Nieuws van Harlinger Belang over CDA inzichtelijk

13 documenten

Hoe gastvrij is Harlingen voor zijn bezoekers?

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks VVD CDA PvdA Harlingen 19-11-2019 19:51

Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2019.

De agenda bevatte op zich niet zo veel onderwerpen. Toch werd het weer laat! Moeten we misschien weer terug naar de oude vergaderstructuur? Weg met de eindeloze debatten, waarbij niemand, iemand anders kan overtuigen om van een vooraf reeds ingenomen standpunt af te wijken? Er zijn raadsleden, die niet achter het katheder zijn weg te slaan…

Hoe dan ook, het begon plezierig met de benoeming van mevr. Allersma- V.d. Bij tot duo commissielid van D’66. We hebben haar van harte geluk en wijsheid gewenst.

Voor haar benoeming kwam wethouder Kuiken met de mededeling, dat hij zijn toezegging aan Harlinger Belang tijdens de Algemene Beschouwingen 2019, om de raad op de hoogte te houden van een permanent onderkomen voor de verenigingen, die voorheen in Trebol terecht konden, niet juist omschreven vond. Hij kon Harlinger Belang en de griffie niet goed duidelijk maken wat hij dan wel bedoeld had te zeggen. De voorzitter zal in overleg met de griffie nog eens naar de tekst kijken.

We zijn benieuwd. Immers de verenigingen zijn “in diaspora” en hebben voorlopig een tijdelijke accommodatie voor hun activiteiten gevonden, maar hoe verder in de toekomst? Dit college zet zich, terecht, wel in voor de sportaccommodaties, maar andere maatschappelijke en culturele verenigingen komen er v.w.b. accommodaties bekaaid af. Sturing van de wethouder heeft men node gemist. Ook in de Begroting 2020 is hierover niets terug te vinden.

Dan de onderwerpen, die als hamerstukken konden worden beschouwd:

De Verordening Leerlingenvervoer en de Nota Reserves en Voorzieningen (een zeer verzorgde en duidelijke nota – de complimenten) werden door alle partijen omarmd.

Harlinger Belang kon zich niet vinden in de Belastingverordening 2020 “onroerende zaakbelasting” en “afvalstoffenheffing”, die wij derhalve niet hebben gesteund.

In het coalitieakkoord is opgenomen, dat de onroerende zaakbelasting voor niet-woningen gedurende de jaren 2019 en 2020 niet wordt verhoogd met het inflatiepercentage van 1,5 % en voor woningen wel. Dit vinden wij principieel onjuist. De argumentatie hiervoor is nooit echt gegeven en is als appels met peren vergelijken. Enfin, de cadeautjes voor de achterban van het CDA en de VVD zijn uitgepakt. Wat doet de PvdA voor zijn kiezers?

De extra verhoging voor de afvalstoffenheffing, die via een amendement van het CDA werd ingevoerd om de papierstroom via de vrijwilligers van de verenigingen weer op gang te krijgen, hebben wij ook niet willen steunen. Wij zijn van mening, dat dit een ad hoc besluit is, zonder een echte onderbouwing. Wij zien graag een nader onderzoek om tot structurele oplossingen te komen. Bijv., hoe pakt men dit aan in andere gemeenten. Een papiercontainer? Andere oplossingen met een deugdelijke, financiële onderbouwing? College, u gaat toch een breed onderzoek doen samen met Omrin naar de afvalstromen? Dus heren, werk aan de winkel. Weer een extra verhoging van de heffing is de gemakkelijke weg gekozen.

Het onderwerp Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân kon weinig animo onder de partijen opwekken. Dit is iets wat ons opgelegd wordt door Den Haag in het kader van het Klimaatakkoord. In de toekomst zal blijken wat dit voor de regio Fryslân echt zal inhouden, als de plannen duidelijk omschreven worden. Dan gaat het om draagvlak en wie gaat de rekening betalen, u voelt hem wel aankomen. Met uitzondering van de Wad’n Partij gingen alle partijen akkoord. O ja, kort voor de stemming ging de heer Erents/HOOP naar het toilet…..

U zult ongetwijfeld intussen de essays van de heer Wildeboer/Wad’n Partij over dit onderwerp via de Harlinger Courant of Harlingen boeit hebben kunnen lezen. Voor de liefhebber een mooi stukje proza. Jammer, dat de Nobelprijs voor Literatuur al is vergeven.

Dan komen we bij het slotstuk: de Parkeerverordening en de tarieven:

Het college wenste de campertarieven opnieuw aanzienlijk te verhogen en een eind te maken aan het gratis parkeren tijdens de evenementen Vlootdag, Visserijdagen op zaterdag, het Straatfestival en de Zoutsloter Kerstmarkt. Of met andere woorden: willen we een gastvrij Harlingen zijn voor bezoekers, die hun geld in de stad uitgeven of willen we de portefeuille van de wethouder financiën, de heer Boon, letterlijk en figuurlijk spekken. Er ontstond een interessante discussie, waarbij duidelijk werd, dat de scheidslijnen divers door alle partijen liepen, coalitie en oppositie.

Allereerst, het tarief voor de campers. Harlinger Belang had het initiatief genomen om een amendement in te dienen voor het ongewijzigd laten van het tarief, zijnde 10 euro per dag/nacht. Deze werd mede ondertekend door PvdA, VVD, GroenLinks, HOOP en CU. Overwegingen waren o.a. gastvrij zijn voor deze specifieke doelgroep, in 2019 al een aanzienlijke verhoging ingevoerd, geen investeringen, opbrengst ruimschoots dekkend voor deze eenvoudige voorziening. Tot onze verbazing deed bijv. het CDA niet mee. Op het laatste moment kwam de Wad’n Partij nog met een amendement om het tarief te verhogen naar 12,50 euro i.p.v. de door het college voorgestelde 15 euro per dag/nacht. U raadt het al, het amendement om het tarief niet te verhogen werd aangenomen.

Toen was het de beurt aan het CDA om samen met andere partijen een “tegen”amendement in te dienen inzake het voorstel van het college om een eind te maken aan het gratis parkeren tijdens een 4 tal evenementen, door de Harlinger Courant “Harlinger Hoogtijdagen” genoemd. Dit amendement van het CDA was mede ondertekend door Harlinger Belang, VVD en Wad’n Partij. Overwegingen waren o.a. bevordering toerisme, gastvrij zijn, regulering verkeersstromen kan op een andere manier via bebording/verwijzingssysteem. De PvdA deed niet mee! Het amendement “kwam daarmee een stem tekort”. Maar gelukkig was daar mevr. Huizenga van de PvdA. Zij redde met haar stem het amendement. De rest van de PvdA fractie stemde tegen. Het gratis parkeren blijft.

Afsluitend, het was weer een boeiende avond, maar weer veel te lang!

De laatste raadsvergadering in 2019 is op woensdag 11 december a.s. U bent weer van harte welkom.

Graag tot ziens.

Fractie Harlinger Belang.

CDA maakt verruiming winkeltijden op zondag mogelijk

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 23-10-2019 06:47

Verslag van de raadsvergadering van 25 september 2019.

Het was weer een lange vergadering met diverse onderwerpen. Wij zullen ons in dit verslag beperken tot een aantal voor ons relevante onderwerpen.

Allereerst het voorstel tot verruiming van de winkeltijden op zondag. Het werd een levendig debat met als winnaar het CDA met een gedegen betoog van de heer Sijtsma. De zuurprijs was in onze ogen voor de PvdA. Wat ging er aan vooraf. In november 2018 was er reeds tot een verruiming besloten vanaf 11.00 u. tot 18.00 uur, waarvoor een amendement van o.a. CDA en PvdA als basis gold. Het voorstel van het college luidde destijds een verruiming vanaf 09.00 u. ‘s morgens. Ondanks steun van o.a. Harlinger Belang, VVD en D’66 kreeg het oorspronkelijke voorstel toen geen meerderheid. Op verzoek van Ondernemend Harlingen kwam er een heroverweging. Een enquête onder Harlinger ondernemers gaf aan, dat in meerderheid men voor een verruiming was naar 09.00 uur. Het college bracht daarom opnieuw het voorstel in stemming. Dat de CU/Marga Liefting zich hiertegen krachtig verzette, daar hebben we begrip voor vanuit hun religieuze opstelling over de zondagsrust. Wij hopen ook op begrip van haar kant voor andersdenkenden. Toen kwam het goed onderbouwde betoog van Hendrik Sijtsma/CDA.

Wat ons betreft onverwacht, maar zeer welkom ter ondersteuning van ons standpunt. Hij sprak van “respect voor elkaar en laat ondernemers zelf de keus maken”. Volgens hem is de verzuiling voorbij en is de zondag meer een actiedag geworden, waar iedereen op zijn eigen wijze invulling aan geeft. Wij vonden dit een verrassende wending en hebben de heer Sijtsma hiermee gecomplimenteerd. Daarmee was de stemming wel bepaald en werd het voorstel aangenomen met de stemmen van de CU, Wad’n Partij en… de PvdA tegen.

We hebben onze verbazing uitgesproken over de opstelling van de grootste partij in de raad, de PvdA. Toen wij onze teleurstelling hierover uitten met o.a. het argument werkgelegenheidsbevordering en dat zij toch altijd via hun voormannen “werk, werk, werk” riepen en het nu laten afweten, reageerden ze als door een wesp gestoken. Liefst drie woordvoerders gingen in de aanval met als gevolg een onsamenhangend betoog. Kennelijk hadden we “een open zenuw geraakt”. Beste PvdA collega raadsleden: wij raden u aan nog eens goed te luisteren naar het betoog van uw coalitie partner CDA. Een dogmatisch en ideologisch statement maken tegen de 24 uurs economie helpt Harlingen niet vooruit. Integendeel. Harlingen heeft ondernemers nodig! Wij herinneren ons ook nog uit de vorige bestuursperiode het dogmatisch tegen de verzelfstandiging van het Havenbedrijf stemmen door de PvdA. Harlinger Belang ziet, dat het verzelfstandigde Havenbedrijf prima draait en werkgelegenheid creëert. De snelste weg om uit de armoede te komen is werk.

Gelukkig waren er nog twee PvdA aanhangers in de raadszaal, die voor het voorstel waren, te weten wethouder Kuiken en burgemeester Sluiter. Helaas mochten ze niet mee stemmen…..

De vorige keer hebben wij u bericht over het strategisch plan voor de ambtelijke huisvesting en dat wij van mening zijn dat burgemeester Sluiter niet als portefeuillehouder in dit politiek gevoelige dossier moet optreden. Hij deed hierover in de raadsvergadering een mededeling, dat hij de portefeuille over zou doen aan wethouder Boon. Wij vinden dit een wijs besluit.

Wat kwam er verder op tafel. Het schetsontwerp en ontwikkelstrategie Westerzeedijk. Al eerder had de voltallige raad ingestemd met het voorkeursmodel, ook wel vlekkenplan genoemd. De basis hiervoor was het Open Planproces Westerzeedijk. De volgende stap in dit proces was het voorliggende schetsontwerp. Hoewel wij van mening zijn, dat dit een logische vervolgstap betreft, hadden we met name forse kritiek op de communicatie van het college in zijn algemeenheid in dit dossier. Niet alleen richting Klankbordgroep, maar ook richting raad. Allereerst hebben wij alle complimenten gegeven richting klankbordgroep voor hun gedegen en goed onderbouwde advies aan het college. Hieraan kan menig adviesbureau een voorbeeld nemen. Net als Harlinger Belang hebben ook andere partijen de kritiek van de klankbordgroep richting college als ernstig beoordeeld en geven wij allen wethouder Kuiken mee beter te communiceren. De klankbordgroep is in het leven geroepen om kritisch advies te geven. Het is geen applausmachine! Ook richting Raad hebben wij gevraagd beter en tijdiger te communiceren in de vervolgstappen in het proces. Veel zaken blijven nog onduidelijk en roepen vragen op. Ook waar het college mandaat heeft om te beslissen, willen we graag weten welke besluiten er daadwerkelijk zijn genomen en welke consequenties een en ander hebben. In het aanbestedingstraject voor de invulling van vlek 5 (verblijfsrecreatie) heeft men de gunning gegeven aan Zeelenberg/Ouddorp. Maar welke zijn de voorwaarden?? Ander voorbeeld: men heeft intussen een stuk grond verkocht aan camping De Zeehoeve. We hebben geen prijs gehoord, noch de voorwaarden. Het college wordt opgeroepen niet alleen via de pers te communiceren. Het voorstel werd uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen. GroenLinks en de Wad’n Partij waren tegen. Wij wachten de volgende stappen in dit proces, te weten naar voorlopig ontwerp en definitief ontwerp, verder af.

Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân. Al eerder werden een aantal besluiten in dit dossier in meerderheid aangenomen. Het gaat kort gezegd om een hervorming in het sociaal domein, waarbij de regie en beleid terug gaan naar de afzonderlijke gemeenten Harlingen, Waadhoeke, Terschelling en Vlieland, maar er wel samengewerkt wordt bij het afstemmen van het beleid en de uitvoering middels een gezamenlijke bedrijfsvoeringsorganisatie(BVO). Het voorstel behelsde de vervolgstappen. Wij konden met anderen instemmen met het voorstel. Wel hadden en hebben wij ook hier weer forse kritiek over de communicatie richting Raad. Wij hebben daar eerder over bericht. Vragen onzerzijds werden altijd gepareerd door het college onder het mom van “een broedende kip moet je niet storen”. Men (college, organisatie, adviesburo’s) is al jarenlang bezig tot beleidsvoorstellen te komen. Echter, de raad is sluitstuk.

De indruk ontstaat, dat aan het eind van het traject de voorstellen dan nog even door de raad kunnen en moeten worden gejast! Tekent u maar even bij het kruisje! M.a.w. Harlinger Belang is van mening, dat de raad onvoldoende meegenomen wordt bij een dergelijk, gevoelig en belangrijk onderwerp. Wethouder Kuiken was ook van mening, dat het proces geen schoonheidsprijs verdiende. Wij vonden dat de heer Kuiken hiervoor “een gele kaart” verdiende.

Armoedebeleid. Er was alom tevredenheid over het voorstel inzake het armoedebeleid. Het werd unaniem aangenomen. Ook onze aangepaste motie over onderzoek naar aansluiting bij de Alliantie Kinderarmoede Nederland werd overgenomen door het college.

De volgende raadsvergadering vindt plaats op woensdag 30 oktober a.s. De begroting 2020 staat dan prominent op de agenda. U bent van harte welkom.

Fractie Harlinger Belang.

Strategisch huisvestingsplan ambtelijke organisatie terug naar de tekentafel

Harlinger Belang Harlinger Belang VVD CDA PvdA Harlingen 19-07-2019 18:50

Verslag van de raadsvergadering van 10 juli 2019

De agenda betrof meerdere onderwerpen, maar bovengenoemd plan kon rekenen op algehele belangstelling van de raad. Maar niet alleen van de politiek, ook in andere kringen was hier aandacht voor. Met name de horeca en meer in het bijzonder de hoteliers vroegen zich af waar dit college mee bezig was. Het voorstel om alvast voor te sorteren op een onderzoek naar een combinatie van hotel met huisvesting voor de ambtelijke organisatie op de locatie Westerzeedijk deed bij menigeen de wenkbrauwen fronsen. In de commissievergadering wierp dit voorstel al allerlei vragen op. Van de kant van de oppositie, zoals men kon verwachten, maar ook de coalitiepartijen PvdA, CDA en VVD toonden zich uitermate kritisch richting de portefeuillehouder, de heer Roel Sluiter.

Bijna alle vragen bleven onbeantwoord en sterker nog, de beantwoording mondde eerder uit in een pleidooi voor het voorstel. Dit schoot oppositie en coalitie in het verkeerde keelgat en leidde nadien tot gezamenlijk overleg om het plan van tafel te krijgen. Aldus geschiedde. De portefeuillehouder trok tijdens de raadsvergadering het boetekleed aan met opmerkingen, dat het college “te enthousiast, te daadkrachtig en wat onzorgvuldig” te werk was gegaan. Het raadsbreed ingediende amendement werd door het college overgenomen. Hiermee was de kou wel uit de lucht na dit staaltje van grote eensgezindheid in de raad. Opgeluchte gezichten nadien bij de borrel na afloop van de vergadering. Het college is nu weer aan zet om zijn huiswerk over te doen in lijn met de uitgangspunten van het amendement.

Harlinger Belang heeft nog wel een kanttekening geplaatst bij de rolverdeling binnen het college inzake een dergelijk, politiek gevoelig dossier. Wij zijn van mening, dat een burgemeester, als voorzitter van de raad, boven de partijen moet staan. Zulke onderwerpen horen thuis in de portefeuille van een wethouder. In dit geval hebben we gerefereerd aan het dossier Spaansen en de commotie, die hierdoor ontstond rond burgemeester Scheffer, die zich vervolgens ziek meldde en uiteindelijk aftrad. Dit gedonder moeten we niet weer hebben in onze mooie gemeente Harlingen. Een gewaarschuwd mens telt doorgaans voor twee! Wij staan hier niet alleen in. Diverse partijen denken er zo over. Wij begrijpen niet, dat de coalitie partijen weer tot een dergelijke “weeffout” hebben besloten.

Over de rest van de punten van de agenda kunnen we kort zijn. Het waren hamerstukken. U kunt ze terugvinden op de website en de webcam van de gemeente, indien gewenst.

Tot slot nog een mededeling van de kant van wethouder Schoute. Hij kon melden, dat er inzake Fries Blauw met de desbetreffende Stichting en Carex (de huurder van de loodsen) een principe akkoord was afgesloten. Deze overeenkomst houdt in, dat men in loods 5 aan de Willemshaven een plek krijgt om Harlinger aardewerk, als cultureel erfgoed, onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Samen met andere geïnteresseerde partijen zal de loods verder worden ingevuld en ingericht. Welke partijen dit zijn en welk plan er zal worden uitgevoerd hoort de raad uiterlijk eind van het jaar. Wij zijn verheugd, dat de impasse rondom Fries Blauw hiermee doorbroken is en men verder kan met de plannen. Harlinger Belang heeft hiervoor voortdurend aandacht gevraagd.

Met de komst van Brouwdok, het visrestaurant in het transformatorgebouw, het trechterhotel, het Badhús, het Entrepotgebouw, een multifunctionele steiger, etc. krijgt de Willemshaven steeds meer “smoel” als aantrekkelijk toeristisch recreatief gebied. Harlinger Belang heeft deze ontwikkeling altijd met verve nagestreefd en zal de verdere invulling van dit gebied met interesse volgen.

Tot zo ver dit politieke jaar. Voorlopig geen vergaderingen meer. De eerstvolgende commissievergadering zal zijn op 11 september a.s. De daarop volgende raadsvergadering staat gepland op 25 september a.s. Wij wensen u een prettige vakantie toe.

Fractie Harlinger Belang.

HARLINGEN - Zorgen en twijfels over ...

Harlinger Belang Harlinger Belang CDA Harlingen 18-06-2019 16:06

HARLINGEN - Zorgen en twijfels over haalbaarheid en houdbaarheid Conceptbegroting 2020 Dienst SoZaWe Noordwest-Fryslân. Verslag van Harlinger Belang uit de Raad van 12 juni 2019 De agenda van de raadsvergadering beloofde een snelle afhandeling van de onderwerpen. Op de agenda stonden o.a. de Jaarrekening 2018 van de gemeente Harlingen, de Jaarstukken 2018 en ontwerpbegroting 2020 van de GR Hus en Hiem, het Jaarverslag 2018 en conceptbegroting 2020 plus meerjarenraming GR Marrekrite en bovengenoemd onderwerp. De meeste onderwerpen konden bijna allemaal afgehamerd worden, ware het niet, dat de heer Wildeboer op zijn bekende, welbespraakte manier af en toe roet in het eten gooide met een stemadvies en soms een tegenstem. Het zij hem gegund. Indien gewenst, kunt U het allemaal terugzien op de webcam van de website van de gemeente. Het onderwerp waar veel discussie over ontstond was de conceptbegroting 2020 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noordwest Fryslân. Niet alleen Harlinger Belang sprak zijn grote zorgen en twijfels uit over de haalbaarheid en houdbaarheid van de conceptbegroting, maar ook coalitiepartij PvdA, bij monde van de heer Ron Leen. De rest van de coalitiepartijen CDA en VVD klonk instemmend of bracht, zoals zo vaak gebruikelijk, geen inhoud in. Wat is het geval: sinds enige tijd weten we via de wethouder, de heer Kuiken, dat er in 2018 een tekort op de WMO en met name op de Jeugdzorg van ca. 1,4 miljoen euro is ontstaan. Over het jaar 2019 lopen we, zoals de feiten zich nu laten aanzien op budget, maar wij, maar ook de heer Kuiken, hebben ook daar onze twijfels over geuit gelet op de open-eind constructies van de regelingen. De gemeente heeft hier geen grip op en kan proberen druk uit te oefenen op de zorgaanbieders om de kosten te drukken, maar heeft geen instrumenten in handen om dit bijv. juridisch af te dwingen. Tijdens de Algemene Beschouwingen 2018 heeft Harlinger Belang al gewaarschuwd voor mogelijke tekorten in het Sociaal Domein, welke natuurlijk ook gevolgen zullen hebben voor het totale financiële plaatje, het meerjarenperspectief en de ambities van de gemeente. Overigens staat de gemeente Harlingen hier niet alleen in, maar hebben bijna alle gemeenten in Nederland met deze problematiek te maken. Men doet gezamenlijk via de VNG een beroep op de regering om met geld over de brug te komen om de tekorten te dichten, maar men vindt in Den Haag (nog) niet voldoende gehoor. Een kleine, ironische kanttekening willen we als bescheiden, lokale partij in dit geval wel plaatsen: U weet, dat in Harlingen de portefeuille Sociaal Domein verdeeld is over de wethouders Kuiken/PvdA en de heer Schoute/VVD. Laat nu uitgerekend het toenmalige kabinet Rutte/VVD en Asscher/PvdA destijds verantwoordelijk te zijn voor de transitie van het Sociaal Domein/Beleid naar de gemeenten! Er werd een mooi marketing sausje “Participatie” overheen gegoten, maar het betrof hier gewoon een ordinaire bezuinigingsoperatie, waar alle gemeenten heden ten dage nog steeds tegen aan hikken. De heren Kuiken en Schoute moeten deze “erfenis” van hun grote broers in Den Haag nu “verstouwen” en daar hebben ze zoals boven geschetst grote moeite mee. Dwars door deze financiële perikelen heen speelt nog de toekomst van de Sociale Dienst. Om slagvaardig te kunnen opereren, is het o.i. van cruciaal belang om zekerheid te krijgen over de toekomstige rol van de eigen gemeente in de Gemeenschappelijke Regeling Soc. Dienst. Wij hebben al geruime tijd, tot vervelens toe, hier aandacht voor gevraagd, maar dit is een traag en taai proces en wij zijn van mening, dat de raad van Harlingen hierin onvoldoende wordt betrokken. We hebben daar eerder over geschreven; het verhaal van de broedende kip. Wij snappen, dat het een gevoelig onderwerp betreft gelet op de nieuwe verhoudingen in de Dienst na het ontstaan van de gemeente Waadhoeke, maar die dateert al vanaf 1 januari 2018! Er schijnt langzamerhand licht aan het eind van de tunnel te komen, als we het college mogen geloven, maar een definitief uitsluitsel is er nog steeds niet. Naar verluidt is die duidelijkheid er ook nog niet voor de vakantie. Zoals boven al aangegeven, zal de financiële problematiek in het Sociaal Domein samen met andere verwachte uitzettingen op de onderwerpen Fumo, Veiligheidsdienst, Sociale Werkplaats/Empatec etc., het algehele financieel perspectief 2020 en meerjarenperspectief nadelig kunnen beïnvloeden. We hebben al eerder een ambtelijke notitie mogen ontvangen, waarin hiervoor gewaarschuwd wordt en waar zelfs de term “stofkam” wordt gebezigd. We zullen na de vakantie de begroting 2020 en meerjarenbegroting onder ogen krijgen en zijn met U benieuwd of de grote ambities van de huidige coalitie overeind blijven. Immers, u en wij, zijn een tunnel tussen Midlum en Wijnaldum beloofd, een Zeezwembad, een toerisme- en recreatiegebied Westerzeedijk, een concentratie van de gemeentelijke dienst, herinrichting van de Doeksen terminal, etc. Aller ogen zijn gericht op wethouder Harry Boon/CDA. Hopelijk vindt hij nog wat centjes. We mogen toch aannemen, dat hij niet voorstelt de belastingen voor de burgers te verhogen na de bevriezing van de OZB-belasting voor de ondernemers en de afschaffing van de hondenbelasting???? Trouwens, de nieuwe haring en de korenwijn smaakten uitstekend. Alle lof voor deze traditie. Ook het “schoolreisje” naar Enkhuizen met de raad en college was zeer leerzaam en plezierig. Dank hiervoor naar griffie en fractie PvdA voor de organisatie. De volgende raadsvergaderingen zijn op woe. 3 en 10 juli a.s. U bent van harte welkom. Fractie Harlinger Belang.

Wethouder Schoute (VVD) blinkt (nog) niet uit in daadkracht in dossier Fries Blauw/Harlinger Aardewerk

Harlinger Belang Harlinger Belang VVD CDA PvdA Harlingen 16-03-2019 08:26

Even een terugblik: Harlinger Belang heeft in januari 2018 een initiatiefvoorstel ‘Aankoop obligaties Fries Blauw/Harlinger Aardewerk’ opgesteld en samen ingediend met andere partijen in de raadsvergadering van 21 februari 2018. Het betrof hier de aankoop van de resterende obligaties(rentedragend) door de gemeente voor een totaalbedrag van € 190.000/— ter medefinanciering van het Fries Blauw project. Het toenmalige college (portefeuillehouder, de heer Kuiken) wenste op het allerlaatste moment nog wijzigingen in de tekst. Het betrof hier recht van hypotheek en een onafhankelijke taxatie van de panden; de taxatiewaarde zou bepalend zijn voor de hoogte van het aankoopbedrag. Het voorstel werd uiteindelijk met 15 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. Nadien bleek, dat de taxatie van de panden aanzienlijk lager uitviel dan de business case van de Stichting Fries Blauw aangaf, hetgeen in feite een gat in de medefinanciering van het project betekende. Voor het goede begrip: er ontstond een impasse.

Wij hebben de nieuwe portefeuillehouder, wethouder Schoute, nadien verzocht om met het Stichtingsbestuur om de tafel te gaan om te proberen gezamenlijk tot een oplossing te komen. Een mislukking van dit toeristisch belangrijke project zou o.i. doodzonde zijn. Immers, staat er ook niet in het huidige coalitieakkoord: “De gemeente is medefinancier van het Fries Blauw. Dit belevingscentrum gericht op Harlinger aardewerk krijgt een prominente rol in onze stadspromotie.”?? Harlinger Belang vindt, dat dit geen loze woorden moeten worden. Met een dergelijke tekst worden verwachtingen gewekt.

Op 13 december 2018 vond het gesprek plaats en wij hebben de wethouder gevraagd wat het resultaat van het onderhoud was. In de commissievergadering van 6 februari jl. gaf hij tekst en uitleg.

Wij vonden zijn verklaring ronduit teleurstellend. Het bood geen enkele opening van de kant van de gemeente. Het bleef bij een herhaling van zetten. We zijn intussen bijna een jaar verder en de gemeente biedt tot op heden geen enkel alternatief c.q. perpectief.

Wij hebben hem er op gewezen, dat er voor het Willem Barentsz project wel totaal € 100.000/—  subsidie werd gegeven en voor de Tall Ships Races werd en wordt er ieder jaar € 125.000/— subsidie  gereserveerd. Om maar te zwijgen over de kosten van de verbouw Bibliotheek/Hannemahuis/Van de Velde. De Stichting Fries Blauw heeft niet eens om subsidie gevraagd, maar verzocht om ondersteuning in de vorm van aankoop van rentedragende obligaties!

Harlinger Belang roept wethouder Schoute nogmaals op zijn uiterste best te doen en met creatieve oplossingen te komen richting het Stichtingsbestuur. Per slot van rekening was de verkiezingsslogan van zijn VVD toch “Kies voor doen”? We willen toch niet dat dit prachtige initiatief voor een belangrijk stuk Harlinger cultureel erfgoed de nek wordt omgedraaid? Wij wachten op verdere stappen van de kant van de wethouder. Ook de raadsleden van de coalitie partijen, PvdA, CDA en VVD, herinneren we aan de mooie woorden in hun coalitieprogramma.

Verwijzend naar de raadsvergadering van 27 februari jl. bleek bij punt 8) Herziene begroting 2019 Dienst SoZaWe in de bijlage, dat inzake de toekomst van de Dienst (een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten De Waadhoeke, Harlingen, Terschelling en Vlieland) de datum van duidelijkheid over deze toekomst waarschijnlijk voor de zoveelste keer naar achteren wordt geschoven. Citaat: “ ….De verwachting is dat de termijn met een jaar wordt verlengd tot 1 januari 2021.” Omdat Harlinger Belang in het verleden bij diverse gelegenheden wethouder Kuiken hierover heeft bevraagd, spraken wij onze verwondering hierover uit en vroegen hem in de commissievergadering van 6 februari jl., als portefeuillehouder en tevens voorzitter van de Project organisatie, naar het hoe en waarom. We kregen helaas een vaag, politiek antwoord. Dit antwoord was nietszeggend. We kregen geen enkel idee wat de inzet van de gemeente Harlingen is in dit dossier of welke scenario’s er worden besproken, etc. Dat het een moeilijk dossier is, begrijpen we uiteraard, maar verder tast de raad volkomen in het duister. In de raadsvergadering van 27 februari spraken we hierover onze teleurstelling uit. De heer Zoodsma/CDA was van mening, dat dit niet aan de orde was en vroeg de plv. voorzitter, de heer Helvrich/PvdA, om ons hierover niet aan het woord te laten. Kennelijk had hij de stukken en/of de bijlage niet goed gelezen en terecht ging de heer Helvrich hier niet op in. In het debat, dat volgde met wethouder Kuiken hebben we er op aangedrongen, dat hij de raad meer betrekt bij dit belangrijke dossier om meer draagvlak te winnen. Wij passen er voor om aan het eind van het traject even bij het kruisje te moeten tekenen. Gelet op de actieve informatieplicht heeft hij o.i. hier een taak. Desnoods kan hij de raad in een besloten vergadering bijpraten, als het allemaal zo gevoelig ligt. Wij moeten de verdere ontwikkelingen afwachten en hopen op stappen van de kant van de heer Kuiken.

Dit gezegd hebbende heeft Harlinger Belang wel ingestemd met de herziene begroting 2019 van de Dienst SoZaWe. Wij beoordelen dit los van bovengenoemd discussiepunt.

Andere voorstellen, die aan de orde kwamen waren:

-Benoeming leden Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2019.

Op ons verzoek zal het college de eventuele benoeming van “deskundige burgerleden” aan de orde stellen in de bestuursvergadering; dit ter bevordering van de onafhankelijkheid en de juiste balans in de commissie.

-Frysk taalbelied.

-Vaststellen bestemmingsplan Harlingen-Freyhof.

Wij hebben voor deze voorstellen gestemd. Zij werden alle drie bijna unaniem aangenomen.

Alleen de Wad’n Partij stemde steeds tegen.

De eerstvolgende raadsvergadering vindt plaats op donderdag 21 maart a.s.

U bent van harte welkom.

Verslag raadsvergadering 27-02-2019 ...

Harlinger Belang Harlinger Belang VVD CDA PvdA Harlingen 07-03-2019 12:42

Verslag raadsvergadering 27-02-2019 Harlinger Belang Wethouder Schoute (VVD) blinkt (nog) niet uit in daadkracht in dossier Fries Blauw/Harlinger Aardewerk. Even een terugblik: Harlinger Belang heeft in januari 2018 een initiatiefvoorstel ‘Aankoop obligaties Fries Blauw/Harlinger Aardewerk’ opgesteld en samen ingediend met andere partijen in de raadsvergadering van 21 februari 2018. Het betrof hier de aankoop van de resterende obligaties(rentedragend) door de gemeente voor een totaalbedrag van € 190.000/— ter medefinanciering van het Fries Blauw project. Het toenmalige college (portefeuillehouder, de heer Kuiken) wenste op het allerlaatste moment nog wijzigingen in de tekst. Het betrof hier recht van hypotheek en een onafhankelijke taxatie van de panden; de taxatiewaarde zou bepalend zijn voor de hoogte van het aankoopbedrag. Het voorstel werd uiteindelijk met 15 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. Nadien bleek, dat de taxatie van de panden aanzienlijk lager uitviel dan de business case van de Stichting Fries Blauw aangaf, hetgeen in feite een gat in de medefinanciering van het project betekende. Voor het goede begrip: er ontstond een impasse. Wij hebben de nieuwe portefeuillehouder, wethouder Schoute, nadien verzocht om met het Stichtingsbestuur om de tafel te gaan om te proberen gezamenlijk tot een oplossing te komen. Een mislukking van dit toeristisch belangrijke project zou o.i. doodzonde zijn. Immers, staat er ook niet in het huidige coalitieakkoord: “De gemeente is medefinancier van het Fries Blauw. Dit belevingscentrum gericht op Harlinger aardewerk krijgt een prominente rol in onze stadspromotie.”?? Harlinger Belang vindt, dat dit geen loze woorden moeten worden. Met een dergelijke tekst worden verwachtingen gewekt. Op 13 december 2018 vond het gesprek plaats en wij hebben de wethouder gevraagd wat het resultaat van het onderhoud was. In de commissievergadering van 6 februari jl. gaf hij tekst en uitleg. Wij vonden zijn verklaring ronduit teleurstellend. Het bood geen enkele opening van de kant van de gemeente. Het bleef bij een herhaling van zetten. We zijn intussen bijna een jaar verder en de gemeente biedt tot op heden geen enkel alternatief c.q. perpectief. Wij hebben hem er op gewezen, dat er voor het Willem Barentsz project wel totaal € 100.000/— subsidie werd gegeven en voor de Tall Ships Races werd en wordt er ieder jaar € 125.000/— subsidie gereserveerd. Om maar te zwijgen over de kosten van de verbouw Bibliotheek/Hannemahuis/Van de Velde. De Stichting Fries Blauw heeft niet eens om subsidie gevraagd, maar verzocht om ondersteuning in de vorm van aankoop van rentedragende obligaties! Harlinger Belang roept wethouder Schoute nogmaals op zijn uiterste best te doen en met creatieve oplossingen te komen richting het Stichtingsbestuur. Per slot van rekening was de verkiezingsslogan van zijn VVD toch “Kies voor doen”? We willen toch niet dat dit prachtige initiatief voor een belangrijk stuk Harlinger cultureel erfgoed de nek wordt omgedraaid? Wij wachten op verdere stappen van de kant van de wethouder. Ook de raadsleden van de coalitie partijen, PvdA, CDA en VVD, herinneren we aan de mooie woorden in hun coalitieprogramma. Verwijzend naar de raadsvergadering van 27 februari jl. bleek bij punt 😎 Herziene begroting 2019 Dienst SoZaWe in de bijlage, dat inzake de toekomst van de Dienst (een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten De Waadhoeke, Harlingen, Terschelling en Vlieland) de datum van duidelijkheid over deze toekomst waarschijnlijk voor de zoveelste keer naar achteren wordt geschoven. Citaat: “ ….De verwachting is dat de termijn met een jaar wordt verlengd tot 1 januari 2021.” Omdat Harlinger Belang in het verleden bij diverse gelegenheden wethouder Kuiken hierover heeft bevraagd, spraken wij onze verwondering hierover uit en vroegen hem in de commissievergadering van 6 februari jl., als portefeuillehouder en tevens voorzitter van de Project organisatie, naar het hoe en waarom. We kregen helaas een vaag, politiek antwoord. Dit antwoord was nietszeggend. We kregen geen enkel idee wat de inzet van de gemeente Harlingen is in dit dossier of welke scenario’s er worden besproken, etc. Dat het een moeilijk dossier is, begrijpen we uiteraard, maar verder tast de raad volkomen in het duister. In de raadsvergadering van 27 februari spraken we hierover onze teleurstelling uit. De heer Zoodsma/CDA was van mening, dat dit niet aan de orde was en vroeg de plv. voorzitter, de heer Helvrich/PvdA, om ons hierover niet aan het woord te laten. Kennelijk had hij de stukken en/of de bijlage niet goed gelezen en terecht ging de heer Helvrich hier niet op in. In het debat, dat volgde met wethouder Kuiken hebben we er op aangedrongen, dat hij de raad meer betrekt bij dit belangrijke dossier om meer draagvlak te winnen. Wij passen er voor om aan het eind van het traject even bij het kruisje te moeten tekenen. Gelet op de actieve informatieplicht heeft hij o.i. hier een taak. Desnoods kan hij de raad in een besloten vergadering bijpraten, als het allemaal zo gevoelig ligt. Wij moeten de verdere ontwikkelingen afwachten en hopen op stappen van de kant van de heer Kuiken. Dit gezegd hebbende heeft Harlinger Belang wel ingestemd met de herziene begroting 2019 van de Dienst SoZaWe. Wij beoordelen dit los van bovengenoemd discussiepunt. Andere voorstellen, die aan de orde kwamen waren: -Benoeming leden Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2019. Op ons verzoek zal het college de eventuele benoeming van “deskundige burgerleden” aan de orde stellen in de bestuursvergadering; dit ter bevordering van de onafhankelijkheid en de juiste balans in de commissie. -Frysk taalbelied. -Vaststellen bestemmingsplan Harlingen-Freyhof. Wij hebben voor deze voorstellen gestemd. Zij werden alle drie bijna unaniem aangenomen. Alleen de Wad’n Partij stemde steeds tegen. De eerstvolgende raadsvergadering vindt plaats op donderdag 21 maart a.s. U bent van harte welkom. Fractie Harlinger Belang.

Vertrouwen of transparantie en medeverantwoordelijkheid.

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks VVD CDA PvdA Harlingen 22-12-2018 10:41

Op grond van de korte agenda zou je kunnen veronderstellen, dat de raadsvergadering van afgelopen woensdag 12 december niet zo lang zou duren. Maar iedereen kwam weer bedrogen uit; het werd weer een latertje. Wat kwam er zoal aan de orde:

Allereerst deed de burgemeester melding van zijn reis naar Sevilla/Spanje om met een Harlinger delegatie te pleiten voor de komst van de Tall Ships naar Harlingen in 2022. Er is echter nog een noordelijke concurrent in de markt en wel Delfzijl. U hebt hier ongetwijfeld over gehoord en gelezen in diverse media.

Wij hebben ons wel verbaasd over het “snerende” taalgebruik van de heer Sluiter richting de projectorganisatie van Delfzijl. O.i. maak je hier geen vrienden mee als je wilt gaan samenwerken, zoals door hem werd aangegeven. De Harlinger Courant meldde het bericht onder de kop: “Delfzijl en Harlingen op ramkoers?” We zullen zien hoe dit afloopt.

Een belangrijk agendapunt was de vaststelling van de Toeristische Visie Harlingen 2018 – 2022. Wie Harlinger Belang volgt, weet dat wij toerisme en recreatie als een speerpunt zien in de economische ontwikkeling van Harlingen. Het oude visiedocument “Harlingen op koers” had een looptijd van 10 jaar en was inmiddels gedateerd. Op advies van de Rekenkamercommissie werd de looptijd ook verkort naar 4 jaar gelet op de snelle veranderingen in de maatschappij. ZKA Leisure Consultants had in samenspraak met diverse partners in de branche, waaronder Ondernemend Harlingen, een uitstekende visie opgesteld. Wij hebben hierover de complimenten uitgesproken. Met ons deden dat vele partijen. Echter, nu moet het echte werk pas beginnen: na een visie moet er actie komen. Er worden in het rapport actielijnen genoemd. Deze moeten nu verder worden ingevuld. Het college is aan zet.

De Parkeerverordening 2019 bevatte o.a. een verhoging voor het campertarief van 7,70 naar 10 euro per dag/nacht en een verdere verhoging naar 15 euro in 2020. Wij hebben geen bezwaar tegen de verhoging naar 10 euro, maar een volgende stap naar 15 euro is naar onze mening te vors gelet op de minimale voorzieningen in de Nieuwe Vissershaven en vergelijkbare tarieven in deze sector in andere delen van het land. We kregen in de beantwoording van wethouder Boon ook de indruk, dat hij niet goed had nagedacht over het beleid in algemene zin voor deze toeristenstroom en zijn oordeel vooral had laten leiden door de directie van Port of Harlingen, d.w.z. winstmaximalisatie. Trouwens wij vinden ook, dat deze tak van toerisme niet thuis hoort bij Port van Harlingen; het is hier een vreemde eend in de bijt, een weeffoutje. Het hoort onder het beleidsterrein toerisme van de gemeente. Herziening is o.i. op zijn plaats.

Als laatste willen we nog aandacht vragen voor de samenwerkingsovereenkomst, welke tussen de partijen Hannemahuis, de Bieb en boekhandel Van der Velde weldra zal worden getekend. Geen onbelangrijk onderwerp in deze grote, gemeentelijke investering in de huisvesting van genoemde 3 huurders van de panden. U zult begrijpen, dat dit geen sinecure is; immers het betreft hier een invulling door een commercieel bedrijf, een museum met vele vrijwilligers en een bibliotheek, die dienstverlening als bedrijfsmodel voert. Diverse partijen met ieder zo hun eigen personele, financiële, organisatorische en andere belangen.

Wad’n Partij, GroenLinks en Harlinger Belang hadden daartoe een motie Cultureel Centrum Voorstraat ingediend, waarin wij het college vroegen de samenwerkingsovereenkomst eerst aan de raad ter consultatie voor te leggen, alvorens de handtekeningen zouden worden gezet.

Wethouder Kuiken ging hier niet in mee en sprak over bevoegdheid en verantwoordelijkheid van het college; en hij kon hier naderhand altijd op afgerekend worden. Afrekening is niet iets, waar wij op zitten te wachten. Dat leidt alleen maar tot schade bij allen. Maar daarmee was de toon gezet. Het ging niet meer om een debat over de inhoud, maar zoals zo vaak werd de discussie verengd tot een vertrouwensvraag. De “macho” cultuur kwam weer boven. Van dik hout zaagt men planken. Zelfs meneer Erents van Hoop schrok wakker en wenste een duit in het zakje te doen om zijn “lokale vriend” Wildeboer/Wad’n Partij eens flink de oren te wassen. We kregen dus geen steun van de andere partijen in ons verzoek tot transparantie, participatie en medeverantwoordelijkheid willen dragen in deze kwestie. De nuance was weer heel ver weg. Jammer. Immers, door consultatie aan de raad vooraf, kun je ook draagvlak creëren bij partijen, die hun controlerende rol wel serieus nemen en kritische vragen durven stellen. Dit kun je o.a. doen door hun deelgenoot te maken van de problematiek. Daarmee kun je je achteraf veel ellende besparen. Wij verwijzen in dit geval naar de hoofdpijndossiers Ludinga, Spaansen ,Van Meurs en het REC. Was het in deze 4 dossiers ook niet dezelfde coalitie PvdA/CDA met gedoogsteun van VVD, die hier wel even de zaakjes zou regelen? Ruim 10 jaar na datum plukken we hier nog steeds de wrange vruchten van!

De eerstvolgende raadsvergadering is op woensdag 23 januari 2019.

Wij wensen u goede feestdagen en goede gezondheid toe.

De uitglijder van PvdA wethouder Kuiken en het beton van de VVD

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 18-11-2018 09:07

Het was weer een gedenkwaardige raadsvergadering woensdag 31 oktober jongstleden. Aan de orde was de programmabegroting 2019 en de Algemene Beschouwingen 2018. Iedere partij kon zijn verhaal kwijt en duidelijk maken wat men vond van de begroting en de programma’s, positief of kritisch.

Harlinger Belang gaf de complimenten aan wethouder Boon en iedereen, die een bijdrage aan de begroting heeft geleverd. Het financiële boekje in de gemeente ziet er de komende jaren goed uit. Wel hadden we hier en daar een kritische noot. Zie onze eerdere bijdrage op “Harlingen boeit”. Na de pauze, waarin men kon genieten van een heerlijk stampotje, was het de beurt aan het college om een reactie te geven op hetgeen de diverse partijen in hun beschouwingen hadden uitgesproken. Voor de details verwijzen wij u graag naar de website van de gemeente.

Opmerkelijk was de bijdrage van wethouder Kuiken. Hij spreekt soms met een snelheid, waarop menigeen jaloers kan zijn; dat is een talent, Lucky Luke schiet trager. De ouderen onder ons kunnen zijn snelle spreekstijl af en toe niet volgen. Gelukkig hebben we een journalist van de LC, de heer Koen Pennewaard, die ons af en toe kan bijpraten. Wat had de heer Pennewaard uit het snelle betoog van de heer Kuiken o.a. kunnen optekenen? Het volgende:

Wethouder Kuiken noemt iemand van de oppositie “politieke meeuw”: U komt aanvliegen, maakt veel lawaai, doet uw behoefte, laat stank achter en vliegt weer weg.

Daarmee was de toon in het debat wel gezet en kwam het deze avond niet meer goed tussen coalitie en oppositiepartijen Wad’n partij, GroenLinks, D66 en Harlinger Belang. Bij Harlinger Belang houden we wel van humor tijdens de debatten en we lopen al een tijdje mee in de politiek, dus we zijn wel iets gewend. Toch zijn deze uitspraken van een niveau, waarbij je je toch ernstig moet afvragen, waarom de heer Kuiken zich tot deze uitspraken verlaagt. Viel het stampotje verkeerd, had hij niet op tijd een nicotine shot gehad of is de politieke roem hem zodanig naar het hoofd gestegen, dat hij geen kritische geluiden meer wil horen? Waarom greep de voorzitter, burgemeester Sluiter, niet in? Of is hij nu Heilige Hein geworden? Is dit voortaan de nieuwe stijl van de coalitiepartijen PvdA/CDA/VVD? Worden hiervoor nog excuses aangeboden? We zullen zien.

Bovengenoemde oppositiepartijen hadden veel amendementen/moties ingediend, maar u voelt het wel aankomen na de uithaal van de heer Kuiken, ze werden (bijna) allemaal van tafel geveegd. De Algemene Beschouwingen van de VVD, uitgesproken door de heer De Vries, begonnen nog zo mooi: “Het bestuursakkoord is zeker niet in beton gegoten” en “ondanks de ideologische verschillen blijven we de dialoog zoeken”, waren enige van zijn uitspraken. Echter, het bleken loze woorden: het coalitieprogramma is en blijft heilig en van beton en geen kritische geluiden svp.

Harlinger Belang had twee amendementen samen met genoemde oppositiepartijen ingediend. De eerste betrof het handhaven van de hondenbelasting tegen kostendekkendheid met als verdere strekking, dat handhaving en opruiming van de hondenpoep eerste prioriteit moet worden en een onderzoek naar de hoge inningskosten met als doel deze terug te dringen. Dit alles volgens het profijtbeginsel en “de vervuiler betaalt”. Verder vrezen wij, dat bij afschaffing van de hondenbelasting dit voor menige, niet oppassende hondenbezitter ook een verkeerd signaal afgeeft voor het niet opruimen van de poep. De coalitie wilde de hondenbelasting helemaal afschaffen met als financieel gevolg een belastingderving van 80.000/- euro structureel. De coalitie kreeg natuurlijk zijn zin; men wenste hier niet aan te tornen zonder echte onderbouwing te geven. Het staat in het coalitieakkoord en daarbij basta. Mocht u zich blijven ergeren aan de poep op straat, dan weet u waar u moet zijn met uw klachten.

De tweede ging om de OZB belasting: de coalitie wilde de belasting gedurende 2019 en 2020 bevriezen alleen voor niet-woningen(bedrijven). Harlinger Belang pleitte ook bevriezing van het OZB tarief voor woningen. U raadt het al, de coalitie won ook hier. Men heeft meer compassie met hondenbezitters dan met huizenbezitters. Wordt vervolgd. De eerstvolgende raadsvergadering is op 14 november a.s.

Het REC dossier: er waait een “Frisse Wind” door de PvdA fractie

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 19-10-2018 08:31

Was het in de vorige raadsvergadering de heer Leen, die een ommezwaai van de PvdA in het sociaal domein dossier (visie op Sociaal Werkbedrijf Empatec) verkondigde, nu was het de beurt aan raadslid Konst in het omstreden REC dossier, die de oppositie blij verraste met een nieuw geluid. Met oppositie bedoelen we de echte oppositie, te weten Wad’n Partij, GroenLinks, D’66 en Harlinger Belang.

Wat was het geval, even een historische terugblik: destijds zo’n 10 jaar geleden met slechts 5 partijen in de raad, waren Harlinger Belang (3 zetels) en GroenLinks (2 zetels) tegen de komst van de afvaloven. PvdA, CDA en VVD waren voor. U raadt het al, daarmee was de weg vrij voor de komst van de afvaloven. De oppositie werd niet betrokken in de discussie. Het was al “geregeld”. Transparantie was in die tijd nog niet zo ingeburgerd. Dualisme bestond nog niet.

Harlinger Belang vroeg in de raadsvergadering van afgelopen maandag 15 oktober of de woordvoerders van de partijen, die altijd de REC te vuur en te zwaard hebben verdedigd, misschien ook spijt hadden van het besluit, dat hun partijgenoten destijds hadden genomen. Immers terugziend op de afgelopen periode is de REC een hoofdpijndossier zonder weerga gebleken. Een soort gewetensvraag dus. In alle eerlijkheid dient gezegd te worden, dat niemand van de huidige fracties en wethouders van de partijen CDA en VVD destijds in de raad zaten. Bij de PvdA wel, namelijk wethouder Kuiken, die altijd een warm pleitbezorger was voor de REC.

CDA woordvoerder Sijtsma is niet het type mens, dat gauw sorry zegt. Hij is meer het type van direct de aanval kiezen als iemand een kritische vraag stelt. (Zal wel media training gehad hebben van mevr. Poepjes). Dus we kregen de langspeelplaat weer gedraaid over LTO gegevens en dioxine in de melk en de brand bij Frisia van destijds, waar Harlinger Belang mede schuldig aan was (of iets dergelijks) en dat de boer veel slimmer is dan de gewone burger, die er niets van snapt en bewust kwaad spreekt, etc. Kortom er kwam weer een storm van woorden over ons, maar zeker geen spijt.

Toen was het de beurt aan VVD woordvoerder De Vries, die altijd beweert, dat er meer debat moet komen in de raad. Hij bracht zelf weinig in en was voor zijn doen wat timide. Op de vraag van de heer Van der Pol (D66) of hij ook een initiatief van de kant van de VVD kon noemen om de problematiek inzake veiligheid en gezondheid rondom de REC te verbeteren, was hij echter heel duidelijk: geen. Dat is in ieder geval eerlijk.

En toen was het de beurt aan woordvoerster Konst van de PvdA. Ze deed het op een charmante wijze. Welmoed had geen spijt, maar…. ze vond het wel jammer. Over woorden zullen we niet twisten. De oppositie hing aan haar lippen. Ze noemden haar zienswijze verfrissend en verrassend. Ze kwam tevens met een motie, waarbij de strekking min of meer was, dat het college werd opgeroepen alles in het werk te stellen stillegging van de afvaloven te bepleiten, zolang de oude “knalpijpen” nog niet vervangen waren c.q. zijn voor nieuwe.

Dit had niemand van de oppositie verwacht van de PvdA, die altijd zo “ijzeren Hein”-achtig in dit dossier zat. Verklaarde wethouder Hein Kuiken niet recentelijk dat “dat ding het gewoon moet doen”? Maar ja, dat is nu eenmaal het probleem met “dat ding”. De tekst kregen de meeste raadsleden pas staande de vergadering voor het eerst onder ogen, dus Harlinger Belang vroeg verduidelijking over tijdspad e.d. Want we kennen onze pappenheimers: Omrin zal ongetwijfeld zeggen, dat die pijpen vanuit Verweggistan moeten komen en het stormt op zee, dus er is “enige” vertraging en de eerste zending was van een verkeerde specificatie en, en, etc.

Welmoed toonde zich zeer inschikkelijk en liet doorschemeren hier wel aan mee te willen werken… Jammer was, dat ze na overleg hierover met Geurtz (GroenLinks), hierop terug moest komen na kennelijke druk van haar fractievoorzitter, de heer Helvrich. Ze sprak een beetje voor haar beurt zullen we maar zeggen en werd teruggefloten.

De oppositie vroeg daarop schorsing aan, maar besloot na intern overleg toch akkoord te gaan met de motie. Immers iets is beter dan niets, vooral nu het om een motie van de PvdA ging. Hoe deze tweede ommezwaai in korte tijd te verklaren? Heeft de burgemeester met wethouder Kuiken en de PvdA fractie plus de coalitiegenoten gesproken en druk uitgeoefend? De oppositie de wind uit de zeilen nemen? We zullen het waarschijnlijk nooit weten, wat zich daar in de boezem van de macht heeft afgespeeld. Echter, Welmoed mag blijven. En nu maar hopen, dat het resultaat zal hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Gaan we terug naar de oude ...

Harlinger Belang Harlinger Belang VVD CDA PvdA Harlingen 04-10-2018 07:50

Gaan we terug naar de oude bestuurscultuur van het college van PvdA/CDA? Arrogant optreden van een korzelige wethouder belooft niet veel goeds voor de toegezegde samenwerking met de oppositiepartijen. harlingerbelang.nl/regentencolleg…

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.