Nieuws van Leefbaar Haaksbergen inzichtelijk

11 documenten

Nieuwe raadsfractie.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 02-04-2018 15:11

Posted on apr 2, 2018 in Nieuws

Bij de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen is er voor Leefbaar Haaksbergen het nodige veranderd.Ā  De fractie is helaas gehalveerd en bestaat nu uit twee leden.Ā Ā  Op 28 maart j.l. is er afscheid genomen van de vertrekkende raadsleden, waarna op 29 maart de beediging heeft plaats gehad van alle nieuwkomers in de raad. Wij wensen hen allen veel succes.

Onze fractie zal de komende periode bestaan uit Anette Nijhuis en Andre Hendriks.

Nieuwe raadsfractie.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 02-04-2018 15:11

Posted on apr 2, 2018 in Nieuws

Bij de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen is er voor Leefbaar Haaksbergen het nodige veranderd.Ā  De fractie is helaas gehalveerd en bestaat nu uit twee leden.Ā Ā  Op 28 maart j.l. is er afscheid genomen van de vertrekkende raadsleden, waarna op 29 maart de beediging heeft plaats gehad van alle nieuwkomers in de raad. Wij wensen hen allen veel succes.

Onze fractie zal de komende periode bestaan uit Anette Nijhuis en Andre Hendriks.

Bedankt.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 26-03-2018 15:17

Bij deze willen we alle kiezers die bij de gemeenteraadsverkiezing op onze partij hebben gestemd bedanken voor het vertrouwen dat in ons is gesteld. Wij zullen ons best doen om u in de gemeenteraad zo goed mogelijk te vertegenwoordigen.

Bedankt.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 26-03-2018 15:17

Bij deze willen we alle kiezers die bij de gemeenteraadsverkiezing op onze partij hebben gestemd bedanken voor het vertrouwen dat in ons is gesteld. Wij zullen ons best doen om u in de gemeenteraad zo goed mogelijk te vertegenwoordigen.

Besluit marktplan.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 02-01-2017 11:26

PvdA Haaksbergen houdt vast aan collegeplan; groen licht Nordwick

Haaksbergen ā€“ Conform de verwachting heeft de PvdA in Haaksbergen vanavond geen zand in de raderen van de coalitiemachinerie gegooid, zodat het voorstel om plan Nordwick te realiseren om het Gat in de Markt op te vullen niet vastliep. Doordat de coalitie van Leefbaar Haaksbergen, D66 en PvdA intact bleef, was de oppositie die plan Roerink een kans wilde geven door besluitvorming op te schorten kansloos. De oppositie had vanwege de absentie van CDA-nestor Winkelhuis maximaal kunnen bereiken dat de stemmen met 9-9 zouden staken, maar doordat de tweekoppige PvdA uiteindelijk net als Leefbaar Haaksbergen en D66 voor het collegevoorstel stemde werd het 11-7.

Naar de veronderstelling van voorman Oude Groen van de lokale partij GGH, al tijdens de eerste schermutselingen in het finale debat van hedenavond over de slepende kwestie, heeft fractieleider Oltwater van de PvdA in coalitiebelang, samenvallend met het PvdA-belang, eieren voor zijn geld gekozen. Oltwater zou de verwachting hebben gewekt dat de PvdA voor plan Roerink zou kiezen, maar had vanmiddag per mail laten weten in het coalitiehok te blijven. Daarmee was de angel uit het debat, want was zeker dat het collegevoorstel, te vuur en te zwaard verdedigd door wethouder Van Vlaanderen, het zou halen. Voor de vorm (en de goed gevulde publieke tribune) ontrolde zich politiek theater, bijzonder onderhoudend, met tekstvaste acteurs, ofschoon de afloop algemeen bekend was.

En alle stoelen voor de toeschouwers waren bezet, er werd zelfs een aanpalende zaal benut om belangstellenden plek te bieden. ā€˜De democratie leeftā€™, betoogde waarnemend burgemeester Kok, de zaal van de raad bij zijn binnentreden inspecterend voor aanvang van het debat.

Op de keper beschouwd ging het hele debat over de bouw van winkels met daarboven appartementen en voor de winst en aantal grondgebonden woningen op een vanwege sloop braakliggend stuk grond bezijden het Marktplein. Dit debat suddert al jaren en staat bol van grootstedelijke ambities en kapotgeschoten proefballonnen, en kosste de gemeenschap miljoenen.

Al die jaren beijverden achtereenvolgende gemeentebesturen zich voor stedenbouwkundige invulling, maar steeds kwam een kink in de kabel. Het huidige college onder aanvoering van Leefbaar Haaksbergen, dat in 2014 de grootste partij werd en het CDA ten eerste die positie ontnam en ten tweede bij de formatie uit de coalitie speelde, maakte er een halszaak van dit probleem op te lossen.

In het Haaksbergse gemeentehuis en in de spraakmakende gemeeenschap ten dorpe spelen alle (res)sentimenten van het politieke koningsdrama en ambitieuze marktplan nog dagelijks mee.

De politieke discussies over het Gat in de Markt gaan al ruim twee jaar ten diepste over de oude versus de nieuwe bestuurscultuur en over gewijzigde verhoudingen in raadszaal en stamkroeg. De verzinnebeelding daarvan waren twee zoals gezegd goeddeels identieke bouwplannen voor het Gat in de Markt: ƩƩn van de relatieve buitenstaander Nordwick en ƩƩn van de relatief bekende ontwikkelaar Roerink uit het dorp. Het enige echte verschil was dat Roerink voor een deel van de commerciƫle ruimte een vestiging van de Lidl-supermarkt aan de haak zou hebbn geslagen, waar anderen juist vinden dat in het centrum mooie en liefst exclusieve winkels thuishoren.

Enfin, daarover is jaren gesteggeld en dat pleit is nu beslecht. En de huidige coalitie heeft het overleefd. In de verte rommelt nog de wegstervende echo van het knarsetanden.

Bron: de Roskam.

Besluit marktplan.

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen CDA D66 PvdA Haaksbergen 02-01-2017 11:26

PvdA Haaksbergen houdt vast aan collegeplan; groen licht Nordwick

Haaksbergen ā€“ Conform de verwachting heeft de PvdA in Haaksbergen vanavond geen zand in de raderen van de coalitiemachinerie gegooid, zodat het voorstel om plan Nordwick te realiseren om het Gat in de Markt op te vullen niet vastliep. Doordat de coalitie van Leefbaar Haaksbergen, D66 en PvdA intact bleef, was de oppositie die plan Roerink een kans wilde geven door besluitvorming op te schorten kansloos. De oppositie had vanwege de absentie van CDA-nestor Winkelhuis maximaal kunnen bereiken dat de stemmen met 9-9 zouden staken, maar doordat de tweekoppige PvdA uiteindelijk net als Leefbaar Haaksbergen en D66 voor het collegevoorstel stemde werd het 11-7.

Naar de veronderstelling van voorman Oude Groen van de lokale partij GGH, al tijdens de eerste schermutselingen in het finale debat van hedenavond over de slepende kwestie, heeft fractieleider Oltwater van de PvdA in coalitiebelang, samenvallend met het PvdA-belang, eieren voor zijn geld gekozen. Oltwater zou de verwachting hebben gewekt dat de PvdA voor plan Roerink zou kiezen, maar had vanmiddag per mail laten weten in het coalitiehok te blijven. Daarmee was de angel uit het debat, want was zeker dat het collegevoorstel, te vuur en te zwaard verdedigd door wethouder Van Vlaanderen, het zou halen. Voor de vorm (en de goed gevulde publieke tribune) ontrolde zich politiek theater, bijzonder onderhoudend, met tekstvaste acteurs, ofschoon de afloop algemeen bekend was.

En alle stoelen voor de toeschouwers waren bezet, er werd zelfs een aanpalende zaal benut om belangstellenden plek te bieden. ā€˜De democratie leeftā€™, betoogde waarnemend burgemeester Kok, de zaal van de raad bij zijn binnentreden inspecterend voor aanvang van het debat.

Op de keper beschouwd ging het hele debat over de bouw van winkels met daarboven appartementen en voor de winst en aantal grondgebonden woningen op een vanwege sloop braakliggend stuk grond bezijden het Marktplein. Dit debat suddert al jaren en staat bol van grootstedelijke ambities en kapotgeschoten proefballonnen, en kosste de gemeenschap miljoenen.

Al die jaren beijverden achtereenvolgende gemeentebesturen zich voor stedenbouwkundige invulling, maar steeds kwam een kink in de kabel. Het huidige college onder aanvoering van Leefbaar Haaksbergen, dat in 2014 de grootste partij werd en het CDA ten eerste die positie ontnam en ten tweede bij de formatie uit de coalitie speelde, maakte er een halszaak van dit probleem op te lossen.

In het Haaksbergse gemeentehuis en in de spraakmakende gemeeenschap ten dorpe spelen alle (res)sentimenten van het politieke koningsdrama en ambitieuze marktplan nog dagelijks mee.

De politieke discussies over het Gat in de Markt gaan al ruim twee jaar ten diepste over de oude versus de nieuwe bestuurscultuur en over gewijzigde verhoudingen in raadszaal en stamkroeg. De verzinnebeelding daarvan waren twee zoals gezegd goeddeels identieke bouwplannen voor het Gat in de Markt: ƩƩn van de relatieve buitenstaander Nordwick en ƩƩn van de relatief bekende ontwikkelaar Roerink uit het dorp. Het enige echte verschil was dat Roerink voor een deel van de commerciƫle ruimte een vestiging van de Lidl-supermarkt aan de haak zou hebbn geslagen, waar anderen juist vinden dat in het centrum mooie en liefst exclusieve winkels thuishoren.

Enfin, daarover is jaren gesteggeld en dat pleit is nu beslecht. En de huidige coalitie heeft het overleefd. In de verte rommelt nog de wegstervende echo van het knarsetanden.

Bron: de Roskam.

Begroting 2017 en het meerjarenperspectief 2018-2020: de inbreng van de fractie van Leefbaar Haaksbergen

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 07-11-2016 18:29

Voor het eerst sinds jaren sluit de begroting eindelijk met een positief saldo en ook in de komende jaren worden volgens de prognoses weer zwarte cijfers geschreven.

De algemene reserve wordt op termijn positief en de schulden uit het verleden worden afgelost (dit is duidelijk te zien aan de daling op het schuldquotum). Het financieel herstelplan loopt op schema. Het college zag zich bij haar aantreden vanwege de zorgelijke financiƫle situatie, genoodzaakt om drastische bezuinigingen door te voeren. Het wordt duidelijk dat dit vruchten af gaat afwerpen:

Haaksbergen is financieel op de goede weg en dat is een belangrijke basis voor een gezond-, zelfstandig- en toekomstbestendig Haaksbergen.

Ook de provincie meerdere malen te kennen gegeven dat het college op de juiste weg is.

Een belangrijke doelstelling van dit college was de bezuiniging op personeel en organisatie. De ambtelijke organisatie moest binnen vier jaar met 32 fteā€™s worden verkleind. Nu, na 2 jaar is deze al met 25 fteā€™s verminderd. Dit is 80% van het doel wat dit college zich heeft gesteld.

Leefbaar Haaksbergen heeft zich altijd sterk gemaakt voor een financieel gezond Haaksbergen met een positieve algemene reserve. Daarnaast vonden Ć©n vinden wij het van belang dat de rekening zo min mogelijk bij de burger wordt neergelegd. Wij vinden dat de rekening zo weinig mogelijk bij de burger moet worden neergelegd. Het is goed te constateren dat de lastendruk in de komende jaren slechts met de inflatiecorrectie, naar schatting 1,5%, zal stijgen. De lasten moeten ā€“ zolang de financiĆ«le situatie dat toelaat ā€“ zo laag mogelijk blijven zodat de burgers in financiĆ«le zin zoveel mogelijk kunnen worden ontzien.

Grensoverschrijdende samenwerking

Positief is dat het college inzet op grensoverschrijdende samenwerking en dat er invulling wordt gegeven aan de door ons bij de Kadernota ingediende motie die oproept om samen met andere grensgemeenten de grensoverschrijdende economische kansen te onderzoeken. Door het FME, het centrum voor internationaal ondernemen, is gezegd dat Duitsland in de komende jaren de belangrijkste exportpartner is voor de Nederlandse ondernemers en het grootste groeipotentieel heeft.

Haaksbergen moet van deze groeikansen gebruik maken. Het partnerschap met Ahaus vormt daarbij een belangrijke basis die ons kan helpen om de grensoverschrijdende netwerken en contacten te versterken. Een een uitvloeisel daarvan is dat ondernemers uit Haaksbergen en Ahaus recent met elkaar in contact zijn gebracht.

ICT en uitzenden van raadsvergaderingen

Onze fractie heeft vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend met de strekking dat er een visie op ICT zou komen. De portefeuillehouder heeft de raad aan het begin van het jaar ingelicht over de ontwikkelingen. Tot op heden is het echter stil gebleven. Wij willen graag van de portefeuillehouder horen welke concrete stappen hij het afgelopen halfjaar heeft genomen en wat er is gerealiseerd? Tevens willen we op de hoogte gebracht worden over welke ontwikkelingen er de komende tijd zijn gepland?.

In het verleden hebben wij een motie ingediend m.b.t. het uitzenden van de raadsvergaderingen door Sternet.

Wij roepen het college op om in gesprek te gaan met Sternet om de mogelijkheden te inventariseren en zo spoedig mogelijk hierover te rapporteren aan de raad.

Het is belangrijk dat de inwoners van Haaksbergen die om persoonlijke redenen niet in staat zijn naar de raadszaal te komen om de vergaderingen van de gemeenteraad bij te wonen, de mogelijkheid krijgen om deze thuis te kunnen volgen.

Door de financiƫle positie van Haaksbergen was het noodzakelijk om bepaalde keuzes te maken die invloed hebben op de samenleving en die soms pijnlijk waren.

De gemeenschap van Haaksbergen heeft de bezuinigingen in alle lagen van de bevolking wel op een of andere manier gemerkt.

Een aantal onderwerpen m.b.t. de portefeuille samenleving willen wij onder de aandacht brengen:

Stichting Groot Scholtenhagen, waar ook de kinderboerderij deel vanuit maakt. Meer dan 1 miljoen bezoekers maken ieder jaar gebruik van de faciliteiten van deze Stichting. Als Haaksbergenaren moeten wij daar trots en zuinig op zijn. Wij zijn tevreden dat de budgetsubsidie niet verlaagd wordt.

Hameland wordt in 2017 ontmanteld, omdat de gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven. Het is goed te constateren dat het college het werkgeverschap van de SW- medewerkers zeker stelt, door deze kwetsbare groep onder te brengen bij een geheel nieuwe organisatie.

De Noaberpoort is verhuisd, goed herkenbaar en prima bereikbaar. Een snelle, goede en eenvoudige toegang tot zorg, ondersteuning en vragen voor al onze inwoners.

Binnen Haaksbergen is cultuur en ontspanning goed voor de sociale cohesie en bepaalde ontwikkeling. Leefbaar Haaksbergen blijft zich inzetten om voorzieningen hiervoor in stand te houden.

Haaksbergen heeft eveneens te maken met opkomende vergrijzing. Om de gemeenschap vitaal en levendig te houden moeten wij ons blijven inzetten voor zowel de jeugd als de ouderen.

Daarnaast moet er voldoende huisvesting gerealiseerd worden voor starters om de jongeren in Haaksbergen te houden.

De afspraken die tussen de gemeente en het Rijk zijn gemaakt worden nu actief ingezet. Extra gelden voor peuteropvang. Het betreft een groep peuters, waarvoor de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en die niet naar een voorschoolse voorziening kunnen gaan, waardoor er mogelijk een leerachterstand zou kunnen ontstaan.

Het Sociaal domein is de afgelopen jaren enorm in beweging door de taken die vanuit het rijk zijn overgeheveld naar de gemeenten. De uitdaging hierbij is om tot een goede uitvoering te komen van alle nieuwe taken die binnen dit gebied thuis horen en dat te realiseren binnen het daarvoor beschikbare budget. Wij vinden het belangrijk om de vinger aan de pols te houden.

Vanwege de financiƫle positie van de gemeente was het extra moeilijk om tot een goede invulling te komen.

Ondanks de korting op het budget van 40% door het Rijk heeft Haaksbergen toch o.a.de huishoudelijke hulp weten te behouden.

Haaksbergen is een plattelandsgemeente.

Bij de beantwoording van de vragen wordt vermeld dat plattelandsontwikkeling geen kerntaak meer is van de gemeente. Er wordt gemeld dat het stoppen van plattelandsontwikkeling heeft geleid tot een personeelsreductie. Dit kunnen wij begrijpen. Echter de doelstellingen zijn voor 2017 niet of nauwelijks bijgesteld t.o.v. 2015 en 2016.

Vraag:

Is het niet reƫler om de middelen en doelstellingen af te stemmen op de beoogde financiƫn en aan de beschikbaarheid van het personeel?

In het nieuwe rioleringsplan (GRP) is gekozen voor het duurzaam gestuurd beheer (minimale kosten, maximale kwaliteit) van het riool. De besparingen die dat oplevert is positief te noemen, enerzijds voor een toekomstbestendig rioolstelsel en anderzijds voor de financiƫn van onze gemeente en de lasten voor de inwoners.

Wij vinden het inconsequent, t.o.v. het in januari 2016 door de raad vastgestelde armoede beleid, om de bedragen van de kwijtscheldingen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing niet volledig onder te brengen bij de kostenpost van dit armoedebeleid.

In deze begroting komt het college met een voorstel om de tekorten in het armoedebeleid eenmalig te dekken uit de riool- en afvalstoffenheffing.

In de beantwoording van de vragen wordt dan gesproken over een andere wijze van financiering voor 2017.

Dat kan wel zijn, maar de vraag blijft waarom heeft u in aanloop naar de begroting 2017 niet voldoende middelen gereserveerd voor het armoedebeleid?

Het voorstel zoals u doet rond de heffingen in deze begroting is tegenstrijdig met het beleid dat door de raad in januari 2016 is vastgesteld. De uitleg dat dit te maken heeft met het niet doorgaan van de eigenaarsheffing heeft o.i. niets te maken met het beleidsuitgangspunt dat in januari 2016 t.a.v. het armoedebeleid is genomen.

Wij komen dan ook met een motie om het college bij de kadernota 2018 op te roepen om meer en voldoende geld vrij te maken voor het armoedebeleid. In 2018 wil de fractie van LH niet meer, dat kwijtschelding ten laste van riool- en de afvalstoffen heffing wordt gebracht.

De beantwoording op onze vraag over het BBV nr. 78 komt voor ons tegenstrijdig over.

Kunt u dit antwoord nader uitleggen?

De fractie van Leefbaar Haaksbergen

Begroting 2017 en het meerjarenperspectief 2018-2020: de inbreng van de fractie van Leefbaar Haaksbergen

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 07-11-2016 18:29

Voor het eerst sinds jaren sluit de begroting eindelijk met een positief saldo en ook in de komende jaren worden volgens de prognoses weer zwarte cijfers geschreven.

De algemene reserve wordt op termijn positief en de schulden uit het verleden worden afgelost (dit is duidelijk te zien aan de daling op het schuldquotum). Het financieel herstelplan loopt op schema. Het college zag zich bij haar aantreden vanwege de zorgelijke financiƫle situatie, genoodzaakt om drastische bezuinigingen door te voeren. Het wordt duidelijk dat dit vruchten af gaat afwerpen:

Haaksbergen is financieel op de goede weg en dat is een belangrijke basis voor een gezond-, zelfstandig- en toekomstbestendig Haaksbergen.

Ook de provincie meerdere malen te kennen gegeven dat het college op de juiste weg is.

Een belangrijke doelstelling van dit college was de bezuiniging op personeel en organisatie. De ambtelijke organisatie moest binnen vier jaar met 32 fteā€™s worden verkleind. Nu, na 2 jaar is deze al met 25 fteā€™s verminderd. Dit is 80% van het doel wat dit college zich heeft gesteld.

Leefbaar Haaksbergen heeft zich altijd sterk gemaakt voor een financieel gezond Haaksbergen met een positieve algemene reserve. Daarnaast vonden Ć©n vinden wij het van belang dat de rekening zo min mogelijk bij de burger wordt neergelegd. Wij vinden dat de rekening zo weinig mogelijk bij de burger moet worden neergelegd. Het is goed te constateren dat de lastendruk in de komende jaren slechts met de inflatiecorrectie, naar schatting 1,5%, zal stijgen. De lasten moeten ā€“ zolang de financiĆ«le situatie dat toelaat ā€“ zo laag mogelijk blijven zodat de burgers in financiĆ«le zin zoveel mogelijk kunnen worden ontzien.

Grensoverschrijdende samenwerking

Positief is dat het college inzet op grensoverschrijdende samenwerking en dat er invulling wordt gegeven aan de door ons bij de Kadernota ingediende motie die oproept om samen met andere grensgemeenten de grensoverschrijdende economische kansen te onderzoeken. Door het FME, het centrum voor internationaal ondernemen, is gezegd dat Duitsland in de komende jaren de belangrijkste exportpartner is voor de Nederlandse ondernemers en het grootste groeipotentieel heeft.

Haaksbergen moet van deze groeikansen gebruik maken. Het partnerschap met Ahaus vormt daarbij een belangrijke basis die ons kan helpen om de grensoverschrijdende netwerken en contacten te versterken. Een een uitvloeisel daarvan is dat ondernemers uit Haaksbergen en Ahaus recent met elkaar in contact zijn gebracht.

ICT en uitzenden van raadsvergaderingen

Onze fractie heeft vorig jaar tijdens de begrotingsbehandeling een motie ingediend met de strekking dat er een visie op ICT zou komen. De portefeuillehouder heeft de raad aan het begin van het jaar ingelicht over de ontwikkelingen. Tot op heden is het echter stil gebleven. Wij willen graag van de portefeuillehouder horen welke concrete stappen hij het afgelopen halfjaar heeft genomen en wat er is gerealiseerd? Tevens willen we op de hoogte gebracht worden over welke ontwikkelingen er de komende tijd zijn gepland?.

In het verleden hebben wij een motie ingediend m.b.t. het uitzenden van de raadsvergaderingen door Sternet.

Wij roepen het college op om in gesprek te gaan met Sternet om de mogelijkheden te inventariseren en zo spoedig mogelijk hierover te rapporteren aan de raad.

Het is belangrijk dat de inwoners van Haaksbergen die om persoonlijke redenen niet in staat zijn naar de raadszaal te komen om de vergaderingen van de gemeenteraad bij te wonen, de mogelijkheid krijgen om deze thuis te kunnen volgen.

Door de financiƫle positie van Haaksbergen was het noodzakelijk om bepaalde keuzes te maken die invloed hebben op de samenleving en die soms pijnlijk waren.

De gemeenschap van Haaksbergen heeft de bezuinigingen in alle lagen van de bevolking wel op een of andere manier gemerkt.

Een aantal onderwerpen m.b.t. de portefeuille samenleving willen wij onder de aandacht brengen:

Stichting Groot Scholtenhagen, waar ook de kinderboerderij deel vanuit maakt. Meer dan 1 miljoen bezoekers maken ieder jaar gebruik van de faciliteiten van deze Stichting. Als Haaksbergenaren moeten wij daar trots en zuinig op zijn. Wij zijn tevreden dat de budgetsubsidie niet verlaagd wordt.

Hameland wordt in 2017 ontmanteld, omdat de gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven. Het is goed te constateren dat het college het werkgeverschap van de SW- medewerkers zeker stelt, door deze kwetsbare groep onder te brengen bij een geheel nieuwe organisatie.

De Noaberpoort is verhuisd, goed herkenbaar en prima bereikbaar. Een snelle, goede en eenvoudige toegang tot zorg, ondersteuning en vragen voor al onze inwoners.

Binnen Haaksbergen is cultuur en ontspanning goed voor de sociale cohesie en bepaalde ontwikkeling. Leefbaar Haaksbergen blijft zich inzetten om voorzieningen hiervoor in stand te houden.

Haaksbergen heeft eveneens te maken met opkomende vergrijzing. Om de gemeenschap vitaal en levendig te houden moeten wij ons blijven inzetten voor zowel de jeugd als de ouderen.

Daarnaast moet er voldoende huisvesting gerealiseerd worden voor starters om de jongeren in Haaksbergen te houden.

De afspraken die tussen de gemeente en het Rijk zijn gemaakt worden nu actief ingezet. Extra gelden voor peuteropvang. Het betreft een groep peuters, waarvoor de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en die niet naar een voorschoolse voorziening kunnen gaan, waardoor er mogelijk een leerachterstand zou kunnen ontstaan.

Het Sociaal domein is de afgelopen jaren enorm in beweging door de taken die vanuit het rijk zijn overgeheveld naar de gemeenten. De uitdaging hierbij is om tot een goede uitvoering te komen van alle nieuwe taken die binnen dit gebied thuis horen en dat te realiseren binnen het daarvoor beschikbare budget. Wij vinden het belangrijk om de vinger aan de pols te houden.

Vanwege de financiƫle positie van de gemeente was het extra moeilijk om tot een goede invulling te komen.

Ondanks de korting op het budget van 40% door het Rijk heeft Haaksbergen toch o.a.de huishoudelijke hulp weten te behouden.

Haaksbergen is een plattelandsgemeente.

Bij de beantwoording van de vragen wordt vermeld dat plattelandsontwikkeling geen kerntaak meer is van de gemeente. Er wordt gemeld dat het stoppen van plattelandsontwikkeling heeft geleid tot een personeelsreductie. Dit kunnen wij begrijpen. Echter de doelstellingen zijn voor 2017 niet of nauwelijks bijgesteld t.o.v. 2015 en 2016.

Vraag:

Is het niet reƫler om de middelen en doelstellingen af te stemmen op de beoogde financiƫn en aan de beschikbaarheid van het personeel?

In het nieuwe rioleringsplan (GRP) is gekozen voor het duurzaam gestuurd beheer (minimale kosten, maximale kwaliteit) van het riool. De besparingen die dat oplevert is positief te noemen, enerzijds voor een toekomstbestendig rioolstelsel en anderzijds voor de financiƫn van onze gemeente en de lasten voor de inwoners.

Wij vinden het inconsequent, t.o.v. het in januari 2016 door de raad vastgestelde armoede beleid, om de bedragen van de kwijtscheldingen van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing niet volledig onder te brengen bij de kostenpost van dit armoedebeleid.

In deze begroting komt het college met een voorstel om de tekorten in het armoedebeleid eenmalig te dekken uit de riool- en afvalstoffenheffing.

In de beantwoording van de vragen wordt dan gesproken over een andere wijze van financiering voor 2017.

Dat kan wel zijn, maar de vraag blijft waarom heeft u in aanloop naar de begroting 2017 niet voldoende middelen gereserveerd voor het armoedebeleid?

Het voorstel zoals u doet rond de heffingen in deze begroting is tegenstrijdig met het beleid dat door de raad in januari 2016 is vastgesteld. De uitleg dat dit te maken heeft met het niet doorgaan van de eigenaarsheffing heeft o.i. niets te maken met het beleidsuitgangspunt dat in januari 2016 t.a.v. het armoedebeleid is genomen.

Wij komen dan ook met een motie om het college bij de kadernota 2018 op te roepen om meer en voldoende geld vrij te maken voor het armoedebeleid. In 2018 wil de fractie van LH niet meer, dat kwijtschelding ten laste van riool- en de afvalstoffen heffing wordt gebracht.

De beantwoording op onze vraag over het BBV nr. 78 komt voor ons tegenstrijdig over.

Kunt u dit antwoord nader uitleggen?

De fractie van Leefbaar Haaksbergen

Inkomsten en uitgaven in evenwicht in 2017

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 02-10-2016 14:36

P E R S B E R I C H T

HAAKSBERGEN ā€“ De gemeente Haaksbergen heeft volgend jaar evenveel inkomsten als uitgaven. De begroting van in totaal 60 miljoen euro is sluitend. Hoewel er nog flinke opgaven zijn, komen er ook projecten tot een afronding. Extra geld gaat volgend jaar naar zorg en ondersteuning, de organisatieontwikkeling en groenonderhoud. In 2016 was er meer hulp nodig voor uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdzorg. Het college verwacht dat deze trend zich doorzet en maakt daarvoor extra geld vrij. Het college vindt dat iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft die ook daadwerkelijk moet kunnen krijgen. Lichte vormen van ondersteuning kunnen vaak voorkomen dat uiteindelijk zwaardere zorg nodig is. Vandaar dat er veel aandacht zal zijn voor preventie. Verder zien we dat meer inwoners de afgelopen periode een beroep op een bijstandsuitkering hebben moeten doen. Dat is nog steeds aan de orde. Het illustreert dat de groei van de werkgelegenheid nog onvoldoende merkbaar is in Twente (2% lager dan in 2009, Arbeidsmarktmonitor 2016). Hoewel het lukt om steeds meer mensen naar werk te begeleiden, ligt daar nog een opgave. De gemeente bekostigt de extra kosten voor zorg en ondersteuning merendeels uit de Rijksbijdrage en voor het overige uit eigen middelen.

Organisatie:Ā  Burgemeester en wethouders stellen dat het op orde brengen van de personele organisatie een extra investering vraagt. Hoewel de gemeente op koers ligt met de besparing op personeel, moet er meer geld worden gereserveerd voor bijvoorbeeld begeleiding van medewerkers naar ander werk of omscholing. Doelstelling was een besparing op personeel van 2,1 miljoen euro in 2018, hetgeen volgens de actuele stand neerkomt op 33,3 fteā€™s (fulltime-eenheden). Er is op dit moment, conform planning, een bezuiniging van 21,5 fteā€™s gerealiseerd.

Groen:Ā  Verder gaat de gemeente versneld investeren in groenonderhoud. Dat geld gaat grotendeels naar jong groen, dat in de plaats komt van oudere struiken en planten. Verder vinden er volgend jaar meer boomcontroles plaats om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook onkruid op verhardingen mag niet meer chemisch bestreden worden waardoor dit nu deels handmatig moet gebeuren. Dat is duurder, maar het college wil de openbare ruimte netjes houden en reserveert daarvoor extra budget.

Belastingen:Ā  De totale gemeentelijke lasten voor inwoners stijgen volgend jaar nauwelijks. Er vindt alleen een inflatiecorrectie plaats van 1,5%. Wel heeft het college voor de afzonderlijke tarieven opnieuw keuzes gemaakt. In 2017 verbetert Haaksbergen de afvalscheiding. Dit leidt tot een lager tarief voor de afvalstoffenheffing. Verder gaat de rioolheffing iets omhoog en stijgt ook de OZB. Per saldo stijgen de totale lasten met niet meer dan de inflatiecorrectie.

Projecten:Ā  Lopende projecten van de gemeente worden komend jaar voortgezet of afgerond. Bouwvakkers zijn dagelijks druk in de weer bij de nieuwe brandweergarage en er wordt in het landschap steeds meer zichtbaar waar de nieuwe N18 komt. Haaksbergen heeft geld gereserveerd voor aanpassing van het bestaande wegennet rond de N18 en voor onderhoud. De plannen voor de nieuwe basisschool De Kameleon worden momenteel verder ontwikkeld door het schoolbestuur, met nauwe betrokkenheid van de gemeente. De mogelijkheden voor verhuizing van de bibliotheek naar het pand naast De Kappen worden met de Stichting Kulturhus verkend. Verder wil het college concrete afspraken maken over de invulling van het Marktplan. Het financieel beleid van de gemeente blijft erop gericht om zoveel mogelijk leningen af te lossen en indien nodig opnieuw te financieren met goedkopere leningen. Ook blijft de gemeente zoeken naar mogelijkheden om gemeentelijke gronden en panden te verkopen. Op woensdag 2 november vergadert de gemeenteraad over de voorstellen die het college heeft gedaan over de begroting van volgend jaar.

Inkomsten en uitgaven in evenwicht in 2017

Leefbaar Haaksbergen Leefbaar Haaksbergen Haaksbergen 02-10-2016 14:36

P E R S B E R I C H T

HAAKSBERGEN ā€“ De gemeente Haaksbergen heeft volgend jaar evenveel inkomsten als uitgaven. De begroting van in totaal 60 miljoen euro is sluitend. Hoewel er nog flinke opgaven zijn, komen er ook projecten tot een afronding. Extra geld gaat volgend jaar naar zorg en ondersteuning, de organisatieontwikkeling en groenonderhoud. In 2016 was er meer hulp nodig voor uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdzorg. Het college verwacht dat deze trend zich doorzet en maakt daarvoor extra geld vrij. Het college vindt dat iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft die ook daadwerkelijk moet kunnen krijgen. Lichte vormen van ondersteuning kunnen vaak voorkomen dat uiteindelijk zwaardere zorg nodig is. Vandaar dat er veel aandacht zal zijn voor preventie. Verder zien we dat meer inwoners de afgelopen periode een beroep op een bijstandsuitkering hebben moeten doen. Dat is nog steeds aan de orde. Het illustreert dat de groei van de werkgelegenheid nog onvoldoende merkbaar is in Twente (2% lager dan in 2009, Arbeidsmarktmonitor 2016). Hoewel het lukt om steeds meer mensen naar werk te begeleiden, ligt daar nog een opgave. De gemeente bekostigt de extra kosten voor zorg en ondersteuning merendeels uit de Rijksbijdrage en voor het overige uit eigen middelen.

Organisatie:Ā  Burgemeester en wethouders stellen dat het op orde brengen van de personele organisatie een extra investering vraagt. Hoewel de gemeente op koers ligt met de besparing op personeel, moet er meer geld worden gereserveerd voor bijvoorbeeld begeleiding van medewerkers naar ander werk of omscholing. Doelstelling was een besparing op personeel van 2,1 miljoen euro in 2018, hetgeen volgens de actuele stand neerkomt op 33,3 fteā€™s (fulltime-eenheden). Er is op dit moment, conform planning, een bezuiniging van 21,5 fteā€™s gerealiseerd.

Groen:Ā  Verder gaat de gemeente versneld investeren in groenonderhoud. Dat geld gaat grotendeels naar jong groen, dat in de plaats komt van oudere struiken en planten. Verder vinden er volgend jaar meer boomcontroles plaats om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook onkruid op verhardingen mag niet meer chemisch bestreden worden waardoor dit nu deels handmatig moet gebeuren. Dat is duurder, maar het college wil de openbare ruimte netjes houden en reserveert daarvoor extra budget.

Belastingen:Ā  De totale gemeentelijke lasten voor inwoners stijgen volgend jaar nauwelijks. Er vindt alleen een inflatiecorrectie plaats van 1,5%. Wel heeft het college voor de afzonderlijke tarieven opnieuw keuzes gemaakt. In 2017 verbetert Haaksbergen de afvalscheiding. Dit leidt tot een lager tarief voor de afvalstoffenheffing. Verder gaat de rioolheffing iets omhoog en stijgt ook de OZB. Per saldo stijgen de totale lasten met niet meer dan de inflatiecorrectie.

Projecten:Ā  Lopende projecten van de gemeente worden komend jaar voortgezet of afgerond. Bouwvakkers zijn dagelijks druk in de weer bij de nieuwe brandweergarage en er wordt in het landschap steeds meer zichtbaar waar de nieuwe N18 komt. Haaksbergen heeft geld gereserveerd voor aanpassing van het bestaande wegennet rond de N18 en voor onderhoud. De plannen voor de nieuwe basisschool De Kameleon worden momenteel verder ontwikkeld door het schoolbestuur, met nauwe betrokkenheid van de gemeente. De mogelijkheden voor verhuizing van de bibliotheek naar het pand naast De Kappen worden met de Stichting Kulturhus verkend. Verder wil het college concrete afspraken maken over de invulling van het Marktplan. Het financieel beleid van de gemeente blijft erop gericht om zoveel mogelijk leningen af te lossen en indien nodig opnieuw te financieren met goedkopere leningen. Ook blijft de gemeente zoeken naar mogelijkheden om gemeentelijke gronden en panden te verkopen. Op woensdag 2 november vergadert de gemeenteraad over de voorstellen die het college heeft gedaan over de begroting van volgend jaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.