Nieuws van Lokaal Almelo Samen over VVD inzichtelijk

7 documenten

Intercity to Berlin Hbf (GER) departs from Almelo Trainstatiom (NED)

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS.

Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden.

Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten.

Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen.

Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland.

Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente.

De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden.

Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen.

Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

IC-Berlin departs from Almelo. The 9 German passenger-carriages are being pulled by a Dutch 1700-class loc. At Bad Bentheim, just over the German Border, thi…

Motie treinverbinding ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS. Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden. Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten. Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen. Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland. Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente. De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden. Goed nieuws Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen. Hogesnelheidslijn Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

Links Blok hekelt College en coalitie.

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 11-01-2019 11:15

Links Blok hekelt College en coalitie. Hebben ze gelijk?

De gemeente Almelo heeft nog tot 2022 te gaan om uit de rode cijfers te komen. Maar het Linkse Blok bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks en Leefbaar, verwijt de coalitie (CDA/VVD/LAS/ChristenUnie) dat het de bezuinigingen teveel op het bordje legt van het sociale domein door hier juist fors te willen bezuinigen. In het verzamelbesluit wordt voorgenomen 12,7 miljoen te willen bezuinigen om uiteindelijk in 2022 weer zwarte cijfers te kunnen schrijven.

Die keuze is door de coalitie gemaakt omdat juist hier zeer forse overschrijdingen van het door het Rijk beschikbare budget plaatsvinden.

Het links Blok noemt dat ‘dobberen op een stuurloos schip en een mission impossible’ en noemt het College van B&W in deze zelfs ‘rupsje nooitgenoeg’.

Die laatste term onthouden we even, want wat constateert onderzoeksbureau COELO, het bureau dat jaarlijks de gemeentelijke kostenstijging voor de burgers bijhoudt; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de heffingen!”

Dat noemt Lokaal Almelo Samen ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, want wat zegt COELO verder; Inwoners van gemeenten waar de PvdA aan de knoppen zit, betalen dit jaar meer verhoging aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing dan gemeenten waar lokale partijen en ChristenUnie mede aan het bewind zijn.

Onderzoeker Corine Hoeben van COELO is over die verschillen niet verbaasd; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen.”

Het is maar dat u dit even weet!

Links Blok hekelt College en ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 11-01-2019 11:15

Links Blok hekelt College en coalitie. Hebben ze gelijk? De gemeente Almelo heeft nog tot 2022 te gaan om uit de rode cijfers te komen. Maar het Linkse Blok bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks en Leefbaar, verwijt de coalitie (CDA/VVD/LAS/ChristenUnie) dat het de bezuinigingen teveel op het bordje legt van het sociale domein door hier juist fors te willen bezuinigen. In het verzamelbesluit wordt voorgenomen 12,7 miljoen te willen bezuinigen om uiteindelijk in 2022 weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Die keuze is door de coalitie gemaakt omdat juist hier zeer forse overschrijdingen van het door het Rijk beschikbare budget plaatsvinden. Het links Blok noemt dat ‘dobberen op een stuurloos schip en een mission impossible’ en noemt het College van B&W in deze zelfs ‘rupsje nooitgenoeg’. Die laatste term onthouden we even, want wat constateert onderzoeksbureau COELO, het bureau dat jaarlijks de gemeentelijke kostenstijging voor de burgers bijhoudt; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de heffingen!” Dat noemt Lokaal Almelo Samen ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, want wat zegt COELO verder; Inwoners van gemeenten waar de PvdA aan de knoppen zit, betalen dit jaar meer verhoging aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing dan gemeenten waar lokale partijen en ChristenUnie mede aan het bewind zijn. Onderzoeker Corine Hoeben van COELO is over die verschillen niet verbaasd; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen.” Het is maar dat u dit even weet!

Bevrijdingsmonument krijgt nieuwe ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD Almelo 03-10-2018 10:10

Bevrijdingsmonument krijgt nieuwe plek op de markt dankzij motie LAS en VVD. https://www.tubantia.nl/almelo/almelo-s-bevrijdingsmonument-krijgt-betere-plek-in-centrum~ae5f5918/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Alleen ondernemers kunnen P-proef ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD Almelo 29-09-2018 11:30

Alleen ondernemers kunnen P-proef nog ‘verzieken’. Met het opnemen van de proef tot gratis 2 uur parkeren in het Almelose centrum hebben LAS en VVD dat gedaan waar de ondernemers in het stadshart al jaren om smeken. LAS heeft in de afgelopen jaren ook aangedrongen op de proef na gesprekken met retaildeskundigen. Ook zij zeggen dat ‘gratis parkeren’ niet bestaat. Al is het maar om de kosten te dekken van aanleg en onderhoud van parkeerplaatsen. Linksom of rechtsom zal de gemeente dus inkomsten nodig zijn om de proef voor 2 uur gratis parkeren voor bezoekers/consumenten aan de binnenstad te kunnen bekostigen. De gemeente Almelo laat de parkeeropbrengst voor die 2 uur vallen en dat gaat al gauw 9 euroton kosten. De aan de binnenstadondernemers gevraagde bijdrage van 3 euroton is daarom bescheiden te noemen, want zij willen de consument weer naar de binnenstad lokken. Dat kost geld, veel geld en zelfs veel meer dan het niet ontvangen van het grootste deel van de parkeerinkomsten. Er gaan geluiden dat de ondernemers niet veel voelen om bij te dragen. Daarmee spelen zij met ‘vuur’. Niet willen bijdragen, kan wel eens betekenen dat de gemeenteraad een grote streep door de proef zet. De ‘knip’ van de gemeente is simpelweg niet toereikend genoeg om cadeautjes uit te delen! De centrumondernemers en haar vertegenwoordiging is dus gewaarschuwd!

Proef gratis parkeren start in ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD Almelo 28-09-2018 14:48

Proef gratis parkeren start in 2019. In Almelo komt, als alle gesprekken met de binnenstadondernemers positief verlopen, per 1 januari 2019 een kentering in de alsmaar toenemende parkeerkosten die grotere gemeenten haar centrumbezoekers in rekening brengen. Vanaf die datum is het streven om de parkeertarieven voor de eerste twee uur naar nul euro te verlagen. (Te) Langparkeerders lopen dus nog wel de kans op een ‘prent’ net zoals foutparkeerders. De verwachting is wel dat strenger gecontroleerd gaat worden. Dat neemt niet weg dat de proef met twee uur gratis parkeren meer koperspubliek naar de binnenstad moet lokken. De gemeente Almelo rekent op een lagere opbrengst van 9 euroton waarvan 3 euroton door de gezamenlijke detailhandel in het stadscentrum moet worden gecompenseerd. Daar staat tegenover dat de gemeente in 2019 anderhalf miljoen euro investeert in vernieuwing van het centrum om meer ‘reuring’ tot stand te brengen. Lokaal Almelo Samen (LAS) en VVD waren de ‘kartrekkers’ bij de coalitieonderhandelingen voor deze proef om de wegzuigende werking naar wijkwinkelcentra en buurgemeenten een halt toe te roepen. Het is nu aan het College om hier uitvoering aan te geven.