Nieuws van D66 over VVD inzichtelijk

981 documenten

Het hobbelige pad van het Focusakkoord

D66 D66 VVD Bergen op Zoom 22-09-2020 21:33

Voor sommige Tweede Kamerfracties waren de verkiezingen al begonnen. Tijdens de algemene beschouwingen naar aanleiding van de begroting probeerde elke fractie zijn visitekaartje aan de kiezers en kijkers af te geven.

Ook in Bergen op Zoom hebben partijen er moeite mee om zich te beperken. Regelmatig proberen fracties toch een beetje aandacht te genereren in de pers. Ieder doet dat op zijn manier. In het focusakkoord hebben de tien deelnemende fracties echter afgesproken om zich politiek op de vlakte te houden. Er moet nu vooral eenheid uitgestraald worden en we moeten ons richten op het terugbrengen van de gemeentelijke schuld.

De VVD kreeg dus de nodige kritiek over zich, nadat een folder was verspreid. De actie en de reacties erop toonden de broosheid van de afspraken. Het hele gedoe toonde ook dat er omgangsvormen en spelregels ontbreken. Want hoe doe je dat, zakelijke politiek bedrijven, de gemeenschappelijke deler opzoeken, gaan voor het belang van de stad?

Het lijkt niet zo moeilijk: verdiep je in de inhoud, kom met argumenten, behandel de ander met respect en denk even na hoe de lezer of luisteraar van jouw boodschap die zou kunnen opvatten. De vrede lijkt nu weer bezworen. De fracties houden regelmatig overleg. Ondertussen gaat het nieuwe college voort met het opstellen van de begroting voor 2021. Zal de bezuiniging van 15 miljoen gerealiseerd kunnen worden, zonder dat de stad kapot bezuinigd wordt? En dat in corona-tijd?

Bij D66 houden het bij een kritische opstelling vanuit het door ons onderschreven doel van bezuinigingen, verbetering politieke cultuur en van de ambtelijke organisatie. Maar we houden ons hart vast of het gaat lukken.

Juist jongeren verdienen nu extra aandacht

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Nederland 16-09-2020 17:41

Het leenstelsel zoals VVD en PvdA met steun van GroenLinks en D66 vorm hebben gegeven, werkt voor veel studenten niet goed. Te veel jonge mensen ondervinden nu schroom of angst. Zeker diegenen voor wie studeren nog geen familietraditie is.

Daarom doet D66 het voorstel voor een nieuwe studiebeurs. Studenten waarvan ouders tot twee keer modaal verdienen – dat is zes op de tien van alle studenten – krijgen een studiebeurs van maximaal 400 euro per maand. Daarbovenop moet een belastingkorting komen voor iedereen, dus ook voor alle studenten van maximaal 300 euro per maand.

Provincie zet zich in voor behoud van pont Ilpendam

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Noord-Holland 14-09-2020 14:05

De west- en oostzijde van Ilpendam worden gescheiden door het Noord-Hollandskanaal. Het pontje daar is een goede kleinschalige verbinding. Het zou kunnen verdwijnen omdat de gemeenten Waterland en Landsmeer de kosten voor het veerpont Ilpendam-Landsmeer niet meer kunnen opbrengen. Voor voetgangers en fietsers, maar ook voor het lokale landbouwverkeer zou dat een enorme verslechtering zijn.

ChristenUnie, D66, PvdA, GroenLinks, VVD en PvdD vinden dat de Provincie als beheerder van het kanaal en als aanjager van het provinciaal fietsnetwerk hierin een rol in heeft. Daarom is er op 14 september 2020 een voorstel aan Provinciale Staten gedaan met de oproep om met de gemeenten in gesprek te gaan over de mogelijkheden om de pont in de vaart te houden en te kijken of de provincie een bijdrage kan leveren, zodat dit prachtige pontje behouden kan blijven.

Het voorstel is unaniem aanvaard door PS.

 

Wopke-Wiebesfonds unieke kans voor Brabantse spoornetwerk

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Noord-Brabant 11-09-2020 12:52

Deze week presenteerde Ministers Hoekstra en Wiebes het langverwachte investeringsfonds. Vanuit het fonds kunnen grote projecten op gebied van fysieke infrastructuur, onderzoek en ontwikkeling en onderwijs worden gefinancierd. D66 in Provinciale Staten van Noord-Brabant wil met behulp van het fonds de spoorverbindingen Breda-Utrecht en Eindhoven-Antwerpen realiseren. De partij zal dit voorstellen bij een themabijeenkomst vrijdag over de toekomst van mobiliteit in Brabant. De fractie verwacht steun van ten minste de Brabantse PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie/SGP; deze partijen spraken zich eerder ook positief uit over deze spoorverbindingen.

Concreet stelt fractievoorzitter Arend Meijer van D66 voor om een projectvoorstel op te stellen voor de twee spoorverbindingen. Daarmee kan Brabant naar de onafhankelijke commissie van tien deskundigen die beoordelen of het project past in de doelstellingen van het Nationaal Groeifonds. De provinciale overheid moet daarbij samen optrekken met de Brabantse steden, het bedrijfsleven en de Belgische overheid. Door grensoverschrijdend samen te werken denkt de partij dat het project een goede kans maakt.

Met de realisatie van deze twee spoorverbindingen ontstaat een ruit Utrecht-Eindhoven-Breda-Antwerpen. De vier steden kunnen zich hiermee verder ontwikkelen tot grootschalige knooppunten van het openbaar vervoer. Al eerder sprak Provinciale Staten uit dat Eindhoven en Breda een dergelijke functie zouden krijgen; ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (van Openbaar Vervoer) bepleitte eerder een dergelijke visie. D66 zegt dat het voorstel daarom een logisch vervolg is op eerdere besluitvorming die onder de hoede van gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) tot stand kwam.

 

 

Servicebureaucratie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 10-09-2020 18:17

D66 Eindhoven is al jaren kritisch op de zorg in Eindhoven. Zowel op de organisatie van de zorg als de kwaliteit van zorg. Vooral raadslid Betty van Geel bijt zich vast in deze dossiers van het sociaal domein. Betty stelt bijvoorbeeld al langere tijd vragen over de nut en noodzaak van het servicebureau. Deze extra administratieve laag doet een deel van het werk van de generalisten van WIJEindhoven opnieuw, dit kost menskracht en geld. Ook zorgt dit voor extra wachttijden. We hebben daarom al meerdere malen gevraagd om deze administratieve laag af te schaffen.Daarnaast maken we ons zorgen of de Eindhovenaren wel de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De wantoestanden en schrijnende verhalen rondom de huishoudelijke ondersteuning en de wachtlijsten in de jeugdzorg baren zorgen. Elke Eindhovenaar heeft recht op tijdige en goede zorg op maat. Aan ons als gemeenteraad de taak dit te controleren, maar dat is vaak lastig. Worden we als gemeenteraad wel goed en tijdig geïnformeerd? Cijfers en informatie die we ontvangen is vaak algemeen en lastig te duiden.

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de jaarrekening. Oftewel de uitgaven van de gemeente Eindhoven in 2019, waar de bezuinigingen in de zorg ook een onderdeel van waren. Vreemd genoeg was er 23 miljoen zorggeld over. Gezien de zorgelijke geluiden over onder andere huishoudelijke hulp vroegen wij ons af hoe dat kan. Is de gemeente een stuk beter geworden in het omgaan met geld, of is er iets anders aan de hand, zoals kwalitatief minder goede zorg of langere wachtlijsten? D66, SP, OAE, LPF, Denk, en onafhankelijk raadsleden de Leeuw en Schreurs vroegen daarom om een onafhankelijk onderzoek. Volgens de wethouder kwam alles goed en was er geen reden voor onafhankelijk onderzoek. Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA VVD, CDA en oppositiepartijen 50plus, CU en Leefbaar vonden het onderzoek niet nodig, er kwam geen onderzoek. Ook het verzoek van Betty om het servicebureau af te schaffen haalde het niet. Link naar ED artikel.

2 dagen later, op 9 juli, ontving de gemeenteraad de resultaten van een onderzoek dat inspecties hebben uitgevoerd in opdracht van de rijksoverheid. Dat onderzoek liep al vanaf januari en de resultaten waren al enkele weken in bezit van het college. Hier werd in de vergadering van 7 juli en in eerdere vergaderingen met geen woord over gerept door de wethouder! Het rapport is kritisch over de wachttijden en ook over het overhouden van zorggeld en geeft dus een ander beeld dan het verhaal van de wethouder in de vergadering 2 dagen eerder.

Het kritische rapport én het feit dat het niet zo snel mogelijk verzonden is naar de gemeenteraad, was genoeg reden voor bijna alle oppositiepartijen om de wethouder op het matje te roepen. SP, D66, OAE, LPF, Denk, 50plus, CU en onafhankelijk raadsleden Schreurs en de Leeuw vroegen daarom een interpellatiedebat (spoeddebat) aan dat vorige week dinsdag plaatsvond. Het college van burgemeester en wethouders heeft informatieplicht naar de gemeenteraad, want alleen zo kan de gemeenteraad haar werk goed doen en controleren of onze inwoners wel goede zorg krijgen!

Het was een lang en intensief debat. De wethouder legde uit hoe het gelopen is en bood excuses aan. Ook bood ze aan met de gemeenteraad in gesprek te gaan en beter samen te werken. We hebben besloten deze handschoen met haar op te pakken en Рzeker in deze tijden Рniet in de aanval te blijven. We willen graag samen met de wethouder en onze collega-raadsleden samenwerken aan goede zorg voor alle Eindhovenaren. Uiteraard blijven we w̩l, zoals jullie van ons gewend zijn, kritisch op de informatieplicht en ook op de organisatie en kwaliteit van zorg.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Update fractie september 2020 – reactie op het formatieproces

D66 D66 VVD CDA Oegstgeest 31-08-2020 13:44

De door Progressief Oegstgeest (PrO) aangestelde informateur Ruud Koole heeft na de gespreksrondes van vorige week besloten de oude coalitie van VVD CDA en PrO te vragen opnieuw met elkaar om de tafel te gaan. ...

D66 en CDA op de bres voor bushalte Dinteloord

D66 D66 VVD CDA Noord-Brabant 29-08-2020 13:19

D66 en CDA maken zich zorgen over plannen van Arriva om een bushalte in Dinteloord te schrappen. In schriftelijke vragen van Coen Hendriks (CDA) en Arend Meijer (D66) aan Gedeputeerde van der Maat (VVD) vragen de partijen om dit voornemen van Arriva terug te draaien. Het gaat om de halte Zuideinde, de enige halte binnen de bebouwde kom van Dinteloord. Vooral voor de minder mobiele inwoners van het dorp is het schrappen van de halte onacceptabel.

Het exploitatieplan 2021 voor Arriva stelt dat de keuze gemaakt is op basis van financiële en reistijd gedreven motieven. CDA en D66 betwijfelen de berekening van de ingeboekte winst van reistijd. De halte in hun buurt wordt immers geschrapt. Inwoners van de kern Dinteloord moeten het laatste stuk met buurtbus, fiets of lopend afleggen, bovendien rijdt de buurtbus niet in de avond en op zondag waardoor van reistijdverkorting op die momenten zeker geen sprake is.

CDA en D66 zien het liefst dat Gedeputeerde Staten het voornemen niet accepteren. In september moeten zij hier een besluit over nemen.

De vragen:

Geacht College,

Via onze partijgenoten in West-Brabant zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 voor West-Brabant van Arriva. Het betreft een schrijven van de heer Been, regiodirecteur Arriva Zuid en het is in de bijlage van deze brief meegezonden voor uw informatie. Naar aanleiding van deze brief en gesprekken met onze partijgenoten hebben wij de volgende vragen:

Bent u op de hoogte van het voornemen van de gemeente Steenbergen om de halte Zuideinde in Dinteloord naar de rotonde buiten de kom (zie pagina 3) te verplaatsen? De halte Zuideinde wordt enkel door Arriva gebruikt voor bussen die onder de regionale concessie vallen; het ligt dan ook voor de hand dat uw College op een of andere wijze betrokken is bij dit besluit. Klopt dat? Is er overleg geweest met uw College hieromtrent? En welke argumenten zijn er om de halte te verplaatsen? Welke rol heeft Arriva in de totstandkoming van dit besluit? Is hun opvatting meegenomen in de besluitvorming naar uw weten? In het exploitatieplan staat geschreven op pagina 3 dat deze keuze is gemaakt op basis van financiële en reistijd gedreven motieven. Kunt u aangeven hoeveel reistijd deze wijziging bespaart en welke financiële voordelen worden voorzien? Welke consequenties zijn er als deze verwachte resultaten niet worden behaald? Is een dergelijke evaluatie voorzien en op welke termijn? Indien de resultaten tegenvallen, wordt de halte dan teruggeplaatst op de oorspronkelijke locatie? Hoe past deze ontwikkeling in Dinteloord in de OV-visie waarin het streven is om wat grotere haltes te creëren juist in de kernen, zodat de fijnmazige OV-infra in stand gehouden kan worden? Deze keuze heeft een grote impact op de leefbaarheid in het dorp, hoe moeten de mensen die minder mobiel zijn naar het busstation buiten de kom? Of van dit nieuwe busstation terug naar het centrum? Dit alles vanuit de wetenschap dat de buurtbus maar een paar keer per uur rijdt en ’s avonds en op zondag helemaal niet.

In september neemt uw College een besluit over de door Arriva voorgestelde wijzigingen; inclusief dit besluit ten aanzien van Dinteloorde.

Is het College bereid deze voorgenomen wijziging tegen te houden waardoor de kern van Dinteloord goed bereikbaar blijft en reizigers ook in de avond en op zondag eenvoudig het dorp kunnen bezoeken?

Alvast bedankt voor uw reactie,

Coen Hendriks, CDA

Arend Meijer, D66

 

D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 25-08-2020 14:33

Stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen kan pas op woensdag 18 november. Inwoners van Helvoirt kunnen echter komende zaterdag 29 augustus ook al stemmen. De D66 Stemtent staat dan tussen 11 en 14 uur bij de COOP, waar voorbijgangers gevraagd wordt naar hun mening over verkeer. Maar ook andere zaken kunnen bij de Stemtent aangekaart worden.

D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt gaat deze zaterdag (uiteraard coronaproof) graag het gesprek met inwoners aan over het thema verkeer in Helvoirt. Ook kunnen zij stemmen over actuele kwesties, zoals over het plan van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD voor een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek en over de gevolgen van de aanpak van de N65 binnen de kom van Helvoirt. Voor al dat extra verkeer is bijvoorbeeld in Vught en Cromvoirt helemaal niets geregeld. Speelt dat ook in Helvoirt?

De Stemtent van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt wordt een paar keer per jaar opgezet. Het is een ideale manier om buiten de verkiezingen de stem van inwoners (kiezers en niet-kiezers) te horen. Het is niet voor het eerst dat de Stemtent in Helvoirt staat. In 2014 vroegen we de inwoners wat ze zouden vinden van een samenvoeging van Helvoirt en Vught. Een grote meerderheid stemde voor. D66 heeft zich daarna jarenlang hard gemaakt voor de samenvoeging en is dan ook heel blij dat de drie dorpen Helvoirt, Vught en Cromvoirt vanaf 1 januari een mooie, nieuwe gemeente gaan vormen.

https://vught.d66.nl/2020/08/25/d66-stemtent-in-helvoirt-over-verkeer/

Er valt ook weer wat te winnen. Deze keer verloten we onder alle stemmers (die aangeven mee te willen dingen) weer een aantal boeken.

The post D66 Stemtent in Helvoirt over verkeer appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.