Nieuws van Maassluis Belang over D66 inzichtelijk

2 documenten

Ondanks dat de financiële toekomst ...

Maassluis Belang Maassluis Belang D66 VVD CDA PvdA Maassluis 04-07-2019 17:14

Ondanks dat de financiële toekomst van Maassluis veel minder perspectief toont dan wij aanvankelijk dachten, hebben wij toch ingestemd met de kadernota. Deze nota geeft de contouren aan van de begroting die in November wordt behandeld. In die begroting wordt echt helder waaraan Maassluis het geld besteed. Hier of daar zal pijn worden gevoeld doordat er keuzes gemaakt moet worden voor het een of het ander. Niet alles kan. Behalve dat wij van het Rijk minder te besteden krijgen – dit ondanks dat het geld in Den Haag tegen de plinten op klotst- zullen de burgers ook in het voorstel van de coalitiepartijen CDA, VVD, PvdA en D66 de beurs moeten trekken. Onder het motto van autonome veranderingen gaan de reinigingsrechten de komende tijd fors omhoog. Het enige wat deze stijging een beetje kan temperen is het veel beter aanbieden van het afval. Wij zullen met z’n allen beter ons best moeten doen om het afval zo goed mogelijk gescheiden aan te bieden. Verder heeft dit college besloten de OZB in de komende jaren gefaseerd te laten stijgen met 11% Tel daar bij op dat de jeugdzorg, de WMO de komende jaren een extra beroep zullen doen op de lokale portemonnee. Een betere manier van organiseren, het aanbesteding traject verbeteren en leven van echt maatwerk kan hier voor een efficiënter gebruik van belastinggeld zorgen. Maar het is feit dat Den Haag sowieso de gemeenten in de kou laten staan. Voorlopig dan toch want er zijn onderhandelingen gaande om deze misstand weg te nemen. In de gemeenteraad is deze dagen behoorlijk gesteggeld over de vernieuwing van de sportzaal aan de Haydnlaan. Deze leek geheel verdwenen en dat was tegen het zere been van de fractie van Maassluis Belang en wij dienden hierover een motie. Deze motie werd door alle oppositie partijen gesteund. Er waren ook vanuit de coalitie partijen positieve geluiden te horen voor dit dilemma maar zij wilde net als het college nog geen keuze maken voor deze hal. Deze schrijnende vorm van dualisme betekent uiteindelijk een aangepaste tekst in de motie waardoor wethouder van der Wees een toezegging deed dat hij bij de begroting met een overzicht komt met de kosten en mogelijk tijdspad voor de Haydnlaan. We hebben hierop onze motie aangehouden tot de begroting en zullen dan beoordelen van der Wees c.s. Hun huiswerk hebben gedaan. Ook Stroom Opwaarts geeft reden tot zorg. Het aantal mensen in de uitkering blijft onveranderd hoog, ondanks de economische groei van de afgelopen jaren. Ook onze motie bouwdorp-oost 2.0 heeft het gehaald. Hiermee wordt het gat hopelijk gedicht dat ontstaat als in 2021 deze activiteit verdwijnt. Doordat we nu partijen binnen de stad bij elkaar gaan brengen en zo een breed aanbod willen creëren om de jongste jeugd in de zomervakantie educatieve zaken aan te bieden. Deze motie werd unaniem aangenomen. Al met al twee avonden waarin de raad onderling en met het college in discussie is geweest over de eerst komende jaren. In November zien wij het resultaat hiervan terug in de begroting, die ongetwijfeld weer voer voor discussie zal opleveren.

De Hoekse lijn Woensdagavond kwamen ...

Maassluis Belang Maassluis Belang D66 Maassluis 21-11-2018 22:45

De Hoekse lijn Woensdagavond kwamen vertegenwoordigers van de gemeenteraden van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam(volgorde van west naar oost) bij elkaar in de Vlaardingse raadzaal. Wij van Maassluis Belang waren daar uiteraard bij. We werden bij gepraat over de voortgang van de Hoekse lijn. Wethouder Adriaan Visser (D66) van Rotterdam nam ons samen met vertegenwoordigers van het projectburo en RET mee in de nabije toekomst. Op de foto zien we dat er nu processen parallel lopen om de zaak niet nog meer te vertragen. De 17 december is in dit verband heilig. Bombardier, de softwareleverancier gaat op deze dag de definitieve versie afleveren. Maar de ombouw van de Hoekse Lijn is al een maandje of achttien vertraagd. De softwarebouwer is de gebeten hond in dit project. Volgens de wethouder is de software bijna gereed, waarna het échte testen kan beginnen. Visser gaat er, ‘met de kennis die we nu hebben’, nog steeds vanuit dat de metro eind februari kan gaan rijden. Hij zei letterlijk: ,,Ik snap dat iedereen een datum wil horen, maar die kan ik niet geven.” Veel vragen gingen over de compensatie van het leed dat de vele reizigers hebben geleden nog nog zullen lijden in de komende winter. Visser meldde dat hij open voor alle suggesties, maar het moet wel concreet en uitvoerbaar zijn. Hij wil de autorijder in de Metro krijgen en hij vraagt zich af of dat lukt met of dat met een paar weken gratis reizen lukt. Diverse voorstellen werden gedaan en zoals het een wethouder betaamt “ neemt hij alles mee” om met de partners in overleg te treden. Hij deed wel de toezegging om voor de kerst te komen met een aantal voorstellen over deze compensatie. Wat bijzonder opviel is dat het projectburo en RET nu blijkbaar wel bereid zijn om de omstandigheden waarin de reizigers op de bussen moeten wachten aan te pakken. Vele vragen zijn hierover vanuit Maassluis geteld maar we kregen steeds nul op rekest vanuit de organisatie. Dinsdag 20 november heeft de Maassluise gemeenteraad, bijna unaniem, een motie aangenomen met o.a. een verzoek tot aanpassing van een paar Maassluise bushaltes. Er lijkt nu kans op resultaat na een toezegging van Visser. Het Forum van Maassluis was de enige dissonant bij de stemming, zij stemden tegen want zij wilde wachten op het gesprek op woensdagavond. We houden de vinger aan de pols!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.