Afgelopen dinsdag, 4 december, stonden het bestemmingplan P2 en P3 Bisonspoor (beter bekend als de woontorens van 60-70 meter) en een motie van GroenLinks, PvdA en CDA over een logistieke hub op de agenda van de commissie Fysiek Domein. Voor het agendapunt over de woontorens hadeen zich liefst 12 insprekers gemeld. Velen van hen gaven aan tegen de woontorens te zijn, vanwege de hoogte. Er waren ook voorstanders van het plan: De winkeliersvereniging Bisonspoor en WinterTrust (de eigenaar van de grond) gaven aan de ontwikkeling wel te zien zitten. Om dit hele proces zorgvuldig te kunnen doen is de inhoudelijke bespreking pas op 8 januari. Afgelopen dinsdag 4 december zijn dus alleen de insprekers gehoord en konden de raads- en commissieleden vragen stellen aan de insprekers. Omdat er tegen het deel P3 (dat is gesitueerd achter de HEMA, tegenover waar nu P2 ligt) geen bezwaren waren ingediend en de indieners van de zienswijzen (plus een groot deel van de insprekers) feitelijk alleen bezwaar hebben tegen het deel dat over locatie P2 gaat, heeft Lokaal Liberaal aan wethouder Van Dort gevraagd of dit bestemmingsplan gesplitst kan worden in twee aparte plannen. De gemeenteraad kan dan apart stemmen over het deel van de woontorens van 60-70 meter (P2) of het deel met 100 zorgwoningen in een complex van ca 28 meter hoog (P3). Lokaal Liberaal kan zich vinden in het plan P3, met de zorgwoningen dus, maar wij blijven tegenstander van het deel P2 vanwege de hoogte ervan. Na de behandeling van dit bestemmingsplan stond dus nog de motie van GroenLinks e.a. op de agenda. Zij willen graag een logistieke hub creëren. Een logistieke hub is een soort verazamelcentrum op een goed bereikbare plek buiten het centrum van waar uit goederen in kleinere (electrische) wagens vervoerd worden naar de eindbestemming. Er was een goede inhoudelijke discussie waarom je zoiets wel of niet zou moeten doen. Lokaal Liberaal is geen voorstander van de motie op dit moment, omdat er gevraagd wordt een onderzoek te doen naar de hub zonder dat er een dekking gevonden is voor de gelden die dit onderzoek kost. Wij zijn op zich niet tegen het idee van een logistieke hub, maar wij zien de meerwaarde er nog niet van. Het kan lonend zijn voor grote bedrijven die veel goederen aangeleverd krijgen om daarmee het vrachtverkeer uit de centra te houden. De vraag is echter of er zoveel grote bedrijven zijn in Stichtse vecht die er meerwaarde in zien én die ook nog zo'n hub overeind willen houden. Lokaal Liberaal heeft de initatiefnemers geadviseerd te gaan praten met mensen die betrokken zijn bij andere logistieke hubs in Amsterdam en Utrecht om daar vast van te leren. Dat kost niets, en kan wellicht doorslaggevend zijn om een logistieke hub hier wel of juist niet te willen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!