Nieuws van GemeenteBelangen (GB) inzichtelijk

121 documenten

Begroting afgetikt achter gesloten deuren: ambities belangrijker dan basis op orde

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) PvdA Renkum 09-11-2019 10:58

De poging van GemeenteBelangen om in de begroting 2020 óók te bezuinigen op de nieuwe ambities van het college, is door de vier coalitiepartijen geblokkeerd. Ons werk van de afgelopen weken om samen met álle partijen op zoek te gaan naar alternatieven, is op het laatste moment door de coalitiepartijen onderuit gehaald.

Achterkamertjes

Een aantal ideeën (zoals alternatief voor OZB verhoging) zijn door GroenLinks, VVD, D66 en PvdA overgenomen en verwerkt in een groot amendement van alleen deze coalitiepartijen. Één dag voor de raadsvergadering werd dit achter gesloten deuren besproken met ‘hun’ wethouders. De oppositie partijen zijn buitenspel gezet op oncollegiale wijze. Deze coalitie kiest er blijkbaar voor om tóch weer oude politiek in het achterkamertje te bedrijven. Samen met vier wethouders die boven de partijen horen te staan en van de héle raad horen te zijn.

GB fractievoorzitter Danielle van Bentum: “Hoe kan dit college en deze coalitie nu nog met droge ogen de inwoners beloven te luisteren naar hun voorstellen en ideeën? Hoe kan dat als je zelfs je eigen gekozen collega’s niet meeneemt? We zitten hier allemaal voor hetzelfde belang: voor alle inwoners. Blijkbaar wordt daar door deze vier partijen anders over gedacht.”

In de raadsvergadering van 6 november werd het nog ongeloofwaardiger toen D66 en GroenLinks aangaven zich van geen kwaad bewust te zijn.

Halfbakken besluit bieb

De rode draad in de voorstellen  van GemeenteBelangen is om de stijgende (!) budgetten van nieuwe ambities flink te temperen. Om daarmee de bezuinigingen op  bibliotheek en zwembad te verzachten en extra geld in te zetten voor mantelzorgers.  Op die manier was bijvoorbeeld  de volwaardige bieb in het centrum van Renkum veilig gesteld; een consequent GB standpunt. Graag hadden we daarmee de onzekerheid voor de bibliotheek en inwoners weggenomen. De coalitie heeft echter gekozen voor eigen ambities en schuift een helder besluit over behoud van de bibliotheek wederom voor zich uit.

Debat op voorhand platgeslagen

In de begrotingscommissie heeft GB al aangegeven voor een ander scenario te kiezen: hou de basis op orde en parkeer ambities tot er wél geld voor is. Met het door GroenLinks, D66, VVD en PvdA afgetikte amendement was er in de raad nauwelijks ruimte om de begroting écht een andere kant op te krijgen. Een door GB mede ingediende amendement heeft het zwembad in Oosterbeek iets meer lucht gegeven. Meer zat er niet in om de begroting realistischer te maken. Onze fractie heeft tégen de Begroting 2020 gestemd.

Betoog GemeenteBelangen 6 november 2019

“Als de basis niet op orde is, vinden  wij het onverstandig en zelfs onverantwoord om tegen beter weten in nieuwe dure ambities na te streven.”

“Dit college zit heel ver naast de beleving die in de dorpen heerst. De bezuinigingsvoorstellen vallen rauw op het dak en getuigen van weinig realiteitszin. Er worden tonnen besparing ingeboekt zonder aan te geven HOE ze worden behaald.”

Voorzitter, dit zijn twee citaten van GemeenteBelangen van een jaar geleden. Er lijkt weinig veranderd te zijn, behalve dat een jaar later duidelijk is HOE dit college de besparingen én hun eigen ambities wil halen: over de rug van de inwoners.

Met een bezuinigingstaakstelling die er niet om liegt staan we hier. Maatregelen zijn noodzakelijk, dat is voor iedere partij wel duidelijk. Maar hoe je dat invult, daar kun je van mening over verschillen. Maar dat het geen fijne boodschap is voor onze inwoner zijn we het allen over eens. Dat je anders kijkt naar je eigen organisatie of dat je op de rem trapt ten aanzien van sommige investeringen snappen we allemaal. Maar wat het college nu voorstelt is: meer betalen voor minder voorzieningen én onomkeerbare beslissingen voor onze inwoners en de leefbaarheid van onze dorpen. En daar kunnen wij als GB niet achter staan.

Het laatste half jaar presenteert dit college zich als slachtoffer van de Haagse politiek; het grote broertje is de schuld van alles zo horen we tijdens raadsvergaderingen en lezen we op Twitter. En ja, natuurlijk komt er minder en te weinig geld uit Den Haag voor de jeugdzorg waar wij in de gemeente veel last van hebben.

Maar laten we ophouden met doen alsof iedere financiële tegenvaller onverwachts komt en alleen de schuld is van de Haagse politiek. Aanpakken en kijken naar onszelf, dat is wat we moeten doen.

GB heeft de afgelopen drie weken hard gewerkt om te zoeken naar mogelijkheden. Mogelijkheden om de pijn voor onze inwoners te verzachten. Besparingen vinden die lucht kunnen geven op andere vlakken. Denk aan onze motie Herijking subsidies. Hiermee willen we alle structurele subsidies en gemeentelijke uitgave goed onder de loep nemen. En niet alleen op papier, wat het college tot nu toe gedaan heeft.

Nee, praten met deze organisaties en instellingen; we willen toch zo graag zichtbaar zijn? Kijk samen of de hoogte van de subsidie nog wel reëel is. En laat de organisatie weer waarderen dat er überhaupt geld komt vanuit de gemeente! Nu wordt het soms klakkeloos van het ene jaar naar het andere jaar doorgezet. Dat kan volgens GB nu niet meer. College maak een plan, praat met deze organisaties en bespreek de uitkomsten met de perspectiefnota van 2020. Wij zijn overtuigd dat we hier niet alleen geld vinden, maar ook dat er betere prestatieafspraken gemaakt kunnen worden.

Net zoals onze motie snippergroen. Wat krijgen we te horen van onze wethouder? Did that, done it. Met andere woorden: we hebben het al een keer geprobeerd en het koste tijd en leverde in verhouding te weinig op. Ja en waarom? Omdat ook hierbij niet de actieve houding is gezocht. Ach we zetten het op onze website en een keer in de krant en we kijken wel wie er reageert. Dat is toch niet meer van nu.

Actieve houding hierin vragen we. We hebben al een groot deel inzichtelijk, benader de inwoner actief hiermee. Kom uit de stoel en laat je zien en horen. We willen toch zo graag zichtbaar zijn?

In de begroting worden, bijvoorbeeld met betrekking tot het Sociaal Domein, maatregelen aangekondigd die de meest kwetsbare inwoners van de gemeente treffen.

5 jaar na de transitie van de zorg naar de gemeente blijkt het nodig te zijn het sociaal team te ‘professionaliseren’. Dat roept de vraag op wat er ontbreekt aan de huidige professionaliteit van het Sociaal team. Is het verloop binnen het team dermate groot dat er steeds nieuwe mensen ingewerkt moeten worden? Vertrekken wijkcoaches omdat zij het werk niet aan kunnen en/of onvoldoende middelen tot hun beschikking hebben?

Maatwerk in de Jeugdzorg, WMO en participatiewet is vanaf het begin de bedoeling geweest. Nu is de opdracht om ‘kritischer te gaan indiceren’. Wat is er de afgelopen jaren ‘fout’ gegaan? Wijkcoaches met kennis van zaken indiceren op maat, niet te hoog, niet laag, maar wat nodig is.

Een andere maatregel is dat inwoners die een indicatie hebben, geen bericht meer krijgen als deze afloopt. Mensen die zorg nodig hebben moeten hier zelf de verantwoordelijkheid voor gaan dragen.

Het gevaar bestaat echter dat deze kwetsbare groep inwoners, die soms moeite heeft met regie houden in hun leven, niet aan een verlenging zal denken. De begeleiding houdt op en later klopt men weer aan met nog veel meer problemen. Dat kost geld en leed!

Op tijd evalueren, kritisch kijken naar wat iemand nodig heeft en zo mogelijk afschalen of indien nodig opschalen van begeleiding, dat is indiceren op maat. Let wel: voor kwetsbare inwoners die begeleiding nodig hebben is een goed functionerend sociaal team een voorwaarde om volwaardig deel te kunnen nemen aan alles wat onze gemeente te bieden heeft!

Als laatste nog de PGB tarieven. De gemeente is voornemens de tarieven voor professionele aanbieders te verlagen naar 80% van het natura tarief. Dit kan problemen opleveren voor inwoners die gebruik maken van een PGB en een professionele zorgverlener in huren. Het zou kunnen betekenen dat 80% van Zorg in Natura niet toereikend is .

Een andere bezuiniging die ingeboekt staat voor de bibliotheek (er is al veel over gesproken) heeft als resultaat dat de directie van de bibliotheek aangeeft dat de huidige bieb niet meer mogelijk is in het centrum van Renkum en mogelijk zelfs geheel of gedeeltelijk verdwijnt uit het dorp. Naast dat er veel te zeggen valt over het nut van een bibliotheek op het gebied van taal en persoonlijke ontwikkeling van jongeren, ouderen en laaggeletterden, zorgt het óók voor sociale cohesie omdat mensen elkaar opzoeken in de bieb en elkaar helpen met veel voorkomende zaken. Bovendien is voor veel inwoners de bibliotheek in het centrum van Renkum een vast onderdeel van hun winkelbezoek aan dit centrum.

Dit alles is precies de reden dat GB al jarenlang, consequent knokt voor een volwaardige bieb in het centrum. Voor ons dus onbespreekbaar om de bibliotheek weg te halen uit het centrum van Renkum.

Dit zijn zaken die zich niet laten uitdrukken in geld maar wél een enorme waarde hebben voor onze inwoners, winkeliers en aantrekkelijkheid van het dorp. Het is misschien, samen met de bedachte bezuinigingen op het zwembad Oosterbeek en informatiecentrum Renkums Beekdal, wel het meest aansprekende voorbeeld van de ondoordachte ontmanteling van voorzieningen in onze gemeente. En is dat echt nodig?

Of hadden we ook voor andere bezuinigingen of matigen van ambities kunnen kiezen? Volgens GemeenteBelangen had dat gekund en zelfs gemoeten.

Neem de toeristenbelasting. Die stijgt in deze begroting niet of nauwelijks. Is het zo vreemd om de toeristen die overnachten in onze dorpen iets meer te vragen? We doen het wel aan onze inwoners? Wij vragen een verhoging aan met ons amendement Toeristenbelasting wat resulteert in een bedrag van minstens 88.000 euro.

Nog even terugkomend op de ambities van het college: In plaats van te bezuinigen worden in de begroting juist hogere budgetten ten opzichte van 2019 voorgesteld voor een aantal onderwerpen! Even opsommen:

Het budget voor Landschap, natuur en landgoederen wordt met 25% verhoogd,

Milieu en duurzaamheid is de verhoging 15%.

Budget Dierenwelzijn verdubbelt,

Toerisme en recreatie krijgt er 10% bij,

Kunst, cultuur en cultuurhistorie maar liefst 25% erbij.

GB denkt dat als we hier deze ambities temperen, we ons gemeenschapsgeld beter kunnen verdelen. En dienen wij als GB het amendement Budgetten in. Waarmee opnieuw 88.000 euro minder wordt uitgegeven en aan bijvoorbeeld de bieb en het zwembad besteed kan worden.

Ten slotte noemen we nogmaals de gemeentelijke uitgaven voor de Horsa Glider tijdens de Airborne herdenkingen. We hebben herhaaldelijk gevraagd om inzage in de gemaakte kosten. Deze zijn er nog niet.

Het feit dat nu nog steeds niet duidelijke kan worden gemaakt welke kosten er mee zijn gemoeid, laat zien dat het college in deze krappe tijden toch een blanco cheque heeft geschreven.

Let wel: een prachtig initiatief maar in deze tijden en de last die we nu leggen bij onze inwoners, hadden we dan toch niet andere keuzes moeten maken?

Voor al onze inwoners is deze begroting op financieel gebied overigens zeer pijnlijk. Voor de tweede achtereenvolgende keer wordt de OZB belasting maximaal verhoogd en geïndexeerd. Ook de riool- en afvalheffingen en hondenbelasting gaan omhoog wat uiteindelijk resulteert in een flinke verhoging van de kosten voor ieder huishouden in de gemeente Renkum. Voor een gezin met 4 inwoners en een eigen woning neemt de belastingdruk komend jaar met 9,5% toe. Datzelfde gezin dat een woning huurt gaat de belastingdruk zelfs met 10,5% toenemen.

Wat de inwoner daar voor terug ziet? Verschraling van zorg vanuit het Sociaal Domein. Het verdwijnen van een volwaardige bibliotheek in centrum Renkum. Het verdwijnen van het zwembad in Oosterbeek. Kortom: een verdere verschraling van voorzieningen in onze dorpen.

GemeenteBelangen had liever gezien dat deze begroting evenwichtiger was geweest en dat er andere keuzes waren gemaakt. In ieder geval dat de ambities van het college waren getemperd en er echt gewerkt was aan “de basis op orde”.

Daarom dienen wij vanavond een aantal amendementen/moties in om de begroting te herzien en bepaalde keuzes ongedaan te maken. De amendementen Toeristenbelasting en Budgetten zijn al genoemd [beide niet aangenomen]. Aan de moties Herijking subsidies [aangenomen] en Snippergroen [niet aangenomen] voegen we nog de motie Leges [aangenomen] toe. Graag horen we een reactie van het college en vervolgens van andere fracties hoe ze aankijken tegen onze voorstellen.

Begroting 2020: meer betalen voor minder voorzieningen?

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 01-11-2019 11:13

Protest tegen verdwijnen huidige bibliotheek Renkum; GB pleit voor behoud op huidige locatie in centrum.

Er moet flink bezuinigd worden in Renkum. In voorbereiding op de raadsvergadering waarin de begroting voor 2020 wordt vastgesteld, zijn de voorstellen van het college besproken in een speciale commissie op 30 oktober. Veel inwoners volgden de debatten vanaf de tribune en gebruikten hun spreekrecht om hun zorgen onder de aandacht te brengen.

De begroting van het college baart GemeenteBelangen zorgen. Er wordt aan de ene kant hard bezuinigd en aan de andere kant gaan budgetten voor nieuwe ambities gewoon omhoog.

Fractievoorzitter Daniëlle van Bentem: “De vergaande versobering van gemeentelijke sociale zorg leidt tot verschraling; misschien niet meteen zichtbaar maar wel meteen voelbaar bij die inwoners die erdoor worden geraakt. Het terugdringen van basisfaciliteiten zoals de bibliotheek maakt onze dorpen wéér een beetje minder leefbaar. Dat is voor GemeenteBelangen niet acceptabel.”

Met deze begroting gaat de inwoner meer betalen voor steeds minder faciliteiten. Denk aan de voorgestelde verhogingen van afval- en rioolheffing en wéér de OZB. Dit is onder andere nodig omdat het college vasthoudt aan nieuwe  ambities.

Fractievoorzitter Danielle van Bentem

GemeenteBelangen kiest liever voor een ander scenario. Breng de basis op orde, een opdracht die raadsbreed vorig jaar al aan dit college is gegeven. En blijf doen wat je als gemeente goed doet én in de hand hebt. Zorg voor een haalbare en betaalbare begroting.

Van Bentem: “Onze oproep: leg je ambities opzij als coalitie en beperk je met de middelen die je hebt tot je kerntaak: het goed en financieel duurzaam runnen van je gemeente waarbij je voorzieningen op niveau brengt en behoudt. Pas als je daarin bent geslaagd kun je doorschakelen naar een ander ambitieniveau. Op z’n Renkums gezegd: We schoppen niet alleen, we denken ook mee. Breng de basis op orde met een bescheiden houding en niet over de rug van de inwoners.”

Met een aantal bezuinigings-moties en amendementen wil GB op een constructieve manier, samen met andere fracties de begroting beter maken. Besluitvorming over de begroting van 2020 is op 6 november.

Bekijk en beluister hier de het volledige betoog van Danielle van Bentem in de begrotingscommissie van 30 oktober.

GB wil logisch plan voor verkeersveiligheid Wolfheze

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 19-10-2019 16:57

Het plan van het college om de verkeersveiligheid in Wolfheze te vergroten is met veel kritiek ontvangen in de raadscommissie van 8 oktober. Ook GemeenteBelangen zet grote vraagtekens bij het belangrijkste onderdeel van het plan: het wijzigen van de dorpsgrens ten noorden van Wolfheze. Aan de ene kant van die nieuwe grens wordt een snelheidslimiet van 60 km/uur  op de provinciale weg ingesteld; aan de andere kant 30 km/uur op de gemeentelijke Wolfhezerweg. Hierdoor wordt het mogelijk om in de bebouwde kom van Wolfheze overal een 30 km/uur limiet in te richten.

GB Raadslid Paul Janssen: “Wij steunen die 30 km zone in Wolfheze; verkeersveiligheid draagt bij aan leefbare dorpen. De voorgestelde nieuwe grens van de  bebouwde kom ligt echter precies tussen de twee inritten van Het Schild, het woonzorgcentrum voor blinden en slechtzienden. En dat is absurd: bij de ene inrit wordt dan 60 gereden en bij de andere 30. Dat is niet logisch en komt al helemaal niet de verkeersveiligheid ten goede.”

Verantwoordelijk wethouder Maouche gaf vervolgens aan dat deze grens al enkele jaren geleden met de provincie is afgesproken. Het is onderdeel van de afspraak dat de gemeente de Wolfhezerweg in de bebouwde kom overneemt van de provincie zodat daar een 30 km/uur limiet kan worden ingesteld.

Janssen: “De frustratie van inwoners begrijpt GB wel. Er wordt gedaan alsof ze mogen meedenken maar de nieuwe grens blijkt al te zijn opgelegd. Ook de raad wordt nu voor het blok gezet, slikken of stikken. Wat GB betreft moet de wethouder vóór de raad van oktober in gesprek met de provincie om de grens zo’n 20 meter op te schuiven. In het belang van de verkeersveiligheid. Bovendien hoeven dan geen bomen te worden gekapt;  die vervolgens met dit onlogische plan worden gecompenseerd door een stuk grond aan te kopen waar nieuwe bomen op worden geplant. Hoe absurd en onlogisch wil dit college het hebben?”

GB heeft aangegeven met een motie of een amendement het plan van het college aan te willen passen. Uitgangspunt voor GB is om zonder vertraging en zonder extra kosten een goede verkeersveiligheid voor elkaar te krijgen. De besluitvorming hierover vindt plaats in de raadsvergadering van 30 oktober.

GB steunt experiment ‘Right to Challenge’

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 17-10-2019 15:24

Voorbeeld van de stappen van Right to Challenge

De komende twee jaar gaat Renkum aan de slag met ‘Right to Challenge’. Inwoners en organisaties krijgen het recht om de gemeente uit te dagen om diensten en activiteiten anders, beter en misschien wel goedkoper uit te voeren. Het gaat om het overnemen van taken van de overheid, betaald vanuit structurele middelen.

Volgens GemeenteBelangen is het een mooie manier om fris aan te kijken tegen de uitvoering van gemeentelijke taken. Kennis en ervaring van inwoners of organisaties kunnen zo leiden tot een ándere insteek. In de commissie van 9 oktober werd het plan van aanpak voor de start van een proef met Right to Challenge (R2C) besproken.

GB raadslid Jan Streefkerk: “Mooi dat deze aanpak nu mogelijk wordt in onze gemeente. GB steunt dit ondernemende en vernieuwende initiatief dat voor de gemeentelijke organisatie echt wennen zal zijn.”

Zo kunnen bepaalde taken die nu door een zorgverlener in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd, worden overgenomen door een andere partij. Als die partij tenminste een haalbaar alternatief voorstelt via het ‘recht op uitdagen’. Dat heeft dan gevolgen voor de oorspronkelijke aanbieder: die kan namelijk een deel van de uit te voeren taken – én vergoeding- kwijtraken.

Streefkerk: “We moeten ons realiseren dat college en ambtenaren met een ‘open mind’ naar ingediende uitdagingen moet kijken. Alleen dan kan dit succesvol worden. Heldere communicatie is ook cruciaal; leg duidelijk uit welke voorwaarden er zijn en welke verplichtingen erbij horen. GB is benieuwd naar het communicatieplan dat nu wordt opgesteld.”

In de raadscommissie benadrukte GB dat de gemeente de kwaliteit van de geleverde diensten moet volgen. Zodat de (wettelijk verplichte) taken, óók met een alternatieve werkwijze, worden uitgevoerd op een manier waar onze inwoners op mogen rekenen.

Frank Huizinga verlaat de gemeentepolitiek

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 10-10-2019 14:18

Meer dan zeven jaar heeft Frank Huizinga zich ingezet voor GemeenteBelangen en de lokale politiek. Op 11 september heeft hij zijn laatste commissievergadering gehad en per 1 oktober heeft hij definitief afscheid genomen. ‘Ik kijk terug op een mooie en leerzame periode in een hecht GB-team. Ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan de lokale gemeenschap, maar nu is het tijd om na te denken over andere dingen. Ik ga zeker weer iets doen. Ik neem daar rustig de tijd voor.’

Ooit ben ik gevraagd om eens een bijeenkomst van GemeenteBelangen bij te wonen, om te kijken of ik het raadswerk leuk zou vinden en een bijdrage aan de partij kon leveren. Ik ben vervolgens nooit meer weggegaan. De eerste periode tot aan de verkiezingen heb ik meegelopen met de fractie. Van 2014 tot 2018 werd ik raadslid en de laatste anderhalf jaar commissielid. Uiteraard ambieerde ik nog een periode als raadslid, maar na de laatste verkiezingen heb ik de voorkeursdrempel niet gehaald, zo gaat dat soms.’

Hoe kijk je terug op je raadswerk?

‘De lokale politiek was nieuw voor mij, maar heel ver stond het natuurlijk ook niet van mij af. Ook in mijn dagelijkse werk als woordvoerder van Brandweer Nederland begeef ik mij in een politiek-bestuurlijke omgeving. En ik woon toch al 18 jaar in deze gemeente, dus ik heb natuurlijk wel een goed beeld van wat er speelt en leeft.

Toch heb ik mij in de fractie nooit op de voorgrond gezet. Veel van mijn werk was voor de buitenwacht niet zichtbaar. De uithangborden zijn de fractievoorzitter en de raadsleden, zij deden ook de meeste commissies. Ik adviseer, schrijf en heb een mening. Op die wijze heb ik mijn bijdrage geleverd en dat werd gewaardeerd. Zo had iedereen een taak. Het is leerzaam en vooral leuk om maatschappelijk bezig te zijn, dus ik ga het natuurlijk ook wel een beetje missen. We zijn een hecht team en hebben toch dagelijks contact onderling.’

Waar staat GemeenteBelangen?

We zijn nu geen coalitiepartij en dat is helemaal niet zo erg. We zijn de tweede partij, de grootste lokale partij en hebben nog steeds veel invloed. Dat weten de coalitiepartijen ook. Ach, het houdt iedereen ook wel scherp. We zijn volledig onafhankelijk en dat hebben andere partijen minder, zij hebben rekening te houden met hun landelijke partij. Dat zie je bijvoorbeeld terug in moties die door landelijke partijen in elke gemeente worden ingebracht. Ik vond daar altijd wel wat van, dat bijvoorbeeld in Zutphen exact hetzelfde werd verlangd als in Renkum.

Onze kracht ligt veel meer in het feit dat we snel schakelen, realistisch zijn en uitgesproken. En we hebben mensen aan tafel zitten met de voetjes in de klei. Daarbij hebben we met Daniëlle een sterk uithangbord. Zij kan verder kijken dan de waan van de dag. Dit team is sterk genoeg om bij de komende verkiezingen de grootste partij te worden.’

Waarop baseer je dat?

‘We zijn niet voor niets nu al de een na grootste en op een haar na waren we de grootste partij geweest. Landelijk zie je ook een toename van invloed van de lokale partijen, ik volg die peilingen nauw. Dit komt deels doordat inwoners vaker op hun eigen manier invloed willen uitoefenen en teleurgesteld zijn in de landelijke politiek. De groei van lokale partijen is ook goed terug te zien in de aandacht die hiervoor is vanuit de verschillende media. Het is een trend in de maatschappij dat burgers steeds meer inspraak willen hebben in de besluitvorming. Ik durf te stellen dat GB heel goed weet wat er speelt in de dorpen en daar ook naar handelt. Dat wordt straks beloond. En niet onbelangrijk: er is nieuwe aanwas, enthousiaste inwoners die er voor willen gaan.’

Je hebt eerder gezegd dat de raad onzichtbaar is.

‘De laatste jaren heeft er nauwelijks een cultuurverandering plaatsgevonden in de raad, ondanks dat er nieuwe raadsleden zijn en er een nieuwe burgemeester is gekomen. Dat is opmerkelijk en lastig te verklaren. Wat ik zie is nog steeds een raad die erg druk is met elkaar en met interne procedures, maar de echte wereld begeeft zich niet binnen die vier muren van het gemeentehuis maar daarbuiten. De echte omslag om ook als collectief zichtbaar te zijn voor inwoners is nooit gemaakt.

Ik heb dat al wel met de burgemeester gedeeld en zal dat nog een keer met haar bespreken bij mijn afscheidsgesprek. Gooi de boel open, interview burgemeester en raadsleden na elke raadsvergadering en deel dat via social media. Sla nieuwe wegen in, richt je op jongeren en zorg voor nieuwe aanwas. Maak het minder ‘stiekem.’ Ik vind het wel jammer dat daar nog steeds geen werk van wordt gemaakt en heb de indruk dat ze het wel goed vinden zo. De groep mensen die de lokale politiek volgt is veel te klein, daarom is het goed dat de mediabelangstelling voor de politiek in Renkum weer wat toeneemt. Willen we inwoners echt betrekken, dan zullen daar de stappen moeten worden gemaakt. Niet in af en toe een symbolisch klantenpanel organiseren, dat is voor de bühne.’

Onderhoud wegen in Heelsum roept vragen op

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 03-10-2019 16:58

In de gemeente wordt op meerdere plekken onderhoud aan wegen uitgevoerd. In Heelsum wordt rond 10 oktober een nieuwe deklaag van asfalt aangebracht op onder andere de Doornenkampseweg. De aankondiging van de werkzaamheden riep bij diverse inwoners én onze fractie vragen op. In de raad van 25 september heeft GB een aantal vragen gesteld aan het college.

GB raadslid Jan Streefkerk: “Het is raar dat maar een deel van de inwoners in de wijk in eerste instantie een brief hebben gekregen. Dit onderhoud treft namelijk de héle wijk; je kan er met de auto een week lang niet overal in of uit. Waar moeten de inwoners de auto parkeren, hoe zit het met de bereikbaarheid voor hulpdiensten? Ik snap dat noodzakelijk onderhoud overlast geeft, maar stel een goed plan op en deel dat met álle wijkbewoners. Dit moet en kan echt beter.”

Naar aanleiding van de GB-vragen is het uitvoerplan aangepast en hebben alle inwoners van Doornenkamp een duidelijkere brief ontvangen. De communicatie over dit noodzakelijke onderhoud aan wegen kan dus echt duidelijker en beter. Onze fractie blijft deze werkzaamheden de komende weken kritisch volgen. Maar ook op andere plekken in de dorpen; laat ons weten waar het onderhoud beter geregeld kan worden!

GB: “Toon lef en zie zonneweiden Quadenoord als lokale kans”

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 28-09-2019 16:14

Beoogde locatie zonneweide op Landgoed Quadenoord

De 1e stap naar de bouw van een groot zonnepark in Renkum is in de raad van september gezet. Voordat de realisatie echt kan beginnen moet ook de provincie een besluit nemen en vervolgens nogmaals de gemeenteraad. Na een levendige discussie is de raad akkoord gegaan met het uitwerken van de eerste plannen die moeten leiden tot een uiteindelijk groen licht voor de twee zonneweiden op Landgoed Quadenoord. De GB motie om te borgen dat de financiële opbrengsten daadwerkelijk terugvloeien naar het versterken van het landgoed is met 19 van de 23 stemmen aangenomen.

GemeenteBelangen heeft een zorgvuldige afweging gemaakt en instemming verleend aan het gevraagde besluit ‘Verklaring van geen bedenkingen’.

Raadslid Paul Janssen: “In dit initiatief zitten thema’s die aansluiten op GB punten. Het past in ons standpunt dat landgoederen in staat moeten worden gesteld om op een verantwoorde manier initiatieven ontplooien waarmee de landgoederen in stand worden gehouden en versterkt. De recreatieve waarde van Quadenoord wordt ook verbeterd. Heel belangrijk is dat er een realistische, haalbare en betaalbare bijdrage wordt geleverd aan de energietransitie; er wordt stroom voor zo’n 4000 huishoudens opgewekt. En het klinkt tegenstrijdig, maar de natuurwaarde -zowel flora als fauna-van de beoogde percelen gaat omhoog.”

Hieronder staat op hoofdlijnen het betoog van GemeenteBelangen; ook te zien via deze link  bijdrage GB.

“Zoveel ambities van dit college; en tegelijkertijd zo weinig actuele en duidelijke kaders. Een pijnlijk gebrek aan adequaat beleid waar de huidige tijdgeest om vraagt. Dit alles komt duidelijk naar voren bij zonnepark Quadenoord. De urgentie van de energietransitie is voor GB echter helder. Die strookt ook met de ambitie van onze gemeente om zo snel mogelijk CO2 neutraal te worden, uiterlijk 2040.

Voor GB gaat het hier om een principiële vraag: gaan we in de afwachtende houding en gaan we wachten op provincie, regio (RES), gemeentelijke kaders, aanvullend onderzoek en heel veel intenties op papier. Óf nemen we nú verantwoordelijkheid en zien we Quadenoord als een unieke lokale káns? Anders gezegd: afwachten en wijzen op mogelijke bezwaren en onvolkomenheden? Óf juist nu de urgentie van de energiestransitie onderschrijven en een concrete actie omarmen?

Veel vragen

Net als voor veel inwoners is ook voor GB het voorgenomen zonnepark op Quadenoord een lastige keuze. Staan we toe dat in Natura 2000 gebied agrarische grond wordt gebruikt voor de aanleg van een groot zonnepark? Past dit binnen de bestaande (verouderde?) visies en past het binnen de aankomende kaders en visies?

Wordt Natura 2000 gebied opeens verkwanseld? Waarom gaan we twee percelen volzetten met zwarte panelen, en wie wordt daar nu echt beter van? Als deze vragen zijn terecht opgeworpen door inwoners en organisaties, ook door onze fractie. GB is voorstander van vernieuwend denken, creëren van kansen. Maar wel onder voorwaarde dat zulke initiatieven zorgvuldig en afgewogen worden uitgevoerd. Is dat met het zonnepark ook zo?

Dilemma’s

Impressie van zonneweide Quadenoord

De aantasting van Natura 2000 is natuurlijk bizar. Of moeten we hier specifiek kijken naar het effect van het zonnepark op de natuurwaarde? De biodeversiteit van beide percelen wordt versterkt, de overgang van bos naar open gebied wordt ‘zachter’. En dat past in de doelstelling van N2000: behouden en verhogen van natuurwaardes. Dit is een kans om de natuurwaarde in dit stukje Renkum te versterken, een stelling die door Universiteit Wageningen wordt onderschreven.

De aanblik van honderden panelen is minder aantrekkelijk dan het zicht op gras of een gerst of mais akker. In het plan worden echter groene en geleidelijke overgangen aangegeven, bloemenranden, en een hekwerk dat met groen een natuurlijke uitstraling krijgt. Het zal zeker een andere aanblik zijn, maar wél een doordachte die past bij de omgeving.

Uniek is dat juist álle inwoners in dit postcodegebied  kunnen deelnemen, ook inwoners met een krappe financiële positie. De lokaal opgewekte stroom komt ook echt bij lokale inwoners.

Energietransitie én sterker landgoed?

Artikel De Gelderlander 26 september 2019

Quadenoord heeft met dit zonnepark een ondernemend, gedurfd en helder plan om haar voortbestaan te borgen. Door het zorgvuldig en zo goed als mogelijk aanleggen van het zonnepark wordt concreet bijgedragen aan de energietransitie. Voor zo’n 4000 huishoudens wordt stroom opgewekt, da’s ruim een kwart van de Renkumse huishoudens. We gaan dit nodig hebben, naast alle andere mogelijk aankomende initiatieven en de al bestaande maatregelen van inwoners en bedrijven.

Voor GB is het wél van belang dat de gemaakte financiële winsten van het zonnepark daadwerkelijk worden geïnvesteerd in het landgoed. Zodat voor inwoners en recreanten ook echt een landgoed in stand blijft dat waarde toevoegt. Op historisch, natuur, toeristisch vlak. Om dat te borgen dient GB een motie in.

Veiligheid is ook een belangrijk punt: goed om te horen dat Veiligheidsregio is betrokken.  Willen benadrukken dat stroom- en brandgevaar volledig in kaart moeten zijn gebracht en dat er adequate maatregelen zijn getroffen om risico’s zeer klein te houden.

GB wil nu ja zeggen tegen de eerste stap van dit plan. Omdat het een weloverwogen kans is op veel thema’s: duurzaamheid, zelfstandigheid landgoederen, natuurversterking, recreatie. GB wil niet achteroverleunen en zich verschuilen achter ontbrekend beleid en kaders. Die moeten er zeker komen, nu niet leiden tot vertraging; zie het als kans om juist de boel in gang te zetten [GB is daarom medeindiener van de motie die hiertoe oproept].

GB neemt verantwoordelijkheid en zegt Ja tegen de 1e stap van dit haalbare en betaalbare plan.”

Nota Wonen mét speerpunten van GB

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 27-09-2019 11:19

De nieuwe Nota Wonen is eindelijk gereed en ter goedkeuring aan de raad voorgelegd. De Nota is een belangrijk richtinggevend document voor woningbouw in onze zes dorpen. GemeenteBelangen is tevreden met de Nota waarin veel punten van GB zijn opgenomen. Bij de behandeling in de raad heeft onze fractie, samen met andere partijen, nog wat aanscherpingen voor elkaar gekregen.  Deze verbeterde Nota is vervolgens raadsbreed goedgekeurd.

Speerpunten GB

GemeenteBelangen heeft eerder nadrukkelijk aangegeven dat speerpunten zoals betaalbare woningen, zowel koop als huur, voor starters en jonge gezinnen terug moeten komen in de vernieuwde Nota Wonen.

Fractievoorzitter Danielle van Bentem: “GB wil voorkomen dat onze jonge inwoners de gemeente noodgedwongen moeten verlaten én we willen dat de uitgevlogen studerende Renkumse jeugd weer kan terugkeren als ze dat willen. Deze jongere generatie is bovendien belangrijk voor de leefbaarheid van de dorpen: zij blijven vaak  betrokken bij hun ‘vroegere’ verenigingsleven én zijn de vrijwilligers en mantelzorgers van de toekomst. Dat aspect mogen we niet onderschatten.”

Daarnaast is het voor de fractie van GB belangrijk dat ook ouderen een passende en levensloopbestendige woning kunnen vinden in onze gemeente. Het splitsen van bestaande woningen kan daarbij mogelijk helpen; dit is nu ook benoemd in de Nota.

Jongerenraad

Op uitdrukkelijk verzoek van GemeenteBelangen wordt de gemeenteraad nu jaarlijks geinformeerd over de actuele stand van zaken met betrekking tot mogelijke bouwlocaties en met welk soort woningen deze worden bebouwd. Daarbij is een zo optimaal mogelijke doorstroom heel belangrijk om de woningmarkt in beweging te houden. Verheugend is het dat ook de Jongerenraad actief betrokken zal worden bij plannen en het communicatietraject om jongeren te informeren over woningbouw die voor hen interessant kunnen zijn.

Er zijn relatief weinig mogelijkheden voor nieuwbouw in onze gemeente en juist daarom is het voor GB belangrijk dat we verantwoord en efficiënt omgaan met bouwlocaties. Ook woningcoöperaties dienen actief betrokken en gestimuleerd te worden om starters en jonge gezinnen te voorzien van een passende woning in onze gemeente.

Zie ook het artikel “GB wil meer woningen in lagere prijsklasse”

GB Dorpscafé over klimaat: van akkoord naar actie

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 09-09-2019 10:47

Wat betekent de energietransitie voor onze inwoners;  welke opties en plannen zijn er? Hoe vertalen we al die papieren afspraken naar concrete acties, wat kan de inwoner zelf doen of juist niet? Over dit onderwerp organiseert GemeenteBelangen op donderdag 10 oktober een Dorpscafé in het Filmhuis Oosterbeek.

Haalbaar en betaalbaar

Fractievoorzitter Daniëlle van Bentem: “Met dit Dorpscafé willen we in begrijpelijke taal helder maken wat er op inwoners, ondernemers en gemeente afkomt. Er liggen zó veel plannen en akkoorden, maar wat gaat dit allemaal betekenen?  Wat verwachten we van elkaar en vooral: wat kan ik zelf nu echt doen. GB vindt het daarbij belangrijk dat maatregelen haalbaar en betaalbaar zijn voor iedereen. Ook belangrijk: transparantie. Wees duidelijk over de kosten en wat het uiteindelijk oplevert maar ook over gevolgen van de keuzes die je als inwoner en als gemeente maakt.”

Kennis en ervaring uit dorpen gebruiken

Om het gesprek op gang te helpen delen drie  Renkumse stamgasten in het Dorpscafé hun verhalen en ervaringen. Er wordt vanuit het nationale programma (Harm Luisman, Regionale Energie Strategie)  ingezoomd op onze eigen gemeente (Joa Maouche, wethouder) en wijken (Wim Schoonderbeek, voorzitter klimaattafel). Uiteindelijk doel van de avond is om kennis en ervaring te delen zodat een duidelijk beeld ontstaat hoe we in Renkum haalbaar en betaalbaar invulling kunnen geven aan de energietransitie.

GB nodigt inwoners uit om donderdag 10 oktober hun stem te laten horen en mee te komen praten in Filmhuis Oosterbeek, Weverstraat 85 te Oosterbeek. Vanaf 19.00 uur gaat GB Dorpscafé open. Het thema wordt besproken van 19.30 tot 22.00 uur. Er wordt gezorgd voor een drankje en bitterballen. Via de site www.gbdorpscafe.nl is dit initiatief ook te volgen.

Toegang tot het Dorpscafé is gratis, laat via Facebook/GB Dorpscafe  weten of je erbij bent.

GB: “Blanco cheque van het Renkums college is onverantwoord”

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 28-08-2019 19:26

De financiële positie van de gemeente is zo slecht is dat er structureel 5 miljoen euro moet worden bezuinigd. Pijnlijke maatregelen zijn helaas noodzakelijk die heel veel inwoners raken. GemeenteBelangen is van mening dat er zeer terughoudend met gemeenschapsgeld moet worden omgegaan. De schaarse middelen moeten zorgvuldig worden besteed aan voorzieningen voor zoveel mogelijk inwoners.

Kosten onbekend

Vanuit die opvatting heeft GB vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders

over de kosten rondom de tentoonstelling van het zweefvliegtuig Horsa Glider in Oosterbeek, tegenover het Airborne Museum. Een prachtige aanvulling op de Airborne herdenkingen, maar wat gaat het ons kosten? Die vraag stelde onze fractie aan het college. En de antwoorden zijn teleurstellend: het college heeft géén inzicht in de totale kosten en er is géén idee hoeveel subsidies eventueel door onder andere de Provincie worden verstrekt.

Het college heeft echter wel al 25.000 euro aan de organisatie van de Horsa Glider verstrekt. Die zijn slechts bedoeld voor de initiële kosten7. En verdere kosten worden beperkt door zoveel mogelijk van vrijwilligers gebruik te maken; dat is althans de intentie. Over vervolgkosten – denk aan herstellen van het grasveld bij de Naald, inzet ambtelijke uren en plaatsen toiletgroepen- wordt niet gesproken.

Kritisch in tijden van miljoenenbezuinigingen

GB onderschrijft dat het zweefvliegtuig een zeer speciale activiteit voor onze gemeente is en waardevol voor de Airborne herdenkingen. Tegelijkertijd moeten we ook kritisch durven zijn op het maken van hoge kosten in tijden dat structurele bezuinigingen op voorzieningen in de dorpen onvermijdelijk zijn.

GemeenteBelangen concludeert dat het college financiële risico’s aangaat terwijl daar geen geld beschikbaar voor is. Hoe vreemd is het om aan de ene kant inwoners te vragen mee te denken om 5 miljoen te besparen en tegelijkertijd tienduizenden euro’s uit te geven aan een activiteit waar de totale kosten nog steeds onbekend van zijn? Is een dergelijke  blanco  cheque verstandig?

De fractie van GB vindt het een onverantwoorde actie van dit college in tijden dat elke euro moet worden besteed aan het in standhouden van onze basisvoorzieningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.