Nieuws van Houten Anders! (HA!) over D66 inzichtelijk

3 documenten

Uitnodiging: Politiek café Jeugdzorg Houten

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) SGP D66 Houten 03-05-2019 12:46

Beste jongeren, ouders en verzorgers,

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de jeugdzorg. De gemeenten werden verantwoordelijk voor de jeugdzorg en die verandering is nog niet af. Gemeenten zoeken naar de beste manier om hun nieuwe taken goed te doen. Alsof dat niet ingewikkeld genoeg is, rijzen de kosten de pan uit, vooral omdat de vraag naar jeugdzorg stijgt. De gemeenteraad zal de komende tijd veel aandacht hebben voor de jeugdzorg in Houten.

Om de kant van de jongeren en ouders meer te belichten heeft de PvdA Houten het initiatief genomen voor een politiek café. Houten Anders! accepteerde de uitnodiging van de PvdA Houten, om samen met D66 en de SGP dit politiek café over de jeugdzorg in Houten te organiseren. Het is voor ons namelijk belangrijk om te horen hoe jullie denken over de jeugdzorg in Houten. Als (ex-)cliënt, mantelzorger of ouder, broer of zus, weet je veel beter wat er goed gaat en wat anders kan. Kom jij ook?

Interessante sprekers zullen hun ideeën met ons delen, waarna we met elkaar in gesprek gaan over de jeugdzorg. De wethouder en een aantal leden van het Sociaal Team Houten hebben aangegeven te komen luisteren en zullen meedenken. Daarmee wordt het een volle en interessante avond met een borrel als afsluiter.

Zie ik jullie op donderdag 9 mei om 19:30 uur in het Huis van Houten?

Tot dan!

Axel Eerdman

Artikel 131 – De burgemeestersbenoeming

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 22-01-2019 23:25

Op dinsdag 22 januari 2019, leidde Wayne Wilson de raadsvergadering in, door te spreken over artikel 131 van de grondwet.

Hieronder kunt u zijn beschouwing teruglezen.

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Vanavond is het aan mij, Wayne Wilson, om als raadslid van Houten Anders! wat dieper in te gaan op een artikel uit de grondwet.

Ik heb gekozen voor een artikel dat nu zeer actueel is, want binnenkort wordt Houten anders.

We staan aan de vooravond van een belangrijke verandering voor Houten, een verandering waar wij niet voor hebben gekozen, maar die ons wel voor een keuze stelt. Met het vertrek van Wouter de Jong als Burgervader van onze gemeente zijn wij op zoek naar een waardig opvolger om Houten naar een goede toekomst te leiden.

Artikel 131 van de Grondwet houdt zich bezig met de benoeming van de burgemeester.

Het is een veelbesproken wet met een grote hoeveelheid pogingen tot wijziging, waarvan de eerste zelfs zover terug als 1922 dateert.

Sinds 17 februari 1983 luidde de tekst van artikel 131 als volgt:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk besluit benoemd.

De burgemeester werd door de regering benoemd.

Dat gebeurde op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken na een aanbeveling van de gemeenteraad. De minister kon de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren, maar in de praktijk gebeurde dat vrijwel nooit.

Met enige regelmaat stond deze zogeheten ‘kroonbenoeming’ ter discussie en gingen er stemmen op om de burgemeester door de burgers te laten kiezen. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn ‘de democratische legitimatie’ en ‘een beoogde sterkere positie van de burgemeester’.

Tegenstanders vinden echter dat de burgemeester boven de partijen moet staan en dat hij daar beter toe in staat is als hij benoemd blijft door de Kroon. Wetsvoorstellen tot wijziging uit 2002 en 2005 haalden het eerder niet.

Op 20 november 2018 heeft de Eerste Kamer vóór gestemd op het initiatiefwetsvoorstel-Jetten (D66) om de benoeming van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Per 21 december jongstleden leest artikel 131:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden aangesteld, geschorst en ontslagen op een bij de wet te bepalen wijze. Krachtens de wet kunnen nadere regels worden gesteld over de daarbij te volgen procedures.

Oftewel, de wet regelt hoe de commissarissen van de Koning en de burgemeesters van de gemeenten benoemd worden.

De burgemeester wordt nog wel bij Koninklijk Besluit benoemd. De benoemingswijze van de burgemeester wordt immers in artikel 61 van de gemeentewet geregeld. De aanpassing van de grondwet maakt het echter wel makkelijker om deze procedure te wijzigen.

Dit maakt de weg vrij voor een eventuele invoering van de gekozen burgemeester. ‘Een eventuele invoering’, want nu is het aan de wetgever, de Tweede en Eerste Kamer, die moet bepalen hoe ze de benoeming in de toekomst willen vormgeven en of ze dus een gekozen burgemeester willen invoeren.

Wat is nu eigenlijk een gekozen burgemeester?

Er bestaan twee varianten: een door de kiezers gekozen burgemeester, een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Ook daarbinnen bestaan varianten. Moet de burgemeester bijvoorbeeld worden gekozen uit de gemeenteraad? Of mag een buitenstaander zich óók kandidaat stellen?

De huidige praktijk is dat na openstelling van een vacature, belangstellenden hun sollicitatie richtten aan de commissaris van de Koning. Vervolgens voert een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad sollicitatiegesprekken. De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken, die in principe de voordracht volgt – na een advies van de commissaris van de Koning. De minister kan de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren. Dit aanbevelingsrecht staat sinds 2001 in de Gemeentewet.

Hoewel formeel nog niet het geval, kiest materieel gezien de gemeenteraad nu de burgemeester.  Nu er volgens de grondwet geen sprake meer is van een kroonbenoeming kan de discussie beginnen op welke manier en welke variant de burgemeestersbenoeming of -verkiezing dan – buiten de Grondwet om – in de wet geregeld gaat worden. Aangezien dit nog niet is vastgelegd hebben wij hier in Houten dus ook nog geen andere procedure om te volgen dan die ik zojuist heb genoemd.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een gekozen burgemeester?

Het belangrijkste voordeel van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester is dat de kiezers de kans krijgen om hun eigen burgemeester te kiezen, die daardoor ook kan rekenen op draagvlak onder de bevolking. Ze hebben hem of haar immers zelf gekozen. Hierdoor zullen de burgers hun bestuurder ook beter kunnen aanspreken op het te voeren en gevoerde beleid en de uitvoering daarvan.

Er kleven echter ook nadelen aan een gekozen burgemeester. Een risico kan zijn dat er gemeenten zullen zijn waar burgemeester en gemeenteraad niet goed met elkaar kunnen samenwerken, terwijl ze wel voor vier jaar aan elkaar vastzitten. Ook wordt wel eens als nadeel genoemd dat de kiezers wellicht incapabele of populistische mensen kiezen en/of mensen die toevallig al grote bekendheid genieten, bijvoorbeeld als artiest of als sporter.

Om de keuze van de nieuwe burgemeester van Houten helemaal bij de burgers neer te leggen, daar zijn we nog niet klaar voor. Echter, vinden we hun inbreng zeer zeker van groot belang. We hebben daarom de inwoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van een aantal stellingen konden de bewoners aangeven wat zij belangrijk vonden in een nieuwe burgemeester. Deze meningen zullen zwaar meewegen om een goede keuze te maken die leidt tot de benoeming van de meest geschikte kandidaat.

Kortom, artikel 131 of niet, aan ons de uitdaging om samen de juiste keuze te maken! – EINDE

We zullen doorgaan♫ ♫

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 12-04-2018 10:03

We zullen doorgaan, we zullen doorgaan,… ♫ ♫

Het zou na de verkiezingsuitslag het lijflied van Houten Anders! kunnen zijn en toch was ik niet op een partijbijeenkomst.

We zongen het allemaal mee: mantelzorgers en politici, van D66 tot SGP.

Als lid van het HA!-team – en tevens mantelzorger – mocht ik tussen de raadsleden luisteren naar de mantelzorgers van Houten.

De avond begon met het goede gesprek. Opvallend zijn de onderwerpen die door de werkgroep Mantelzorg zijn geselecteerd: de papierwinkel, het verloren leven, combineren van werk en zorg en er waren er veel meer!

Een tip uit één van de gesprekken voor iedereen die ergens tegenaan loopt: ‘de mantelzorgmakelaar’ – iemand die mantelzorgers kan ondersteunen bij allerhande wet- en regelgeving waar je als mantelzorger tegenaan kunt lopen.

Een ander leerpunt is de wijze waarop de gemeente omgaat met initiatieven van inwoners. Houten Anders! pleit al langer voor een gemeente waar de houding is: “Ja! tenzij het écht niet anders kan.” Een gemeente die open staat voor de initiatieven van inwoners, houdt tijd en energie over voor mensen die niet kunnen rekenen op de liefdevolle aandacht van mantelzorgers. Er gaat – zowel bij mantelzorgers als bij de gemeente zelf – zonder deze houding te veel tijd en energie verloren aan tegenwerking.

De tweede helft van de avond werd verzorgd door Kees Posthumus die met veel humor en muzikaliteit ‘Mantelzorg, de musical’ uitvoerde samen met Juul Beerda. Het werd een Houtens verhaal over Laurens en Chantal die als mantelzorgers grote offers brachten voor hun moeder en broer, elkaar vonden bij het Mantelzorgcafé en ondanks alle verschillen tóch nog de liefde vonden bij elkaar. Als mantelzorger weet je dat er uit het zorgen voor de ander en de offers die dat soms vraagt, ook heel veel moois naar voren komt waar je voor moet blijven knokken: je moet doorgaan.

Want mantelzorg gaat altijd door! De telefoon op stil? De telefoon uit tijdens de voorstelling? Welnee! Een gewoonte die ik mezelf ook al even eigen heb gemaakt. Stiekem vond ik dat altijd een beetje asociaal van mijzelf, maar ik leerde vanavond dat dit voor menig mantelzorger noodzaak is. Heel herkenbaar vond ik de scène waar Chantal moeite had met de stilte, als diegene voor wie je normaalgesproken zorgt je even niet nodig heeft en je je realiseert dat je eigenlijk niet goed weet wat je op zo’n ‘vrije’ avond doen moet… Heel bewust ben ik op zoek gegaan naar een aantal hobby’s om die avonden niet meer te hebben. Houten Anders! is er daar één van.

We zijn nog niet uitgeklapt voor Kees, Juul en technicus Bas, of de mevrouw naast me zegt: “Nu snel naar huis, want mijn man zit alleen.” De werkgroep Mantelzorg van de Adviesraad Sociaal Domein in Houten weet hoe het werkt. De bar blijft gesloten, want mantelzorg gaat altijd door. Er ligt de komende jaren wel een taak voor de gemeente: ervoor zorgen dat mantelzorgers op een gezonde manier door kunnen blijven gaan. Meer informatie: https://www.vanhoutenenco.nl/mantelzorg/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.