Nieuws van Leefbaar 3B over D66 inzichtelijk

5 documenten

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 06-10-2019 10:16

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 3 oktober de “Nota van Uitgangspunten Berkel Centrum Oost (Hergerborch)” vastgesteld.

Het gaat om het bouwen van 60 tot 80 sociale huurwoningen van 3B Wonen, de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij het visrestaurant The Naked Fish en de supermarkten Hoogvliet en Aldi met minimaal 120 en hoe je op een betere en verkeersveilige manier met auto en fiets van en naar het gebied Berkel Centrum Oost kan rijden (de ontsluiting van het gebied).

Leefbaar 3B vindt dat alles op alles gezet moet worden om op het terrein van het voormalige verzorgingshuis Hergerborch minstens 80 sociale huurwoningen moeten worden gebouwd, omdat in Lansingerland een tekort is aan sociale huurwoningen. lees meerWoningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Voor de extra parkeerplaatsen zijn drie varianten, die door het college onderzocht gaan worden:

1. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met één parkeerlaag onder de grond en één laag op het maaiveld. Levert ongeveer 120 extra parkeerplaatsen op.

2. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met twee parkeerlagen onder de grond, zonder maaiveld parkeren. Levert ongeveer 160 extra parkeerplaatsen op.

3. Het huidige parkeerplein handhaven en bij/onder de nieuwbouw van 60 tot 80 woningen van de 3B Wonen een ondergrondse parkeergarage bouwen. Hoeveel extra parkeerplaatsen deze variant oplevert, is nog niet bekend.

De gemeenteraad wacht het onderzoek van het college af en besluit later welke van de drie varianten het meest haalbaar en betaalbaar is. De raad heeft met een ruime meerderheid een amendement van D66 aangenomen dat in ieder geval de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen minimaal 120 moet zijn

Er is door het college een heel goede ontsluiting van het winkel- en woongebied Berkel Centrum Oost bedacht. De Molenwerfstraat wordt verplaats richting Berkelsedijkje en vervolgens kunnen parallel aan het fietspad auto’s richting rotonde bij Berkelse Poort rijden. Als dit niet gerealiseerd zou kunnen worden, stelt het college een terugvaloptie voor om de directie autoverbinding tussen parkeerplein of parkeergarage en Laan van Romen via de Raadhuislaan te handhaven. Deze route midden in het centrum van Berkel wordt met de te verwachten toename van het autoverkeer dan nog verkeersonveiliger. Vandaar dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk in een amendement (wijzigingsvoorstel) voorstelde deze terugvaloptie te schrappen uit de Nota van Uitgangspunten. Dat was in de raad niet haalbaar. Het amendement is daarna aangepast. Als de ontsluiting via de verplaatste Molenwerfstraat en het Berkelsedijkje niet te realiseren is, dan wordt te zijner tijd de ontsluiting met mogelijke andere oplossingen in de raadscommissie Ruimte opnieuw besproken.

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Leefbaar 3B Leefbaar 3B GroenLinks D66 ChristenUnie Lansingerland 22-07-2019 08:05

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Posted on jul 22, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

De gemeenteraad heeft de visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld. Er ligt een hele goede visie hoe we in Lansingerland om zullen gaan met duurzaamheid.

Ten opzicht van de oorspronkelijk tekst heeft de raad twee wijzigingen aangebracht. Op voorstel van Leefbaar 3B is in de visie opgenomen dat de gemeente zich maximaal zal inspannen om de uitstoot van CO

in 2030 in onze gemeente fors te hebben verminderd. Het wijzigingsvoorstel van D66, dat er ook in onze gemeente snellaadstations en parkeerlaadstations met hoge capaciteit moeten komen, heeft Leefbaar 3B mede ingediend.

Het is belangrijk dat die faciliteiten in Lansingerland aanwezig zijn. Naar verwachting zal de komende jaren twee à drie jaar er een sterke stijging van het aantal elektrische auto’s zijn. Er komen tweedehands elektrische auto’s op de markt en elektrische auto’s in het goedkope segment dienen zich aan. Deze snellaadstations zullen dan heel erg nodig zijn om de druk op het aantal laadpalen in de woonstraten te verlichten. In financiële zin zal de gemeente geen rol spelen. Wel zal de gemeente de markt helpen bij het vinden van geschikte locaties en het verlenen van de omgevingsvergunning. Lees Meer

Op voorstel van de ChristenUnie wordt het college van B&W opgeroepen dat de energietransitie voor iedereen mogelijk moet zijn. Deze tekst in motie komt van Leefbaar 3B en is ook uitgesproken in de raadscommissie van 2 juli: “Voor iedereen in Lansingerland moet de energietransitie betreffende hun woning

haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar

Leefbaar 3B vindt dat onze gemeente het landelijk tempo van het Klimaatakkoord moet volgen. GroenLinks wil dat alles in Lansingerland veel sneller gaat dan afgesproken in het klimaatakkoord, maar ziet niet in dat dat volstrekt onmogelijk is. Leefbaar 3B wil en kan lokaal niet vooruitlopen op wat in het Klimaatakkoord staat.

De belangrijkste punten in de visie “Lansingerland Duurzaam” zijn:

De energietransitie – verwarming/verlichting van de woning en het vervoer;

De circulaire economie – minimaliseren van grondstofgebruik door hergebruik van producten, onderdelen en hoogwaardige grondstoffen. Van afval naar grondstof is daarmee een voorbeeld hoe om te gaan met ons huishoudelijk afval;

De klimaatadaptatie – Meer groen en meer wateroppervlak (= waterberging) om naast hitte en droogte ook wateroverlast de baas te kunnen zijn.

Twee à drie keer per jaar zal de gemeenteraad de uitvoeringsprogramma’s van de visie “Lansingerland Duurzaam” bespreken.

Tot slot gaf Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk aan dat draagvlak bij inwoners en bedrijven nodig is om lokale klimaatdoelstellingen te kunnen halen. Iedereen weet dondersgoed hoe je anders moet gaan handelen om CO

uitstoot te verminderen, wat je moet doen om de klimaatverandering gunstig te beïnvloeden. Laten ieder de hand in eigen boezem steken en zelf zijn eigen CO

footprint verkleinen. De gemeente kan via communicatie en voorlichting daar extra aandacht en hulp voor geven.

Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 14-07-2019 13:46

Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Posted on jul 14, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Tot de dag van vandaag doen landelijke partijen er alles aan om de opkomst van lokale partijen waaronder Leefbaar 3B te remmen. In deze weerstand komen barsten, omdat men zich ook realiseert dat 30% van de Nederlandse kiesgerechtigden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen elke keer weer op een lokale partij stemt.

Deze steun van de inwoners aan lokale partijen vraagt ook een door-vertaling, van invloed bij organisaties die de gemeentebelangen behartigen bij de Tweede Kamer en de regering. Een organisatie, die bij de regering aan tafel zit, is de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

De afgelopen zes jaar is een verandering in belangstelling te zien voor de vertegenwoordiging van lokale partijen binnen het VNG bestuur en de VNG commissies. lees meer

Dinsdag 2 juli werd een volgende doorbraak bereikt. In het gemeentehuis van Lansingerland werd door de voorzitter van de VNG, de heer Jan van Zanen (burgemeester van Utrecht) een kennisplatform voor lokale partijen gelanceerd. Immers, lokale partijen hebben geen door de rijksoverheid gesubsidieerd wetenschappelijk bureau en/of opleidingsinstituut.

De VNG biedt nu een (e-learning) kennisplatform aan, zodat (raads)leden in een oog opslag zich kunnen verdiepen in onderwerpen die bij gemeente spelen zoals eenzaamheid, inburgering, omgevingswet, enz. Ook is er informatie beschikbaar over de vragen:

→ Hoe voer je een verkiezingscampagne;

→Hoe zorg je voor een goed werkend partijorganisatie;

→Wat komt er op je af als je raadslid bent, of wil worden.

Door deze mogelijkheid kunnen lokale partijen zich professioneel verder ontwikkelen in het belang van de lokale samenleving. Het is een prima aanvulling op het eigen opleidingsprogramma “Gemeentepolitiek” van Leefbaar 3B.

Leefbaar 3B is zeer blij met deze ontwikkeling en neemt daarin ook haar verantwoordelijkheid. Dit blijkt onder andere uit de inzet van Simon Fortuyn als lid van de VNG scoutingcommissie Lokale Partijen en Jan Pieter Blonk als lid van de VNG commissie Ruimte, Wonen en Mobiliteit.

De volgende stap naar erkenning dat lokale partijen geen eendagsvliegen zijn en er toe doen ligt in handen van minister Ollongren (D66). Lokale partijen krijgen van rijkswege geen subsidie, terwijl landelijke partijen dat voor hun lokale afdelingen wel krijgen. De minister denkt nog na over de resultaten van een onderzoeksrapport, dat haar eind 2018 heeft geadviseerd het financiële onderscheid tussen lokale partijen en lokale afdelingen van landelijke partijen op te heffen.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.