Nieuws van CKenG inzichtelijk

31 documenten

Nieuw zwembad op sportpark Noord-End komt eindelijk definitief in zicht

CKenG CKenG Castricum 11-11-2019 14:49

Na ruim acht jaar van voorbereiding werken we nu toe naar het moment dat de Raad van Castricum een besluit gaat nemen over de toekomst van de zwemvoorziening in onze gemeente. Het voordeel van zo’n lange aanvliegroute is dat alle opties en mogelijkheden uitputtend op een rijtje zijn gezet en onderzocht zijn geweest. Zo hebben we de afgelopen honderd maanden in de Raadzaal grote zwembaden met de meest extreme voorzieningen voorbij zien komen, maar ook kleine zwembaden helemaal zonder voorzieningen. Wij hebben in die honderd maanden samenwerking met Heiloo en Bergen voorbij zien komen, met Heiloo maar zonder Bergen en ook zonder beide andere gemeenten. Wij hebben koppelingen gezien met andere sportvoorzieningen en zonder andere sportvoorzieningen.

Steeds maar wachten met het nemen van een toekomstbestendig besluit heeft ook grote nadelen:

Sinds de start van de verkenning zijn er in 2014 en 2018 verkiezingen geweest, waardoor er steeds een andere samenstelling van de Raad en woordvoerder namens fracties zich met het zwemdossier bezighoudt. Inmiddels zijn de afgelopen honderd maanden zijn al vier verschillende wethouders verantwoordelijk geweest voor het project;

De Raad heeft in een eerdere fase richtinggevende besluiten genomen, die om wat voor reden dan ook niet worden gerespecteerd door raadsleden die nieuw tot de fracties zijn toegetreden: ik doel met name op de genomen besluiten van 8 december 2016, van 20 april 2017 en van 9 november 2017 ten aanzien van het zoekgebied, het projectplan en de varianten;

Door het finale besluit steeds maar uit te stellen, lopen de bouwkosten alsmaar op. Het college spreekt in zijn voorstel over een kostenstijging van 11,7% voor de periode januari 2018 t/m december 2019 en verwacht nog eens 8% stijging in de komende 2,5 jaar. Door het getreuzel van de Raad lopen de kosten dus op met zeven cijferige bedragen, waarna sommige fracties ineens zeggen dat het allemaal te duur wordt;

In de tussentijd verkeren belanghebbenden in onzekerheid en worden ook groot onderhoud en renovatie van de Witte Brug uitgesteld in afwachting van de dingen die komen gaan.

Na 100 maanden besluit over de zwemvoorziening

CKenG vindt dat we na honderd maanden een keer vooruit gaan bewegen. Het is tijd dat wij de gemeente Castricum gaan inrichten voor de volgende generatie. Daar heeft onze fractie vorige week, tijdens onze bijdrage aan de Begroting, ook al het nodige over gezegd. Een gemeente van ruim 36.000 inwoners, waaronder veel jeugd die moet leren zwemmen en steeds meer senioren die moeten bewegen, dient de beschikking te hebben over een eigentijdse zwemvoorziening. Een gemeente met zee, strand, het Alkmaardermeer en veel water in sloten dient ervoor te zorgen dat zijn inwoners leren zwemmen in een eigentijdse zwemvoorziening. En een gemeente met een eigen Reddingsbrigade en een actieve zwem- en waterpoloclub dient zijn verengingen te faciliteren in de vorm van een eigentijdse zwemvoorziening.

De lange aanvliegroute heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er nu een voorstel ligt waar gedegen over is nagedacht, wat stevig onderzocht is, wat de steun en financiële dekking heeft van het college en dat een grote stap is op weg naar de besluiten die de Raad zo langzamerhand kan gaan nemen. De modulaire aanpak die nu wordt voorgesteld gaat weliswaar niet zover als de fracties eerder met elkaar in het Raadsprogramma hadden afgesproken, maar biedt die einduitkomst nu in fasen en met enige jaren vertraging. Dat gaat dus de goede kant op.

De feitelijke keuze bestaat uit drie opties:

Het huidige bad wordt gerenoveerd, en kan dan tegen hoge kosten dan nog een aantal jaren mee. Als de Raad voor deze optie zou kiezen, dan is het business as usual en wordt de hete aardappel doorgeschoven naar de gemeenteraad die in de periode tussen 2030 en 2034 een herhaling van de debatten gaat doen die wij de afgelopen honderd maanden hebben gevoerd.

Regeren is vooruitzien: als de raadsleden doen waarvoor zij door kiezers zijn gemandateerd, dan durven zij ook besluiten te nemen die verder strekken dan alleen het lopende kalenderjaar. Als de Raad kiest voor deze optie, dan worden de voorzieningen Castricum toekomstbestendig ingericht en ontstaat bovendien de ruimte om na sloop van het huidige in 2024 aan de Rensdorpstraat circa 60 woningen te realiseren, waarmee in een goede mix van koop en sociale huur in ongeveer 15% van de huidige urgente behoefte wordt voorzien. Als De Witte Brug op die plaats blijft staan, kun je die woningen daar natuurlijk niet realiseren.

De derde optie is helemaal stoppen met een zwemvoorziening. Dan zeggen we gewoon tegen onze inwoners: gaan maar in Alkmaar of Beverwijk leren zwemmen, recreëren of je thuiswedstrijden doen. Die optie kost bijna niets, maar dan heb je ook niets. In dat geval kun je ook de stekker trekken uit de bibliotheek en uit Toonbeeld.

Het oorspronkelijke budget is sowieso niet toereikend

CKenG vindt dat er feitelijk geen redenen meer zijn waarom de Raad niet zou instemmen met het voorstel dat het college doet. Een toekomstbestendige zwemvoorziening op Noord-End biedt synergievoordelen met onderwijs en andere sporten, kan worden gecombineerd met een onderkomen voor medische en paramedische voorzieningen, biedt de ideale ligging voor inwoners uit de kernen Limmen, Akersloot, Castricum en Bakkum én maakt ruimte voor 60 nieuwe woningen.

Daar komt bij dat 568.000 euro die eerder als jaarlijkse bijdrage van de gemeente aan de zwemvoorziening in zowel het geval van renovatie van De Witte Brug áls in het geval van nieuwbouw op Noord-End niet toereikend blijft. In het eerste geval bedraagt het tekort 175.000 euro per jaar, in het tweede geval is dat 269.000 euro per jaar. Dat is een verschil van 94.000 euro per jaar. Laten ons dat bedrag nu eens analyseren.

Van het verschil wordt een bedrag van 35.000 euro veroorzaakt doordat de Raad eerder aan het nieuwe bad hogere duurzaamheidseisen heeft gesteld dan aan het huidige bad. In totaal gaat leidt dat tot een extra investering aan de voorkant van 890.000 euro. Dat is 7,1% van de totale investering. Als we dat percentage loslaten op de jaarlijkse kapitaallasten van 499.000 dan gaat het dus om 35.000 euro per jaar. CKenG vindt dat als de Raad extra eisen stelt, de Raad ook bereid moet zijn om daar extra geld voor ter beschikking te stellen, vanuit welke dekking dan ook. Alternatief is om de extra eisen te strepen, dan wordt het verschil met één streep teruggebracht naar nog maar 59.000 euro.

De tweede component betreft het verschil in inschatting van de personeelskosten tussen enerzijds bureau Olco en anderzijds de Initiatiefgroep Nieuw Zwembad Castricum. Daarbij baseert Olco zich op landelijke kengetallen en de initiatiefgroep zich op de efficiëncyvoordelen die zij verwachten in een slimmer gebouwde omgeving te kunnen realiseren. Volgens dit document d.d. 10 mei 2019 gaat het hierbij om 41.000 euro per jaar.

Na aftrek van component 1 en component 2 blijft er nog een verschil over van slechts 18.000 euro per jaar. Natuurlijk valt dit boven de eerder gesteld grens van 568.000, maar nu de raad instemt met het amendement om voor alle subsidieontvangers in onze gemeente de cao-effecten te gaan compenseren, en dit voor de zwemvoorziening in Castricum gaat om een bedrag van 20.000 euro in de komende drie jaar, zal die 568.000 sowieso organisch opgetrokken zijn naar 588.000 op het moment dat het nieuwe zwembad gerealiseerd zal zijn.

Geen redenen meer om niet positief te besluiten

Nu met deze toelichting ook de financiële component is weggepoetst kunnen de fracties die eerst nog een voorbehoud maakten ten aanzien van de realisatie van een nieuwe zwemvoorziening hun eerdere twijfels aan de kant zetten. Er is geen enkele reden meer te bedenken waarom wij als raad niet positief zouden kunnen besluiten over het voorstel van het college dat nu voorligt. Want willen die fracties dan werkelijk de verantwoordelijkheid nemen voor de beperkte mogelijkheden tot verduurzaming van het huidige bad? Willen die fracties werkelijk de zwemvereniging en waterpolo wegjagen, omdat de zwembond de dispensatie niet meer zal verlengen? Willen die fracties werkelijk de realisatie van 60 nieuwe woningen aan de Rensdorpstraat blokkeren? En waar moeten die 60 nieuwe woningen volgens deze fracties dan wél worden neergezet? En willen deze fracties werkelijk verantwoordelijk zijn voor de kapitaalvernietiging die altijd gemoeid gaat met het opknappen van iets ouds, terwijl je op termijn toch moet geloven aan iets nieuws?

CKenG kan zich dat niet voorstellen. Het is jammer dat de motie met betrekking tot het benchmarkonderzoek in andere gemeenten wat lichtzinnig door het college is opgepakt een feitelijk totaaloverzicht geen deel uitmaakt van de stukken. Want CKenG heeft namelijk wél bestudeerd hoe 15 andere gemeenten, met een vergelijkbaar aantal inwoners als Castricum, die óók een zwembad van 40 jaar oud hadden en die voor dezelfde afweging stonden als wij, alle 15 tot de conclusie zijn gekomen dat nieuwbouw slimmer is dan renovatie. In Castricum zijn wij niet eerder zo ver op weg geweest om meerdere uitdagingen tegelijk op te pakken en tot een integrale oplossing te brengen. Laten we deze kans en dit momentum niet voorbij laten gaan. Voor onze fractie staat het als een paal boven zwemwater dat er de komende weken een klap moet worden gegeven op dit voorlopige besluit.

Inbreng van CKenG tijdens de behandeling van de Begroting 2020

CKenG CKenG Castricum 01-11-2019 14:16

Op 7 november besluit de gemeenteraad over de Begroting 2020 en de meerjarenraming tot 2023. CKenG is content met het feit dat er sprake is van een sluitende prognose en wil het college daar graag een compliment voor maken. Castricum staat er financieel gezond voor en nogal wat andere gemeenten zullen daar jaloers op zijn. Onze fractie ziet dat er door veel mensen hard wordt gewerkt om onze wettelijke taken uit te voeren en om inwoners van dienst te zijn met alledaagse zaken. Het is business as usual en daar is zowel het beleid als het financieel perspectief ook op gebaseerd.

Castricum voor de volgende generaties

Tijdens de behandeling van de Kadernota heeft CKenG er nadrukkelijk voor gepleit om verder te kijken dan onze neus lang is. College en Raad moeten zich vandaag niet alleen bezighouden met een sluitende begroting voor 2020, maar ook met de vraag hoe Castricum er voor de volgende generatie uit moet gaan zien en hoe we dat gaan bekostigen. Daar zien wij in voorliggende stukken vrijwel niets van terug. Helaas hebben ook andere fracties dan CKenG daar nauwelijks oog voor. Dat is teleurstellend, omdat er juist nu veel ingrediënten op tafel liggen voor een toekomstbestendig menu. Laten we ze eens doornemen.

In de eerste plaats is de sfeer in de Raad goed. Het lukt ons om naast het breed gedragen raadsprogramma ook afspraken te maken over andere zaken. Burgemeester en wethouders vormen een minderheidscollege, dat uitvoering moet geven aan de prioriteiten die de Raad meegeeft. Laten we dan ook potloodpunten slijpen: niet alleen debatteren over de vraagstukken van vandaag, maar samen het beeld schetsen hoe Castricum er uit moet zien in de komende decennia. Dan kan het college daarmee aan het werk.

In de tweede plaats heeft de Raad eerder dit jaar, op initiatief van CKenG, een bedrag van 2,9 miljoen euro vrijgemaakt dat als reserve aan het wegteren was in het sociaal domein. Een aantal fracties stuiterden eerst nog tegen het plafond, maar toen onderzoek aantoonde dat de resterende reserve meer dan voldoende was om aan onze verplichtingen te voldoen en onze gemeente met een factor van ruim 2,1 beschikt over een ongekend hoge weerstandscapaciteit om eventueel toekomstige problemen in het domein te kunnen opvangen, bonden deze fracties alsnog in. De bedoeling van het ontvriezen van deze reserve was om ruimte te creëren voor uitvoering van de ambities in het Raadsprogramma. Juist in deze begroting hadden er middelen kunnen worden toegekend om die ambities waar te maken. Maak extra reserveringen en stel spaarpotjes in. CKenG betreurt dat dit nog niet is gedaan.

In de derde plaats staat de rente ongekend laag. Geld is gratis. Sterker nog, je gaat er juist op achteruit als je over financiële middelen beschikt die je bij de bank parkeert. Wij zien dit belangrijke gegeven niet terugkomen in de meerjarenraming. Wat gaat het college daaraan doen?

En in de vierde plaats komen eind 2020 de middelen vrij uit de verkoop van de Eneco-aandelen. Weliswaar derven wij jaarlijks 250.000 euro aan inkomsten uit dividend, maar daar staat wel een eenmalige opbrengst tegenover van, naar verwachting, zo’n 16 tot 17 miljoen euro aan verkochte aandelen. Nu we weten dat het geen zin heeft om dat bedrag op de bank te zetten, moeten we met elkaar gaan nadenken welke scenario’s er mogelijk zijn om niet alleen die kwart miljoen aan dividend te compenseren, maar ook te investeren in het gereed maken van Castricum voor de toekomstige generatie. CKenG heeft een motie ingediend om als Raad en College daarvoor gezamenlijk de komende 12 maanden de wegen te gaan verkennen.

BUCH (-werkorganisatie) moet BETER

Tsja, en dan de BUCH …. De vier gemeenten zijn na anderhalf jaar voorbereiding nu bijna drie jaar operationeel. Langzaam beginnen zich de contouren af te tekenen van waar we met deze werkorganisatie naar toe moeten, maar het gaat allemaal erg stroperig. Van de ooit bedachte redenen om ambtelijk te fuseren, de zogenaamde 3K’s en 2G’s, maakt onze fractie zich vooral zorgen over twee van de K’s, namelijk die van Kwaliteit en die van Kosten. Voor wat betreft de Kwaliteit zien we op veel aspecten dat de overige drie gemeenten niet de slag weten te maken naar het niveau van de best presterende gemeente voor de samenvoeging, en op het gebied van de Kosten stelt CKenG vast dat zomaar het besparingspotentieel drie jaar is doorgeschoven. Bovendien is afgesproken geweest dat van die besparingen 40% terug zou vloeien naar de gemeenten en 60% zou worden geherinvesteerd. Nu die herinvestering inmiddels al heeft plaatsgevonden, namelijk door 4 miljoen euro in ICT en 16,5 miljoen in het Verbeterplan, is onze fractie van mening dat de besparing voor de volledige 100% terug dient te vloeien naar de gemeenten. Dat maakt in de meerjarenraming een verschil van enkele tonnen per jaar, oplopend tot een miljoen in 2023. CKenG heeft daar een amendement voor ingediend.

Op 31 december 2016 hebben de raden van de vier gemeenten ongeveer 1/3 van hun controlerende taak uit handen gegeven. Van de ene op de andere dag hebben 78 raadsleden 33% van hun begroting uit handen gegeven aan de BUCH-werkorganisatie en er verder nauwelijks meer naar omgekeken. CKenG vindt dat onbegrijpelijk. Hoe kan het, dat een publiek orgaan met een jaarlijkse begroting van inmiddels ruim 70 miljoen euro vrijwel ongecontroleerd zijn gang kan gaan? De BUCH ligt ons nauwer aan het hart dan ieder andere Gemeenschappelijke Regeling. Wij moeten daar kort op zitten via zienswijzen en beïnvloeding. Eindelijk, na lang aandringen vanuit Castricum, wordt er nu gezocht naar een Algemeen Directeur voor de werkorganisatie. Eindelijk gaat er nu een Commissie het financiële reilen en zeilen van 700 ambtenaren volgen. En eindelijk ligt er nu een concept op tafel voor een Dienstverleningsovereenkomst, zeg maar de huwelijksakte van de vier gemeenteraden. Maar vreemd genoeg wordt die DVO alleen in Castricum besproken. De andere drie raden hebben hem niet eens ontvangen. Reden dus voor nog een amendement.

Het gaat niet alleen om geld maar vooral om mensen

Tot zover het geld. Uiteindelijk doen wij ons werk in de Raad natuurlijk voor mensen. Onze inwoners dus. Als afsluiting van onze inbreng wil CKenG daar het volgende over zeggen:

Huisvesting: inwoners hebben recht op een dak boven hun hoofd. Het is een grote uitdaging om dat voor iedereen voor elkaar te krijgen, wat terecht is benoemd tot topprioriteit voor deze Raadsperiode. Dankzij de inspanningen van de Woontafel, van wethouder Slettenhaar en enkele ontwikkelaars begint er nu beweging in verschillende dossiers te komen. CKenG spreekt de wens uit dat we vasthoudend zijn, dat we niet worden tegengehouden door onzinnige regeltjes van het rijk en dat de Raad sterk en professioneel genoeg is om ook daadwerkelijk besluiten over projecten te durven nemen.

Als gezondheidspartij van Castricum staat CKenG ook graag stil bij zaken die daar betrekking op hebben. Actueel is bijvoorbeeld de problematiek rondom het inenten van jonge kinderen, waar onze gemeente fors lager scoort dan de 95% die het RIVM als ondergrens stelt. Verder worstelen wij in Castricum met het gebruik van gif in de bloembollenteelt en maakt onze fractie zich grote zorgen over de gesloten jeugdzorg. De procedure rondom de aanbesteding is een schoolvoorbeeld geweest van hoe het niet moet en kwetsbare jongeren dreigen het slachtoffer te worden van politieke ambities. Daar zal nog het nodige over gesproken gaan worden.

Als we het over mensen hebben, dan hebben we het ook over een groep van circa 600 huishoudens in onze gemeenten die een inkomen hebben net boven het minimum. Probleem van mensen die gewoon werken, maar tegen een bescheiden brutoloon, is dat zij buiten allerlei regelingen vallen voor toeslagen en kwijtscheldingen. Daardoor houden zij netto hetzelfde, of soms nog minder, over dan hun buurman die de hele dag thuis is. CKenG vraagt in een motie aandacht voor deze groep van 600 huishoudens.

CKenG neemt het op voor mensen met een inkomen net boven het minimum

CKenG CKenG Castricum 22-10-2019 07:11

Voor veel mensen duurt iedere maand een aantal dagen te lang. Althans, wat de financiën betreft. Het geld is op maar het volgende salaris laat nog even op zich wachten. Een groot aantal inwoners van Castricum heeft daar mee te maken, naar rato van landelijke kengetallen zelfs zo’n 600 huishoudens. Als op 31 oktober de Begroting wordt behandeld in de gemeenteraad, vraagt CKenG aandacht voor dit probleem.

Hard werken maar steeds geldtekort

Elke dag naar je werk, maar financieel niet de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Het vakantiegeld en de jaarlijkse loonsverhoging gaan op aan stijgende energielasten, zorgpremie, huurlasten, kinderopvang en gemeentelijke belastingen. Voor je gevoel ga je er steeds verder op achteruit. Met een bruto-inkomen net boven het minimum grijp je bovendien naast allerlei toeslagen en (kwijtscheldings-)regelingen, waardoor je netto hetzelfde, of zelfs minder, te besteden hebben dan mensen die wel van deze regelingen kunnen profiteren.

Het levert een gevoel op van onrechtvaardigheid. Want waarom zou je elke ochtend vroeg naar je werk gaan om uiteindelijk geen cent meer te kunnen besteden dan je buurman, die dat niet doet? Daarin speelt bijvoorbeeld kinderopvang een grote rol: als je de hele dag thuis bent heb je geen opvang nodig, als je werkt juist wel. Maar kinderopvang kost geld. Net als bij nogal wat andere regelingen speelt de gemeente een bepalende rol. Castricum kent echter alleen een beleid voor mensen op het minimum, niet voor degenen die daar net boven zitten. Er is sprake van scherpe, niet flexibele scheidslijnen tussen groepen inwoners.

CKenG-motie vraagt om begrip en beleid

In een motie draagt CKenG nu het college op om deze problematiek nader in kaart te brengen. De fractie vraagt B&W om te leren van goede oplossingen in andere gemeenten en een plan op te stellen waarmee inwoners van Castricum in redelijkheid, en binnen de wettelijke kaders, financiële lucht kan worden geboden wanneer zij een inkomen net boven het minimum hebben. Bijvoorbeeld door toeslagen en kwijtscheldingsregelingen voor een ruimere groep in te stellen of de scheidslijnen voor deze regelingen flexibeler te hanteren.

Arbeid moet lonen. CKenG wil het plan daarom uiterlijk binnen zes maanden in de gemeenteraad kunnen behandelen, voorafgaand aan de Kadernota waarin de beleidslijnen voor de langere termijn worden vastgelegd.

Meer kans op nieuwe woningen nu CKenG-motie is aangenomen

CKenG CKenG Castricum 19-10-2019 07:06

Meer kans op nieuwe woningen nu CKenG-motie is aangenomen

Door CKenG Fractie op 19 oktober 2019 in Nieuws

Na een grondige voorbereiding heeft raadslid Lenie Kelder vorige maand namens CKenG een motie ingediend, waarin het college wordt opgeroepen om de parkeernota te actualiseren. Dat is van belang, omdat de huidige normen veelal de realisatie van nieuwe woningen blokkeren. Onze fractie schreef daar op 18 september al een uitgebreide blog over.

Tijdens de raadsvergadering van 10 oktober is de motie aangenomen. Unaniem zelfs, dus gesteund door alle andere fracties in de gemeenteraad van Castricum. Het college gaat er nu uitvoering aan geven. Een mooi succes voor Lenie. De Castricummer wijdde er deze week een lezenswaardig artikel aan, dat wij hebben geplaatst op de pagina ‘in de media’ op deze website.

Goede plannen voor woningen, maar eerst het verkeersprobleem oplossen

CKenG CKenG Castricum 03-10-2019 11:31

In de gemeente Castricum hebben wij een urgent tekort aan woningen. Niemand weet precies hoeveel inwoners op zoek zijn naar een huis, want zij staan niet allemaal als zodanig geregistreerd. In de schattingen die, wat CKenG betreft, de waarheid het dichtst benaderen, gaat het in totaal om circa 1.400 woningen, waarvan circa 400 urgent nodig zijn. Deze aantallen hebben betrekking op diverse woontypen voor diverse doelgroepen, uiteenlopend van sociale huur voor starters tot twee-onder-één-kap woningen voor gezinnen met kinderen. Daarbij ligt de focus van de gemeente de laatste tijd op doorstroming: inwoners die een nieuwe woning betrekken, verlaten in de meeste gevallen een andere woning die daardoor weer beschikbaar komt.

Woningbouw is topprioriteit

De gemeenteraad van Castricum heeft het realiseren van nieuwe woningen tot topprioriteit benoemd in zijn Raadsprogramma voor deze periode van vier jaar, wetende dat elk project dat nu in gang wordt gezet nog door allerlei procedures heen moet en vervolgens ook nog gebouwd moet worden. Door een tekort aan bouwvakkers en een overschot aan beperkende regeltjes, zoals het beklemmende stikstofbesluit, zal van veel programma’s waarover onze Raad de komende maanden een besluit neemt, de effectieve oplevering pas plaatsvinden in 2022 en latere jaren.

Omdat de gemeente Castricum zelf nauwelijks grondposities heeft, is CKenG blij met ieder initiatief van ontwikkelaars die ons gaan helpen om zo snel mogelijk tenminste de 400 urgente woningen neer te zetten. Vanavond praten wij over het ruimtelijk kader voor twee initiatieven, die samen goed zijn voor 190 nieuwe wooneenheden. Daarmee wordt bijna de helft van de behoefte op korte termijn ingevuld. Wetende dat er inmiddels druk doorontwikkeld wordt in Zandzoom Limmen, mogelijk Zuid III in Akersloot en een aantal kleinschalige projecten, bewegen wij als gemeente dus de goede kant op. Het deel sociale woningen komt tegemoet aan de kaders die de Raad heeft gesteld, al had wat CKenG betreft de nadruk nog iets minder op sociale koop en iets meer op sociale huur mogen liggen.

Poort naar de Duinen: Puikman en Zanderij

De ontwikkelaars hebben rekening gehouden met het kader in termen van de Poort naar de Duinen en de zichtlijnen. Onze fractie is blij dat niet de traditionele kavelstructuur in de plannen is opgenomen, maar een speels karakter zonder erfafscheidingen. Zo mogelijk is CKenG nog enthousiaster over het terugbrengen van het oorspronkelijke nollenlandschap in het gebied: glooiende lage duintjes, gevormd door helm, gravende konijnen en stuifzand. Dat was namelijk de aanblik van de hele Zanderij, tot het gebied in 1865 werd afgegraven omdat het zand nodig was voor de aanleg van de spoorlijn Alkmaar-Zaandam. Pas daarna heeft de Zanderij het huidige open karakter gekregen en is de bollenteelt ontstaan.

Wij zijn ook verheugd dat het leegstaande pand van Kaptein Kaas tegen de vlakte gaat en dat er een kwalitatief hoogwaardige invulling voor terugkomt. Natuurlijk zal er op dit perceel nog een bestemmingswijziging moeten plaatsvinden, maar daar zullen naar onze inschatting de meeste fracties wel mee instemmen. Met dank aan de inspanningen van mevrouw Kramer ziet CKenG een projectplan dat met veel liefde is voorbereid. Uitzondering daarop is de tankwall, die wij als gemeentelijk monument integraal in het plan opgenomen willen zien worden, dus zonder dat er een stuk uit wordt gezaagd. De invulling van het project aan de Puikman, dus de voormalige locatie van Tuincentrum Terlouw, de Aldi en Full of Life, beschouwt onze fractie als een wat zakelijker ontwerp. Misschien kan uit het oogpunt van consistentie aan mevrouw Kramer worden gevraagd om ook mee te denken aan de landschappelijke aankleding van het Plan Puikman 1.

CKenG wil eerst de verkeersproblemen oplossen

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn en kan de eerste paal wat CKenG betreft volgende week de grond in? Nee, dat is zeker niet het geval. Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom onze fractie voorlopig nog niet met het raadsvoorstel voor beide projecten kan instemmen. Wij lichten die redenen graag toe.

De ontsluiting

De eerste en belangrijkste reden is de grote uitdaging die wij met ProRail hebben om een oplossing voor de probleemoverweg aan de Beverwijkerstraatweg te vinden. Nadat alle denkbare varianten voor autoverkeer de afgelopen 8 jaar, om uiteenlopende redenen, zijn gesneuveld, heeft de Raad nu vol ingezet op de realisatie van een fietstunnel. De uitgangspunten daarvoor waren al in het Raadsprogramma 2018-2022 opgenomen en in juni heeft de Raad ingestemd met een motie van CKenG, die het College oproept om verschillende varianten te onderzoeken die helpen om snelverkeer en langzaam verkeer te scheiden, zodat beide stromen elkaar niet kruisen waardoor fietsers onbeperkt doorgang wordt geboden en auto’s zo min mogelijk hinder van vertraging ondervinden.

Wij kunnen niet anders dan wachten op de resultaten van dit onderzoek en besluitvorming over de voorkeursvariant, voordat wij verder met elkaar kunnen besluiten over bouwprojecten op de Zanderij en de Puikman. Laten wij leren van fouten die de  toenmalige Raad in de jaren ’70 heeft gemaakt, door besluiten te nemen die de infrastructuur van het dorp op slot hebben gezet. Door de bouw van de flat aan de Smeetslaan en de woningen aan Het Strengh was het niet langer mogelijk om een zuidelijke ontsluiting van Castricum te realiseren waardoor wij nu geen last hadden gehad van de probleemoverweg. Een fietstunnel is nu het minst slechte, overgebleven alternatief. Zowel het plan voor de sociale koopwoningen op de zuidoosthoek van de Zanderij, als het plan voor gebouw C aan de zuidkant van de Puikman, blokkeren mogelijke inpassing van de fietstunnel. Wij moeten als Raad dus de juiste volgorde in besluitvorming aanhouden. CKenG zal hiervoor een amendement indienen.

Parkeren en verkeersafwikkeling

Zelfs in de huidige situatie, dus zonder 190 nieuwe woningen, leveren verkeer en parkeren al grote problemen op in het plangebied. Op werkdagen, maar ook tijdens wedstrijden en evenementen bij Vitesse’22 is er al een tekort aan plaatsen om de auto kwijt te kunnen. De Puikman is een onveilige sluiproute, die uitkomt op twintig meter afstand van de probleemoverweg met alle gevolgen van dien. Parkeren in de berm is sinds een aantal jaren niet meer toegestaan, maar gebeurt nog regelmatig. In het gebouw van de voetbalclub is een Buitenschoolse Opvang gevestigd, maar ouders die hun kinderen aan het einde van de middag ophalen kunnen hun auto niet kwijt. Daar komt bij dat het programma Hoogfrequent Spoor straks meer treinen laat rijden, dus meer reizigers aantrekt en dus ook meer auto’s die een plekje in de buurt van het station nodig hebben. We weten dus nu al dat het probleem gaat toenemen, laten we er dan op voorhand rekening mee houden.

Gebrek aan gebiedsvisie

Het raadsvoorstel bestaat uit twee individuele plannen binnen een belangrijk gebied. Die liggen nu voor omdat twee ontwikkelaars initiatieven ondernemen, waar wij als CKenG, zoals gezegd blij mee zijn, en waar de Raad nu eenmaal wat van moeten vinden. Wat ontbreekt is echter een soort van paraplu-strategie van het College, waaraan deze ontwikkelingen door Raadsleden getoetst kunnen worden.

In die gebiedsvisie moet plaats zijn voor de zaken die wij onder 1 en 2 hebben benoemd, maar ook voor de stakeholders. Interessant daarbij is de positie van Vitesse’22. De vereniging beschikt over vijf voetbalvelden, waarvan twee strategische zijn gelegen. Dat zijn de velden tussen de clubgebouwen en de probleemoverweg in, die overigens eigendom zijn van Pancratius, dat is de katholieke kerk. Als die twee grasvelden nu zouden worden gekanteld tot één veld, dan kunnen er voor vereniging en BSO de broodnodige extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd en valt aan de zijde van het station een oppervlakte van 30 bij 130 meter vrij voor andere bestemming. Daarmee kan de weg over de Puikman minder smal worden, de aansluiting op de Beverwijkerstraatweg veiliger en we houden extra ruimte over voor parkeren en mogelijk een groter contigent aan woningen. Vanzelfsprekend zal de verenging verzoeken om het gekantelde veld uit te rusten als kunstgras of hybrideveld omdat zij het, met een veld minder, natuurlijk intensiever moeten gebruiken. Maar daar valt altijd over te praten. De wethouder krijgt daarom van CKenG een motie aan de broek om met Vitesse, Pancratius en andere stakeholders in gesprek te gaan.

Tot slot: Pesticiden

U weet dat CKenG als gezondheidspartij eerder dit jaar schriftelijke vragen heeft gesteld aan het College over het gebruik van landbouwgif bij de teelt van bloembollen. Te dicht wonen bij een plek waar pesticiden worden gebruikt is slecht voor de gezondheid, met name voor kinderen. De nu geplande bebouwing ligt ruim binnen de 250 meter waar volgens het RIVM de gevolgen merkbaar zijn. Huisarts Paul Buitenhuis heeft de raadsleden daar terecht, vorige week via de mail, nog eens op gewezen. Graag krijgen wij duidelijkheid of het College dit ook als een probleem ziet.

Op korte termijn zal de Raad opnieuw vergaderen over de woningbouw achter het station.

CKenG neemt het initiatief tot actualiseren van de parkeernota

CKenG CKenG GroenLinks Castricum 18-09-2019 07:29

Differentiatie parkeernorm maakt kleinschalige bouwprojecten mogelijk

De gemeenteraad van Castricum heeft vorig jaar het realiseren van nieuwe woningen benoemd tot belangrijkste prioriteit. Bij kleinschalige bouwprojecten loopt die ambitie helaas regelmatig vast op de zogenaamde ‘parkeernorm’. Op basis van een besluit uit 2013 wordt gerekend met 1,8 parkeerplaats per woning. In de praktijk blijken zoveel plekken niet nodig te zijn en staan hele parkeerplaatsen gewoon leeg.

Volgens raadslid Lenie Kelder van CKenG is differentiatie de oplossing. “Er zijn grote verschillen tussen wijken voor wat betreft het aantal auto’s per huishoudens”, zegt zij. “In sommige straten heeft iedereen ouder dan 18 jaar een auto, in andere straten is het gemiddelde minder dan 1 auto per huishouden. Dat is bijvoorbeeld het geval in wijken met veel sociale of seniorenwoningen. Waarom zou je daarvoor dan dezelfde parkeernorm voor moeten hanteren?”

Kelder wijst ook op maatschappelijke ontwikkelingen. Demografische trends laten een toenemend aantal eenpersoonshuishoudens zien. En om redenen van klimaat en duurzaamheid kiezen steeds meer mensen er bewust voor om geen auto te bezitten. Als zij er echt een nodig hebben, dan huren ze die. Ook wordt het delen van auto’s steeds populairder. Dat scheelt kosten, uitstoot en parkeerplekken.

Een lagere norm voor parkeerplekken vergroot de haalbaarheid van bouwprojecten, met name daar waar het plannen voor sociale koop- en huurwoningen betreft. Als er minder plekken nodig zijn, biedt dat ook meer kansen op groen in de openbare ruimte en dat helpt om in stedelijk gebied de temperatuur aangenaam te houden tijdens hete dagen. In een aantal gemeenten, waaronder Heemskerk, worden gedifferentieerde parkeernormen al tot volle tevredenheid toegepast. Dan geldt er bijvoorbeeld in de ene wijk een norm van 2,4 en in de andere wijk een norm van 1,2.

CKenG heeft nu het initiatief genomen om de bestaande nota te actualiseren. Kelder: “Onze fractie heeft een motie opgesteld die het college vraagt om de mogelijkheden te onderzoeken en een voorstel tot differentiatie aan de raad voor te leggen. Wij hebben daarin goed samengewerkt met Machiel Postma van de fractie van GroenLinks, die de motie mede zal indienen. Ook een aantal andere fracties heeft al steun toegezegd”. De motie van CKenG en GroenLinks zal later dit najaar in de raad worden behandeld.

CKenG stelt vragen over de risico’s bij een samenvoeging van HVC en AEB

CKenG CKenG Castricum 12-09-2019 09:44

CKenG stelt vragen over de risico’s bij een samenvoeging van HVC en AEB

Door CKenG Fractie op 12 september 2019 in Nieuws

Zoals iedereen in de media heeft kunnen volgen, staat de Amsterdamse afvalverwerker AEB op omvallen. Een financieel interessante en risicomijdende poging om AEB te verkopen aan recyclebedrijf Beelen is deze week mislukt, omdat B&W van Amsterdam de afvalverwerker niet aan een private partij willen overdoen. Het college van de hoofdstad laat de gemeenteraad in een brief weten aan te sturen op een fusie met HVC in Alkmaar, waarvan de aandelen in handen zijn van 44 gemeenten en zes waterschappen. Omdat de gemeente Castricum een van de aandeelhouders is, krijgt de fractie van CKenG graag van ons college antwoord op de volgende vragen.

Welk percentage van de aandelen van HVC is in bezit van de gemeente Castricum?

HVC boekte in 2018 een positief resultaat van 13 miljoen euro. Wat hebben onze aandelen de afgelopen jaren aan dividend opgeleverd?

Welke garantstellingen heeft de gemeente Castricum (al dan niet in ruil voor aandelen) aan HVC afgegeven?

HVC is de afgelopen jaren snel gegroeid door met geleend geld in projecten te investeren, die niet tot de eigenlijke kerntaken behoren De totale schuldenlast bedraagt inmiddels 740 miljoen. Hoe kijkt uw college aan tegen de verhouding tussen schulden, resultaat, risico’s en de positie, waaronder garanties, van de gemeente Castricum daarin?

Op zijn beurt is AEB ten onder gegaan aan politieke ambities, vooral op het gebied van duurzaamheid (wet van de remmende voorsprong). Als de samenvoeging van HVC en AEB daadwerkelijk zijn beslag zou krijgen, zou de nieuwe combinatie van start gaan met een schuld van circa 1,2 miljard euro. Hoe denkt u daar als aandeelhouder en risicodragende partij over?

Welke risico’s gaat de gemeente Castricum lopen indien de samenvoeging doorgaat, zowel financieel als operationeel (zoals een tekort aan capaciteit, achterstanden in afvalverwerking)?

Wanneer is de volgende aandeelhoudersvergadering van HVC en welke positie gaat u daar innemen?

Welke overleggen vinden er momenteel plaats met andere aandeelhouders, bijvoorbeeld in BUCH-verband of regio Noord-Holland Noord, om de risico’s te beperken en te voorkomen dat Castricum wordt meegezogen in een financiële catastrofe?

Bent u bereid om deze vragen, gezien de actualiteit, op korte termijn te beantwoorden en aansluitend hierover met de Raad, of een afvaardiging daarvan in de vorm van de auditcommissie, in gesprek te gaan?

De fractie van CKenG zal de ontwikkelingen rondom HVC, en een eventuele samenvoeging met AEB, nauwgezet volgen.

Kadernota 2020: CKenG wil Castricum inrichten voor de Komende Generaties

CKenG CKenG Castricum 21-06-2019 09:04

Regelmatig wordt ons de vraag gesteld: ‘waar staat de afkorting CKenG voor?’ De C, dat zal niemand verbazen, staat voor Castricum. De oprichting van onze partij vond plaats kort nadat de toenmalige gemeenten Limmen, Akersloot en Castricum in 2002 waren gefuseerd, dus de ‘K heeft betrekking op onze Kernen. CKenG is destijds opgericht door een huisarts, namelijk Aart Leemhuis, samen met Bert Meijer. Ook in 2019 hebben wij ons ingespannen voor de gezondheid van onze inwoners, zoals bij de gevolgen van landbouwgif op bollenvelden, bij grafietregens vanuit Tata Steel en bij het niet-inenten van jonge kinderen. De G staat daarom voor Gezond.

Inmiddels krijgt de afkorting ook een nieuwe dimensie. CKenG wil namelijk dat Castricum zich in zijn plannen en inrichting veel meer gaat richten op onze kinderen en kleinkinderen. Dat college en gemeenteraad zich realiseren dat wij straks na 2030 een gemeente zijn waar de volgende generatie veilig en met plezier kan wonen, werken en recreëren. Dat het aanbod van woningen daarop is afgestemd. Dat onze kinderen en kleinkinderen een duik in een zwembad kunnen nemen en op een mooie dag kunnen genieten van een gastvrij strandgebied. En dat het überhaupt nog mogelijk is om vanuit onze gemeente Heemskerk en Beverwijk te kunnen bereiken. De afkorting CKenG staat in dit perspectief voor ‘

Raadsleden moeten visie hebben en moed tonen

Om die langere termijn doelen te halen is visie nodig. En een Raad die moed toont. Helaas zien wij dat bijna iedere donderdagavond in het gemeentehuis fout gaan. Over simpele onderwerpen kunnen fracties een hele avond praten. Als het gaat om relatief lage bedragen én kosten die in het lopende jaar worden genomen, dan komt de raad wel tot een besluit. Maar als er complexe onderwerpen aan de orde komen, met in elkaar overlopende dossiers en bedragen die meerdere jaren beslaan, dan ontbreekt het veel collega’s aan visie, driedimensionaal inzicht en de moed om vooruit te bewegen. De angst slaat toe, met een terugtrekkende en afwijzende houding als gevolg. De gemeenteraad van Castricum staat onder onze inwoners niet voor niets bekend als een besluiteloos orgaan.

Een lange termijnvisie wil niet zeggen dat er voor Sinterklaas gespeeld moet worden en dat het geld over de balk wordt gesmeten. Een duidelijk zicht op de hoe onze gemeente er na 2030 uit zou moeten zien helpt juist om keuzes te maken. Dat brengt ook met zich mee dat er minder aandacht en geld besteed zal worden aan zaken die toevallig historisch zo gegroeid zijn, maar een minder grote rol in de toekomst zullen spelen. En dat de Raad zich veel meer dan voorheen bewust is van zijn controlerende rol als het gaat om de wettelijke taken, gemeenschappelijke regelingen en de BUCH-werkorganisatie. Dat niet automatisch wordt ingestemd met allerlei voorstellen, waarin extra geld wordt gevraagd, met als excuus: ‘wij kunnen niet anders …’.

Niet alleen praten maar ook besluiten nemen

De toekomst van Castricum vraagt erom dat Raadsleden een constructief, kritische houding aannemen. Dat zij zich realiseren dat elke Euro die wordt uitgegeven aan allerlei taken en werkzaamheden, dus niet uitgegeven kan worden aan zaken die de leefbaarheid van onze gemeente in de toekomst waarborgen. Zo’n houding vraagt om inlevingsvermogen, tijd en inspanning. Het vraagt om een goede voorbereiding op debatten en om professionaliteit. Maar het is het waard! De fractie van CKenG roept hun collega’s op om uit uw comfortzone te komen. Stem niet langer alleen maar automatisch in met veilige voorstellen voor het heden, maar durf uw energie te steken in de uitdagingen voor de toekomst.

Als we intern gerichte besluiten, zoals de nieuwbouw van het gemeentehuis in 2008 en het besluit tot ambtelijke fusie in 2015 niet meerekenen, dan was de herinrichting van de Dorpsstraat het laatste grote besluit van de Castricumse gemeenteraad. Dat was 15 jaar en vier gemeenteraden geleden. Een ander slepend dossier is het strandgebied, dat in twee fasen opgeknapt zou worden. Fase 1 is al eind jaren ’90 voltooid, dus 20 jaar geleden, en u accepteert gewoon dat u aan het lijntje wordt gehouden voor Fase 2. Sta op en laat u stem horen, collega’s. Laten wij als fracties, met elkaar, toch eens loskomen van dat imago dat er in dit gemeentehuis alleen maar gepraat – en nooit wat besloten wordt. Castricum is een prachtige en financieel gezonde gemeente. Laten we die positie behouden en versterken. CKenG daagt u uit om mee te denken en een constructieve inbreng te hebben als het gaat over Castricum voor de Komende Generaties.

Moties zorgen voor prioriteit en snelheid

In een artikel heeft het Noordhollands Dagblad woensdagmorgen aan CKenG de eretitel ‘Motiekoning’ toegekend. Wij zijn daar trots op. Want in Castricum hebben we een minderheidscollege, dat passief opereert. Omdat er niet op voorhand zekerheid bestaat of voorstellen het al dan niet zullen halen, koersen burgemeester en wethouders alleen op uitvoering van het Raadsprogramma en het uitvoeren van wettelijke taken. Wij begrijpen dat. Om actief te opereren zijn dus moties nodig. Moties die prioriteit geven aan dossiers en die snelheid brengen in besluitvorming. Moties die andere fracties uitdagen om uit hún passieve rol te komen en een standpunt in te nemen over de toekomst van Castricum. Die raadsleden vragen om over hun eigen schaduw heen te springen. CKenG heeft dat de laatste jaren bij herhaling gedaan, recent zelfs op uitgebreide schaal bij de behandeling van onze zwemvoorziening en doet dat ook nu weer bij de Kadernota.

Onze fractie vraagt de collega’s om steun voor moties, waarbij raad en college de regie houden in belangrijke en toekomstgerichte dossiers. Zoals het inrichten van een Auditcommissie voor de BUCH. Want om te voorkomen dat we in de nabije toekomst opnieuw met Verbeterplannen en verzoeken om extra geld wordt geconfronteerd, zullen de raden de regie moeten terugpakken van BUCH-bestuur en directie. En zoals bij de infrastructuur rondom de probleemoverweg aan de Beverwijkerstraatweg. Want om te voorkomen dat inwoners en passanten in 2030 straks drie kwartier per uur stilstaan, en delen van het dorp onbereikbaar worden, zal de raad de regie moeten terugpakken van ProRail. En zoals bij het strandgebied. Want om te voorkomen dat Castricum inboet aan gastvrijheid en aantrekkelijkheid als kustgemeente, zal de raad de regie moeten terugpakken omdat anders andere stakeholders dat zullen doen. Als de andere fracties vanavond en volgende week instemt met onze moties, dragen zij als fractie én persoonlijk bij aan Castricum voor de Komende Generaties.

CKenG staat voor de Komende Generaties

Dít is het moment om het verschil te maken. Laten wij samen, met zo’n groot mogelijke meerderheid, het signaal geven aan BUCH-directie en –bestuur, aan de regio Alkmaar, aan alle gemeenschappelijke regelingen waarin wij deelnemen, aan ProRail, de provincie en alle andere partners waarmee wij samenwerken, dat de gemeenteraad van Castricum aan het stuur zit van zijn eigen bus. Dat wij met 11 fracties, 25 raadsleden en iedereen die nauw betrokken is bij de besluitvorming in het gemeentehuis, waar mogelijk, zélf de regie houden en bepalen hoe onze toekomst eruitziet. Dat wij er met elkaar voor zorgen dat onze inwoners zich niet langer schamen voor de besluiteloosheid van deze gemeenteraad, maar dat zij de komende jaren trots zullen zijn op de realisatie van de plannen waartoe wij samen besloten hebben. CKenG staat voor de Komende Generaties!

CKenG stelt vervolgvragen over het (niet) inenten van kinderen

CKenG CKenG Castricum 13-06-2019 09:05

Per brief van 21 mei 2019 heeft het college goeddeels antwoord gegeven op de vragen die wij op 26 april 2019 hebben ingediend in vervolg op onze eerdere vragen van 24 september 2018 inzake het (niet) inenten van kinderen in onze gemeente en de gevolgen daarvan. Wij danken burgemeester en wethouders wederom voor hun reactie, maar menen toch opnieuw vragen over het onderwerp te moeten stellen mede gelet op uitspraken van de wethouder en van de raad van bestuur van de grootste kinderopvang, Forte Castricum, in de media.

Zowel uit dit antwoord als uit mededelingen van de raad van bestuur van Forte zou de vaccinatiegraad van kinderen die door Forte worden opgevangen boven de 95% liggen, reden waarom er(nog) niet tot actie zoals het weigeren van niet-gevaccineerde kinderen hoeft te worden overgegaan. Op onze eerste vragen over de vaccinatiegraad antwoordt het college dat deze in Castricum minder dan 90% bedraagt. Volgend het RIVM komt de groepsbescherming onder druk als de vaccinatiegraad onder de 95% terechtkomt. Vandaar onze volgende, schriftelijke vragen:

1. Hoe zou het kunnen dat de vaccinatiegraad bij Forte kennelijk aanzienlijk hoger ligt dan het gemiddelde in Castricum?

2. Hoe heeft Forte een en ander vastgesteld? Is dat op basis van controle via het vaccinatiebewijs, mededelingen van de ouders of berust dit op exacte gegevens van de GGD?

3. Indien de gegevens van Forte kloppen, dan zou de vaccinatiegraad van (groepen) kinderen elders in Castricum beduidend onder de 90% moeten liggen. Heeft u enig idee waar dit het geval zou kunnen zijn? Wij zouden daarom graag de vaccinatiegraad ontvangen van Kindergarten, de verschillende gastouderbureaus en verder van de basisscholen: de Vrije School, de Montessorischool, de Cunera school, de Sokkerwei, het Helmgras, de Paulusschool, de Visser ’t Hooft school, De Klimop en de Juliana van Stolbergschool.

CKenG is voornemens om binnen afzienbare tijd een open informatieavond over dit onderwerp te organiseren en verzoekt het college hierbij vast de volledige medewerking hieraan te verlenen. Dit vooral ook door alle betrokken partijen aan te sporen hieraan mee te doen, zoals de GGD, de verschillende schoolbesturen, de bestuursleden van de kinderopvangbedrijven en dergelijke.

CKenG wil duidelijkheid van het college over grafietregens

CKenG CKenG Castricum 07-06-2019 16:31

Als dé gezondheidspartij van Castricum zou CKenG graag van het college antwoord krijgen op de volgende vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van het rapport dat het RIVM deze week heeft uitgebracht over de grafietregens die worden veroorzaakt door de slakkenfabriek van Tata Steel?

2. Uit een inschatting van mogelijke gezondheidsrisico’s blijkt dat al lange tijd sprake is van zware metalen en PAK’s in de grafietregen. De effecten hiervan zijn vooral zichtbaar in Wijk aan Zee. In welke mate hebben de zware metalen en PAK’s naar uw inschatting ook Castricum kunnen bereiken, aangezien de wind bijna de helft van de tijd vanuit het zuidwesten (dus vanaf Tata Steel in de richting van onze gemeente) waait?

3. Volgens het RIVM is de geschatte blootstelling aan de metalen lood, mangaan en vanadium voor jonge kinderen zodanig dat dit ongewenst is voor hun gezondheid. Moeten ouders in Castricum zich zorgen maken of is dat niet het geval?

4. Tot op heden heeft het college nog niet over deze problematiek gecommuniceerd. Gaat u dat alsnog doen? Bent u van plan om nader te overleggen met uw collega’s van de gemeente Beverwijk, waar Wijk aan Zee onder valt? Of bent u van mening dat het gevaar voor de gezondheid in Castricum zodanig gering is dat dit rapport geen verdere opvolging behoeft?

De beantwoording van de door CKenG gestelde vragen komt donderdagavond 13 juni in de gemeenteraad aan de orde tijdens de commissievergadering Algemene Zaken.