Nieuws van Keerpunt 2010 over PvdA inzichtelijk

9 documenten

De MaasDriehoek: Nog een handremstemming verwijderd van herindeling Land van Cuijk.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA PvdA Grave 30-10-2019 19:23

Door Martijn Schwillens

De woorden van Van Diemen staan niet op zich, want vrijwel alle fractie spreken van ‘het grijpen van kansen’, ‘meer slagkracht’ en ‘een toekomstbestendige gemeente’.

Vooraf is het alleen in Cuijk nog even spannend, omdat Algemeen Belang Cuijk meer ziet in een fusie met Grave en Mill en Sint Hubert, de gemeenten met wie Cuijk nu een ambtelijke organisatie (CGM) vormt.

“Wordt het een historisch besluit of een historische dwaling?”, vraagt Stephan Müskens (ABC) zich af.

De andere partijen vinden één gemeente CGM echter een gepasseerd station.

“Misschien als ze in 2018 tot zo’n besluit waren gekomen, dat de situatie nu anders zou zijn geweest”, pareert Mariëlle van Zuilen (D66) de wens van ABC.

Uiteindelijk blijkt er grote uniformiteit in de drie raden.

In Sint Anthonis wordt het besluit unaniem genomen, in Cuijk en Boxmeer stemt alleen de SP tegen.

Een principekwestie. “Omdat het proces niet is doorlopen zoals dat wel had gemoeten. Bewoners hebben geen zeggenschap gehad over de wensbaarheid van een fusie. We weten simpelweg niet of er draagvlak is”, zegt fractieleider Bregje van Lieshout. “Dat 40 procent van de kiesgerechtigden in de drie gemeenten hebben gestemd op de naam, zegt volgens mij wel degelijk iets over het draagvlak”, vindt Wim Hillenaar.

De Cuijkse burgemeester deelt de zorgen van met name ABC, CDA en PvdA over de ontvlechting van de ambtelijke organisatie. Als geen akkoord bereikt kan worden met Mill en Grave over een goede ontmanteling van de ambtelijke organisatie, kunnen de frictiekosten tot in de miljoenen euro’s opleveren. Bijkomend risico, zo erkent Hillenaar, is dat die ontmanteling mogelijk tot in 2023 doorgaat. “Zodoende is het belangrijk dat we op zeer korte termijn tot afspraken gaan komen met Mill en Grave over hoe nu verder. Eén organisatie voor alle gemeenten heeft onze voorkeur.”

En nu?

Vrijwel alle gemeenteraadsleden roepen hun collega’s in Mill en Grave op om zich zo snel mogelijk aan te sluiten bij Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis. “We zijn vijf en niet drie. Wij gunnen iedereen, dus ook de inwoners van Mill en Grave, een betere dienstverlening”, aldus Maartje Roelofs (VVD Cuijk).

Door het genomen besluit zijn Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis formeel nog één stemming verwijderd van de definitieve vorming van de gemeente Land van Cuijk.

De provincie buigt zich de komende maanden over de herindeling en komt met een voorstel dat in maart 2020 zal worden voorgelegd aan de drie raden. Als die dan opnieuw instemmen, is ‘Land van Cuijk’ per 1 januari 2022 een feit.

Alle CGM ambtenaren in ons Stadskantoor huisvesten is goedkoopste oplossing.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 27-05-2019 09:44

GraverMaat: In Cuijk zijn de resultaten bekend geworden van een onderzoek om alle ambtenaren CGM onder een dak te huisvesten. Huisvesten van alle ambtenaren in het Graafse Stadskantoor kwam als goedkoopste oplossing uit de bus. Sorry voor de lay-out van dit document. Het koste veel knip-en plakwerk om deze raadsinformatiebrief van Cuijk te knippen en plakken. Een opmerkelijk detail zijn de reiskosten in de huidige situatie. Deze bedragen 220.000,00 euro. In alle scenario’s is een daling van 55.000,00 euro te verwachten. Daarnaast is door efficiëntie een tijdwinst mogelijk van 2’a 3 fte.

Resultaten onderzoek alle ambtenaren CGM onder één dak naar aanleiding van aangenomen motie.

23 mei 2019

De door ABC, PvdA en Liberaal LvC vastgestelde motie van 12 november 2018 inhoudende om het

Bestuur CGM te vragen onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van huisvesting van alle ambtenaren

van CGM onder één dak.

Aanleiding voor het onderzoek was een eerste inschatting van een te behalen besparing van € 500.000,- op het moment dat de ambtelijke organisatie op één plek gehuisvest zou kunnen worden. Deze eerste inschatting komt voort uit een document met ombuigingsvoorstellen. Het betrof hier een op dat moment niet nader onderzochte inschatting op basis van verwachte besparingen op reiskosten (200.000,-) en reistijd (300.000,-).

Onderstaand treft u de samenvatting aan van het rapport uitgevoerd door adviesbureau HEVO in opdracht

van het Bestuur CGM.

Op hoofdlijnen gaat deze samenvatting in op: de vraagstelling, gebaseerd op ingediende moties vanuit de

gemeenten Mill en Cuijk, vervolgens op de mogelijke scenario’s en afsluitend de conclusies.

Het onderzoek heeft tot doel om de consequenties in kaart te brengen indien alle medewerkers worden gehuisvest:

1. Op de bestaande locatie in Cuijk.

2. Op de bestaande locatie in Grave.

3. In een nieuwbouw op een locatie centraal binnen het CGM-werkgebied.

4. In een nieuwbouw op een locatie binnen één van de kernen van CGM.

Scenario’s met het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert zijn in het vooronderzoek, zie rapportage, al als ongeschikt beoordeeld. In de directe omgeving van het gemeentehuis zijn onvoldoende mogelijkheden om de gehele organisatie onder te brengen.

Het betreft een onderzoek op hoofdlijnen. De onderzoeksresultaten geven de belangrijkste

consequenties en een indicatie van de financiële gevolgen weer.

Politieke overwegingen zijn in dit onderzoek niet meegenomen; het betreft een onderzoek op basis van financiën, ruimte en andere feitelijke aspecten.

Het bestuur van CGM heeft daarbij de volgende uitgangspunten bepaald:

Bij alle scenario’s stelt het bestuur de voorwaarde dat er per gemeente een decentrale publieksbalie

aanwezig blijft.

Tevens dient bekeken te worden welke voorzieningen voor het bestuur (college/raad) gehandhaafd

moeten/kunnen blijven, zoals de raadszaal.

Er dient op hoofdlijnen (dat wil zeggen dat opties, kosten, mogelijkheden etc. niet tot in detail

worden uitgewerkt en beschreven) inzicht gegeven te worden in de belangrijkste consequenties en

een indicatie van de grootste financiële gevolgen.

Hierbij dient inzicht gegeven te worden in de in moties genoemde bedragen die herhuisvesting op

zouden leveren en in de (exploitatie)kosten van bijvoorbeeld de achterblijvende gebouwen of van

eventuele herontwikkeling van de betreffende gebouwen.

Om inpassing te kunnen toetsen is er een Programma van Ruimten opgesteld, zie bijlagen 5.1 en

5.2 van de rapportage. Uit berekening is gebleken dat wanneer CGM in zijn geheel op één locatie

wordt ondergebracht er een totale brutovloeroppervlakte nodig is van circa 5.400 m². Voorwaarde

hierbij is het invoeren van een flexfactor van 0,7 werkplek/medewerker.   Daarnaast is binnen iedere kern                                   ten behoeve van de decentrale publieksbalie nog aanvullend    circa 400 m² nodig.

Met het huidige gebruik van het gemeentehuis van Cuijk, het dienstencentrum, het gemeentehuis

van Grave en het gemeentehuis van Mill en Sint Hubert liggen de jaarlijkse exploitatiekosten voor

CGM op circa € 1.205.610,– per jaar. Deze exploitatiekosten bestaan (ook bij de scenario’s) uit:

kapitaallasten, huurkosten, servicekosten, onderhoudskosten en schoonmaakkosten inclusief btw.

Opbrengsten van het verhuurkantoor zijn in mindering gebracht op de exploitatiekosten. De totale

reiskosten bedragen in de huidige situatie jaarlijks ongeveer €222.000,-, deze zijn aanvullend op de                     exploitatiekosten. Deze bestaan uit zowel woon-werk als werk-werk reiskosten. Voor het

samenvoegen van de organisatie onder één dak is het denkbaar dat er winst behaald kan worden

in deze reiskosten als ook de reistijd van medewerkers.

Scenario 1: ‘Alles onder één dak’ in Cuijk

– Volledig gebruik gemeentehuis van Cuijk.

– Volledig gebruik van het verhuurkantoor.

– Gebruik van het dienstencentrum zoals in de huidige situatie.

– Openen decentrale publieksfuncties in Grave en Mill en Sint Hubert. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,spreekkamer                                    en aanverwante benodigde voorzieningen.

– Verbouwing met investeringswaarde van circa € 2.726.000,–1 om het gemeentehuis,

inclusief verhuurkantoor, te verbouwen en geschikt te maken voor een flexfactor van 0,7.

– Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van de decentrale

publieksfuncties.

– Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Grave en Mill en Sint

Hubert.

– De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 1 uit op circa € 1.279.787,– per jaar                                           exclusief reiskosten). Deze liggen daarmee hoger dan het huidige niveau. Naar

schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen. Het afstoten van gemeentehuizen                                                     Mill en Sint Hubert en Grave levert na het verrekenen van de huidige marktwaardes ,                                                         de dekkingsreserves en de opgenomen boekwaarden een resultaat op van + € 3.442.018,–.                                              Nadere toelichting is beschikbaar in bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 2: ‘Alles onder één dak’ in Grave

– Gebruik van huidige ruimten gemeentehuis Grave.

– Aanvullend gebruik van verdiepingen 1 en 2, momenteel in gebruik door Mooiland.

– Aanvullend gebruik van de ruimten die voorheen gehuurd werden door het BHIC.

– Openen decentrale publieksfuncties in Cuijk en Mill en Sint Hubert. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

– Ruimten op verdiepingen 1 en 2 (in gebruik door Mooiland) moeten overgenomen worden.                                                     – Verbouwing met investeringswaarde van circa € 2.746.300,–3 om het gemeentehuis te

verbouwen en geschikt te maken voor een flexfactor van 0,7.

– Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van de decentrale

publieksfuncties in Cuijk en Mill en Sint Hubert.

– Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk en Mill en Sint

Hubert.

Resultaat

– De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 2 uit op circa € 940.262,– per jaar

(exclusief reiskosten). Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau.

Naar schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

1. Alle investeringskosten zijn door bouwkostenexperts van HEVO berekend.

2. Berekend door WOZ-taxateur van CGM. Deze bedragen zijn onder voorbehoud en afhankelijk van de verkoopbaarheid.

3. Alle investeringskosten zijn door bouwkostenexperts van HEVO berekend.

– Het afstoten van gemeentehuizen Mill en Sint Hubert en Cuijk levert na het verrekenen van de                       huidige    marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen boekwaarden een resultaat op van.                       + € 3.358.018,–. Nadere toelichting is beschikbaar in bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 3: ‘Alles onder één dak’ nieuwbouw op een centrale locatie binnen CGM

Nieuwbouwlocatie op centrale plek binnen CGM. Bijvoorbeeld een centrale locatie aan de N321.

Geen rekening gehouden met beschikbaarheid bouwgrond etc.

Openen van decentrale publieksfuncties in Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.                                                    Decentrale publieksfuncties bestaan onder ander uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

Beschikbaarheid van bouwgrond ten behoeve van nieuwbouw.

Nieuwbouw met een investeringswaarde van circa € 15.534.000,–3. Het verwerven en

bouwrijp maken van grond is hierin deels opgenomen (€800.000). Afhankelijk van de

precieze locatie en daar aan gekoppelde grondprijzen is op deze investeringswaarde                                                 een range tussen circa €15.734.000 en €16.034.000 van toepassing.

Aanvullende investering van circa € 453.750,– voor het openen van drie decentrale

publieksfuncties in Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.

Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.

De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 3 uit op circa € 1.026.495,– per jaar

(exclusief reiskosten). Hierin zijn de kapitaallasten voor het verwerven van bouwgrond

deels opgenomen. Echter moet hier een range aan toegevoegd worden, afhankelijk van

de kosten voor grondverwerving etc. zullen de exploitatielasten voor dit scenario tussen

€1.033.495 – €1.043.995 liggen. Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau. Naar

schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

Naar schatting kunnen de reiskosten met circa €55.000 omlaag gebracht worden naar

€167.000,- per jaar en zal er circa 2 à 3 fte tijdswinst mogelijk zijn door het vervallen van

de verkeersbewegingen tussen de gemeentehuizen.

Het afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert levert na het

verrekenen van de huidige marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen

boekwaarden een resultaat op van + € 5.202.018,–. Nadere toelichting is beschikbaar in

bijlage 5.3 van de rapportage.

Scenario 4: “Alles onder een dak”. Nieuwbouw op een locatie binnen een van de kernen van CGM.

Nieuwbouw op een locatie binnen één van de kernen van CGM (Cuijk, Grave of Mill en

Sint Hubert).

Geen rekening gehouden met beschikbaarheid bouwgrond etc.

Openen van decentrale publieksfuncties in de twee andere kernen. Decentrale

publieksfuncties bestaan onder andere uit: raadszaal, vergaderruimte, publieksbalie,

spreekkamer en aanverwante benodigde voorzieningen.

Beschikbaarheid van bouwgrond ten behoeve van nieuwbouw.

Nieuwbouw met een investeringswaarde van circa € 15.534.000,–3. Het verwerven en

bouwrijp maken van grond is hier deels in opgenomen (€800.000). Afhankelijk van de

precieze locatie en daar aan gekoppelde grondprijzen is op deze investeringswaarde een range tussen circa €15.734.000 en €16.034.000 van toepassing.

Aanvullende investering van circa € 302.500,– voor het openen van twee decentrale

publieksfuncties in de andere twee kernen.

Het tegen de taxatiewaarde kunnen afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill enSint Hubert.

De exploitatiekosten voor CGM komen bij scenario 4 uit op circa € 950.160,– per jaar

(exclusief reiskosten). Echter moet hier een range aan toegevoegd worden, afhankelijk

van de kosten voor grondverwerving etc. zullen de exploitatielasten voor dit scenario

tussen €957.160 – €967.160 liggen Deze liggen daarmee lager dan het huidige niveau.

Het afstoten van gemeentehuizen Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert levert na het

verrekenen van de huidige marktwaardes , de dekkingsreserves en de opgenomen

boekwaarden een resultaat op van + € 5.202.018,–.

Wanneer we de vergelijking maken met de huidige situatie dan is zichtbaar dat bij scenario 1

(huisvesting in Cuijk) de jaarlijkse exploitatielast licht zal toenemen (exclusief reiskosten). Deze

toename ontstaat met name vanuit de inkomstenderving van het verhuurkantoor en een stijgende

kapitaallast vanwege de nieuwe investeringen (oa voor het in stand houden van bestuurscentra in

de andere gemeenten).

Scenario 2 (huisvesting in Grave) lijkt na dit onderzoek het meest gunstig. De jaarlijkse

exploitatielast daalt hierbij met circa € 265.348,– ten opzichte van het huidige niveau (exclusief

reiskosten). Deze daling komt voornamelijk voort uit het verdwijnen van de grote kapitaallast                                op het gemeentehuis van Cuijk en de huurkosten van het dienstencentrum.

Bij beide scenario’s kunnen de vereiste investeringskosten gecompenseerd worden met het

resultaat van het afstoten van twee gemeentehuizen. Belangrijke opmerking hierbij is de

onzekerheid rondom de verkoopbaarheid van dergelijke relatief grote objecten binnen kleine

gemeenten.

Bij scenario’s 3 en 4 betreft het nieuwbouw met in beide gevallen een hoge initiële investering.

Deze investering kan deels gecompenseerd worden met het afstoten van alle drie de

gemeentehuizen, echter blijft er in dat geval nog altijd een investering openstaan van circa

€ 11.000.000,–. Daarentegen wordt er wel een winst geboekt op de jaarlijkse exploitatiekosten; in beide scenario’s tussen de € 150.000,– en € 250.000,– minder dan in de huidige situatie.

In de motie die als aanleiding diende voor het onderzoek is een potentiële besparing in jaarlijkse lasten van€ 500.000,- genoemd. Het onderzoek laat zien welke besparing er met elk scenario te behalen is. Daarbij

zijn de veranderingen in reiskosten en –tijd wel in cijfers uitgedrukt, maar niet meegenomen in de totale

jaarlijkse last. De reden hiervoor is dat de verdeling tussen woon-werk- en werk-werkverkeer op basis van

de beschikbare data niet exact te maken is. Wanneer echter gekeken wordt naar ervaringscijfers uit de

praktijk in combinatie met een onderzoek binnen CGM naar werken binnen de drie locaties, dan valt een

tijdsbesparing van tussen de 2 en de 3 fte te verwachten. Deze besparing is niet omgezet in euro’s, omdat niet aangenomen kan worden dat het gemiddelde tarief hierop van toepassing is (maw: onvoldoende

duidelijk welke medewerkers in welke schaalniveaus de reistijd hebben gemaakt). Deze besparing geldt

voor elk van de vier scenario’s, maar is gebaseerd op een aantal aannames (zoals aantal dienstreizen per

persoon en gemiddelde reistijd van werkplek naar werkplek) en niet op geregistreerde data.

De Gelderlander: Fusievariant met Mill en Grave door Cuijkse raad afgewezen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD PvdA Grave 02-04-2019 07:08

Dat bleek gisteravond tijdens de raadsvergadering. Onderwerp van discussie: een nieuwe stap in een eind vorig jaar nog goedgekeurd plan van aanpak om per 1 januari 2022 met Boxmeer en Sint Anthonis te komen tot een nieuwe gemeente van 65.000 inwoners.

Als het aan coalitiepartij Algemeen Belang Cuijk (ABC) had gelegen, was de CGM-variant (Cuijk, Grave en Mill) serieus onderzocht. Daarbij kreeg ABC steun van de oppositiepartijen SP, PvdA en VVD. Met negen van de negentien raadszetels net geen meerderheid. De laatste tijd gaan er Mill en Grave steeds meer stemmen op misschien wel meer te willen met Cuijk dan alleen ambtelijke samenwerking.

Toen de gemeenteraden van Sint Anthonis, Boxmeer en Cuijk in september 2017 ‘ja’ zeiden tegen één grote gemeente Land van Cuijk, gaven die van Mill en Grave aan hier niks van te willen weten. Daarop hebben Boxmeer, Cuijk en Sint Anthonis ervoor gekozen met z’n drieën verder te gaan. Aangemoedigd door de provincie, die voorstander is van één grote gemeente van bijna 90.000 inwoners.

Stephan Müskens (ABC): ,,We vragen nu alleen maar de optie CGM open te houden, meer niet.” Volgens SP’er Bregje van Lieshout is het ‘een zeer slecht idee’ de optie CGM nu al aan de kant te schuiven.

De nauw samenwerkende ambtenaren van Cuijk, Grave en Mill uitten onlangs nog per brief hun zorgen over een fusie van Cuijk met Sint Anthonis en Boxmeer. Zij vrezen voor de kwaliteit van de dienstverlening naar burgers en ondernemers, als de in 2014 opgezette ambtelijke organisatie alweer ‘ontvlochten’ moet worden.

Volgens burgemeester Wim Hillenaar is zijn inzet ‘de ambtelijke organisatie bij elkaar te houden’. ,,Een fusie van Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis is de enige manier dichter bij één Land van Cuijk te komen.”

De raadsvergadering kende trouwens prominente toehoorders met de wethouders Rick Joosten en Anja Henisch van Grave. Hun partij LPG is voor een zelfstandig Grave.

Volgens Mariëlle van Zuilen (D66), voorstander van één grote gemeente Land van Cuijk, heeft de aanhoudende herindelingsdiscussie meer weg van ‘een brexit-discussie’. ,,Alleen gaat die hier niet om ergens uit te komen.”

Cuijkse raad besluit door te gaan met fusietraject met Boxmeer en Sint Anthonis.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Grave 01-04-2019 19:18

GraverMaat: Het agendapunt rapport Afweging in herindelingspartners komt uitvoerig aan de orde.

Op de publieke tribune zitten de twee Graafse LPG wethouders Henisch en Joosten. Verder kwamen in beeld de LPG raadsleden Bannink en van Kraay, het raadslid van Liberaal Land van Cuijk/ Grave Hennie Bongers en de fractievoorzitter Alex van Megen van het CDA.

Om 22.40 werd met 10:9 het voorstel aangenomen. De burgemeester had een duidelijk verhaal om niet in te gaan om twee trajecten te gaan bewandelen.

De deur naar Grave is vanavond verder dicht gegaan.

Groen Links: onmogelijke keuze. Een gemeente Land van Cuijk is nog steeds het beste. Cuijk heefteen sleutelpositie. Grootste kans om het doel wat we willen bereiken: een Land van Cuijk. CBA heeft meeste toekomstperspectief. Open gesprek met alle gemeenten aangaan. Second best is CBA.

PvdA: vraag uitgestoken hand, motie. GroenLinks kiest expliciet voor CBA.

D’66: In Grave heeft men niet gekeken naar opdrachten. Alle rapporten wijzen op bestuursloosheid. Politieke armoede. Lijkt wel op een Brexit. Wat hebben alle onderzoeken gekost wethouder? Zo snel mogelijk door met de volgende stap in Plan van Aanpak.

ABC: meerdere varianten mogelijk. Er wordt blind gevaren op het rapport. Twee opties CBA en CGM naast elkaar zetten. Eerste haalbaarheid en draagvlak klein. Grave zet deur open. Grave wil peiling houden op 23 mei.  Grave zet deur niet open naar CBA. We zijn passanten. Beslissing nemen voor toekomst Land van Cuijk. Optie CGM open houden. We komen op voor de inwoners van Cuijk.

Liberaal Land van Cuijk: we kiezen voor verbinding. We komen met motie.

D’66 en Groen Links: Boxmeer en Sint Anthonis niet langer aan het lijntje houden.

GroenLinks: herindeling was een groot thema. Meerderheid was voor een Land van Cuijk. CBA sluit het beste aan op de idealen van de stemmers in Cuijk en personeel. We zijn voor CBA gemeente. PWC geeft ook in rapport voor Grave minder duurzaam aan.

ABC: CGM brengt geen frictiekosten met zich mee. Grave geeft voor de zomer uitsluitsel. Amendement met PvdA. Variant CGM erbij opnemen. Er is niet naar alternatieven gekeken.

SP: een logische stap. SP is geschrokken van de brief van O.R. Slecht idee om optie CGM niet een kans te geven.

Liberaal Land van Cuijk: zorg personeel zien we wel. Geen angst verschillen in culturen andere gemeenten. We gaan het CBA proces in. Mensen hebben gestemd en gekozen. We moeten beslissingen nemen. CGM optie is geen duurzame. CBA is next best. We willen vooruit. Enthousiast over kernendemocratie. Met draagvlak zit het wel snor. Je krijgt meer voor elkaar. Gesteund door Industriële Kring. We hoeven niet te heroverwegen. We zijn een betrouwbare partner. Er zit een mooie bruiloft aan te komen. Motie met dictum: hand uitsteken naar Mill en Grave. Informeel gaan praten. Amendement: is beschamend. Waar bent u op uit? Geen nieuw onderzoek. Is amendement uitvoerbaar?

D’66: Niet laten leiden door standpunt personeel.

CDA: tussenstap. Doorgaan op ingeslagen weg. CBA variant is de enige juiste weg. Ontvlechting CGM is niet aan de orde.

PvdA: onderliggende rapport is achterhaald. Goede alternatieven moesten bespreekbaar blijven.  Meerderheid beslist. Speelveld is aan het veranderen. Beter ten halve gekeerd dan  ten hele gedwaald. Is er draagvlak onder de bevolking voor CBA variant? Grave gaat niet meer voor zelfstandigheid.

VVD: een Land van Cuijk. Beste keus voor inwoners Cuijk. We ondersteunen amendement van ABC.

21.45 uur. Bedtijd!!!

Om 22.40 uur stemde een kleine meerderheid voor het voorstel na een duidelijke oproep van de burgemeester. Coalitiegenoot ABC stemde tegen evenals SP, PvdA en VVD. Liberaal Land van Cuijk, CDA, GroenLinks en D’66 steunde het voorstel. Dus 10:9. En ook een verdeelde coalitie. ABC valt in het openbaar het eigen college af.

De geschiedenis herhaalt zich: En weer is er een brief van de ondernemingsraad van de ambtenaren.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 29-03-2019 06:12

Ambtenaren vrezen voor ‘de kwaliteit en de continuïteit van de dienstverlening aan de burger, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties’, als de ambtelijke organisatie waarin Cuijk nu zit ontmanteld moet worden. Ook vragen ze zich af waarom een fusie van Cuijk met Grave en Mill niet serieus onderzocht wordt. ‘Een toekomstbestendige variant voor alle vijf de gemeenten’, aldus het personeel. Deze ernstige zorgen staan verwoord in een brandbrief van de ondernemingsraad. De brief is gericht aan de gemeenteraad van Cuijk, met afschriften aan onder meer de gemeenteraden van Mill en Grave, het bestuur van Cuijk, Grave en Mill, en de ondernemingsraden van Sint Anthonis en Boxmeer. Een fusie van Cuijk, Grave en Mill kan volgens het personeel met ‘aanzienlijk minder inspanning, kosten, risico’s, verloop van medewerkers en (dus) kwaliteitsverlies gerealiseerd worden’.

De gemeenteraad van Cuijk buigt zich maandag over een volgende stap in het fusieproces met Sint Anthonis en Boxmeer. Volgens Stephan Müskens, raadslid voor Algemeen Belang Cuijk, kan over de brief geen misverstand bestaan. ,,De ambtenaren zeggen stap niet blind in een fusie met Boxmeer en Sint Anthonis, als je de optie CGM hebt. Ik vind dat we rekening moeten houden met wat het personeel wil.”

Van ABC is bekend dat ze, evenals SP en PvdA in Cuijk, voorstander is van een fusie met Grave en Mill. Met zeven van de negentien raadszetels vormt ABC een minderheid in de raad van Cuijk.

Burgemeester Lex Roolvink van Grave, voorzitter van het overleg tussen werkgevers en werknemers en de ondernemingsraad, hoopt dat er voor het personeel snel duidelijkheid komt over de herindelingsvraag. ,,Het personeel van de CGM-gemeenten vraagt terecht: ‘En wij dan?’ Er zijn drie gemeenten die een huwelijk zijn aangegaan. Nu gaat één van de drie gemeenten een huwelijk aan met twee andere partners. Er is nu veel onrust onder het personeel. De discussie over de bestuurlijke toekomst duurt veel te lang.”

Aan de onduidelijkheid komt voorlopig nog geen einde. Ook een onderzoek van de gemeenteraad van Grave naar herindelingsvarianten biedt geen duidelijkheid. Eigenlijk verwoordt het rapport, dat 30.000 euro heeft gekost, wat iedereen al weet. De varianten die zijn bekeken zijn een volledig zelfstandig Grave met een eigen ambtelijk apparaat, een zelfstandig Grave dat ambtelijke diensten inkoopt en een Grave dat fuseert met Mill en Cuijk.

Van een volledig zelfstandig blijven van Grave, wordt aangegeven dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Een eigen, kleiner ambtelijk apparaat biedt minder mogelijkheden tot specialisatie en professionalisering.

Forum voor Democratie grootste partij in Grave.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA PvdA Grave 21-03-2019 09:11

Grave is eeen klein paars blokje in Noord Oost Brabant.

De vier grootste partijen in Grave

In de gemeente Grave is Forum voor Democratie de grootste partij geworden. De  partij van Thierry Baudet haalde vanuit het niets 15,8  procente van de stemmen; bij de vorige verkiezingen deed de partij niet mee.

Als tweede partij eindigde de VVD, die een licht verlies boekte en op 14,4 procent kwam. Dat was vier jaar geleden nog 16,1 %.

Het CDA werd ondanks een fors verlies de derde partij met 14,2 procent (dit was bij de vorige verkiezingen 19,2), gevolgd door de SP met 10,9 procent *was 20,8).

De rest van de top 10.

GroenLinks haalde 7,6 % (was 3,5%)

Lokaal Brabant 7,5 % (was 1,6%)

D’66 7,1 % (was 10,3%)

PVV 6,8 %

PvdA 6,4 %

50 PLUS 3,2 %

Opkomst was 56% vorige keer 50,4%

Bron: robot van de NOS

Gravenaar Leon Kamps kandidaat voor waterschapsverkiezingen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 16-03-2019 10:22

GraverMaat: oude archieffoto van het PvdA raadslid Leon Kamps.

Leon Kamps (57), Grave, PvdA

,,Vroeger was het zo dat de waterschappen wel even voor het volk bepaalden hoe het moest. Nu zorgen wij ervoor dat de burger betrokken wordt en mag meebeslissen. We vinden dat sterke schouders meer waterschapsbelasting moeten betalen.”

Kamps houdt van een groene omgeving. ,,De natuur rond de Maas moet behouden blijven. Sinds een jaar hebben wij het voor elkaar dat de bakenbomen weer worden onderhouden. Ook vertellen wij mensen wat ze zelf kunnen doen: de stenen de tuinen uit en het groen er weer in. Op die manier kan het water makkelijker de grond in en heb je minder kans op overstromingen.”

Wil Baaijens: Scheepswerf rancune.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 PvdA Grave 27-02-2019 16:49

Geachte raadsleden, burgemeester en wethouders.

1

.) Het scheppen van duidelijkheid en de regionale rekenkamer.

Hoewel in de hijgerig gebrachte nieuwshype ’s  van de laatste dagen de tragedie van de werfsluiting in de schoenen van oud-wethouder Daandels en wethouder Peters geschoven worden meen ik toch te moeten opmerken dat dat slechts  gedeeltelijk terecht is en de schuldvraag meer nuances behoeft.

Het hele gedoe rond de werf  is namelijk het resultaat van:

falend  beleid binnen het collectief van ons politiek bestuur (raad, burgemeester en college),

falend beleid van het hoger bureaucratisch management (CGM – werkorganisatie met zijn te grote overhead),

falende advisering van de externe accountant ‘Deloitte’ door het niet analyseren/melden van de financiële risico’s die de gemeente kon lopen door de ondergang van de scheepswerf en de juridische nasleep ervan (managementletter).

Bovenstaande factoren zijn de belangrijkste bijdragen voor de litanie van treurnis die aangeroepen kan worden als het over de teloorgang van de scheepswerf  gaat.

Onze politieke vertegenwoordigers hebben al jaren hun mond vol over; openheid, transparantie, burgerparticipatie en vooral bestuurlijke integriteit. Als zij dat echt menen, wat ik betwijfel, is het dan niet de

onafhankelijk onderzoek door de regionale

rekenkamer duidelijkheid en waarheid te scheppen over de feitelijke gang van zaken wat betreft de scheepswerf ?

2

In bijlage 1; een wat uitgebreidere tijdslijn die als een rode draad het faillissement van de werf en de juridische gevolgen ervan met elkaar verbindt (met dank aan de website van Jacques Leurs).

3

.) Politieke dialoog.  Bijlage 2 en 3.

In de transparante, open en participatieve democratie waar de  Graafse politiek zo graag de nadruk oplegt, zou  je verwachten dat een dialoog tussen kritische burgers (met onderbouwde argumenten) en de politiek op prijs gesteld zou worden. Vergeet het maar! Kritische burgers zijn alleen maar lastig en verstoren het illusionaire droombeeld van de meerderheid van het huidige politieke bestuur die predikt, alsof het om een geloofsbelijdenis gaat, dat het allemaal zo goed gaat in onze gemeente.

De door de raad, burgemeester en college bedachte oplossing om kritiek van lastige burgers (volgens Roolvink is er zelfs sprake van een ‘ harde kern van critici’) is

door middel van een open dialoog met hen in gesprek te gaan, maar te kiezen voor een laffe en incompetente politiek van:

Als u zich de moeite zou getroosten  om de bijlagen 2 en 3 te lezen en mij aan te geven wat er niet klopt aan de inhoud ervan, zou al een stap in de goede richting kunnen zijn en al een bijdrage leveren aan de praktische vorm van de participatiedemocratie.

Als voorbeeld voor een politieke dialoog over bijvoorbeeld de  betrouwbaarheid van ons politiek bestuur zou in de heikele kwestie van de scheepswerf de onderstaande zinsneden uit een ambtelijke interne briefwisseling kunnen dienen. Er valt namelijk te lezen dat  ruim voor het faillissement van de werf er al sprake was om op politieke en bestuurlijke aanvechtbare gronden een noodzakelijke uitbreiding van de werf te blokkeren.  Daar moet toch over te praten zijn? Als blijkt dat al ruim voor het faillissement de gemeente toezeggingen aan GBB zou hebben gedaan de uitbreiding  van de werf te blokkeren dan zou ik zeggen dat er dan grote vraagtekens te zetten zijn bij de integriteit van ons bestuur. Zie ik dat goed?

In een Niet Openbaar B&W voorstel van 30 Januari 2012 (Afdeling /cluster: Ruimte en wonen/Cluster Ruimtelijke ontwikkeling . Portefeuillehouder: H.A.W.M. Daandels. Onderwerp: Beëindiging samenwerkingsovereenkomst Koninginnedijk) blijkt duidelijk dat binnen het overleg van GBB en de gemeente de werf wel degelijk onderwerp van beleidsdiscussie is geweest.

Op blz. 3:  Argumenten beslispunt 1 – Niet instemmen met de voorstellen zoals GBB die wenst op te nemen in de beëindigingensovereenkomst, wordt onder punt 1.5 het volgende geschreven:

“In het verleden gemaakte afspraken tussen gemeente en GBB welke GBB terug wenst te zien in de beëindigingensovereenkomst. Het gaat hier met name om zaken die opgenomen zijn in een brief van de gemeente aan GBB verzonden op 9 januari. Onderwerpen zijn:

maximum aantal sociale huurwoningen in het plangebied,

het project Prinsenstal mag geen concurrentie vormen voor Wisseveld,

geen uitbreiding scheepswerf,

inspanningsverplichting voor gemeente tot het verkrijgen van subsidies.

4

.) De mening van Roolvink over de Raad van State. Zin of onzin.

Wekelijks vergast onze burgemeester, als columnist van de Graafse Courant, onze goegemeente met verrassende teksten waarvan de zin mij meestal ontgaat maar de onzin ervan onmiskenbaar is. Om over het gemiddelde waarheidsgehalte maar te zwijgen, dat kan per column nogal eens wisselen.

Zijn, in bijlage 4 meegestuurde, column (24 juni 2014) met commentaar op een beslissing van de Raad van State aangaande een door de gemeente verloren beroepszaak over de Scheepswerf, spreekt boekdelen.

Daarom heb ik in bijlage 5 de uitspraak van de Raad van State bijgevoegd.

In de bijlage heb ik de zogenaamde tekstuele onvolkomenheid, het woord

waarover Roolvink schrijft met geel gemarkeerd. In de overwegingen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State onder de punten 2, 6.1 en 6.2 wordt door de Raad van State duidelijk gemaakt dat de z.g. tekstuele onvolkomenheid “daarin” in het bestemmingsplan wel degelijk een juridisch dwingende betekenis zou hebben gehad om de werf in zijn werkzaamheden/ uitbreiding te belemmeren. Er is een aanmerkelijk verschil in de oorspronkelijke tekst in het bestemmingsplan waarin staat dat in een bepaald gebied van de werf geen werkzaamheden aan schepen zijn toegestaan terwijl na uitspraak van de Raad van State voor hetzelfde gebied wel werkzaamheden aan schepen zijn toegestaan.

Het getuigt van domme arrogantie om deze z.g. tekstuele onvolkomenheid, die naar mijn mening wel degelijk doelbewust in het bestemmingsplan werd ingevoerd, te bagatelliseren als tekstueel foutje, denkende dat de infantiele burger daar toch niet doorheen zal prikken.

Als je als burgemeester ook nog  op een onbetamelijke publieke wijze de Raad van State op een neerbuigende wijze neerzet om het eigen bestuurlijk straatje schoon te vegen dan ben je als politiekgezagsdrager niet meer geloofwaardig. Zie ik dat goed?

5

.) Neuro-linguïstisch programmeren (NLP) en conflictbeheersing.

Toen ik Roolvink ’s column ‘Management’ (Graafse Courant 28-11-2017) voor het eerst las, raakte ik diep onder de indruk. Je zou zeggen dat door zijn opleiding met o.a. het Neuro-linguïstiek programmeren en zijn ervaring (welke?) hij de uitgelezen mediator/conflictbeheerser had kunnen/moeten zijn in het uit de hand gelopen conflict tussen de gemeente en de scheepswerf.  Ik had nooit over neuro-linguïstisch programmeren (NLP) gehoord. Gelukkig hebben we tegenwoordig Wikipedia om onze kennis bij te schaven. Wat blijkt volgens Wikipedia?

Volgens wetenschappers moet NLP als pseudowetenschap beschouwd worden wegens gebrek aan empirisch bewijs voor de effectiviteit ervan. In het artikel op Wikipedia wordt ook vermeld dat een bekende Nederlander is die NLP-technieken gebruikt, namelijk Emile Ratelband. Tsjakka als nieuwe norm voor politieke conflictbeheersing?  Ik raad u aan dat artikel goed te gaan lezen.

Als u dan toch op Wikipedia zit Google dan ook: Het Dunning-Kruger effect. Ook zeer lezenswaardig, vooral voor politici!

Met vriendelijke groet.

Hierna 4 bijlagen.

De Tijdlijn. Van 5 april 2012 tot 19 februari 2019.

Rancune, rancune en nog eens rancune. Het terrein van de Scheepswerf.

E-mail van Ben Bongaards en Wil Baaijens n.a.v. Artikel de Gelderlander. “Grave kan nog wel een hotel gebruiken.”

De mening van onze burgemeester over de Raad van State. Kan niet gekopieerd worden. Neem contact op met Wil Baaijens.E-mail: w.j.baaijens@home.nl

Burgemeester Roolvink schrijft in de Graafsche Courant over Management.

Bijlage 1: De Tijdlijn. Van 5 april tot 19 februari 2019.

Curator gaat in hoger beroep en wint zijn miljoenenclaim.

Na de uitspraak van de rechtbank dat de gemeente niet schuldig was aan het faillissement van de scheepswerf, ging de curator Michielsen in hoger beroep bij het Gerechtshof in Den Bosch.

Nieuwsbericht- 19 februari 2019.

Uitspraak rechtbank

Grave hoeft geen miljoenen te betalen, gemeente niet schuldig aan faillissement scheepswerf

Nieuwsbericht- woensdag 2 november 2016.

Schuldvraag

Rechtbank buigt zich in juni (2016) over de miljoenenclaim tegen de gemeente Grave in de zaak van de failliete scheepswerf.

Nieuwsbericht– 8 april 2016.

Michielsen dagvaardt

Michielsen dagvaardt de gemeente Grave. Hij is niet met de gemeente tot een schikking gekomen omdat wethouder Daandels vindt dat de gemeente zich niet aansprakelijk acht.

Nieuwsbericht 24-december-2015.

Raad van state

De Raad van state stelt de scheepswerf weer in het gelijk. Nu over een kwestie over de plaats waar schepen mogen liggen.

Nieuwsbericht- 18 juni 2014.

Curator

Curator Michielsen start een onderzoek.

Nieuwsbericht- 26 januari 2014.

Raad van state

De Raad van State oordeelt dat de gemeente een drijvend dok met een lengte van 100 moest toestaan. Zo’n dok is nodig om schepen van 135 meter te kunnen bouwen.

Nieuwsbericht- december 2013.

Rechter fluit B en W terug in zaak Scheepswerf Grave

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Grave hebben een nederlaag geleden in de zaak rondom de plaatselijke scheepswerf. Volgens de rechtbank in Den Bosch hadden ze een verzoek om het bestemmingsplan aan te passen niet mogen afwijzen.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op dinsdag 29 mei 2012 – 13:21

Medewerkers Scheepswerf Grave definitief ontslagen

De 65 medewerkers van Scheepswerf Grave worden definitief ontslagen. Dat heeft de curator van het failliete bedrijf donderdagochtend aan het personeel laten weten.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op donderdag 10 mei 2012 – 11:09

Gemeenteraad Grave wijzigt bestemmingsplan voor Scheepswerf Grave

De gemeenteraad van Grave heeft dinsdagavond een voorstel aangenomen om het bestemmingsplan te wijzigen om de bouw van grotere schepen op de Scheepswerf Grave toe te staan. Eerder op de dag werd de scheepswerf door de rechter in Den Bosch failliet verklaard.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op dinsdag 8 mei 2012 – 22:38

Extra raadsvergadering over Scheepswerf Grave

De raad van Grave houdt dinsdag een extra vergadering over de plaatselijke scheepswerf. De gemeente wil het bestemmingsplan nu zo aanpassen dat het bedrijf toch schepen van 135 meter mag bouwen. Dit maakte de gemeente maandagavond bekend.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op maandag 7 mei 2012 – 23:36

Rapport: ‘Snelle beslissing Scheepswerf Grave gewenst‘

Het gemeentebestuur moet bij voorkeur begin volgende week knopen doorhakken met betrekking tot Scheepswerf Grave. Bewindvoerder Remco Michielsen van het bedrijf schrijft dit aan Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad. Uit onderzoek van een bureau in Boxtel is gebleken dat het bouwen van schepen van 135 meter binnen het bestemmingsplan past.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op zaterdag 5 mei 2012 – 23:52

Faillissement Scheepswerf Grave lijkt nabij

De kans is groot dat begin volgende week het faillissement wordt aangevraagd van Scheepswerf Grave. Dit staat in een brief, die namens bewindvoerder Remco Michielsen is gestuurd naar burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Grave.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op vrijdag 27 april 2012 – 20:52

Curator heeft sprankje hoop voor Scheepswerf Grave

De curator van de scheepswerf in Grave heeft nog een klein beetje hoop op een goede afloop. Hij heeft de gemeente Grave nogmaals gevraagd om het bestemmingsplan definitief aan te passen. Op die manier wordt het mogelijk om langere schepen te bouwen en zo het bedrijf te redden.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op maandag 23 april 2012 – 15:51

Statenfractie boos op gedeputeerde na uitspraak over scheepswerf

De statenfractie van de PvdA in Provinciale Staten in Brabant eist dat gedeputeerde Johan van den Hout zich verantwoordt voor zijn uitlatingen over de scheepswerf in Grave. Vooral de opmerking dat ‘iedereen weet hoe het gaat met vergunningen en gedogen: dat komt wel goed’, in De Gelderlander is de statenfractie in het verkeerde keelgat geschoten.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op zondag 22 april 2012 – 16:42

Scheepswerf Grave had geen plan voor uitbreiding capaciteit

De scheepswerf in Grave heeft nooit een goed onderbouwd plan ingediend voor uitbreiding van de capaciteit. Dat zegt wethouder Daandels van de gemeente.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op donderdag 19 april 2012 – 13:38

Derks stapt uit Economisch Platform vanwege boze tweet Scheepswerf Grave

De Graafse ondernemer Geert-Jan Derks stapt uit het Economisch Platform Grave naar aanleiding van een felle tweet over de scheepswerf in Grave. Hij stoort zich aan de manier waarop de gemeente Grave omgaat met de scheepswerf. “Via list en bedrog zestig directe werkplekken verspeeld. Wat een kutgemeente.”

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op woensdag 18 april 2012 – 22:03

‘Tweede Kamer moet Scheepswerf Grave redden’

De Tweede Kamer moet zich inzetten om de Scheepswerf Grave te redden. Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt (SP) zegt dat minister Verhagen zich al eerder heeft ingezet voor het bedrijf en dat hij dit opnieuw moet doen. Het ministerie wil binnen enkele dagen een gesprek met de werf.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op woensdag 18 april 2012 – 15:29

Gemeenteraad Grave verbaasd over besluit scheepswerf

De gemeenteraad van Grave is verrast en stomverbaasd na het besluit om uitstel van betaling aan te vragen voor de scheepswerf. Directeur Robert van Kessel van de scheepswerf bracht het besluit dinsdag naar buiten.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op woensdag 18 april 2012 – 12:53

Scheepswerf Grave vraagt toch uitstel van betaling aan

De scheepswerf in Grave vraagt uitstel van betaling aan. Dat maakte de directie dinsdag bekend. Daardoor is de kans groot dat de zestig werknemers op straat komen te staan, ondanks een miljoenenorder die het bedrijf onlangs kreeg. Om te overleven, moet de werf passagiersschepen van 135 meter kunnen bouwen, terwijl door de vergunning maar 110 meter is toegestaan.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op dinsdag 17 april 2012 – 10:20

Dinsdag duidelijkheid over Scheepswerf Grave

De directie van Scheepswerf Grave maakt dinsdag duidelijk hoe de toekomst van het bedrijf eruit ziet. Om te overleven moet de werf schepen van 135 meter kunnen bouwen terwijl 110 meter is toegestaan.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op maandag 16 april 2012 – 20:01

Directeur Scheepswerf Grave na extra raadsvergadering: ‘Voortbestaan werf nog uiterst onzeker’

Ondanks een positief besluit van het gemeentebestuur om de bouw van passagiersschepen van 135 meter de komende 2,5 jaar te gedogen, is directeur Kessels van de Scheepswerf Grave somber gestemd. Hij gaat maandag in overleg om te bekijken of de stekker alsnog uit de scheepswerf gaat. Volgens hem had de raad vrijdagavond kunnen en moeten beslissen ook na 1 januari 2015 de bouw van schepen tot 135 meter toe te staan.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op vrijdag 13 april 2012 – 19:45

Wethouder Grave mikpunt van frustraties en verbaal geweld in discussie om scheepswerf

Vanwege het dreigende faillissement van de scheepswerf in Grave heeft wethouder Eric Daandels het de afgelopen dagen zwaar moeten ontgelden. Via de mail, de site vaVeel n de gemeente en telefonisch hebben diverse mensen hun frustraties geuit.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op woensdag 11 april 2012 – 17:49

Minister Verhagen: ‘Belangrijk om mensen op scheepswerf Grave aan het werk te houden’

Minister Verhagen van Economische Zaken heeft het gemeentebestuur van Grave laten weten dat het belangrijk is om de zestig medewerkers van de scheepswerf aan het werk te houden. De bewindsman heeft wethouder Daandels gezegd dat deze er alles aan moet doen om de werf niet failliet te laten gaan.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op woensdag 11 april 2012 – 10:12

Werknemers scheepswerf Grave in protestmars naar stadhuis

Zestig werknemers van de scheepswerf in Grave zijn dinsdag in een protestmars naar het stadhuis vertrokken. Door mogelijk ontslag dreigen zij hun banen te verliezen. Vrijdag wordt er in een extra vergadering beslist over de toekomst van de scheepswerf, zo werd in de commissievergadering besloten.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op dinsdag 10 april 2012 – 19:00

Wethouder Daandels: ‘Collectief ontslag gevolg van slecht ondernemersschap scheepswerf Grave’

Het dreigende ontslag van zestig werknemers op de scheepswerf is vooral te wijten aan slecht beleid van het bedrijf Dit beweert wethouder Eric Daandels van de gemeente Grave. De scheepswerf moet een aantal werknemers laten gaan, omdat twee schepen van 135 meter lang niet gebouwd mogen worden. Dit is in strijd met de regels die volgens de wethouder al meer dan drie jaar bekend zijn bij de scheepswerf.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op vrijdag 6 april 2012 – 12:19

Collectief ontslag aangevraagd door scheepswerf Grave

Scheepswerf Grave vraagt collectief ontslag aan voor al haar zestig medewerkers. Door de verminderde vraag naar nieuwbouw en reparatie van schepen zit de werf in de problemen.

Nieuwsbericht – Gepubliceerd op donderdag 5 april 2012 – 16:36

Bijlage 2:

Gepubliceerd: dinsdag 11 november 2014 17:47 | Geschreven door Ben Bongaards | Afdrukken | E-mailadres | Hits: 1056

Rancune, rancune en nog eens rancune. Het terrein van de scheepswerf

Zoals u waarschijnlijk weet, leeft bij onze gemeente het plan om de plek van de scheepswerf te gebruiken voor een nieuw stukje Grave dat dan een woonfunctie zou moeten krijgen en tegelijk een toeristische uitstraling. Plannen in die richting liggen vervat in een zogeheten Waterfrontvisie en  Bureau Royal Haskoning DHV heeft opdracht gekregen om dat plan te ontwikkelen. In hoeverre dit plan samenhangt met eerdere plannen voor het doortrekken van de loswal, het begin van de Maasboulevard, is niet helemaal duidelijk en hoe het staat met de plannen van Haskoning, is ook niet bekend.

Gemeente wast handen in onschuld

Wel bekend, ook bij de gemeente, is, dat de eigenaar van het onroerend goed van de werf, Robert van Kessel eveneens een plan ontwikkeld heeft in samenwerking met Wolters Vastgoed te Vught die, misschien herinnert u het zich, het bouwmanagement voerde bij de bouw van het stadhuis. Van Kessel en Wolters waren zover gevorderd met de plannen dat zij nu eerst met de gemeente af zouden moeten stemmen hoe dit bestuurlijk en beleidsmatig ingepast moet worden. We hebben het dan over het bestemmingsplan en de regelgeving. Over deze plannen is op ambtelijk niveau al overleg gevoerd en dit is onlangs naar bestuurlijk niveau getild. En u raadde het misschien al; daar is onmiddellijk alle voorhanden zijnde rancune en arrogantie in stelling gebracht, zoals in Grave te doen gebruikelijk. Zoals we inmiddels allemaal doorhebben, leeft er bij de gemeente geen enkele notie van enig aandeel in de problemen van de werf. Ze hebben immers alleen maar, zittend op de handen, afgewacht tot de werf om zeep was en voelen zodoende ook geen enkele verantwoordelijkheid voor de gang van zaken. Hebben kennelijk ook niet de geringste behoefte om coulant of meedenkend te zijn, want waarom zou je, als je je handen al in onschuld hebt gewassen?

Instemming van Rijkswaterstaat

De plannen van Van Kessel en Wolters zijn in het stadium van (uitgewerkte) schetsen. Bijzonder is, dat de loodsen van de werf als industrieel erfgoed in een nieuwe vorm voortbestaan en het plan tegelijkertijd voorziet in de mogelijkheid de Maasboulevard door te trekken naar de nieuwe haven. Van de twee buitenste loodsen aan de zijde van de Maas en van Bekaf, gaat de constructie van stalen spanten het karakter  van de nieuwbouw bepalen. Aan de Bekaf-zijde worden daarin woningen gerealiseerd en wordt tegelijk een doorgang gecreëerd naar het bastion zelf en de begraafplaats van de Franse paters. Een idyllisch stukje geschiedenis, overschaduwd door monumentale rode beuken. De loods aan de Maaszijde wordt, eveneens met gebruikmaking van de stalen constructie, veranderd in appartementen met aan de kop richting Grave, een hotel en eventueel andere horeca. Aan de havenzijde wordt het bouwwerk afgerond met een inpandige botenloods. Onder de gebouwen is dan plek voor een parkeergarage en wordt er ook ruimte gelaten voor de rivier bij hoog water. De opzet van het plan heeft de instemming van Rijkswaterstaat.

Fuck you

Op bestuurlijk niveau is men, zoals te doen gebruikelijk, onmiddellijk op zoek gegaan naar beren op de weg. Voor een bestuur als het onze, dat zich laat leiden door rancune, is dat uiteraard een koud kunstje. Het faillissement van de werf, daar hebben we het dan over, zou voor iedere overheid een gerede aanleiding zijn om niet al te scheutig te zijn met medewerking. Maar de werkelijkheid is een andere dan die van het eerste oog. De werf is failliet, maar de eigenaar van de werf, Robert van Kessel, is gewoon eigenaar van ondergrond en opstallen, zonder dat er sprake is van enige beperking vanuit dat faillissement. Het misselijke van ons gemeentebestuur is, dat het hier weer met twee monden lijkt te spreken. In een brief aan Wolters Vastgoed stelt de gemeente (afdeling Ruimte) dat het faillissement van de werf nog niet is afgewikkeld en dat de gemeente de beleidslijn volgt ‘dat – alvorens verdere stappen te zetten – er eerst sprake moet zijn van een genormaliseerde situatie en dat partijen ‘zonder last’ overleg met elkaar kunnen voeren. (…) Dientengevolge moet het (ambtelijk) overleg voor nu dan ook als afgerond beschouwd worden.’ In gewoon Graafs: ‘fuck you!’

De burgemeester en zijn uitvlucht

Inmiddels had De Gelderlander echter lucht gekregen van de zaak en de burgemeester gevraagd hoe dit zat. Dan heet het opeens: ‘Als we een plan op hoofdlijnen hebben, kunnen we praten.’ Zo werkt dat in Grave. Maar dat plan lag er. Alleen was onze burgemeester niet echt bereid er kennis van te nemen. Precies zoals het niet bij hem binnen leek te komen dat er, voor zover het gaat om panden en ondergrond, geen sprake is van een faillissement. Rancune maakt ziende blind.

Claim van de curator wegens onbehoorlijk bestuur

Inmiddels lijkt ons bestuur ook niet te willen beseffen dat er nog een gevoelige claim van de curator in de lucht hangt vanwege onbehoorlijk bestuur waardoor de scheepswerf genoodzaakt werd te stoppen bij gebrek aan reëel perspectief. Zoals u weet, haakten de opdrachtgevers af, omdat er onvoldoende garantie gegeven kon worden dat er schepen gebouwd konden worden, lang genoeg om te beantwoorden aan de eisen van de markt (135 meter). Toen onze gemeente zich te elfder ure bij de feiten neerlegde, hadden investeerders al genoeg gezien van onze onbetrouwbare overheid en hun opdracht ingetrokken. Dat was de aanleiding van het faillissement van de werf.

Het college steekt spaken in het wiel

Aan het eind van het liedje is Grave wederom het kind van de rekening en stond ons bestuur, zoals gebruikelijk, weer aan de kant om spaken in het wiel te steken wanneer mensen iets willen ondernemen. En zo belanden we uiteindelijk bij Grave als de hond in de pot voor wie iets wil ondernemen. Zelfs al lopen de belangen van overheid en ondernemende burger parallel als in het onderhavige geval, dan nog verzint ons gemeentebestuur wel een reden waarom het niet door kan gaan. Dat is haar ingesleten modus operandi. Het enige kruid dat daartegen gewassen is, is zo snel mogelijk voorzien in een overheid die wel passend kan reageren op ondernemende burgers. Zonder rancune en de daaraan gekoppelde arrogantie.

3. E-mail van Ben Bongaards en Wil Baaijens n.a.v. artikel in de Gelderlander. “Grave kan nog wel een hotel gebruiken.”

Donderdag 15 december 2016 stuurden wij u in een e-mail onderstaand artikel. Wij vroegen u in die e-mail: “Is het idee van de GBB om op de Emab locatie aan de Nieuwe Haven een zeven verdiepingen hoog  hotel/appartementen complex te bouwen méér in het belang voor Grave dan pogen, in overleg met de eigenaar van de Scheepswerf, de herontwikkeling van de Maaskade af te ronden?  Gaat Grave niet aan plannen ten onder?”

We mochten, op twee raadsleden na, van u geen antwoord ontvangen. Daarom plaatsen we de e-mail, met enkele kleine correcties, nu op onze website.

Geacht raadslid.

‘Grave kan nog wel een hotel gebruiken’, luidde de kop boven een artikel in de Gelderlander van 22 december 2015.

Wethouder Joon draagt nu (2016) bijna drie jaar verantwoordelijkheid voor de portefeuille Recreatie en Toerisme maar moest van Gravenaren vernemen dat onze stad nog wel een hotel kan gebruiken. De Gravenaren namen deel aan een inwonerspanel en kwamen tot de conclusie dat er teweinig gelegenheden zijn voor toeristen om hier te overnachten. Hoe bij de tijd kun je zijn als bestuurder?

Als de wethouder zich meer in de historie van Grave verdiept had, had hij geweten dat de Maaskade al sinds 2007 serieus inde politieke belangstelling stond. De Maaskade zou een wandelpromenade worden. In de begroting van 2008 werd, naar wij menen, een bedrag van € 80.000,- opgenomen voor een onderzoek naar de haalbaarheid van aanpassing van de Maaskade. Er werd zelfs voorzichtig gesproken over een ‘Maasboulevard’ van allure, die zou beginnen bij Maaszicht (dat nu staat te verkommeren) en zou doorlopen tot de ingang van de Nieuwe Haven. Van de Oude naar de Nieuwe Haven dus. De renovatie van de Loswal, de Maaspoort en de stadswal met het rondeel laten zien dat er best wat mogelijk is, willen we Historisch Grave een completer aanzicht te geven. Er is echter één kolossale sta-in-de-weg: de Scheepswerf. Een bedrijf dat goed draaide en prachtige schepen afleverde maar dat een ramp is/was voor de aantrekkelijkheid van de stad en het woongenot van de omwonenden.

Door het faillissement van de werf ontstond de mogelijkheid om ook dit gedeelte van het Graafs waterfront bij het idee ‘Historisch Grave’ te betrekken. Een inventief en krachtdadig stadsbestuur zou in het faillissement ongetwijfeld kansen hebben gevonden om de tegenslag te doen verkeren in een succes. Een krachtige impuls lag voor het grijpen om een aantal ambities waar te maken ter ontwikkeling van toerisme en recreatie in onze vestingstad. Het rampzalige faillissement had een versterking kunnen worden van het economisch beleid dat onze wethouder zo graag etaleert…

Het zou weleens een grote tekortkoming van ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie kunnen zijn dat Grave haar ligging aan de Maas onvoldoende benut en er niet in slaagt om een aantrekkelijk waterfront te creëren. Met een boeiende wandelpromenade bijvoorbeeld die door zou lopen tot aan de ingang van de haven. Bedenk daarbij een nog aantrekkelijkere Loswal met een aanlegsteiger voor cruiseschepen, klassieke schepen en pleziervaarders. Samen met hetgeen op de Maaskade al is bereikt, zou de boulevard een natuurlijk geheel vormen met wat er rest van onze oude vesting aan de Maaszijde. De oude Haven, de kademuur, de Maaspoort,bastion Bekaf….

De boulevard kan een nog mooiere, gastvrije, entree worden tot onze historische binnenstad met haar koopcentrum, de ‘rode loper’ voor onze bezoekers. Een prachtig uitzicht op de rivier, de uiterwaarden, het kroonwerk Coehoorn (hopelijk in wording) en in de verte de Thompsonbrug als de symbolische regenboog tussen Brabant en Gelderland. Op de kop van de promenade waar nu de Scheepswerf alleen maar droefenis staat uit te stralen, zou bijvoorbeeld ruimte geschapen kunnen worden voor een hotel, een grand café, een museumpje, gecombineerd met een bezoekerscentrum ter herinnering aan de historische band tussen werf en stadje.

Het zou allemaal kunnen… Helaas kan Grave echter niet bogen op een daadkrachtig bestuur, laat staan een bestuur met visie en ambitie, maar moeten we het doen met een college en een raad die zich laten leiden door rancune en ressentiment. Ook Grave’s toeristische ambities met haar ‘Maasboulevard’lijken daarin gesmoord te zijn. Daarom zal het waterfront waarschijnlijk nog lang blijven zoals het is, een rafelrand met een enorme puist, waar het met allure afgerond had kunnen worden. De bestuurlijke treurnis zou vervolgens nog eens extra geaccentueerd worden als er ook nog een ‘GBB-tower’verrijst op het havenhoofd aan de andere zijde. Een GBB-tower van zeven verdiepingen (zo’n 21 meter) hoog kan alleen maar een ondenkbare horizonvervuiling opleveren voor mensen die willen genieten van de weidse vergezichten over uiterwaarden langs de Oost en Westzijde van de Maas. De GBB-tower? Een monument voor rancuneus wanbestuur dat compleet de grip kwijt is op de ontwikkeling van onze vestingstad? Een verhaal van gemiste kansen? Jammer!

M.v.g. Wil Baaijens, Ben Bongaards. (www.gravepolitiek)

Bijlage 5: Burgemeester Roolvink schrijft in de Graafsche Courant over Mangement op 28/11/2017.

Dat niet iedereen het in onze samenleving altijd met elkaar eens is blijkt helaas maar al te vaak. Er zijn verschillende manieren waarop deze verschillen aan de oppervlakte komen en bespreekbaar worden gemaakt. Het beste is natuurlijk om met elkaar in gesprek te gaan en de standpunten beargumenteerd op tafel te leggen. Geconstateerd moet worden dat dit niet in alle gevallen tot een oplossing leidt. Soms zijn geschillen al jaren oud en dan is het moeilijk om over de eigen schaduw heen te stappen en begrip te tonen voor andermans standpunt. Dan is er sprake van een conflict, dat overigens wordt omschreven als een situatie waarin twee (of meer) partijen doelen nastreven dan wel belangen of waarden hebben die niet met elkaar te verenigen zijn.

Als burgemeester heb ik onder meer als taak om bij geschillen te bemiddelen. Dan is het belangrijk om te weten hoe de strijdende partijen in het conflict zitten. Twee zaken zijn daarbij van belang. Als eerste de mate waarin de partijen pogen in de eigen belangen te voorzien. Daarnaast de mate waarin partijen oog hebben voor de belangen van de ander. Dat levert vervolgens vijf stijÍen van conflicthantering op. Het voert in deze bijdrage te ver om ze uitgebreid te beschrijven.

Daarom een voorbeeld. Als persoon A alleen maar zijn eigen belang nastreeft en geen oog heeft voor de belangen van de ander zal hij trachten een oplossing te forceren. Dit kan een effectieve gebruiksmogelijkheid zijn, bijvoorbeeld als een snelle beslissende actie van vitaal belang is zoals in een noodsituatie. Tegelijkertijd bestaat de kans dat het conflict waar het over gaat wordt onderdrukt, waardoor een ander klein conflict tot buitensporige escalatie kan leiden.

Het blijft continu zoeken naar de juiste wijze van bemiddeling in het specifieke geval. Vaak spelen namelijk emoties een grote rol. Daarom is het belangrijk de juiste woorden op het juiste moment te kiezen. Door opleiding, onder andere neuro-linguïstisch programmeren, en ervaring heb ik de nodige tools gekregen. Als beide partijen na afloop laten weten tevreden te zijn met mijn bemiddeling kijk ik tevreden terug.

Update van van CDA, D’66 voorstel soepeler asielprocedure.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Grave 19-01-2019 08:25

Dat laatste is voor een partij als het CDA bepaald geen onbelangrijke constatering. Onder leden van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN, met 1,8 miljoen leden met afstand het grootste protestantse kerkgenootschap) is het CDA de grootste partij. Bij de Kamerverkiezingen van 2017 stemde een op de drie PKN-leden op het CDA. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar was dat 25 procent.

Toen het kerkasiel op 26 oktober van start ging – de ononderbroken kerkdienst in Den Haag moet voorkomen dat het Armeense gezin Tamrazyan wordt uitgezet – schaarde de leiding van de PKN zich razendsnel achter de actie. PKN-voorman René de Reuver ging voor in de dienst. De kerk pleit al langer voor een ruimhartiger kinderpardon.

In het kielzog van De Reuver volgden er velen: inmiddels hebben meer dan achthonderd voorgangers een bijdrage aan de dienst geleverd. Hoeveel van hen met het CDA sympathiseren, is onduidelijk, maar het zullen er niet weinig zijn.

Ook al spraken prominente CDA’ers zich tegen het kerkasiel uit, zoals de Haarlemmer burgemeester Jos Wienen, de voorstanders uit CDA-kring lieten nadrukkelijker van zich horen. Voormalig PKN-voorzitter Karin van den Broeke sprak haar steun uit voor de actie. Haar naam staat op de Zeeuwse CDA-kandidatenlijst voor de aanstaande verkiezingen voor de Provinciale Staten.

De opvolgster van Van den Broeke, Saskia van Meggelen, ging voor in de Bethelkapel. Scheidend CDA-voorzitter Ruth Peetoom bezocht de Bethelkapel. Rein Willems, oud-topman van Shell en oud-senator voor het CDA, zette zich in. Net als Jan Eerbeek, voormalig hoofd van de justitiepredikanten en geestelijke verzorgers én oud-raadslid voor het CDA. En Bert Jan Lietaert Peerbolte, hoogleraar aan de VU en lid van het CDA Theologenberaad, een theologenclub binnen de partij, liet zich horen. Ook veel lokale CDA-afdelingen spraken zich afgelopen maanden uit voor een ruimer kinderpardon.

Van begin af spraken de initiatiefnemers van het kerkasiel achter de schermen ‘intensief’ met politici van CDA en ChristenUnie. Beide partijen houden op 9 februari hun voorjaarscongres. Met het oog daarop nam in de afgelopen weken het contact met de partijen toe.

‘De komende weken zullen we op verschillende manieren indringend aandacht vragen voor het kinderpardon en het kerkasiel’, schreven de initiatiefnemers twee weken terug in hun wekelijkse update. “We hadden dankzij de gesprekken met politici de laatste weken al redenen te denken dat er iets in beweging zou kunnen komen”, zegt Derk Stegeman, predikant en coördinator van het kerkasiel.

Het kinderpardon is al veel langer onderwerp van debat en meestal laait dat debat op doordat er een uitzetting op handen is van een gezin, wiens beroep op het kinderpardon is afgewezen. Het debat laait dan even op en zakt na een tijdje weer in.

Doordat het kerkasiel voor de familie Tamrazyan maar voortduurt, was er in de afgelopen maanden van inzakken geen sprake. Er is doorlopend aandacht voor in de media, ook internationaal: het nieuws van de eindeloze kerkdienst is door media wereldwijd opgepikt. De aandacht bleef bleef dus onveranderd hoog.

Ook omdat de initiatiefnemers van het kerkasiel telkens nieuwe haakjes wisten te vinden om hun boodschap aan op te hangen: een onderzoek naar de veiligheidssituatie in Armenië, steun van prominente organisaties als de Raad van Kerken en de World Communion of Reformed Churches, een door tientallen wetenschappers ondersteund rapport over de schade die de stress en onzekerheid van een op handen zijnde uitzetting aan de hersenen van kinderen toebrengen.

Dat rapport werd in de Bethelkapel gepresenteerd op de avond dat René de Reuver er voorging, met alle media-aandacht van dien. Dit weekend werd dat rapport door Kamerlid Madeleine van Toorenburg als een van de argumenten aangehaald om de draai van het CDA te verklaren.