Nieuws van Leefbaar 3B over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Leefbaar 3B Leefbaar 3B GroenLinks D66 ChristenUnie Lansingerland 22-07-2019 08:05

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Posted on jul 22, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

De gemeenteraad heeft de visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld. Er ligt een hele goede visie hoe we in Lansingerland om zullen gaan met duurzaamheid.

Ten opzicht van de oorspronkelijk tekst heeft de raad twee wijzigingen aangebracht. Op voorstel van Leefbaar 3B is in de visie opgenomen dat de gemeente zich maximaal zal inspannen om de uitstoot van CO

in 2030 in onze gemeente fors te hebben verminderd. Het wijzigingsvoorstel van D66, dat er ook in onze gemeente snellaadstations en parkeerlaadstations met hoge capaciteit moeten komen, heeft Leefbaar 3B mede ingediend.

Het is belangrijk dat die faciliteiten in Lansingerland aanwezig zijn. Naar verwachting zal de komende jaren twee à drie jaar er een sterke stijging van het aantal elektrische auto’s zijn. Er komen tweedehands elektrische auto’s op de markt en elektrische auto’s in het goedkope segment dienen zich aan. Deze snellaadstations zullen dan heel erg nodig zijn om de druk op het aantal laadpalen in de woonstraten te verlichten. In financiële zin zal de gemeente geen rol spelen. Wel zal de gemeente de markt helpen bij het vinden van geschikte locaties en het verlenen van de omgevingsvergunning. Lees Meer

Op voorstel van de ChristenUnie wordt het college van B&W opgeroepen dat de energietransitie voor iedereen mogelijk moet zijn. Deze tekst in motie komt van Leefbaar 3B en is ook uitgesproken in de raadscommissie van 2 juli: “Voor iedereen in Lansingerland moet de energietransitie betreffende hun woning

haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar

Leefbaar 3B vindt dat onze gemeente het landelijk tempo van het Klimaatakkoord moet volgen. GroenLinks wil dat alles in Lansingerland veel sneller gaat dan afgesproken in het klimaatakkoord, maar ziet niet in dat dat volstrekt onmogelijk is. Leefbaar 3B wil en kan lokaal niet vooruitlopen op wat in het Klimaatakkoord staat.

De belangrijkste punten in de visie “Lansingerland Duurzaam” zijn:

De energietransitie – verwarming/verlichting van de woning en het vervoer;

De circulaire economie – minimaliseren van grondstofgebruik door hergebruik van producten, onderdelen en hoogwaardige grondstoffen. Van afval naar grondstof is daarmee een voorbeeld hoe om te gaan met ons huishoudelijk afval;

De klimaatadaptatie – Meer groen en meer wateroppervlak (= waterberging) om naast hitte en droogte ook wateroverlast de baas te kunnen zijn.

Twee à drie keer per jaar zal de gemeenteraad de uitvoeringsprogramma’s van de visie “Lansingerland Duurzaam” bespreken.

Tot slot gaf Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk aan dat draagvlak bij inwoners en bedrijven nodig is om lokale klimaatdoelstellingen te kunnen halen. Iedereen weet dondersgoed hoe je anders moet gaan handelen om CO

uitstoot te verminderen, wat je moet doen om de klimaatverandering gunstig te beïnvloeden. Laten ieder de hand in eigen boezem steken en zelf zijn eigen CO

footprint verkleinen. De gemeente kan via communicatie en voorlichting daar extra aandacht en hulp voor geven.

Leefbaar 3B grijpt in bij wachttijd sociale woningbouw

Leefbaar 3B Leefbaar 3B GroenLinks VVD CDA Lansingerland 14-07-2019 14:09

Leefbaar 3B grijpt in bij wachttijd sociale woningbouw

Posted on jul 14, 2019 | 1 comment

Met het indienen van de motie “wachttijd sociale huurwoning” wilde de fractie van Leefbaar 3B klip en klaar aangeven dat de grens niet alleen is bereikt, maar fors is overschreden. Met de ongelofelijk lange gemiddelde wachttijd van meer dan 50 maanden en een extreem lage slaagkans (1.4%) om als Lansingerlander in één van de eigen dorpen een sociale woning te huren, moet het snel anders! De wachttijd zal links of rechtsom fors omlaag moeten.

Fractievoorzitter Don van Doorn gaf in zijn betoog aan dat Leefbaar 3B zonder twijfel erg blij is met alle succesvolle regionale samenwerkingsverbanden, maar dat Lansingerland op het gebied van wonen in een situatie is gekomen die niet langer kan en mag worden geaccepteerd. Don van Doorn riep de gehele raad op zich achter deze motie te scharen en het college de opdracht te geven alle sturingsinstrumenten in beeld te brengen en daarbij aan te geven in welke mate wij aan die knoppen kunnen draaien of nieuwe instrumenten bedenken om de wachttijd naar beneden te brengen.

Wat de fractie van Leefbaar 3B betreft mogen alle grenzen opgezocht of verlegt worden. Als het college op dit terrein net zo succesvol zal worden als bij het verkopen van bedrijventerreinen, dan gaat de toekomst er voor de woningzoekende Lansingerlanders ook goed uitzien. Speciale dank gaat uit naar de mede-indieners van onze motie: VVD, CDA, CU en PvdA. Lees meer

Hoewel er uiteindelijk aan het einde van de avond unanieme steun kwam voor deze motie was het opvallend dat aan de uiterst linkse kant van de Lansingerlandse gemeenteraad door GroenLinks en WIJ Lansingerland vooral naar de belangen van de Rotterdamse kameraden word gekeken en zelfs opgeroepen solidair met hen te zijn. Blijkbaar stoort het hen niet dat Rotterdam de komende jaren 19.000 sociale huurwoningen sloopt en verwachten dat de randgemeenten het wel even voor hen gaan oplossen. Wetende dat VESTIA in die randgemeenten 10.000 sociale woningen gaat liberaliseren (verpatsen aan de hoogste bieder) was het Leefbaar 3B die aangaf dat dit een rekening is die niet ten koste gaat komen van onze inwoners!

Leefbaar 3B zet de starterslening voor jongeren weer op de kaart

Ook de tweede motie van Leefbaar 3B kon op de voltallige steun van de gemeenteraad rekenen doordat alle partijen al bij aanvang aangaven de motie mede te ondertekenen. Onderzocht zal worden op welke wijze en tegen welke kosten onze jongeren weer een beroep kunnen doen op een starterslening. Don van Doorn gaf namens de fractie van Leefbaar 3B aan dit een mooi en krachtig instrument is om onze eigen jongeren te helpen bij het kopen van een woning in het dorp waar zij zijn opgegroeid en zich hebben gehecht.

Heroverweging handhaving en fraudebestrijding voor Leefbaar 3B onbespreekbaar

Als enige fractie in de gemeenteraad heeft Leefbaar zich verzet tegen de motie van PvdA en D66 om de intensivering van fraudebestrijding over 2 jaar te heroverwegen. Leefbaar 3B is pas tevreden als fraude niet meer mogelijk is en de pakkans 100%. Zodra die 100% is bereikt, zullen we er alles aan doen dit ook zo te houden. Een uitkering is voor mensen die niet zonder kunnen. Voor die inwoners zal Leefbaar 3B er altijd zijn. Voor hen die frauderen en misbruik maken van het sociale vangnet is geen ruimte of begrip. Die sporen we op en bestraffen wij hard.

Wel kon Leefbaar 3B zich vinden in het deel van de motie waarin werd opgeroepen om jaarlijks de behaalde resultaten te rapporteren aan de gemeenteraad.

Raad vraagt nieuwe afweging bomenkap Recreatiegebied Rottemeren

Leefbaar 3B Leefbaar 3B GroenLinks Lansingerland 16-06-2019 12:48

Raad vraagt nieuwe afweging bomenkap Recreatiegebied Rottemeren

Posted on jun 16, 2019 | 0 comments

De gemeenteraad van Lansingerland heeft unaniem besloten het bestuur van het Recreatieschap Rottemeren in overweging te nemen het beleid ten aanzien van het Planmatig Beheer Bos en Aanpak Essentaksterfte aan te houden.

De gemeenteraad dringt er, gezien de onrust die is ontstaan in de Lansingerlandse samenleving, bij het bestuur van het Recreatieschap Rottemeren op aan, de aanvang van het kappen in het Recreatieschap, gepland in augustus 2019, uit te stellen tot dat een schouw aan de Merenweg en schouwen op andere plekken in het Recreatieschap zijn gedaan en beoordeeld. Als uit de schouwen een advies komt om het “Planmatig Beheer Bos en Aanpak Essentaksterfte” in het Recreatieschap Rottemeren op een andere wijze te doen, vraagt de gemeenteraad het bestuur van het Recreatieschap het overnemen van dit advies in overweging te nemen. Dat betekent dan dat bomen veel selectiever gekapt worden en niet rigoureus een heel bosperceel geruimd wordt. lees meer

Aanleiding voor het amendement dat geschreven is door Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en ingediend door Marko Ruijtenberg (GroenLinks) was de rondgang van 31 mei in het Recreatieschap Rottemeren voor gemeenteraadsleden van Lansingerland. De uitnodiging voor de rondgang kwam van Tineke van der Knaap van de actiegroep Stop de bomenkap Lansingerland. Bij de rondgang waren zo’n tien inwoners van de actiegroep aanwezig, Frans van der Meer (Staatsbosbeheer), Huib Sneep (professioneel boomdeskundige), Rien van der Vorm (Natuur- en Vogelwacht Rotta), Hans Sanders (voorzitter Rotta) en twaalf raadsleden.

De raadsleden stelden vast dat de twee professionals, de heren Van der Meer en Sneep, verschillend denken over de wijze en omvang van de aanpak van het “Planmatig Beheer Bos en Aanpak Essentaksterfte” in het Recreatieschap Rottemeren.

In de raad van 23 mei 2019 was er geen meerderheid voor een motie van GroenLinks om veel terughoudender te zijn ten aanzien de bomenkap. Ook stemde Leefbaar 3B tegen. Voor Leefbaar 3B was er toen geen reden om te twijfelen aan de adviezen van Staatsbosbeheer. Ook vond de meerderheid van de raad dat eerst de rondgang van 31 mei moest worden afgewacht alvorens een actie van de raad in te zetten.

Na de rondgang op 31 mei in het Recreatieschap is de fractie van Leefbaar 3B inhoudelijk gaan twijfelen en dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat Leefbaar 3B een amendement is gaan schrijven. Een aantal fracties heeft ook in de dagen voor de raadsvergadering van 13 juni 2019 inhoudelijk wijzigingen voor de tekst aangeleverd.

Voor de hand lag dat Leefbaar 3B, als schrijver, het amendement bomenkap zou indienen. Leefbaar 3B voelde zich in de dagen voor de raadsvergadering niet zo gemakkelijk met het feit dat zij het amendement zouden gaan indienen, terwijl het oorspronkelijke initiatief bij Marko Ruijtenberg van GroenLinks ligt. Hij heeft met de niet aangenomen motie in de raad van 23 mei toen het initiatief genomen. Vandaar dat Leefbaar 3B aan Marko Ruijtenberg heeft gevraagd het amendement in te dienen.

Het is nu afwachten wat de schouwen oplevert en wat het Algemeen Bestuur van het Recreatieschap gaat doen met het advies van de gemeenteraad. Wordt het beleid “Planmatig Beheer Bos en Aanpak Essentaksterfte” in het Recreatieschap Rottemeren op een andere wijze gedaan, ja of nee. De eerstvolgende vergadering van het Algemeen Bestuur is op 8 juli 2019, aanvang 15:30 uur. De vergadering is openbaar en de locatie wordt nog bekend gemaakt.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.