusOV eisen snelle verbetering van het speciaal vervoer. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland. ‘De tekortkomingen zijn schokkend.’ Geschreven door Maarten Dallinga De wethouders die betrokken zijn bij PlusOV hebben hun gemeenteraden heel wat uit te leggen. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland langs politieke fracties in de gemeenten waar PlusOV het speciaal vervoer regelt. Meer dan veertig partijen werden benaderd voor een reactie op het extern rapport dat afgelopen maandag verscheen, waaruit blijkt dat PlusOV fout op fout heeft gestapeld. ‘Dit rapport legt schokkende tekortkomingen bloot’, zegt Ruud Kooij, fractievoorzitter van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. Volgens Gerry Ypma, CDA-fractielid in Brummen, is de impact van de regionale aanpak ‘totaal onderschat’. Marga Jonkman, PvdA-fractievoorzitter in Apeldoorn: ‘Het is een bizarre gang van zaken, bijna alles ging mis.’ Al maanden wordt geklaagd over bijvoorbeeld kwetsbare kinderen en ouderen die niet of te laat worden opgehaald en routes die onnodig lang zijn. ‘ Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezienFrans Heitling, raadslid PvdA Zutphen 'Bar tegengevallen' Uit het onderzoek (dat zich richtte op de periode 21 augustus tot half september) blijkt onder meer dat PlusOV als planner van de ritten heeft verzuimd om 'tijdig deugdelijke vervoersplannen aan de vervoerders op te leveren'. Ook werkte PlusOV met software die nog niet doorontwikkeld was en was er te weinig kennis in huis. ‘Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezien’, zegt het Zutphense PvdA-raadslid Frans Heitling. Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst: ‘Het zo rooskleurig voorgestelde plan rond het opzetten van PlusOV is bar tegengevallen.' Verschillende fracties geven aan vragen te zullen stellen aan de wethouder in hun gemeente die over speciaal vervoer gaat. PlusOV is actief in de gemeentenApeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen en is een samenwerking tussen deze gemeenten. Inaugustus 2016 startte PlusOVmet leerlingenvervoer in de gemeente Apeldoorn en sinds augustus 2017 verzorgt PlusOV ook het leerlingenvervoer in de andere betrokken gemeenten. Sinds 1 januari dit jaar rijdt al het Wmo-vervoer (de vroegere Regiotaxi) in deze regio onder de naam PlusOV. Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar geblekenGerry Ypma, CDA Brummen ‘We hadden al gewaarschuwd’ De Stedendriehoek is de enige van de zes Gelderse vervoersregio’s die de planning van de ritten zelf regelt. Alleen het daadwerkelijke vervoer is bij PlusOV uitbesteed. ‘Bij de start hadden we daarom al gewaarschuwd’, zegt Ruud Kooij van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. ‘De overheid die ondernemertje speelt: dat kan niet succesvol zijn. Er zijn wat dat betreft legio voorbeelden.’ Mame Douma, fractievoorzitter van Lokaal Belang in Brummen: ‘Wij vroegen ons altijd al af of een ambtelijke aansturing van het vervoer wel het beste zou zijn. En inderdaad blijkt dit behoorlijke opstartproblemen te geven.’ Ook over de nieuwe software waarmee gewerkt wordt, werden eerder al kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld door het CDA in Brummen: ‘Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar gebleken’, stelt raadslid Gerry Ypma vast. Paul Jonkman van D66 in Voorst: ‘Wij worstelen met de vraag waarom niet in een veel eerder stadium door PlusOV aan de bel is getrokken.’ Tekst gaat verder onder de reportage (uit september 2017) Verbetering: ‘Eerst zien, dan geloven’ In reactie op het rapport heeft PlusOV inmiddels maatregelen genomen. Zo is er een interim-management aangesteld en worden routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, zo snel mogelijk verbeterd. ‘Ik hoop echt dat het goedkomt’, zegt PvdA-raadslid Frans Heitling uit Zutphen. ‘Maar als ik het rapport zie, dan denk ik: eerst zien en dan geloven.’ Verschillende politieke partijen vragen zich hardop af of de oprichting van PlusOV überhaupt wel een goed idee is geweest. ‘Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je niet’, zegt bijvoorbeeld Marga Jonkman van de PvdA in Apeldoorn. Wat haar betreft wordt het speciaal vervoer op veel kleinere schaal geregeld, per gemeente. ‘Ik zou graag weten wat de gevolgen zijn als we deze hele gemeenschappelijke regeling van PlusOV zouden ontbinden’, zegt zij. Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je nietMarga Jonkman, PvdA Apeldoorn Menselijke maat PlusOV moest zorgen voor een efficiëntere organisatie van het speciaal vervoer, maar door alle problemen zijn er ‘veel extra kosten’ gemaakt. Dat bekende PlusOV-bestuursvoorzitter Wim Vrijhoef (ook D66-wethouder in Voorst) afgelopen maandag in een interview met Omroep Gelderland. ‘Als het financieel rendement achterblijft, dan is er geïnvesteerd in een ingewikkeldeen kwetsbareorganisatie, die ook slank en eenvoudig vormgegeven had kunnen worden’, reageert zijn partijgenoot Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst. Afgelopen maandag gaf Vrijhoef aan dat het ‘zeker denkbaar’ is dat hij opstapt. Maar de gemeenteraadsfracties vinden het vooral belangrijk dat het vervoer snel verbetert: ‘Daar moet de prioriteit liggen’, zegt Margien de Vries van GroenLinks Apeldoorn. ‘De oorzaak moet niet alleen in personen gezocht worden’, meent ook SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke uit Zutphen. ‘Het zijn de gezamenlijke gemeenten die voor deze opzet en het bijbehorende budget gekozen hebben. Geld is leidend en daarmee hebben kwaliteit en de menselijke maat het nakijken.’ Binnenkort publiceert Omroep Gelderland de resultaten van een eigen, grootschalig onderzoek naar het functioneren van speciaal vervoer in Gelderland. Wilt u uw ervaringen kwijt? Mail dan naar Maarten Dallinga. Zie ook: · Onderzoek: veel mis bij speciaal vervoer PlusOV · Het rapport van Cissonius (pdf) · Veel kritiek op leerlingenvervoer: 'Dit moet volgend jaar beter' · Ouderen wachten uren op de taxi; vervoer PlusOV chaos · Nog steeds veel onrust bij kinderen en ouders door problemen met leerlingenvervoer

De programmabegroting

CDA CDA PvdA GroenLinks SP D66 ChristenUnie Lelystad 16-11-2017 18:48

De programmabegroting gaf voor de raad weinig financiële speelruimte om een aantal wensen te realiseren. We hebben een aantal fracties voorgesteld om 10% te bezuinigen op inhuur om zo middelen vrij te spelen (inhuur was 1,7 tot 2,5 keer zo duur dan eigen personeel), temeer daar het college nog geen kadernota inhuur had opgeleverd voorafgaand aan de programmabegroting. Dat vonden velen een goed idee. Zo konden nog diverse wensen worden gerealiseerd waarbij voor ons een langere openingstijd van de bibliotheek voorop stond. Het college had grote moeite met de voorgestelde bezuiniging op inhuur. Het college herriep de eerder aan ons gemelde hogere kosten voor inhuur. Deze zouden duidelijk lager zijn. Na veel overleg konden deels andere dekkingsposten worden gevonden, waardoor de financiële taakstelling op inhuur is verlaagd en bleef het amendement inhoudelijk overeind met als resultaat langere openingstijden van de bibliotheek en o.a. extra middelen voor schuldhulpverlening en taalonderwijs. Via een goede samenwerking met diverse fracties hebben we dit resultaat kunnen bereiken. Naast dit amendement hebben we bij motie meer aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid en hebben we een twee moties vanuit de motiemarkt omarmd (speeltoestellen voor kinderen met een beperking en landmark Hollandse Hout) en hebben we diverse moties gesteund. Uitgesproken tekst Voorzitter, in de bestuurlijke boodschap van de programmabegroting trekt het college een vergelijking met het wielrennen. Na 4 jaar een raadsprogramma kunnen we zeker nog niet in een zetel naar de finish rijden. De schuldpositie is zo’n 10 miljoen lager dan 4 jaar geleden (mede door een zeer lage rente en sterke bezuinigingen op sociaal en cultureel vlak). De reserves en voorzieningen zijn met ruim 15 miljoen gestegen. Daarentegen zijn de woonlasten voor de burger met 14% gestegen. Een megahaven Flevokust is afgeschaald naar een perspectiefvolle veel kleinere haven. Het grondbedrijf ging door zijn hoeven en krabbelt langzaam weer op nu het economisch tij meezit. Ook de 3D transformaties hebben een grote impact gehad: versobering van de huishoudelijk hulp; de jeugdzorg op de rit krijgen met minder geld. De zorgboerderijen stonden zwaar onder druk mede door te lage tarieven. Ja er ligt nog steeds een uitdaging. Of de gemeente als regievoerder niet wat te ver op afstand staat komen we binnenkort nog over te spreken. We zijn blij dat het college extra aandacht gaat geven aan de jonge mantelzorger, waar we bij de kadernota om gevraagd hebben. Vz. Het afvinklijstje van het college in de programmabegroting over bereikte resultaten kleurt overwegend groen. Toch moet je daar kritisch op zijn. Een voorbeeld vereenzaming ouderen. Volgens het CDA staan we nog aan het begin van de aanpak van de problematiek. Inzetten op laagdrempelig vervoer in de haarvaten van de wijk, bijv via golfkarretjes is een oplossingsrichting. Het Stadshart blijft ook een uitdaging. We hadden graag gezien dat daar meer middelen op waren ingezet en dat een vorm van gratis parkeren van de grond was gekomen. Vz. Om Lelystad meer toekomst bestendig te maken moet de stad groeien, het Stadshart op gaan bloeien en de werkgelegenheid groeien. Het CDA is dan ook blij dat het college nu serieus werk maakt van onze motie inkomende pendel om mensen te verleiden in Lelystad te komen wonen. We zien ook graag het voorstel tegemoet naar aanleiding van onze motie om versterkt in te zetten op het toe leiden van mensen naar werk met de komst van grote (nieuwe) werkgevers. Onze wens realisatie van een 2e zandstrand langs de kust komt dichterbij. Dat is goed voor de recreatieve aantrekkingskracht en de recreatiemogelijkheden van onze inwoners. Vz Er is nog veel te doen (of het nu gaat om duurzaamheid, passend onderwijs of bijv activiteiten voor jongeren), in wielertermen “Parijs is nog ver”. Bij de kadernota bleek dat naast onontkoombaar er nog veel wensen zijn die in de Programma begroting niet direct konden worden ingevuld. De CDA-fractie ziet graag een langere openingstijd van de bibliotheek van 33 naar 47 uur. Dat draagt bij aan de ontmoeting en meer reuring in het Stadshart. Andere fracties hebben andere wensen. In de zoektocht naar financiële middelen hebben we die gevonden door structureel 10% te gaan bezuinigen op de inhuur. In 2016 bedroeg de inhuur maar liefst 7,5 miljoen. Daarmee komen middelen vrij om diverse voorstellen in de Programmabegroting die structurele middelen vragen en waar nu geen dekking voor was alsnog te realiseren. Afschalen van inhuur zal enige tijd vergen daarom willen we de korting op inhuur in 2019 laten ingaan. 2018 is een overgangsjaar. De benodigde middelen voor 2018 komen uit de ROS. De medeindieners PvdA, GroenLinks, D66, SP en Christenunie zullen in hun betoog nader ingaan op een aantal van de besluitpunten in het amendement. Vz. Er moest nog dekking gevonden voor de E-bike route. De CDA-fractie vindt het geen goed idee omdat uit het wijk verkeersveiligheidsbudget te laten komen zoals de bedoeling was. Daarin worden we gesterkt door een onderzoek uit 2014 waarin 40% van de deelnemers aangeeft dat snel maatregelen nodig zijn om de fietsverkeersveiligheid te verhogen. Bij motie vragen CDA en Christenunie om te rapporteren wat met het onderzoek is gedaan en welke acties nodig zijn. Vz. De CDA-fractie vindt verder dat bij besluitpunt 22 waar voor een periode van 2 jaar 5,6 fte gevraagd wordt , de ambitie moet zijn om daar eigen personeel voor aan te nemen. Inhuur is dubbel zo duur dan eigen personeel. Met het gevraagde budget kun je eigen mensen 4 jaar aan het werk houden en die kunnen op termijn vast wel doorstromen binnen de organisatie. Met Groenlinks hebben we daarvoor een amendement. Verder zijn we medeindiener van diverse andere amendementen en moties zoals het werk maken van 213a onderzoeken en diverse moties uit de motiemarkt Vz Als CDA vinden dat je verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de samenleving moet leggen. Onze inwoners hebben goede ideeën en willen ook de handen uit de mouwen steken als men daar de ruimte voor krijgt. De gemeente faciliteert. De motiemarkt is daar een voorbeeld van. Wij hebben met veel fracties het idee van mevrouw Mouij-Tahid omarmt die aandacht vraagt voor een passend speeltoestel voor kinderen met een beperking. Het is belangrijk dat ieder kind mee kan doen. Het lijkt de fracties van CDA,d66, GL, PvdA, CU goed om samen met bewoners na te gaan of en waaraan behoefte is (misschien is dat soms een aangepaste schommel) en hoe is dat te realiseren binnen het bestaande speelplekken beleid. Met de fracties van D66 en PvdA zijn we het idee van de heer Euverman en bewoners Hollandse Hout voor een duurzame vervanging van de vergane Landmark Hollandse Hout. In samenspraak met en mede uitvoering door bewoners kunnen de kosten beperkt blijven tot 12,5 K bijdrage uit het motiemarkt budget. Overigens dienen naar de toekomst toe dienen wijk ideeën zoveel mogelijk uit het buurtbudget te worden betaald. Tot slot: College, ambtenaren en raad laten we er de komende maanden nog “een snok” aangeven voor het welzijn van de inwoners van Lelystad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.