Nieuws van Lokaal Dinkelland over VVD inzichtelijk

6 documenten

Spoedeisende hulp Dinkelland

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland GroenLinks VVD CDA PvdA Dinkelland 29-10-2019 20:45

Geplaatst op 29 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

De zorg is in het geding en daarmee de veiligheid van onze inwoners. Op 1 januari a.s. sluit de post voor spoedeisende hulp in Oldenzaal. Dat is een feit en daar kunnen wij niets meer aan veranderen. De bevolking roerde zich en kwam in actie; er zijn in hele korte tijd duizenden protesthandtekeningen verzameld. De politiek heeft van alles geprobeerd maar de werkdruk van onze huisartsen was te hoog vanwege de problemen rond de bezetting van de diensten die zij moesten draaien. En ook financieel bleek het niet haalbaar om de spoedpost open te houden.

Daarmee is voor de hulppost het doek gevallen en stopt het.

Het is buitengewoon jammer dat wij als politiek niet de mogelijkheid hebben gekregen om met wat extra tijd te kijken naar alternatieven om sluiting te voorkomen. De tijd was daarvoor te kort. Voorzitter, wij als Raad hebben in dit dossier samen opgetrokken om het tij nog keren. Er zijn meerdere gesprekken geweest met diverse partijen, er zijn in Provinciale Staten vragen gesteld en ook de Tweede Kamer heeft aan de bel getrokken.

Door het sluiten van de hulppost is de afstand naar zorg in de avond, nacht en weekend letterlijk op afstand komen te staan. Voor grote gebieden van onze gemeente houdt dat in dat inwoners tot 1 uur onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde eerste hulp. Dat vinden wij onacceptabel. Onze inwoners moeten zich veilig kunnen voelen én zijn met zorg op een aanvaardbare afstand. Daarom voorzitter willen wij, alle partijen vertegenwoordigd in deze raad, een motie indienenom het college op te roepen alternatieven te onderzoeken, dan wel te laten onderzoeken, zodat voor onze inwoners de zorg dichtbij blijft en het gevoel én de wetenschap aanwezig is dat de gezondheid en veiligheid in onze gemeente geborgd is.

MOTIE

Raadsvergadering:​29 oktober 2019

Agendapunt:​​vreemd aan de agenda

Onderwerp:            ​Huisartsenspoedzorg

Indiener(s):                Lokaal Dinkelland, CDA, VVD, Burgerbelangen, GroenLinks, PvdA

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 29 oktober 2019

Constaterende

Dat de Huisartsenpost in Oldenzaal per 1 januari 2020 gaat sluiten;

Dat dit belangrijke consequenties heeft voor de inwoners van Dinkelland;

Overwegende

Dat de aanstaande sluiting reden is voor grote bezorgdheid over de bereikbaarheid van huisartsenspoedzorg voor de inwoners van Dinkelland;

Dat hiervoor naar verantwoorde alternatieven gezocht moet worden;

Dat een nader te onderzoeken alternatief zou kunnen zijn: de EUREGIO-KLINIK in Nordhorn;

Spreekt uit

Het essentieel te vinden dat op korte termijn wordt onderzocht of de EUREGIO-KLINIK te Nordhorn voor de spoedzorg voor de inwoners van Dinkelland een haalbaar en realistisch alternatief is voor de huisartsenpost Oldenzaal;

En roept het college op

1. Op korte termijn het overleg aan te gaan om de (on)mogelijkheden, draagvlak en uitvoerbaarheid  te onderzoeken van de optie: onderbrengen spoedeisende huisartsenpost  bij de EUREGIO KLINIK te Nordhorn.

2. Daartoe overleg te voeren met in ieder geval

– de huisartsen in Dinkelland;

– de zorgverzekeraars

– de Euregio

3. De raad in december 2019 te informeren over de resultaten van bovengenoemd overleg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, A. Zwiep

Fractie CDA, E. Hemmer​​

Fractie VVD, J. Poffers

Fractie Burgerbelangen Dinkelland, F. Maathuis

Fractie GroenLinks, W. Schouten

Fractie PvdA, C. Severijn

Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

Reacties zijn gesloten.

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 14-10-2019 09:18

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

14 oktober 2019, Noordoost-Twente

Geachte directie en aangesloten huisartsen Stichting Huisartsenpost Twente,

Uw stemming heeft plaatsgevonden, de uitkomst is bekend. Spoedpost Oldenzaal gaat sluiten per 1 januari 2020. Een teleurstellend bericht voor alle inwoners van Noordoost-Twente. Ondanks onze herhaaldelijke oproepen heeft u geen gehoor gegeven aan de nadrukkelijke wens stemming op te schorten en politiek en inwoners te betrekken bij een oplossing waarin draagvlak en begrip. Dat spijt ons zeer.

In het gesprek met u als directie, d.d. maandag 30 september, heeft u ons de toezegging gedaan een politieke afvaardiging te betrekken in het vervolg. Want, hoe nu verder?

U heeft als SHT in de media gecommuniceerd dat inwoners uit Noordoost-Twente zich vanaf januari kunnen melden bij spoedposten in Hengelo en Enschede. Deze informatie is zeer beperkt en niet geruststellend voor de patiënten die het betreft.

In uw brief d.d. 11 oktober stelt u dat er geen oplossing is voor de tekorten en bezetting. U geeft aan dat dit al jaren speelt. U heeft gezocht naar alternatieve oplossingen, waarvoor onze waardering. Wel willen wij u nogmaals onder de aandacht brengen dat wij graag betrokken willen worden bij het vinden van alternatieve oplossingen. U staat er niet alleen voor, wij bieden u de helpende hand aan!

Ons voorstel is zo spoedig mogelijk met elkaar in gesprek te gaan voor het vervolg.

Een gesprek waarin aandacht voor:

– Een regionale aanpak. Kijk naar een verdeling die praktisch is en waarbij we komen tot een duurzaam systeem om de acute zorg kwalitatief goed en dichtbij te waarborgen.

– Aanvaardbare bereikbaarheid voor inwoners van Noordoost-Twente. De berichtgeving over patiëntenstop in Hengelo en Almelo helpt de inwoner niet bij het opbouwen voor vertrouwen tot een betere spoedzorgvoorziening. Heldere communicatie over wie waarnaar toe moet reizen is vereist. Denk daarbij ook aan de plaatsen die qua ligging wel bij een bepaalde gemeente horen maar dichter bij een andere zorgvoorziening liggen.

– Grensoverschrijdende samenwerking met betrekking tot acute zorg. In de media lezen wij nu reacties van huisartsen als zijnde onmogelijk, dit vinden wij geen goed vertrekpunt. Laten we denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Als voorbeeld de samenwerking tussen ambulances en brandweer, dat leek ook niet mogelijk maar is wel gelukt en werkt goed.

– Problematiek tekort triagisten en dreigend tekort (praktijkhoudende) huisartsen. Hier kan de landelijke politiek ons bij helpen, laten wij hen dan ook betrekken. Het Ministerie van VWS gaf aan dat er zeker nog mogelijkheden zijn financiële middelen vrij te maken, in hoeverre kunnen we dat inzetten voor de werving van huisartsen en/of triagisten naar Twente. En wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van opleidingspraktijken binnen NO-Twente.

Wat kunnen wij gezamenlijk doen om u te helpen en daarbij onze inwoners te helpen. Want dát is waar het om gaat, bereikbaarheid voor acute zorg voor alle inwoners van Noordoost-Twente.

Wij nodigen bij dit gesprek naast de directie van SHT ook een afvaardiging van huisartsen uit NO-Twente, de betrokken wethouders en de verantwoordelijke gedeputeerde van Overijssel uit aanwezig te zijn.

CDA Oldenzaal, Stefan ten Vergert – VVD Oldenzaal, Noes Nevels – CDA Dinkelland, Eric Hemmer – PvDA Dinkelland,

Jenneke Koehorst – PvDA Overijssel, Sander Slots – Burgerforum Losser, Lies ter Haar – Lokaal Dinkelland, Annette Zwiep –

VVD Losser, Harry Heegen – VVD Dinkelland, Joris Poffers – D66 Losser, Ronald Ringenoldus – WG Oldenzaal, Jan Lempsink –

PvDA Losser, Jimme Nordkamp – CDA Losser, Ellen Visschedijk – VVD Overijssel, Lex Schukking – Burgerbelangen

Dinkelland, Fons Maathuis – Forum voor Democratie, Stijn Hesselink – 50Plus Overijssel, Fred Kerkhof – SP Overijssel,

Simon Zandvliet – Groen Links Dinkelland, Wilma Schouten – CDA Overijssel, Bouwien Rutten

Hopmanstraat

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD Dinkelland 24-09-2019 16:58

De fractie van Lokaal Dinkelland heeft dit onderwerp aangetekend als bespreekstuk voor vanavond.

In de commissie vergadering is dit voorstel van het college besproken en daarin hebben wij onze bedenkingen kenbaar gemaakt. We danken het college voor de nagezonden informatie. Opmerkelijk is dat ook de VVD als coalitie partij haar bedenkingen en kritische vragen had.

De zorgen van de fractie van Lokaal Dinkelland zijn dat de gemeente hier met gemeenschapsgeld gaat hobbyen en werkzaamheden gaat uitvoeren waartoe zij niet volledig ervaren is.

Dit brengt risico’s met zich mee.

De gemeente moet niet gaan ontwikkelen, nee de gemeente moet voorwaarde scheppend zijn. En dat is hier juist mogelijk.

We vinden het een goed idee dat de gemeente dit perceel gaat afstoten dat past in het beleid van afstoten van gemeentelijk vastgoed

En we vinden het juist dat het college dit perceel uitsluitend en alleen voor woningbouw wil gaan bestempelen.

Daar houdt naar de mening van de fractie van Lokaal Dinkelland de bemoeienissen van de gemeente ook op. Dit is een inbreidingslocatie voor woningbouw, en moet niet door de gemeente worden ontwikkeld.

Ga niet slopen.

Ga niet asbest saneren

Ga eventueel geen bodem sanering uitvoeren?

Ga niet bouwrijp maken.

Ga geen definitief bestemmingsplan vaststellen.

Dit is geen plan Pierik waar gegadigden een vastgelegd perceel kunnen kopen om op te bouwen.

Ga geen kosten maken terwijl de totale uitgaven niet met zekerheid zijn te bepalen. De gemeente heeft zeer slechte ervaringen met het spelen van project ontwikkelaar. Ik denk daarbij even aan het klooster in Ootmarsum.

Waarom hier het geld van onze inwoners in de waagschaal leggen? Dit is speculeren en dat hoort het college niet te doen.

Opmerkelijk dat de VVD hierin meegaat, ik heb hun toch vaak horen zeggen dat dit geen taak is van de gemeente, maar van gespecialiseerde markt partijen. Je moet de markt z’n werk laten doen.\

Dus ons verzoek is om aan het perceel Hopmanstraat geen extra kosten te spenderen dan uitsluitend de kosten voor verkoop, zoals het perceel er nu bij ligt.

Dit met de verplichting dat de bestemming woningbouw is en met een tijdsverplichting voor ontwikkeling en realisatie na goedkeur bestemmingsplan.

Dan de bestemming.

Het college heeft het voorstel om hierop de bestemming te wijzigen en dit perceel te bestemmen voor 5 grondgebonden woningen.

Als dit wordt aangenomen, wat zal gebeuren als er nu niet iets wordt gewijzigd, ligt hiermee voor een groot gedeelte de bestemming vast. Kavels van rond de € 75k en dan moet de bouw nog beginnen.

Voorzitter we hebben in de strategische agenda met elkaar afgesproken dat we moeten bouwen naar behoefte en vooral voor senioren en starters. Dit worden met dit voorliggende plan geen woningen voor starters en senioren.

Nee, de kosten worden veel te hoog.

Nee, dit is weer geen bouwplan naar behoefte.

Nee, het college houdt zich niet aan de samen gemaakte afspraken van de strategische agenda.

Met het vaststellen van een bestemmingsplan giet het college het plan in beton en kan een marktpartijen hier naar eigen inzicht geen andere invulling van maken, of men moet de procedure opnieuw doen. Dus dan zijn de gemaakte kosten van de gemeente ook weggegooid geld.

Laat dit aan een potentiële koper over men een minimale realisatie verplichting.

Voorzitter, om het college te bewegen dit voorstel te wijzigen willen we de volgende motie indienen en met uw goedvinden lees ik die nu voor en ben daarna benieuwd naar de mening van de andere fracties.

Motie;

MOTIE​​​​​​​​

Raadsvergadering 24 september 2019                                                      besluit:

Agendapunt: 17

Onderwerp: Grondcomplex en grondexploitatie Hopmanstraat

Indiener:      fractie Lokaal Dinkelland, …………

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 24 september 2019

Constaterende:

Dat ter besluitvorming voorligt het voorstel een grondcomplex in te stellen en de bijbehorende grondexploitatie vast te stellen voor woningbouwontwikkeling op de locatie Hopmanstraat 30 te Denekamp;

Dat de locatie Hopmanstraat 30 onderdeel uit maakt van de af te stoten vastgoedlocaties;

Dat het college voornemens is deze locatie te bestemmen voor grondgebonden woningen;

Dat de gemeente Dinkelland actief stuurt op de ontwikkeling van inbreidingslocaties;

Dat het college voor deze locatie het bestemmingsplan wil wijzigen, maar als gemeente ook het geheel bouwrijp wil maken, inclusief sloop en eventuele sanering;

Overwegende:

Dat het college uitvoering geeft aan het coalitieakkoord waarin vastligt dat wordt geprobeerd te voorzien in de woonbehoefte van senioren en starters;

Dat door het bestemmen van deze locatie voor grondgebonden woningen waarschijnlijk niet aan deze doelstelling wordt bijgedragen;

Dat de gemeente veel kosten maakt voor de bestemmingsplanwijziging, het slopen, het mogelijk saneren en het bouwrijp maken;

Dat de gemeente hierdoor voor een deel als ontwikkelaar gaat optreden, een rol die niet bij de gemeente past en die in het verleden niet altijd succesvol is gebleken;

Dat het college met de voorgenomen bestemmingsplanwijziging andere bewoning blokkeert;

Spreekt uit:

Het essentieel te vinden dat de gemeente niet op de stoel van projectontwikkelaar gaat zitten;

Het zeer onwenselijk te vinden dat het grondbedrijf hoge kosten maakt voor de ontwikkeling van deze locatie, waardoor het uiteindelijke rendement zeer mager is;

Het belangrijk te vinden deze locatie uitsluitend en alleen voor woningbouw te bestemmen;

Het essentieel te vinden dat inbreidingslocaties als deze op korte termijn worden ontwikkeld;

Het belangrijk te vinden dat op deze locatie niet uitsluitend grondgebonden woningen worden gerealiseerd, maar dat aan ontwikkelaars de ruimte wordt gegeven hierop ook woningen voor eventueel senioren, starters en een- en tweepersoons huishoudens te realiseren;

Draagt het college op:

I. Voor het door de raad in te stellen grondcomplex Hopmanstraat 30 uit te gaan van de realisering van minimaal 5 grondgebonden woningen.

II. In de door de raad vast te stellen grondexploitatie het als gemeente zelf uitvoeren vanaanvullende uitvoerende werkzaamheden achterwege te laten.

III. Dit perceel te koop aan te bieden voor uitsluitend woningbouwontwikkeling.

En gaat over tot de orde van de dag.

Reacties zijn gesloten.

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD PvdA Dinkelland 09-07-2019 18:51

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Geplaatst op 9 juli 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

1e programmajournaal 2019 en perspectiefnota 2020

Voorzitter, voor ons ligt het eerste programmajournaal 2019 en de perspectiefnota 2020. Al met al geen stukken om blij van te worden.

Voorgesteld wordt om bovenop het voorziene tekort uit de begroting voor 2019 van € 384k nog eens een extra tekort van € 878k over het jaar 2019 (zijnde het saldo van het eerste programmajournaal) ten laste te brengen van de algemene reserves. Voor 2019 zitten we dan nual op een tekort van € 1,25 milj. En we zijn nog maar amper halverwege het jaar.

Door dit geschuif met cijfers en lasten ten kosten van onze reserves zullen we bij de jaarstukken 2019 misschien waarschijnlijk wel weer een positief resultaat over 2019 te zien krijgen. Je vraagt je af: “wie houdt wie hier nou voor de gek?”

Voorzitter, uitgaande van dit tekort en de oplopende tekorten voor de komende jaren is het college genoodzaakt om ombuigingen/bezuinigingen door te voeren. Het siert het college dat men hiervoor met voorstellen/denkrichtingen komt, waardoor voor de komende jaren een sluitende meerjaren begroting kan worden gepresenteerd. Een eis en noodzaak.

Echter op basis van ervaringen uit de afgelopen jaren hebben wij als fractie van Lokaal Dinkelland onze bedenkingen of deze voldoende zijn. In het 2e programmajournaal worden we opnieuw met tekorten geconfronteerd, waardoor we aanspraak op de algemene reserves moeten doen.

Dat dit niet onwaarschijnlijk is mogen we concluderen uit het feit dat het college de oplopende opbrengsten uit het transformatieplan reeds in de meerjarenbegroting heeft meegenomen. Een opbrengst van € 126k naar € 582k in 2022.

Lokaal Dinkelland vindt het ronduit teleurstellend en onacceptabel dat de verantwoordelijk wethouder nog steeds niet met het transformatieplan naar de raad is gekomen, terwijl dit reeds lang in de planning zit en van cruciaal belang is voor de begrotingen.

Zeker wanneer je kijkt naar het grote financiële resultaat waar men vanuit gaat, door de te verwachten effecten die uit het transformatieplan moeten komen.

De wethouder gaf in de commissievergadering aan dat de eerste gedachten spinsels inzake het transformatieplan pas over 14 dagen aan het college bekend worden gemaakt vanuit het ambtelijk apparaat (Lokaal Dinkelland vraagt zich af: Wie is hier nog in control?).

We bespreken het 1e programma journaal en de perspectief nota en hebben over het ontstaan van de oorzaak, een fors tekort op het sociaal domein, geen zicht, geen voorstel en geen visie naar de toekomst. Alleen het reeds lang aangekondigde transformatieplan, waarop we dan maar moeten vertrouwen. Wij kunnen onze rol als controlerend en  kaderstellend orgaan zo niet uitvoeren, omdat de begroting en grip op de kosten in het sociaal domein niet inzichtelijk zijn.

Het sociaal domein beslaat ca 40% van de totale begroting en vormt voor 90% het probleem en daar hebben we het niet over. Dus we zijn volledig bezig met symptoom bestrijding en de oorzaak laten we ongemoeid. Of anders gezegd, we zijn bezig met gerommel in de marge en over de hoofdzaken hebben wij het niet! Om maar meteen een bruggetje naar de perspectiefnota te maken, Wat is hier het perspectief?

Voor de perspectiefnota 2020 heeft het college diverse besparings mogelijkheden aangegeven en via denkrichtingen haar voorkeuren kenbaar gemaakt.

Duidelijk is dat we de broekriem moeten aanhalen en er bezuinigingen moeten worden doorgevoerd.

Over de denkrichtingen van het college wil ik hierbij per hoofdgroep onze bedenkingen geven:

1. Bestuur en middelen; De fractie van LD juicht toe dat hier de grootste bezuinigingen worden gerealiseerd. Op het afstoten van het vastgoed kom ik straks nog terug.

2. Dienstverlening, maximeren kostendekkende leges, hier staan we niet om te juichen, dit gaat de inwoner geld kosten. Wij zien meer in een besparing door verminderde openingstijden. Door de verdere digitalisering kunnen de openingstijden verminderen terwijl het service niveau gelijk kan blijven. De fractie van LD pleit wel voor een blijvende avond openstelling, voor de werkende inwoners.

3. Veiligheid. Hier kunnen we mee instemmen. We begrijpen dat de VVD hier moeite mee heeft, want het was nogal een stokpaardje van hun bij de verkiezingen. Wij zijn van mening dat het nieuwe beleid hier volledig uit de bocht is gevlogen door een meer dan verdrievoudiging van de handhaving capaciteit. Een kleine correctie is op z’n plaats.

4. Openbare ruimte. Hier zal het college toch voorzichtig en terughoudend mee moeten zijn. Op veel plaatsen in de kernen klagen de inwoners al terecht over de staat van onderhoud van het openbare groen en grijs. Men ergert zich soms grijs en groen. Vooral de staat van onderhoud van het groen kan op sommige plekken een verdere verlaging van de kwaliteit niet doorstaan. Wellicht zijn er mogelijkheden om eventueel een deel van het onderhoud door de burgers te laten uitvoeren. dat gebeurt al op sommige plekken, maar door uitbreiding hiervan kan een besparing worden gerealiseerd, terwijl het niveau acceptabel blijft. Wij zien hier nog wel een extra besparings mogelijkheid voor post D-10 bermmaaisel afvoeren. Lokaal Dinkelland heeft al eerder vragen gesteld over de frequentei van maaien en deze te verlagen om de biodiversiteit te verhogen. Dit is door de wethouder toegezegd. Door de bermen minder te maaien hoeft er ook minder maaisel worden afgevoerd/gecomposteerd en kan daardoor een besparing worden gerealiseerd. Wij zouden dit als een compensatie willen zien voor het beperken van het kwaliteitsniveau van het groen. Met betrekking tot het niveau grijs wijzen wij graag op de aansprakelijkheid die rust bij gemeenten voor wat betreft ongevallen op trottoirs e.d. die kunnen ontstaan door achterstallig onderhoud. Bovendien ook voor onze ouderen niet fijn om met gevaar voor eigen leven een wandelingetje te moeten maken.

5. Cultuur en recreatie: Het volledig wegsaneren van de subsidie voor molens en kerken kunnen we als fractie van LD niet accepteren. Wil het college hierop bezuinigen dan zal men eerst in overleg moeten treden met de molenstichting. We moeten daarnaast bedenken dat de molens ook een belangrijke toeristische en educatieve functie vervullen. Waarom hierop bezuinigen, waar blijft het goede  rentmeesterschap van dit college? In de TC-Tub lezen wij dat CDA-VVDdeze bezuiniging niet wil, maar tot onze verbazing laten zij in haar amendement het merendeel van de bezuinigingen op de molens in takt! Een mogelijkheid hier zou zijn om verdere privatisering van de molens te onderzoeken, waardoor door een incidentele investering structurele begrotingsruimte beschikbaar komt.

6. Financieel technische maatregel. Dit kunnen we niet anders zien dan een sigaar uit eigen doos en kan slechts van beperkte duur zijn

We missen de lange termijn visie. De kaasschaaf methode wordt gehanteerd en de brandjes worden geblust.  Dit om aan de eisen van de provincie te voldoen.

Wij vragen ons als Lokaal Dinkelland toch af hoe we als raad hiermee om moeten gaan. We leveren een tsunami aan veel en weinig zeggende amendementen en moties aan, terwijl de strekking daarvan amper 0,2 promille van de totale begroting omvat. Kunnen we dit niet op een andere wijze  bediscussiëren en dan met een lijst van aanpassingen komen, waar overeenstemming of een meerderheid voor is?

We bespreken de begroting en het perspectief en hebben over het ontstaan van de oorzaak, een fors tekort op het sociaal domein geen op- of aanmerkingen!

Ooit is hier gezegd, gooi wat Lego blokjes in de box (raadzaal) en ze vermaken zich wel. De cruciale zaken worden hier niet besproken, zijn niet inzichtelijk. Minachting van de raad.

Voorzitter, dan wil ik nu toch maar ingaan op het scala van amendementen en moties die vandaag bij de behandeling van de perspectief nota zijn ingediend.

Door elk voorstel serieus te belichten kan het een lange vergadering worden. Per amendement en motie denk ik 5 min nodig te hebben, dus als u mij niet kwalijk neemt zal mijn eerste termijn nog ongeveer 16 x 5 is één uur en 20 min duren. Hiermee de hypocrisie van deze wijze van  behandelingen aan te tonen.

7. Versneld afstoten Gem vastgoed. 2020 + €25k,  2021 + € 25k daarna gelijk met het college voorstel. Zelfs het college voorstel lijkt ons niet wenselijk. Door bedragen vast te leggen ligt afstoten onder de marktwaarde op de loer, zeker als de boekwaarde al laag is. Verder lijkt ons dit een onrealistisch voorstel, aangezien we de afgelopen jaren hebben gezien dat het afstoten niet overhaast gaat en het al een lopend beleid is. Ik wil een voorbeeld noemen, begin 2018 maakte de verantwoordelijk wethouder reeds gewag van het feit dat hij verwachte het klooster in Ootmarsum reeds voor de verkiezingen te verkopen.  Welke verkiezingen bedoelde de wethouder hier ??? De verkiezingen van 2018 of van 2022? We zijn nu ruim anderhalf jaar verder en er is nog geen zicht op verkoop. Dit ene geval maakt al duidelijk dat vastgoed afstoten bijna nooit met stel en sprong kan en ook onverstandig is. Zeker de verkoop van zakelijk vastgoed vergt tijd, wat te denken van het gemeentehuis in Weerselo. We hebben als raad een overzicht gekregen van de objecten die op de nominatie staan om te verkopen. De kerktoren van de St Nicolaas stond daar in elk geval tot onze geruststelling niet op. Echter Huize Keizer stond daar wel bij. In het verleden is dit in de raad al eens aan de orde geweest en toen is unaniem besloten om Huize Keizer niet te verkopen. Nu kan het best verstandig zijn om eerder genomen besluiten weer in heroverweging te nemen. Maar voor huize Keizer zouden wij willen zien dat de wethouder dan eerst naar de raad komt en speciale voorwaarden stelt aan de verkoop en de situatie daarna. Privatiseren voor een symbolisch bedrag met een taakstelling, daar valt met ons over te praten. Kortom nog meer voordeel halen uit het versneld afstoten van gemeentelijk vastgoed, zoals het CDA/VVD willen zien wij als een flinke uitdaging. Het is dan ook bijzonder om te zien hoe de coalitie partijen de wethouder hier voor een extra uitdaging stellen. Zet hem op zou ik zeggen en kom met voorstellen naar ons als raad en houdt ons als raad goed op de hoogte.

8. Openingstijden beperken. Akkoord gezien de verdere digitalisering. Maar wel 1 avond openstelling!

9. Toezicht en Handhaving, levert slechts vanaf 2021 € 32k op: peanuts. Wij gaan met het college mee!

10. Gladheid idem. Met het college mee.

11. Subsidie molens en kerken, hierop willen de collegepartijen nog steeds bezuinigen € 44k ipv € 70k (maw € 26k minder). Hoe durft met name het CDA zulk fake-News te verspreiden in de TC-Tubantia en op social media, waarin men glashard beweerd niet op de subsidies voor molens te willen bezuinigen, maar wel keihard een bezuiniging van € 44k laat staan. Wat voor vertoning is dit voor de bühne? Waar blijft hier het goede rentmeesterschap van het CDA

Waar komt de rest vandaan mede omdat het voorstel inzake openingstijden nog niet hard te maken valt.

12. Forensenbelasting € 15,= wat levert dit op € 7k!!!

13. D-1 verlaging kwaliteit grijs groen dekken door verhoging toeristen belasting.

14. Handhaving —>  dekken door OZB verhoging, de lasten bij de burgers neerleggen.

15. H-6 subsidie molens en kerken verlagen naar €20k besparing € 50k

16. Rondweg Weerselo (geen begrotingspost)

17. Soc. Domein (kern ondersteuner)

18. Toeristenbelasting: uit gesprekken met onze achterban uit de sector —> kamperen niet verhogen, de minima gaat 2 weken met het hele gezin kamperen en dan tikt een verhoging behoorlijk aan, recreatiewoningen B&B beperkt.(denk aan vrienden met de fiets)  Hotels maakt niets uit, daar valt de verhoging in het niet.

19. OZB verhoging 1% in 2020 € 62k en 1% in 2021 €125k Er komt al een verhoging, we gaan onze inwoners niet extra belasten. Niet nog meer lasten bij de burgers neerleggen.

20. Motie stoomcabine Dorper Esch

21. Sanitaire voorziening molen oude Hengel Ootmarsum

22. Subsidie specialist

23. IBOR herijking is goed, maar voorlopig gaan we met het college voorstel mee.

24. Landbouwroute en tunnels schrappen, dus wel de rondweg mogen we daaruit afleiden. We lossen hier geen begrotingstekort mee op. Dit is eenmalig geld, wat vind het CDA hiervan.

25. Eiken processierups: motie PvdA 28 juni 2018 –> actieplan is dit jaar niet gekomen —> via social media. Overbodige motie.

26. Wij reiken niet aan. Kom er maar mee.

Hoe kunnen wij komen met initiatieven als voor ons het startpunt van waaruit wij mogen vertrekken bij ons als raad niet duidelijk is ?

Het enige wat wij als raad kunnen is meedenken over de grote voorzieningen die oningevuld zijn getroffen en die nu taartpuntsgewijs naar ons als raad komen inzake voorstel voor bijvoorbeeld duurzaamheid.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws

← Vorige nieuwsbericht

Volgende nieuwsbericht →

Einde boerderij Aveskamp

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA PvdA Dinkelland 29-05-2019 14:11

Geplaatst op 29 mei 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

De drie kavels in het gebied waar de voormalige boerderij Aveskamp staat, gaan per 1 juni de verkoop. Dat heeft de Dinkellandse gemeenteraad dinsdagavond besloten.Het gaat daarbij om de drie rechte kavels zoals de gemeente ze twee jaar geleden al heeft laten intekenen. Herhaalde pogingen van Lokaal Dinkelland en PvdA om in elk geval een andere kavelindeling te bereiken haalden niets uit, CDA en VVD bleven bij hun standpunt dat de kavels over enkele dagen in de verkoop gaan.

Een nieuwe kavelindeling kost volgens de twee te veel tijd. Ook moeten er weer kosten gemaakt worden. „Eerst verkopen, dan hebben de nieuwe eigenaren de mogelijkheid zelf een bestemmingsplanwijziging in te dienen en de kavelgrenzen te veranderen”, aldus Marcel Tijink (VVD).

In het felle en lange debat haalden Lokaal Dinkelland en PvdA alles uit de kast om CDA en VVD alsnog van gedachten te laten veranderen. „Hier zijn veel inwoners bij betrokken die een ander plan willen”, constateerde Anita ten Dam (Lokaal Dinkelland). „Heel jammer dat dat niet kan.”

Daarbij werd door de oppositiepartijen verwezen aar de Initiatiefgroep die zich intensief heeft bezig gehouden met een ander plan voor het gebied.

Twee moties

PvdA kwam met twee moties op de proppen waarvan een een oproep was te komen met Collectief Opdrachtgeverschap. Daarbij kunnen de drie nieuwe eigenaren zelf met een plan komen voor het gebied. Lokaal deed nog een oproep in overleg toch tot een oplossing te komen over de kavelgrenzen. CDA en VVD waren echter niet te vermurwen. Wethouder Benno Brand deed nog een toezegging, hij is bereid het pan voor andere kavelvormen onder de aandacht te brengen bij de nieuwe eigenaren.

Wat betreft de oude boerderij Aveskamp, die wordt ook verkocht en de nieuwe eigenaar mag beslissen wat hij/zij er mee doet.

https://www.tubantia.nl/dinkelland/kavels-aveskamp-in-denekamp-snel-in-verkoop~a7d8d81c/

Reacties zijn gesloten.

VVD “Sigaar uit eigen doos!”

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 18-12-2018 20:40

Geplaatst op 18 december 2018 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Voorzitter, de fractie van Lokaal Dinkelland wil nog even terugkomen op de aangenomen motie in deze van de fractie van de VVD met betrekking tot de rioolheffing.

Het moet de fractie van lokaal Dinkelland toch van het hart dat we grote moeite hebben hoe de inwoners van Dinkelland een rad voor de ogen wordt gedraaid.  Daar is niemand bij gebaat.

De situatie doet me denken aan een voorval eind jaren 70, waarbij nota bene een boegbeeld van de VVD, de heer Wiegel, in een bijeenkomst de bevolking van Nederland duidelijk maakt dat Sinterklaas bestaat. Daar staat hij, zei hij, wijzend naar dhr. Den Uijl.

Voorzitter, hier in de raad zitten nog drie hulp-Sinterklazen, daar zitten ze (fractie VVD).  Zij beloven de huishoudens van Dinkelland een cadeautje van € 5,= voor 2019.  Om dit te realiseren, sturen ze de roetveeg Piet,  wethouder Blokhuis op pad om bij alle huishoudens € 5,= uit de spaarpot te halen, om dit te betalen  (Het bedrag wordt afgesnoept van de Reserve Incidenteel Beschikbare Algemene Middelen).

Om dit Sinterklaas feestje compleet te maken wordt het CDA opgedrongen om hiermee in te stemmen. Wetende dat Sinterklaas niet bestaat.

Het CDA heeft dit in de vergadering ook duidelijk gemaakt, maar gaat omwille van de coalitieafspraken hierin mee.  Het was dapperder geweest wanneer het CDA hier was opgetreden als BLOKKEER TUKKERS.

Alle gekheid op een stokje, dit kan toch niet waar zijn ? Dat wij dit onze inwoners wijs proberen te maken ? Dit schaadt ons ook als bestuur en politiek, vandaar dat wij nogmaals een oproep doen om hierover nog eens goed na te denken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel individuele situaties waarbij de woonlasten individueel stijgen. Kunnen onze betroffen inwoners dit ook bij de Hulp Sinterklazen verhalen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.