Nieuws van Lokaal Dinkelland over CDA inzichtelijk

6 documenten

Spoedeisende hulp Dinkelland

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland GroenLinks VVD CDA PvdA Dinkelland 29-10-2019 20:45

Geplaatst op 29 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

De zorg is in het geding en daarmee de veiligheid van onze inwoners. Op 1 januari a.s. sluit de post voor spoedeisende hulp in Oldenzaal. Dat is een feit en daar kunnen wij niets meer aan veranderen. De bevolking roerde zich en kwam in actie; er zijn in hele korte tijd duizenden protesthandtekeningen verzameld. De politiek heeft van alles geprobeerd maar de werkdruk van onze huisartsen was te hoog vanwege de problemen rond de bezetting van de diensten die zij moesten draaien. En ook financieel bleek het niet haalbaar om de spoedpost open te houden.

Daarmee is voor de hulppost het doek gevallen en stopt het.

Het is buitengewoon jammer dat wij als politiek niet de mogelijkheid hebben gekregen om met wat extra tijd te kijken naar alternatieven om sluiting te voorkomen. De tijd was daarvoor te kort. Voorzitter, wij als Raad hebben in dit dossier samen opgetrokken om het tij nog keren. Er zijn meerdere gesprekken geweest met diverse partijen, er zijn in Provinciale Staten vragen gesteld en ook de Tweede Kamer heeft aan de bel getrokken.

Door het sluiten van de hulppost is de afstand naar zorg in de avond, nacht en weekend letterlijk op afstand komen te staan. Voor grote gebieden van onze gemeente houdt dat in dat inwoners tot 1 uur onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde eerste hulp. Dat vinden wij onacceptabel. Onze inwoners moeten zich veilig kunnen voelen én zijn met zorg op een aanvaardbare afstand. Daarom voorzitter willen wij, alle partijen vertegenwoordigd in deze raad, een motie indienenom het college op te roepen alternatieven te onderzoeken, dan wel te laten onderzoeken, zodat voor onze inwoners de zorg dichtbij blijft en het gevoel én de wetenschap aanwezig is dat de gezondheid en veiligheid in onze gemeente geborgd is.

MOTIE

Raadsvergadering:​29 oktober 2019

Agendapunt:​​vreemd aan de agenda

Onderwerp:            ​Huisartsenspoedzorg

Indiener(s):                Lokaal Dinkelland, CDA, VVD, Burgerbelangen, GroenLinks, PvdA

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 29 oktober 2019

Constaterende

Dat de Huisartsenpost in Oldenzaal per 1 januari 2020 gaat sluiten;

Dat dit belangrijke consequenties heeft voor de inwoners van Dinkelland;

Overwegende

Dat de aanstaande sluiting reden is voor grote bezorgdheid over de bereikbaarheid van huisartsenspoedzorg voor de inwoners van Dinkelland;

Dat hiervoor naar verantwoorde alternatieven gezocht moet worden;

Dat een nader te onderzoeken alternatief zou kunnen zijn: de EUREGIO-KLINIK in Nordhorn;

Spreekt uit

Het essentieel te vinden dat op korte termijn wordt onderzocht of de EUREGIO-KLINIK te Nordhorn voor de spoedzorg voor de inwoners van Dinkelland een haalbaar en realistisch alternatief is voor de huisartsenpost Oldenzaal;

En roept het college op

1. Op korte termijn het overleg aan te gaan om de (on)mogelijkheden, draagvlak en uitvoerbaarheid  te onderzoeken van de optie: onderbrengen spoedeisende huisartsenpost  bij de EUREGIO KLINIK te Nordhorn.

2. Daartoe overleg te voeren met in ieder geval

– de huisartsen in Dinkelland;

– de zorgverzekeraars

– de Euregio

3. De raad in december 2019 te informeren over de resultaten van bovengenoemd overleg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, A. Zwiep

Fractie CDA, E. Hemmer​​

Fractie VVD, J. Poffers

Fractie Burgerbelangen Dinkelland, F. Maathuis

Fractie GroenLinks, W. Schouten

Fractie PvdA, C. Severijn

Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

Reacties zijn gesloten.

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 14-10-2019 09:18

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

14 oktober 2019, Noordoost-Twente

Geachte directie en aangesloten huisartsen Stichting Huisartsenpost Twente,

Uw stemming heeft plaatsgevonden, de uitkomst is bekend. Spoedpost Oldenzaal gaat sluiten per 1 januari 2020. Een teleurstellend bericht voor alle inwoners van Noordoost-Twente. Ondanks onze herhaaldelijke oproepen heeft u geen gehoor gegeven aan de nadrukkelijke wens stemming op te schorten en politiek en inwoners te betrekken bij een oplossing waarin draagvlak en begrip. Dat spijt ons zeer.

In het gesprek met u als directie, d.d. maandag 30 september, heeft u ons de toezegging gedaan een politieke afvaardiging te betrekken in het vervolg. Want, hoe nu verder?

U heeft als SHT in de media gecommuniceerd dat inwoners uit Noordoost-Twente zich vanaf januari kunnen melden bij spoedposten in Hengelo en Enschede. Deze informatie is zeer beperkt en niet geruststellend voor de patiënten die het betreft.

In uw brief d.d. 11 oktober stelt u dat er geen oplossing is voor de tekorten en bezetting. U geeft aan dat dit al jaren speelt. U heeft gezocht naar alternatieve oplossingen, waarvoor onze waardering. Wel willen wij u nogmaals onder de aandacht brengen dat wij graag betrokken willen worden bij het vinden van alternatieve oplossingen. U staat er niet alleen voor, wij bieden u de helpende hand aan!

Ons voorstel is zo spoedig mogelijk met elkaar in gesprek te gaan voor het vervolg.

Een gesprek waarin aandacht voor:

– Een regionale aanpak. Kijk naar een verdeling die praktisch is en waarbij we komen tot een duurzaam systeem om de acute zorg kwalitatief goed en dichtbij te waarborgen.

– Aanvaardbare bereikbaarheid voor inwoners van Noordoost-Twente. De berichtgeving over patiëntenstop in Hengelo en Almelo helpt de inwoner niet bij het opbouwen voor vertrouwen tot een betere spoedzorgvoorziening. Heldere communicatie over wie waarnaar toe moet reizen is vereist. Denk daarbij ook aan de plaatsen die qua ligging wel bij een bepaalde gemeente horen maar dichter bij een andere zorgvoorziening liggen.

– Grensoverschrijdende samenwerking met betrekking tot acute zorg. In de media lezen wij nu reacties van huisartsen als zijnde onmogelijk, dit vinden wij geen goed vertrekpunt. Laten we denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Als voorbeeld de samenwerking tussen ambulances en brandweer, dat leek ook niet mogelijk maar is wel gelukt en werkt goed.

– Problematiek tekort triagisten en dreigend tekort (praktijkhoudende) huisartsen. Hier kan de landelijke politiek ons bij helpen, laten wij hen dan ook betrekken. Het Ministerie van VWS gaf aan dat er zeker nog mogelijkheden zijn financiële middelen vrij te maken, in hoeverre kunnen we dat inzetten voor de werving van huisartsen en/of triagisten naar Twente. En wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van opleidingspraktijken binnen NO-Twente.

Wat kunnen wij gezamenlijk doen om u te helpen en daarbij onze inwoners te helpen. Want dát is waar het om gaat, bereikbaarheid voor acute zorg voor alle inwoners van Noordoost-Twente.

Wij nodigen bij dit gesprek naast de directie van SHT ook een afvaardiging van huisartsen uit NO-Twente, de betrokken wethouders en de verantwoordelijke gedeputeerde van Overijssel uit aanwezig te zijn.

CDA Oldenzaal, Stefan ten Vergert – VVD Oldenzaal, Noes Nevels – CDA Dinkelland, Eric Hemmer – PvDA Dinkelland,

Jenneke Koehorst – PvDA Overijssel, Sander Slots – Burgerforum Losser, Lies ter Haar – Lokaal Dinkelland, Annette Zwiep –

VVD Losser, Harry Heegen – VVD Dinkelland, Joris Poffers – D66 Losser, Ronald Ringenoldus – WG Oldenzaal, Jan Lempsink –

PvDA Losser, Jimme Nordkamp – CDA Losser, Ellen Visschedijk – VVD Overijssel, Lex Schukking – Burgerbelangen

Dinkelland, Fons Maathuis – Forum voor Democratie, Stijn Hesselink – 50Plus Overijssel, Fred Kerkhof – SP Overijssel,

Simon Zandvliet – Groen Links Dinkelland, Wilma Schouten – CDA Overijssel, Bouwien Rutten

Schriftelijke vragen Uitspraak Raad van State inzake het PAS

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland CDA Dinkelland 03-06-2019 09:26

Schriftelijke vragen Uitspraak Raad van State inzake het PAS

Geplaatst op 3 juni 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Woensdag 29 mei 2019 heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak gedaan inzake het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De Raad van State heeft geoordeeld dat het PAS onvoldoende onderbouwd is om vergunningen voor nieuwe activiteiten te verstrekken. Kort gezegd, de Raad van State zet een streep door soepele stikstofnorm. De raad verbiedt de overheid om boeren en andere bedrijven en instanties nog milieu vergunningen te verlenen op basis van de verwachte, en niet wetenschappelijk onderbouwde, toekomstige vermindering van hun stikstof en ammoniak uitstoot. Deze uitspraken en de nog te verwachtten uitspraken hebben grote gevolgen voor de agrarische sector, maar mogelijk ook voor bestemmingsplannen van nieuwe wegen en bedrijven terreinen in de gemeente Dinkelland.

De fracties van het CDA en Lokaal Dinkelland hebben de volgende vragen aan het college

Worden er in onze gemeente agrarische bedrijven, welke een vergunning hebben ontvangen of een aanvraag daarvoor hebben ingediend, getroffen door deze uitspraak?

Zo ja, hoeveel, wat zijn de gevolgen en hoe gaat de gemeente hiermee om?

Worden in Dinkelland andere bedrijven of instanties getroffen die op basis van toepassing van het PAS een vergunning is verleend of hebben aangevraagd?

Zo ja, hoeveel, wat zijn de gevolgen en hoe gaat de gemeente hiermee om?

Heeft deze uitspraak ook gevolgen voor verstrekte of beoogde bestemmingsplannen van overi-ge bedrijven terreinen?

Hoe verhoudt de uitspraak zich tot de ontwikkeling van de rondweg Weerselo?

Wat zijn thans de gevolgen van deze uitspraak voor de natura 2000 gebieden en de bedrijven in de omgeving van deze gebieden? En in het bijzonder de beheerplannen die in ontwikkeling zijn voor deze Natura2000 gebieden.

In hoeverre worden gedupeerden in de gemeente geïnformeerd over de gevolgen van deze uitspraak? En welke rol ziet u daarin voor de gemeente Dinkelland?

Hoe trekt u samen op met andere gemeenten en de provincie Overijssel om de gevolgen van de uitspraak in kaart te brengen?

We zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

Fractie Lokaal Dinkelland, Benny Tijkotte

Fractie CDA Dinkelland, Arie Mentink

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Einde boerderij Aveskamp

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA PvdA Dinkelland 29-05-2019 14:11

Geplaatst op 29 mei 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

De drie kavels in het gebied waar de voormalige boerderij Aveskamp staat, gaan per 1 juni de verkoop. Dat heeft de Dinkellandse gemeenteraad dinsdagavond besloten.Het gaat daarbij om de drie rechte kavels zoals de gemeente ze twee jaar geleden al heeft laten intekenen. Herhaalde pogingen van Lokaal Dinkelland en PvdA om in elk geval een andere kavelindeling te bereiken haalden niets uit, CDA en VVD bleven bij hun standpunt dat de kavels over enkele dagen in de verkoop gaan.

Een nieuwe kavelindeling kost volgens de twee te veel tijd. Ook moeten er weer kosten gemaakt worden. „Eerst verkopen, dan hebben de nieuwe eigenaren de mogelijkheid zelf een bestemmingsplanwijziging in te dienen en de kavelgrenzen te veranderen”, aldus Marcel Tijink (VVD).

In het felle en lange debat haalden Lokaal Dinkelland en PvdA alles uit de kast om CDA en VVD alsnog van gedachten te laten veranderen. „Hier zijn veel inwoners bij betrokken die een ander plan willen”, constateerde Anita ten Dam (Lokaal Dinkelland). „Heel jammer dat dat niet kan.”

Daarbij werd door de oppositiepartijen verwezen aar de Initiatiefgroep die zich intensief heeft bezig gehouden met een ander plan voor het gebied.

Twee moties

PvdA kwam met twee moties op de proppen waarvan een een oproep was te komen met Collectief Opdrachtgeverschap. Daarbij kunnen de drie nieuwe eigenaren zelf met een plan komen voor het gebied. Lokaal deed nog een oproep in overleg toch tot een oplossing te komen over de kavelgrenzen. CDA en VVD waren echter niet te vermurwen. Wethouder Benno Brand deed nog een toezegging, hij is bereid het pan voor andere kavelvormen onder de aandacht te brengen bij de nieuwe eigenaren.

Wat betreft de oude boerderij Aveskamp, die wordt ook verkocht en de nieuwe eigenaar mag beslissen wat hij/zij er mee doet.

https://www.tubantia.nl/dinkelland/kavels-aveskamp-in-denekamp-snel-in-verkoop~a7d8d81c/

Reacties zijn gesloten.

VVD “Sigaar uit eigen doos!”

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 18-12-2018 20:40

Geplaatst op 18 december 2018 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Voorzitter, de fractie van Lokaal Dinkelland wil nog even terugkomen op de aangenomen motie in deze van de fractie van de VVD met betrekking tot de rioolheffing.

Het moet de fractie van lokaal Dinkelland toch van het hart dat we grote moeite hebben hoe de inwoners van Dinkelland een rad voor de ogen wordt gedraaid.  Daar is niemand bij gebaat.

De situatie doet me denken aan een voorval eind jaren 70, waarbij nota bene een boegbeeld van de VVD, de heer Wiegel, in een bijeenkomst de bevolking van Nederland duidelijk maakt dat Sinterklaas bestaat. Daar staat hij, zei hij, wijzend naar dhr. Den Uijl.

Voorzitter, hier in de raad zitten nog drie hulp-Sinterklazen, daar zitten ze (fractie VVD).  Zij beloven de huishoudens van Dinkelland een cadeautje van € 5,= voor 2019.  Om dit te realiseren, sturen ze de roetveeg Piet,  wethouder Blokhuis op pad om bij alle huishoudens € 5,= uit de spaarpot te halen, om dit te betalen  (Het bedrag wordt afgesnoept van de Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen).

Om dit Sinterklaas feestje compleet te maken wordt het CDA opgedrongen om hiermee in te stemmen. Wetende dat Sinterklaas niet bestaat.

Het CDA heeft dit in de vergadering ook duidelijk gemaakt, maar gaat omwille van de coalitieafspraken hierin mee.  Het was dapperder geweest wanneer het CDA hier was opgetreden als BLOKKEER TUKKERS.

Alle gekheid op een stokje, dit kan toch niet waar zijn ? Dat wij dit onze inwoners wijs proberen te maken ? Dit schaadt ons ook als bestuur en politiek, vandaar dat wij nogmaals een oproep doen om hierover nog eens goed na te denken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel individuele situaties waarbij de woonlasten individueel stijgen. Kunnen onze betroffen inwoners dit ook bij de Hulp Sinterklazen verhalen?

Begroting 2019

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland CDA Dinkelland 13-11-2018 18:33

Geplaatst op 13 november 2018 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Voorzitter,

Met belangstelling hebben we de begroting 2019 van de gemeente Dinkelland doorgewerkt. Een boekwerk wat naar onze mening beknopter mag dan 215 pagina’s en graag de volgende keer voorzien van een inhoudsopgave. Tijdens het technisch vragenuur en in de commissie hebben we van het college en de ambtenaren de nodige antwoorden ontvangen, dank daarvoor. Maar om nu vanavond per fractie slechts 10 minuten spreektijd te krijgen om ons standpunt kenbaar te maken betekent bijna een monddood verordening.

De ambities van dit college, welke uit de begroting zouden mogen blijken kunnen we niet echt vinden. In de begroting van 2019 zien we weinig nieuw beleid en al helemaal geen duurzame doorontwikkeling. Nee, er wordt volop gereserveerd en er worden nogal wat ambtelijke uren gebudgetteerd voor aangekondigde onderzoeken en procesgeld. Wij als fractie van Lokaal Dinkelland staan voor uitvoering van ambities en niet om uitvoering op veel gebieden vooruit te schuiven door het zoveelste onderzoek in te stellen. Het is onderzoek op onderzoek op onderzoek, hoezo onderzoek, wat is het probleem? Daarnaast zien we dat dit college vooral achterover leunt op; samen 14, de samenwerking met de 4 NOT gemeenten en op TES en RES als het om duurzaamheid gaat.

Mutaties bestaand beleid:

Budgettair zal het juist zijn dat voor de verhuur van het pand aan de Ootmarsumsestraat in Ootmarsum een min post wordt opgenomen, maar ook hier ontbreekt elke ambitie. Wat gaat de gemeente met dit pand doen, wat is haar ambitie, wat is haar verwachting?

De vergoeding aan het openlucht museum wekte tijdens de commissie vergadering de nodige verwarring, of weet het college het hier zelf ook niet? Wethouder Blokhuis gaf in eerste termijn aan dat men deze post eventueel in één keer naar voren wil halen om niet jaarlijks te hoeven voorzien, een keuze van begroten was de strekking van zijn verhaal. In 2e termijn gaf weth. Duursma aan dat het college voldoende argumenten heeft om in hoger beroep te gaan! Zeer opmerkelijk, wie weet hier hoe het werkelijk zit? Kan het college hierover duidelijkheid verstrekken? En wie spreekt hier namens het college?

De kostenpost van €88k voor werkbudgetten is ook zo’n voorziening voor, ja zeg het maar. Hoe worden deze bewaakt en ontvangen wij hierover achteraf een verantwoording of heeft het college hiervoor wel concrete bestemmingen?

Daarnaast blijft voor ons de herschikking doorbelasting Noaberkracht en overhead een vraagteken. Tijdens het technisch vragenuur is hier een toelichting op gegeven, maar het blijft de vraag, waar het nadeel zit?

Sociaal Domein:

Voor elke gemeente is dit een grote zorg, zo ook voor de gemeente Dinkelland. Het college geeft aan dat voor de WMO hulpmiddelen wordt overgegaan van een koop- naar huurconstructie. Gezien het steeds complexere en gespecialiseerder worden van de hulpmiddelen lijkt ons dat een verstandige zet, ook al zal deze post in de toekomst stijgen.

Verder bespeuren we weinig ambitie binnen het sociaal domein. We werken veel  met samen 14 en leunen dus op de andere 13.

Waarin onderscheiden wij ons?

Wat is specifiek voor Dinkelland?

Wat is onze ambitie?

Kortom, we zijn geen grote gemeente Twente, maar we zijn Dinkelland.

We blijven onderzoeken, er komt een onderzoek voor of naar mantelzorgers, terwijl het mantelzorg compliment jammerlijk is verdwenen. In totaal investeert het college 450k in onderzoek en het transformatieplan 2.0. Dit plan was ons toegezegd, maar hebben we nog niet gezien, hoe kunnen we dan instemmen met deze post van 450k? Duidelijk is ons geworden dat dit vooral procesgeld en niet direct de zorg ten goede komt. Wij zagen liever een deel daarvan, met prestatieafspraken, gaan naar bestaande organisaties gaan zoals SWTD.

Er zijn nogal wat bestuursvormen, ik noem er een paar; van OML en OZD naar Noaberhoes, gaan we hier van maatwerk naar algemene voorzieningen? En over welke doelgroep heeft u het hier?

In z’n algemeenheid rijzen de kosten voor het sociaal domein de pan uit, daarnaast vergrijst Dinkelland, wat naar verwachting extra kosten verhogend zal werken, hoe denk het college hier mee om te gaan?

Om er van uit te gaan dat op de post  participatiewet-bijstand de komende jaren fors minder hoeft worden uitgekeerd is naar de mening van Lokaal Dinkelland wel erg optimistisch. Is hier de wens de vader van de gedachte, of komt dit budgettair goed uit, of heeft hier het college juist wel een ambitie? Wat is deze dan en hoe denkt men deze te realiseren?

De armoede coördinator stopt per 1 juni, wordt hier een vervolg aan gegeven en hoe? Wij maken ons zorgen om deze groep inwoners en ook over de groep daar net boven, de mensen die net overal buiten vallen. Wij missen hierover de visie van de wethouder. Preventie is een belangrijk middel om kosten in de toekomst te voorkomen. Gezond bewegen en betrokken blijven bij je omgeving en de samenleving is daarin zeer belangrijk. Onderdeel daarvan zou een ambitieuze sportnota moeten zijn. Deze is reeds veel eerder toegezegd, maar wanneer zouden we deze nu eindelijk mogen ontvangen?

De zorg voor en om elkaar wordt in Dinkelland door vele honderden vrijwilligers ingevuld. Zij zetten zich belangeloos in voor het welzijn van onze inwoners en haar bezoekers. Hun inzet werkt preventief en bevorderd de geestelijke en lichamelijk gezondheid van onze inwoners. Wij streven er allen naar dat iedereen kan en mag meedoen in Dinkelland, maar dat kan alleen met hulp van al deze vrijwilligers. Dat deze vrijwilligers daarnaast soms zorgen hebben om hun organisatie financieel draaiende te houden is eigenlijk een schrijnende zaak. Het zijn juist deze organisaties die maatschappelijk een belangrijke rol vervullen. Wij kunnen dit financiële probleem niet geheel oplossen, maar wel voor een klein deel verlichten. Wij willen hiervoor een motie indienen mede namens …. welke deze organisaties in elk geval verlicht van de OZB lasten. Daarbij ook nog in ogenschouw nemende dat deze organisatie een belangrijke preventieve taak uitvoeren of zijn geprivatiseerd en als beloning nog een jaarlijkse rekening krijgen nagestuurd. Voorzitter met uw goedvinden lees ik deze nu voor en tevens kan ik het niet nalaten dat het CDA in Dinkelland nog niet zo vrijgevig is, maar we landelijk van het CDA de volle steun krijgen.

Incidenteel beschikbare middelen / heroverweging reserves.

Allereerst hebben we het hier dan over proces en projectgelden. Vorig jaar heeft de fractie van Lokaal Dinkelland niet ingestemd met de begroting omdat er 1,6 milj. werd gereserveerd voor duurzaamheid, zonder dat hier een concreet plan aan ten grondslag. Achteraf blijkt dit terecht te zijn en hebben we het gelijk aan onze zijdegekregen, omdat er sindsdien niets is gebeurd met deze reservering. In de begroting voor 2019 wordt hier een miljoen aan toegevoegd, waarvan een 3 ton wordt bestemd en de rest gereserveerd. Onze kritiek blijft nagenoeg hetzelfde, want het collegeheeft nog steeds geen duurzaamheidsplan gepresenteerd. Er ligt op dit gebied op korte termijn een grote uitdaging te wachten, wat een extra reservering kan rechtvaardigen, maar er had al lang een plan moeten liggen. Nu wordt er een potje gevormd zonder concreet plan, waar opmerkelijk genoeg de VVD ook geen voorstander van is.

Opmerkelijk is dat we op pag. 57 en 59 lezen dat de inwoners gebruik kunnen maken van een regeling, wij vragen ons dan toch af welke regeling hier wordt bedoeld? De wethouder hebben we in de commissievergadering horen zeggen dat we voor dit dossier nog maar in het eerste jaar zitten, volgens ons moet het eerste jaar nog beginnen en zit het college hier nog in het voorbereidend jaar. Waarom zo afwachtend? De motie van de VVD hierover willen we wel mede ondertekenen, maar lijkt ons voor een deel overbodig, omdat nou juist hiervoor het college wel geld heeft bestemd. Opvallend dat de college partij de VVD hiervoor een motie indient om het  college, dus ook haar college, opdracht geeft het beleid dat ze in deze begroting aangeven te doen, ook daadwerkelijk uitvoert!! Heeft de VVD hierover twijfels? Wat moeten wij dan met alle zaken die ze nog niet noemen en ook uitgevoerd moeten worden?  Daarnaast is er het landelijke dakrevolutie fonds en zelfs dhr. Wientjes zet zich hiervoor in.

Op pag 28-29 van de begroting stelt het college voor, om de reserves WMO geheel te herbestemmen. De PvdA en VVD dienen hiervoor een motie in om “potjes” vorming tegen te gaan. Echter om een potje te vormen voor structurele begrotingsruimte, daar zijn wij als fractie van Lokaal Dinkelland ook op tegen. Het college zal daarom eerst met een plan moeten komen, dus zijn wij niet akkoord met het creëren van structurele begrotingsruimte en wijzen we dit voorstel af. De andere twee posten zijn op basis van consistent begrotingsbeleid helaas wel juist. Er is immers wel degelijk een reden om vanwege de inschattingen van de risico’s reserves aan te leggen (lees: het weerstandsvermogen te verhogen). Voor inflatiecorrectie grote projecten blijft dit altijd een vraag, mede omdat juist de overheid een aanjagende functie heeft met contraconjuncturele investeringen en terughoudend moet investeren in hoogconjunctuur, waarom dan toch hiervoor de 2 milj gereserveerd.

Zorgen maken wij ons ook om de klimaatadaptatie. Er komt een dotatie voor het riool. Het nieuwe GRP komt eraan, maar wanneer ? Ook vragen wij ons af hoe het staat met de status van alle kunstwerken (bruggen/duikers) in de gemeente, hier wordt alleen aan calamiteitenonderhoud gedaan. En dan natuurlijk de nieuweontwikkelingen t.a.v. Stikstof, ons coulissenlandschap. De fractei van GrL heeft hierover al het eea gezegd.

Wonen en leefbaarheid

Onlang hebben we de woonvisie 2018 in de raad behandeld. Als fractie van Lokaal Dinkelland hebben we ook toen aangegeven dat het college werk moet maken van bouwen naar behoefte en de mogelijkheden moet creëren dat dit gerealiseerd kan worden. Kortom moet faciliteren.

Als we kijken naar de beschikbare bouwkavels, dan heeft de gemeente nog 166 kavels tot 2024 beschikbaar. Dit is op een beschikbaar woningcontingent van ruim 600 woningen onvoldoende. Wij als fractie van Lokaal Dinkelland weten dat het antwoord van het college zal zijn dat men inzet op inbreidings locaties. Echter zullen het aantal inbreidings locaties de komende jaren onvoldoende beschikbaar komen om het restant van 400 bouwkavels in te vullen. Begrijpelijk en terecht zet het college mede in op inbreidingslocaties, maar deze zijn veelal in bezit van projectontwikkelaars waarop de gemeente weinig invloed heeft (zoals het grote braakliggende terrein aan de Eurowerf). Tevens geeft de huidige nota inbreidingslocaties onvoldoende of geen mogelijkheden om te bouwen. Hoe is dit te rijmen en bent u bereid deze op korte termijn te wijzigen? Resultante van dit alles is dat uiteindelijk te weinig wordt gebouwd in Dinkelland en de gemeente door tekort schietend beleid haar eigen krimp realiseert. Wat is de visie van het college hierover?

Daarnaast zal nog duidelijker moeten worden ingezet op bouwen naar behoefte. Het college spreekt hier veel over, maar uitvoering hooo maar. De gemeente zou hier meer de regie moeten voeren, zoals bij het Hoikinck in Weerselo wat de fractie van Lokaal Dinkelland een goed voorbeeld vindt en het college complimenteert met de gevolgde handelswijze en procedure (de gemeente de regie, de markt het werk). De fractie van Lokaal Dinkelland zal binnenkort met een motie komen over inbreidingslocaties en bouwen voor jongeren en ouderen in een betaalbaar segment.Wij dienen deze vandaag niet in, om in een tsunami van moties en amendementen niet ten onder te gaan.

Naast de inbreidingslocaties die er wellicht zijn in de grotere kernen, bezitten de kleinere kernen deze verhoudingsgewijs minder. Hier speelt echter de leefbaarheid op korte en middellange termijn nu al een rol, laat staan op langere termijn. Onlangs heeft de voorzitter van de dorpsraad Tilligte dit hier in de commissie duidelijk gemaakt. De kleinere kernen zijn alleen geholpen met meer bouwlocaties op korte termijn en locaties naar behoefte. Dit is één van de belangrijkste maatregelen om de leefbaarheid daar te handhaven, en met het losgelaten wooncontingent per kern zijn hier ook de mogelijkheden voor. Is het college bereid om versneld uitbreidingslocaties in de kleinere kernen te ontwikkelen?

Bijkomend voordeel is dat de inkomsten van het grondbedrijf op termijn drastisch teruglopen. Dit kan hier gedeeltelijk mee worden gecompenseerd, dus het mes snijdt ook nog eens aan 2 kanten.

En tot slot het daadwerkelijk handen en voeten durven geven aan burgerparticipatie vertaald in Mijn Dinkelland 2030. Er wordt wel info opgehaald, maar wat wordt er nou daadwerkelijk mee gedaan ? Kijk hoe moeizaam het gaat bij boerderij Aveskamp en nu weer in Ootmarsum op het terrein van de voormalige gemeentewerk, waar de inwoners blijkbaar iets anders willen dan het college. Hoe gaan deze processen verder?

Reacties zijn gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.