Nieuws van Lelystads Belang inzichtelijk

2 documenten

Duurzaam energiesysteem in Lelystad

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 27-06-2019 09:19

Duurzaam-energiesysteem-in-lelystad

Duurzaam energiesysteem in Lelystad

Het gebied rond Lelystad Airport heeft de potentie om duurzame energiebronnen lokaal te gebruiken. Daarom hebben Lelystad Airport (LA), Lelystad Airport Businesspark (LAB), stichting De Lelystadse Boer (LB), netbeheerder Liander, gemeente Lelystad en provincie Flevoland deze week de Intentieovereenkomst Duurzame Energie ondertekend. De ambitie is om in het gebied zoveel duurzame energie op te wekken dat de regio energieneutraal of zelfs energiepositief wordt. Het gebied op en rond de luchthaven heeft én een groot potentieel voor de opwekking van duurzame energie én in de toekomst een forse behoefte aan energie. Dat maakt uitwisseling van energie binnen het gebied mogelijk. Door lokaal aanbod van duurzame energie en vraag dichtbij elkaar te brengen kan een forse bijdrage worden geleverd aan de klimaatdoelstellingen van de regio.

Rob Verhoeff, directeur LAB: “Alleen al door de vestiging van logistieke bedrijven, die hun dak willen volleggen met zonnepanelen, kunnen we de komende jaren steeds meer hernieuwbare energie opwekken. Door slimme samenwerking met de omgeving kunnen we balans brengen in de opwek en afname, waarbij we ook rekening houden met een toename van elektrisch vervoer.” Rob ter Haar, voorzitter van De Lelystadse Boer: “Wij vertegenwoordigen het agrarische buitengebied, dat een onmisbare schakel is in de transitie naar duurzame energie. De toenemende vraag naar zonne-energie betekent ook een groeiende vraag naar ruimte en land. De Lelystadse Boer is op zoek naar innovaties die zowel de primaire functie van landbouw als de opwekking van duurzame energie versterken.”

Recent heeft Liander aangegeven dat het bestaande net onvoldoende capaciteit biedt voor de vele nieuwe zonnedaken en -parken die worden aangelegd in Flevoland. Door met de ontwikkelaars rondom Lelystad Airport samen te werken kan de energie-infrastructuur tijdig en volgens de nieuwste inzichten worden aangelegd. Met als resultaat dat netwerkkosten worden bespaard en duurzame-energieprojecten financieel haalbaar worden. “Door de energietransitie komt er steeds meer aandacht en noodzaak voor decentrale energiesystemen. Voor Liander is het belangrijk om aan de voorkant mee te denken over dit gebied, zodat onze netarchitecten een toekomstbestendig net kunnen ontwerpen”, aldus Marco Diekstra, strategisch omgevingsmanager Flevoland bij Liander.

Het komend halfjaar werken de samenwerkende partijen de plannen verder uit binnen de kaders van het provinciale en gemeentelijke beleid voor zonne-energie. De provincie vervult een coördinerende rol en de partijen worden bijgestaan door het Energie Expertisecentrum Flevoland (EEF). Ook wordt samengewerkt met Rijkswaterstaat, die duurzame ambities heeft bij de verbreding van de A6.

Passagiersterminal Lelystad Airport casco opgeleverd

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 06-09-2018 18:44

Passagiersterminal-lelystad-airport-casco-opgeleverd

Passagiersterminal Lelystad Airport casco opgeleverd

Lelystad, 6 september 2018 - Vandaag is de nieuwe passagiersterminal casco (bouwkundig) opgeleverd. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros bouwden deze terminal met een LEED-Gold duurzaamheidscertificering naar het ontwerp van Paul de Ruiter Architects.

De terminal van circa 12.000 m² wordt de eerste luchthaven in Europa met deze certificering en meetbaar één van de duurzaamste ter wereld. De casco oplevering is een nieuwe mijlpaal in de bouw van ons vakantievliegveld.

Philip van Noort (Senior Manager Operations van Lelystad Airport, links) en Erik Alfrink (Projectmanager casco terminal van Lelystad Airport, rechts) schudden elkaar de hand na de formele overdracht van de nieuwe passagiersterminal op Lelystad Airport.

In augustus 2017 zijn TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros gestart met de bouw van de nieuwe passagiersterminal. Begin dit jaar waren de eerste kolommen al duidelijk zichtbaar en in maart 2018 bereikte het project ook het hoogste punt van de terminal.

Spectaculaire eenvoud

Paul de Ruiter Architects ontwierp de terminal in de geest van ingenieur Lely: met minimale middelen een maximaal effect bereiken, passend in het polderlandschap. Het ontwerp van spectaculaire eenvoud sluit naadloos aan bij deze denkwijze. Met het oog op de voorziene uitbreiding van de terminal is het gebouw toekomstbestendig ontwikkeld.

De passagiersterminal heeft een bruto vloeroppervlak van ruim 12.000 m2. Ruim 1.200 m2 wordt ingevuld met horeca en commerciële ruimte, de bagagehallen hebben een oppervlakte van 3.000 m2, er is 7.000 m2 aan publieke ruimte gereserveerd en 800 m2 is toebedeeld aan stafruimtes

Start inrichting terminal

Nu de terminal door TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros casco is opgeleverd, start Viggo met de inrichting van de terminal én de toekomstige integrale dienstverlening. Naar verwachting wordt de nieuwe passagiersterminal in 2020 in gebruik genomen. TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros blijven betrokken op Lelystad Airport. Voor de komende 15 jaar zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van het nieuwe terminalgebouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.