Nieuws van Leefbaar Borger-Odoorn over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP)

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA Borger-Odoorn 11-11-2019 14:37

Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober jl. was de vaststelling van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) het belangrijkste agendapunt. Het vorige plan dateerde van het jaar 2000. Van de actiepunten uit dat vorige plan werd overigens, door verschillende omstandigheden, waaronder budgetbeperkingen, slechts 25% gerealiseerd.

Op verschillende manieren hebben burgers en andere partijen de gelegenheid gehad inbreng te leveren bij de totstandkoming van het nieuwe plan. Er werden ongeveer 900 opmerkingen en voorstellen aangedragen.

Leefbaar Borger-Odoorn kan zich goed vinden in de belangrijkste kernopgaven voor het GVVP:

Kwaliteit van de leefomgeving

Een heldere verkeersstructuur

Verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers.

Ook vinden we de verschillende wegcategorieën met de daarbij behorende maximumsnelheden best duidelijk en begrijpelijk. Voor doorgaande wegen richting provinciale wegen of andere gemeentes, de zogenaamde Gebiedsontsluitingswegen, zal in onze gemeente buiten de bebouwde kom een maximum van 80 km/u gelden en binnen de bebouwde kom een maximum van 50 km/u. Voor overige verbindingen tussen de dorpen in onze gemeente en het overige wegennet binnen de dorpen geldt straks buiten de bebouwde kom een maximum van 60 km/u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Het aantal 30 km/u gebieden zal daardoor aanzienlijk worden uitgebreid; van belang voor onze leefomgeving en de verkeersveiligheid.

In het GVVP is wat ons betreft ook voldoende aandacht besteed aan het niet-gemotoriseerde verkeer, zoals fietsers, paardrijders en menners.

Een belangrijk uitgangspunt binnen het nieuwe GVVP is dat de inrichting van de weg duidelijk moet maken welke maximum snelheid van toepassing is. Bestuurders moeten zich bewust kunnen zijn op welke type weg zij zich bevinden. Voordat alle wegen in onze gemeente conform dit uitgangspunt zijn ingericht zullen we waarschijnlijk het einde van de looptijd van dit GVVP (10 jaar) wel hebben bereikt.

In verband met soms al lang bestaande knelpunten en overlast gevende verkeerssituaties in onze gemeente had Leefbaar Borger-Odoorn 1 amendement en 4 moties ingediend.

In het amendement werd voorgesteld om in het GVVP op te nemen dat in bepaalde situaties het toepassen van maatwerk mogelijk moet zijn. Dus een inrichting c.q. maximumsnelheid van een weg of weggedeelte die afwijken van de basisuitgangspunten. Wij wilden graag dat de gemeenteraad over dergelijke maatwerksituaties zou kunnen beslissen.

Het amendement werd door de wethouder ontraden en haalde het dus niet..

Een enigszins vergelijkbaar, maar naar onze mening minder sterk amendement van de PvdA, haalde het wel.

Ook verzochten wij in een motie om de bestaande 30 km-zones zo snel mogelijk volgens de nieuwe uitgangspunten in te richten. In de huidige situatie zijn deze vaak slecht herkenbaar ingericht met het gevolg dat op veel plaatsen te hard wordt gereden.  Deze situaties verdienen wat ons betreft snelle aandacht. Ook deze motie werd door de wethouder ontraden, met het verwachte gevolg; niet aangenomen.

Ook op 50 km/u wegen in onze gemeente wordt, volgens metingen, veel te hard gereden. Zeker waar sprake is van dichtbij de rijbaan gelegen woningen (bijvoorbeeld de Zuiderdiepen in de Monden) zorgen deze hoge snelheden met de bijbehorende motor- en bandengeluiden voor veel overlast.

Omdat de politie slechts beperkt kan handhaven hebben wij in motie gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid tot plaatsing van snelheidscamera’s. De wethouder bleek geen behoefte aan zo’n onderzoek te hebben en ontraadde de motie.

Wij vroegen om soms al lang bestaande knelpunten en situaties met overlast voor omwonenden met voorrang aan te pakken. Ook deze motie haalde het niet.

Een gezamenlijk met andere partijen ingediende motie voor een pilot met het afsluiten van de Valtherdijk voor doorgaand verkeer werd gelukkig wel aangenomen. Tot onze verbazing stemde Gemeentebelangen tegen.

Voor de situatie in Klijndijk (bewoners wilden de status van Erftoegangsweg voor Melkweg en Hoofdweg graag behouden, de gemeente wil de wegen inrichten als een Gebiedsontsluitingsweg) werden verschillende moties ingediend. Een echte oplossing kwam er nog niet maar de wethouder heeft toegezegd met de bewoners in gesprek te gaan. Wat ons betreft niet echt een bevredigende uitkomst.

De bewoners zijn al bijna 20 jaar met de gemeente in gesprek over de verkeerssituatie in Klijndijk, zonder bevredigende oplossing. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..

Uit de media – Hoe de Drentse windmolens werden doorgedrukt

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA CDA Borger-Odoorn 14-06-2019 12:27

Bron: Willem de Haan – Binnenlands Bestuur

Provinciale Staten van Drenthe zetten in 2010 het veenkoloniaal gebied op de kaart als locatie voor grootschalige windenergie. Na jaren van verzet wordt deze zomer de eerste van in totaal 45 windturbines gebouwd. Binnenlands Bestuur maakt een reconstructie.

Boeren en projectontwikkelaars krijgen tegen 2010 snel door welke nieuwe mogelijkheden de SDE-subsidie voor windmolens biedt. ‘Ik kreeg boeren aan mijn bureau die vertelden dat zwarte Mercedessen hun erven op- en afreden’, zegt een oud provincieambtenaar. ‘Die vroegen zich af wat er aan de hand was.’ Het zijn projectontwikkelaars uit het hele land, zoals Raedthuys BV, Essent en NUON. Wie zijn grond in bruikleen geeft voor een windturbine kan rekenen op een vergoeding van 40.000 euro per jaar, de turbine-eigenaar kan rekenen op een jaarlijkse winst van zo’n 160.000 euro.

Grote belangen

De belangen zijn dus groot, zowel voor de boeren die zelf molens willen ontwikkelen als voor de boeren die grond ter beschikking stellen. Alleen: het provinciebestuur van Drenthe wil helemaal geen windmolens. Tot Gedeputeerde Staten op 6 april 2010 een naar later zal blijken dramatisch besluit neemt.

De provinciale concept omgevingsvisie die op 18 december 2009 ter inzage komt, gaat aanvankelijk nog uit van 60 MW. ‘Omdat het landschap van de gemeenten Emmen en Coevorden zich er het best voor leent, wordt in dit gebied gezocht naar een geschikte locatie voor een windpark.’ Meerdere projectontwikkelaars en landbouwers bepleiten een aanmerkelijke verruiming.

Ook in de Provinciale Staten leidt de conceptvisie tot rumoer: linkse partijen willen meer ruimte voor windenergie, gesteund door het CDA. Veel boeren zijn lid van die partij, zijn actief in gemeenteraden of in het bestuur van LTO Noord. Zo komen de belangen van boeren bij windenergie gemakkelijk de politiek binnen. Gedeputeerde Staten gaan een beetje om, ze verhogen de ambitie van 60 MW naar 200 MW in 2020. Al herhaalt het provinciebestuur: ‘Wij blijven bij onze keuze om dit alleen in Zuidoost Drenthe toe te staan.’ Dat staat ook in het ambtelijk advies: ‘Er zijn diverse alternatieve locaties aangedragen. Advies: uitsluiten van andere locaties dan Emmen-Coevorden.’

Op dinsdag 6 april 2010 komt het college van GS onder leiding van cdk Jacques Tichelaar tot een even onverwachte als dramatische koerswijziging: GS voegen grote delen van de gemeenten Borger-Odoorn en Aa en Hunze toe als zoekgebied voor windenergie. Drie weken daarvoor noemt Haarsma het in een gesprek met RTV Drenthe opeens een geschikte locatie: ‘Dan kijk ik toch naar de veenkoloniën en het gebied Coevorden-Emmen.’

Het lijkt paniekvoetbal, maar volgens oud gedeputeerde Rein Munniksma (ruimtelijke ordening, PvdA), ook betrokken bij het besluit van 6 april, had het provinciebestuur geen andere keus. Alle provincies voelden rond 2010 al een zekere druk om meer te doen aan windenergie, zegt Munniksma, daarom ging de ambitie omhoog van 60 naar 200 MW. En dat was in het gebied rond Emmen en Coevorden niet te halen. Bovendien, zegt Munniksma: ‘Wij wisten dat een groep rond ontwikkelaar Ten Have vergaande en grootschalige plannen had in dat gebied. Zouden wij nee zeggen dan zou de minister dat gebied zelf aanwijzen. Nu hoopten we dat we de plannen nog een beetje beperkt konden houden.’

Het ambtelijk advies van maart 2010 dat onder leiding van zijn collega Haarsma tot stand kwam om ‘andere locaties dan Emmen-Coevorden uit te sluiten’ was politiek in feite helemaal niet houdbaar, stelt Munniksma. Maar of het rijk de provincie zou hebben overruled is nog maar de vraag, zegt hoogleraar bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen Herman Bröring: ‘Zoiets zou heel veel rumoer hebben gegeven. Ik ken er geen voorbeelden van. In die zin ging het bij Munniksma eerder om vrees dan om realiteit.’

Binnenlands Bestuur reconstrueert in een tweeluik de aanleg van windmolens in de Drentse veenkoloniën. Willem de Haan doet onderzoek naar de Drentse en Groningse windparken. Voor Argos (Vpro, radio 1) maakte hij een documentaire over het voorgenomen Groningse park N33.

Wat is er misgegaan met de gang van ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn CDA PvdA Borger-Odoorn 08-04-2019 15:14

Wat is er misgegaan met de gang van zaken rond de plaatsing van windmolens in Drenthe. Daar gaat het morgenavond over in De Hofbar. Leefbaar Borger-Odoorn, de PvdA en het CDA uit Borger-Odoorn zullen hierbij aanwezig zijn om hun visie hierop te delen. Dinsdag 9 april NPO 2. 22.45 - 23.15 uur

Het verzet tegen grootschalige wind- ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA Borger-Odoorn 22-02-2019 13:17

Het verzet tegen grootschalige wind- en zonneparken gaat onverminderd door. Een gevolg van deze plannen is de permanente aantasting van het landschap. Nieuwsuur is bezig om een driedelige documentaire te maken over de energietransitie waarbij in 1 aflevering de gevolgen voor het landschap centraal staat. Zij zochten contact met tegenstanders van een zonnepark waarbij onder andere de aantasting van ons mooie Drentse landschap in het geding is en kwamen uit bij de actiegroep die tegen het plan Daalkampen is. Op uitnodiging schoven wij vanmorgen aan bij deze opnamen en ook een tegenstander van plan Paardentangedijk was aanwezig Vanuit de provincie was Peter Zwiers (PvdA) aanwezig. Het was een goed gesprek, er werd geïnteresseerd en respectvol geïnterviewd. Wij zullen laten weten wanneer deze items worden uitgezonden. De planning is half maart.

Terugblik raadsvergadering – 8 november

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn CDA D66 PvdA Borger-Odoorn 12-11-2018 08:13

Het belangrijkste agendapunt van de laatste raadsvergadering was de behandeling van de begroting 2019. Tegelijkertijd zou de inhoud van het Bestuursprogramma 2018-2022 worden besproken. Van dat laatste kwam overigens weinig terecht. De raad had de stukken pas zeer recent ontvangen en had zich nog nauwelijks een mening over de inhoud kunnen vormen.

De begroting was voor het eerst in een ‘nieuwe stijl’ opgemaakt. Meer vertellen en minder tellen, was de doelstelling. Het college legde de raad tevens een ‘beleidsarme’ begroting voor. Er werden geen concrete bestedingsvoorstellen gedaan; die moesten, volgens het college, van de raad komen. Meerdere raadsleden van de oppositie gaven aan niet gelukkig te zijn met deze aanpak. Van het college worden een duidelijke visie en heldere voorstellen verwacht. Beide ontbraken in de voorgelegde stukken. De coalitie vond het, zoals verwacht, allemaal prachtig, de oppositie was duidelijk ontevreden met deze aanpak.

Veel ervaring heeft onze jonge partij natuurlijk nog niet met het bestuderen en bespreken van een gemeentelijke begroting. En eerlijk gezegd viel het ons niet echt mee! Veel woorden, weinig concrete voorstellen. We vonden het moeilijk om ons een goed oordeel te vormen. Het was een sluitende begroting, dat wel!

Tijdens de behandeling kwamen de problemen binnen de ambtelijk organisatie aan de orde. In de begroting wordt op meerdere plekken aangehaald dat het ambtelijk apparaat moeite heeft om de opgelegde taken goed en tijdig op te pakken. Er is sprake van een relatief fors ziekteverzuim,een stuwmeer aan niet opgenomen vrije dagen en afdelingen die duidelijk onderbezet zijn. ‘Toevallig’ hoorden verschillende raadsleden tijdens een voorbespreking met ambtenaren dat er forse bedragen nodig zijn (6 ton incidenteel en 7 ton structureel) om de problemen binnen de gemeentelijke organisatie op te lossen. In de begroting zijn deze bedragen niet duidelijk te plaatsen. De oppositie sprak haar ongenoegen hierover uit. Het woord ‘bestuurscrisis’ werd in de wandelgangen al gehoord.

In komende raadsvergadering zal de begroting, aangevuld met concrete bestedingsvoorstellen, nogmaals aan de orde komen.

In deze vergadering werden, door de oppositie, nog een aantal moties en amendementen ingediend.

Onze fractie stelde in een amendement voor om de Onroerend Goedbelasting (OZB) voor 2019 niet de verhogen. Aanname werd door de wethouder ontraden, dus haalde deze het niet. Ook stelde onze fractie voor om een onderzoek uit te laten voeren naar de mogelijkheid om uit te treden uit de gemeenschappelijke regelingen Emco en Wedeka. Het (financiële) reilen en zeilen van beide bedrijven leidt vele malen per jaar tot zure discussies in de Raad. Ook aanname van deze motie werd door de wethouder ontraden; de uitkomst laat zich daarmee raden; niet aangenomen.

Samen met de PvdA, de CU en het CDA dienden we een amendement in om concreet geld beschikbaar te stellen voor het oplossen van problemen in 2e Exloërmond.  De coalitie was niet voor; dus niet aangenomen.

Met CDA, CU, GL en PvdA werd een amendement ingediend om de geldstroom voor Jeugdhulp voor de komende jaren vast te stellen op minimaal het bedrag dat daarvoor in 2019 is begroot. Dit amendement werd gelukkig aangenomen. Dat gold tevens voor een door D66 en door ons, CDA en GL gesteund amendement voor een pilot voor de plaatsing van laadpalen voor elektrisch auto’s.

Wordt vervolgd!